Gå til innhold

jonarnes Garasje - Arbeidsbenk

Recommended Posts

Skrevet

Ser meget ut[emoji6]. Men sakseløfteren fra nordic lift, går ikke den på vanlig 1-fase treg 16A? Eller kan denne kobles om til 3 fas?[emoji4] om den kun er 3 fas må jeg gå for noe annet siden det ikke er 3 safe her [emoji20]

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Du glemte Eaton på sikringsskap :) drbm automatene er deilige

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet

Eaton sikringene var deilige ja :D . Kult men ser ikke den store nytten, bruker bare megger de få gangene det skulle være nødvendig.

Nordic lift sakseløfteren leveres normalt med 1 fas, men kan leveres som 3 fas.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Kjør pkpm2 da :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet (endret)

Er mer glad i schneider personelig jeg!:-) men faktisk/utrolig nok er Garo kommet seg noe veldig, leste en artikkel ( husker ikke helt hvor ) i sommer der det kom frem at garo var de som hadde minst reklamasjoner av levrandører når det gjaldt automater [emoji5]️

Edit : nå i senere tid vel og merke

Endret av Mortenn200
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Garo er små, skal du ha schneider så kjøp dch vigi eller hva de heter. Gewiss som er rebranda, ikke vært borti en defekt enda. Og klemmene er bare [emoji7] nye c60h erstatterne er og greie :)

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet

Stemmer. Er de jeg selv bruker [emoji4] smaken er som baken, så lenge du ligger unna Chint [emoji6]

• Moderatorer
Skrevet

Ting som jeg har tenkt ut i det siste:

-Lysrør armaturer tror jeg blir T5 2x28W og 2x54W fra biltema. og 840 lysrør

Bare å kjøpe seg 965 lysrør med gang. Gir MYE bedre lys tll polering enn 840.

Hvis du alikevel skal gå for T5 lysarmaturer, så finnes også 2x80w. De er i samme størrelse som 2x54w.

Gir mye mer lys uten å ta mer plass, men de koster litt mer da, og kan ikke skaffes på biltema.

Her feks: http://glamox.com/no/produkter/MIR-T5/items/mir036567

Er jo fler her inne som kan skaffe slike produkter rett fra leverandør, så det bør ikke blir så mye dyrere enn biltema armaturer.

Også verdt å tenkte på: T5 lysrør leverer optimalt lys med 35 varmegrader. T8 leverer optimalt lys ved rundt 20 grader.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Stemmer. Er de jeg selv bruker [emoji4] smaken er som baken, så lenge du ligger unna Chint [emoji6]

Har jobba noen netter i brente tavler pga chint ja

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet (endret)

Hører folk snakker om chint, men har aldri sett disse selv. De ligner litt på Biltema sikringene.

Flaut å ha Biltema automater i skapet da :ph34r: .

Magne: Biltema sine armaturer ser litt små ut. Og så er det biltema...

Problemet med de andre er den syke prisen, vi snakker som regel ca 500kr+

965 lysrør er gode til detailing, men hvordan oppleves de ? Er de ubehagelige ?

Men kanskje skal jeg gå for T8 2x58W, jeg fant denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=39464423

Endret av jonarnes
  • Moderatorer
Skrevet

Angående biltema sine lysarmaturer, ja det er biltema, men de fungerer helt fint.

Jeg har selv 7 stk av 2x58w armaturene fra biltema i taket.

Grunnen til at jeg foreslo 2x80w er at de vil gi mye mer lys. Du kan jo høre hva feks polishduden kan skaffe deg med tanke på pris, før du avfeier det helt. Men det er klart at den økonomiske løsnigen er biltema. Jeg ville ansett det som en investering uansett.

Byttet akkurat fra 840 lysrør til 965. Den store forskjellen på 8 og 9 serie lysrør er fargespekteret, og det er stor forskjell da det er mye lettere å se defekter i lakken osv med bredere fargespekter i lyset. Det finnes jo 940 fargetemp på lysrør også.

Forskjellen mellom 40 og 65 serie er fargetemp, altså hvor gult eller hvitt lyset er. 4000 klevin er litt gulaktig, og det gir en behagelig belysning. Men litt vanskeligere å se lakkdeffekter med den enn med 6500k, som gir et knallhvitt lys. 6500k er veldig nære dagslys i fargetemp. Det er jo litt smak og behag, og noen kan synes det blir litt for inntenst, men jeg er som regel i garasjen for å jobbe, og da er det ypperlig.

Det er derimot ikke noe du sitter og slapper av i.

Har fortsatt et armatur i taket med 4000k lys sammen med de andre 6500k rørene i taket. Det med 4000k ser bare gult, blekt og trist ut ved siden av 6500k lys.

Til en skikkelig garasje hadde jeg ikke vært i tvil. Et lyst gulv som reflekterer en del lys, og masse 6500k fargetemp lys vil gjøre underverker med tanke på belysning.

