Gå til innhold
rogersolmyr

S&S BMW X3 sort. Solmyr Autodetailing

Recommended Posts

rogersolmyr    3 037
rogersolmyr

Denne gangen fikk jeg en forespørsel på anbefaling av en kunde som jeg har tatt to biler for før. Slike henvendelser er jo alltid hyggelige, og avtale ble gjort. Bilen, altså en BMX X3 skulle få en to-stegs polering og Swissvax Utopia mens eieren var på høstferie. Og det måtte jo bety at jeg ville få veldig god tid på denne. Faktisk vurderte jeg å si ja til et oppdrag til i høstferien, men heldigvis tok jeg ikke sjansen på det :-)

Bilen ble levert til meg i Oslo, og jeg kjørte bilen hjem til Askim. En flott bil å kjøre, men noen diesel-tilhenger blir jeg aldri....

Vel hjemme i gården ble bilen klargjort for vask, men først et par bilder.

DSC09865_zps5dklilwx.jpg

Huff her var det litt å ta tak i ja, det så jeg raskt.

DSC09868_zpszykopiyo.jpg

DSC09871_zps385wjqyh.jpg

Men jeg hadde ikke helt mistet motet, så det var bare å sette i gang med vasking. Lite bilder fra prosessen, men begynte med felgene og Espuma Revolution 1:10.

DSC09872_zpscth4emgp.jpg

Prickbort på alt av lakk. Og deretter skumlegging med Autofoam.

DSC09877_zpseqa8ryvm.jpg

DSC09878_zps1jemmub2.jpg

Etter avspyling ble det en runde med Korrosol på nedre paneler og felger.

DSC09880_zpslydls5qb.jpg

Deretter ble det vanlig håndvask på DCN vis. Tok ikke flere bilder før bilen var på plass i garasjen, men vaskebilder finnes det massevis av i mine tidligere tråder. Samme prosessen.

Vel inne i garasjen ble det en runde med clay før tørking. Ser ikke så værst ut.

DSC09885_zpsmrcprrj3.jpg

Men litt nærmere inspeksjon avslører en del:

DSC09887_zpslxd5bj8b.jpg

DSC09890_zps7zv8hjin.jpg

Etsemerker etter innsekter overalt i front og på speil. Selv ikke clay fikk bort dette.

DSC09893_zpsyq1wigoq.jpg

En god del dypere riper rundt om kring.

DSC09896_zpsdyrdhtl7.jpg

DSC09897_zps22rvonsn.jpg

DSC09901_zpsrvd65yz5.jpg

Fyllte litt lakk i et par steinsprutskader i fronten slik at dette skulle få litt tid til å herde.

DSC09904_zpsxr2wlzia.jpg

DSC09905_zpsz2gbuurp.jpg

Lakkmålingen viste jevne og fine verdier.

DSC09908_zpsuyuilrjx.jpg

DSC09909_zpsiaqepui2.jpg

Bilen ble tatt ut i solen nå for få inspisert enda litt bedre. Og det var nå jeg begynte å bli glad for at jeg ikke hadde booket en bil til i høstferien.

DSC09914_zpsyxv4rxu1.jpg

DSC09920_zpsfgbvzo5o.jpg

DSC09921_zpsh4yzl1bn.jpg

Benyttet det gode lyset til å håndpolere litt under dørhåndtakene. Mye spor av negler her. Fikk ikke bort alt, men det ble bedre.

DSC09922_zps1a3giexj.jpg

DSC09923_zps8jrga2ni.jpg

Ja, ja. Ikke annet å gjøre enn å sette i gang. Kombinasjonstestingen viste raskt at her var selv ikke Rupes Blå/blå godt nok over alt, så jeg måtte også frem med min DeWalt roterende maskin, Menzerna FG 400 og hvit Menzerna pute. Prosedyren var stort sett slik. Rupes Bigfoot (21, Duetto eller Mini alt ettersom hva som passet best) med blå pute og Zephir polish (blå) der det var bra nok. Men på mesteparten av bilen ble det den roterende komboen som er nevn over først. Der jeg kjørte roterende gikk jeg over med grønn Rupes kombinasjon en gang etterpå for å rydde opp i ugagn. Til slutt gikk jeg over hele bilen med Bigfoot, gul pute og Swissvax CF Pro Regular.