• DCN Poeng 1
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet (endret)

Jeg har best erfaring med industriarmaturer uten deksel, de gir godt lys. Om du ikke trenger tette armaturer. Da fungerer også biltema sine. Men t5 gir bedre lys, mindre flimring enn vanlig t8. T8 fungerer allikevel godt nok.

Når det gjelder sikringsautomater kunne jeg skrevet en "avhandling" om det, for det har jeg greie på.

Kort fortalt: Chint fungerer, men for at du skal være sikker på at de fungerer så må du følge bruksanvisningen. (Chint har lagt seg på minimumskravet). Du er nødt til å huske å trykke testknappen på jordfeilautomater og -brytere en gang i måneden. Eller går de i metning og du vil ikke kunne være trygg på at du er beskyttet mot jordfeil. Etterhvert kan de og slutte å fungere totalt om de ikke blir tetset jevnlig med testknappen. Det har jeg erfart ofte.

Eaton sine elektroniske krever kun en test i året, det sier litt.

Eaton sine vanlige finner jeg skjelden feil på, men de skal også testes månedlig. Glemmer du dette kan du allikevel være ganske trygg på at de fungerer som forutsatt.

Chint fungerer ikke. De eneste som mener det er trikkere som tjener fett på det Endret av polishduden

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet

Jeg har best erfaring med industriarmaturer uten deksel, de gir godt lys. Om du ikke trenger tette armaturer. Da fungerer også biltema sine. Men t5 gir bedre lys, mindre flimring enn vanlig t8. T8 fungerer allikevel godt nok.

Når det gjelder sikringsautomater kunne jeg skrevet en "avhandling" om det, for det har jeg greie på.

Kort fortalt: Chint fungerer, men for at du skal være sikker på at de fungerer så må du følge bruksanvisningen. (Chint har lagt seg på minimumskravet). Du er nødt til å huske å trykke testknappen på jordfeilautomater og -brytere en gang i måneden. Eller går de i metning og du vil ikke kunne være trygg på at du er beskyttet mot jordfeil. Etterhvert kan de og slutte å fungere totalt om de ikke blir tetset jevnlig med testknappen. Det har jeg erfart ofte.

Eaton sine elektroniske krever kun en test i året, det sier litt.

Eaton sine vanlige finner jeg skjelden feil på, men de skal også testes månedlig. Glemmer du dette kan du allikevel være ganske trygg på at de fungerer som forutsatt.

Kan da like greit forklare chint jeg og, har jobbet på nybygg og service i mange år, ut fra erfaringen min vil jeg ikke si chint fungerer optimalt og noe jeg aldri har anbefalt folk og bruke. Oppfatningen jeg har er at installatører bruker chint på prosjekter der de vil tjene mest mulig fremfor kvalitet. Kort sagt, du får det du betaler for. Selvsagt, de er godkjent og bruke, men det er også alt elektrisk matriell du får på Europris[emoji12] mitt råd ut fra erfaring er, legg heller to lapper ekstra i fordelingen du skal ha i garasjen og kjøp kvalitet [emoji4]

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Max 1 gang i året.

Jeg la ut en ett år gammel 4 pola chint 630A effektbryter. La den inn igjen etter jobben. Mangla en fase. Måtte klaske den ut og inn 3 ganger før alle fasene la inn

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet

Er ikke meningen og ødelegge tråden til jonarnes, og greit nok vi har forskjellige meninger om ting og tang utvfra erfaringer og kunnskap:-) Er jo helt klart opp til jonarnes hva han vil bruke, hvir han vil spare penger og hvor han ønsker og bruke mer penger helt klart [emoji4] ja klart de fungerer Marius, har aldri sagt noe annet, bare at jeg mener de ikke fungerer optimalt opp mot andre sikringer på markedet. En ting jeg vil råde til OM man skulle bruke Chint er å ikke dimensjonere kursene slik at de går opp mot 80% belastning, for da kan du bli plaget med at de tripper ( opplevd på mange anlegg med chint automater )

Max 1 gang i året.

Jeg la ut en ett år gammel 4 pola chint 630A effektbryter. La den inn igjen etter jobben. Mangla en fase. Måtte klaske den ut og inn 3 ganger før alle fasene la inn

Hehe, du er ikke den eneste :P også opplevd at de ryker på eks 1eller 2 faser uten at de har gådd med alt for stor belastning [emoji12] ( rundt 2 år gamle )

Skrevet

Joda, til en viss grad [emoji13] Chint-lover....... Hehe, neida. Respekterer at du har en annen oppfatning/erfaring. Hadde da vært kjedelig om alle skulle hatt samme mening om alt [emoji16]

Skrevet (endret)

Takk magne for bra svart!

Ser ikke det store dilemma med chint (som jeg aldri har sett), er det drit så holder vi oss unna.

Ting som går på sikkerhet skal ikke spares på.

Men syns det er rart at det er mye utstyr på markedet