DSC09932_zpszcervz2b.jpg

DSC09942_zpswrzkwmjm.jpg

DSC09948_zps3ztetcu4.jpg

Noen steder (en del faktisk) var det dypere riper som krevde ekstra oppmerksomhet.

DSC09954_zpsbpexmeq0.jpg

Da måtte jeg frem med våtslipe-utstyr. 2500 grit papir for hånd her.

DSC09955_zpsoeresivk.jpg

DSC09958_zpsamtfgl3r.jpg

Grønn Rupes var nok til å orde opp etterpå her.

DSC09959_zpsytacnpqb.jpg

DSC09961_zpslc3ntz1z.jpg

Mer 50/50

DSC09969_zpsbpxaqc8u.jpg

DSC09975_zpsdidssyae.jpg

DSC09976_zpszvmket4l.jpg

Denne lange ripen måtte også våtslipes for å minimeres så mye som mulig uten å fjerne for mye lakk.

DSC09986_zpsyhsmmhmx.jpg

Først en runde kun på ripen for hånd med 2500 papir.

DSC09989_zpsvsvswkql.jpg

Så 3000 papir på Rupes Mini på et litt større område.

DSC09990_zpsgderaaiy.jpg

Ser fortsatt rester av ripen, men ville ikke slipe mer.

DSC09991_zpsvrit7qfp.jpg

Polerte opp med blå Rupes kombo. Bruker vanligvis begge hendene på polermaskinen, men her måtte den ene brukes på avtrekkeren på kameraet.

DSC09993_zpse8csftkc.jpg

Litt rester igjen av ripen, men nesten helt usynlig.

DSC09995_zpsa5tn3rfr.jpg

Så videre. Alle merkene etter etsende insekter ga heldigvis etter for blå Rupes kombo på speilene.

DSC00005_zpsod0vmazl.jpg

Flere dype riper.

DSC00010_zpstxwmyr04.jpg

DSC00013_zpsqpa5u7zd.jpg

DSC00014_zpsxyv3yycy.jpg

Og insektsmerker. Slik blir det når dette får ligge for lenge.

DSC00022_zpstkdkbyb1.jpg

Men heldigvis:

DSC00023_zpstmt0bxx9.jpg

DSC00026_zpsv6lc6tif.jpg

Polerte frontlyktene med gul Rupes pute på Bigfoot mini og Rupes Zephir.

DSC00033_zpsddadwdsv.jpg

Videre rundt bilen.

DSC00042_zpsbl29ioj6.jpg

DSC00043_zps90apgc4z.jpg

DSC00044_zpslv48l6kt.jpg

DSC00045_zpsibnyxkwh.jpg

Baklyktene ble polert på samme måte som frontlyktene.

DSC00051_zpsejgpmkq7.jpg

Og så den beryktede hekken. Her var det mye arbeid.

DSC00054_zps4uj3tua0.jpg

DSC00058_zpstsln5nyr.jpg

Toppen av støtfangeren er alltid spesielt utsatt for vesker, kofferter og bæreposer som ikke blir løftet høyt nok, men dratt over kanten. Her måtte jeg våtslipe.

DSC00062_zpsyjxdk3qs.jpg

DSC00065_zpsf94wfmxm.jpg

Da var jeg stort sett ferdig med grovpoleringen. Gikk som nevnt til slutt over hele bilen med Swissvax CF Pro Regular før voks som var Swissvax Utopia. Vinduene ble polert med Nanolex Glass polish før rens og Nanolex Glass ultra til slutt. Matte detaljer som skjermbuer osv fikk Swissvax Opaque, felger ble satt inn med Collinite #845 og noen detaljer ble tatt med Swissvax Metalpolish. Ikke så mye bilder av det for nå var det snakk om 0100 natten før bilen skulle leveres.

Men siste dagen fikk jeg heldigvis tid til noen ferdigbilder:

DSC00072_zpsvpixrvx4.jpg

DSC00075_zpsvvprruqz.jpg

DSC00076_zpsdncrecpo.jpg

DSC00080_zpskhbjxxiq.jpg

DSC00084_zpsqrfdtsgw.jpg

Det var det jeg hadde denne gangen :-)

• DCN Poeng 58

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 615
Autoglaze / polishduden

Blankt og fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bivah    10
Bivah

Strøkent, som det alltid blir med biler som har vært innom din garasje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 881
alexanderst

Meget bra shine, cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Bilen så bra ut på det første bilde, fin på avstand men langt fra fin. Du fikk ryddet bra opp! Er litt nysgjerrig på dette med våtsliping. Når du velger å bruke det, når du dropper det og litt praktisk som sjekker du hvor mye klarlakk du tar av med våtsliping mens du holder på? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mozell    43
Mozell

Flott jobb :)
Gjøres polering av vinduer med nanolexprodukter for hånd eller med maskin?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr

Blankt og fint :)

Tusen takk!

Flott løft på denne ja. :)
Cred!

Takker.

Strøkent, som det alltid blir med biler som har vært innom din garasje :)

Tusen takk for det.

Meget bra shine, cred!

Tusen takk.

Bilen så bra ut på det første bilde, fin på avstand men langt fra fin. Du fikk ryddet bra opp! Er litt nysgjerrig på dette med våtsliping. Når du velger å bruke det, når du dropper det og litt praktisk som sjekker du hvor mye klarlakk du tar av med våtsliping mens du holder på? 

Takk for hyggelig tilbakemelding. Våtsliper stort sett kun der det er dypere riper som vil ta for lang tid å ta med polermaskin. (Om ikke det er appelsinlakk som skal fjernes da....) Lakkdybden sjekkes før og underveis med lakkdybdemåler. Det er egentlig overraskende hvor lite som faktisk fjernes på så hard lakk som det var på denne. Men er lakken tynn fra før må man være forsiktig med våtsliping. Har opplevd å brenne gjennom på en japsebil med utrolig myk og tynn lakk og det var ikke noe hyggelig. Men der var det en dyp ripe, og dersom jeg ikke fikk fjernet den måtte området uansett omlakkeres.

Flott jobb Roger:) 

Tusen takk

Strøkent som vanlig :) cred

Takk takk.

Flott jobb :)
Gjøres polering av vinduer med nanolexprodukter for hånd eller med maskin?

Takk. Både hånd og maskinpolering funker, men jeg bruker som regel Rupes mini med hard pute og polerer forsiktig på medium hastighet. Det er noe ordentlig dritt om glasspolishen får sprute rundt omkring....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Takk for hyggelig tilbakemelding. Våtsliper stort sett kun der det er dypere riper som vil ta for lang tid å ta med polermaskin. (Om ikke det er appelsinlakk som skal fjernes da....) Lakkdybden sjekkes før og underveis med lakkdybdemåler. Det er egentlig overraskende hvor lite som faktisk fjernes på så hard lakk som det var på denne. Men er lakken tynn fra før må man være forsiktig med våtsliping. Har opplevd å brenne gjennom på en japsebil med utrolig myk og tynn lakk og det var ikke noe hyggelig. Men der var det en dyp ripe, og dersom jeg ikke fikk fjernet den måtte området uansett omlakkeres.

Har du en metode for å bedømme når ripene er dype nok til å bli våtslipt men ikke dype nok til omlakkering? Har hørt at dersom en kjenner ripen med neglen så må det omlakkeres eller fylles med lakk. Har en liten 2 cm ripe på ene bildøren som jeg kjenner med neglen, men er redd for å gjøre noe med. Men fikk litt mer mot når jeg ser hva du får til på riper som ser langt verre ut, men som kanskje ikke er like dype?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sortehaug    671
Sortehaug

Nydelig! Du leverer som vanlig :thumbup:  Hva bruker du som minimumsgrense før du våtsliper? 95-100? 

Skjønner heller ikke helt hva bmw har tenkt på når de plasserte de tåkelysa. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr

Har du en metode for å bedømme når ripene er dype nok til å bli våtslipt men ikke dype nok til omlakkering? Har hørt at dersom en kjenner ripen med neglen så må det omlakkeres eller fylles med lakk. Har en liten 2 cm ripe på ene bildøren som jeg kjenner med neglen, men er redd for å gjøre noe med. Men fikk litt mer mot når jeg ser hva du får til på riper som ser langt verre ut, men som kanskje ikke er like dype?

Tja, negleregelen er jo et utgangspunkt, men ofte kan man dempe ripen slik at den ikke syns like mye. Men det er alltid en sjanse å ta. Om du tenker at du uansett må omlakkere området om du ikke lykkes med å fjerne ripa, så hvorfor ikke prøve?

Nydelig! Du leverer som vanlig :thumbup:  Hva bruker du som minimumsgrense før du våtsliper? 95-100? 

Skjønner heller ikke helt hva bmw har tenkt på når de plasserte de tåkelysa. 

Tusen takk.

Er ikke komfortabel med å våtslipe når det er under 100 nei, og det er jo vanskelig å vite hvor mye av dette som faktisk er klarlakk. Det er jo den man sliper på. Men etter min erfaring er det faktisk mer kontrollerbart og tryggere å våtslipe med 2500-3000 papir enn å kjøre på i full fart med grov polish og roterende maskin....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Som alltid nydelig arbeid, enkelt og greit!

Tusen takk.

Er ikke komfortabel med å våtslipe når det er under 100 nei, og det er jo vanskelig å vite hvor mye av dette som faktisk er klarlakk. Det er jo den man sliper på. Men etter min erfaring er det faktisk mer kontrollerbart og tryggere å våtslipe med 2500-3000 papir enn å kjøre på i full fart med grov polish og roterende maskin....

Mener loggen til Øyvind G nettopp inneholder en test på dette hvor våtslip ikke tar mer enn grov polish, om jeg ikke husker feil tror jeg faktisk det gikk mindre klarlakk ved våtslip kontra grov kombo pute og polish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sortehaug    671
Sortehaug

Driver på med golfen min nå, og er noen riper jeg ikke får dempet slik som jeg ønsker bare med polish og maskin. Jeg har både 2500 og 3000 papir, håper 3000 fikser biffen på de. Har aldri gjort dette før såå :)  Lakken ligger på rundt 100-120, og er ganske redd for å drite på draget :P  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Tja, negleregelen er jo et utgangspunkt, men ofte kan man dempe ripen slik at den ikke syns like mye. Men det er alltid en sjanse å ta. Om du tenker at du uansett må omlakkere området om du ikke lykkes med å fjerne ripa, så hvorfor ikke prøve?

Jeg får ta noen målinger å se hva jeg har å jobbe med. Hadde egentlig tenkt å la den bare være der som en konstant påminnelse på hvorfor jeg parkerer så langt vekk fra folk som mulig når jeg er ute å handler. Mulig jeg tar en semi løsning med å slippe litt, fylle i, slipe og så polere opp igjen.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr

Som alltid nydelig arbeid, enkelt og greit!

Mener loggen til Øyvind G nettopp inneholder en test på dette hvor våtslip ikke tar mer enn grov polish, om jeg ikke husker feil tror jeg faktisk det gikk mindre klarlakk ved våtslip kontra grov kombo pute og polish

Tusen takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

Flott innhenting av halvslitt SUV, og nydelig resultat! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig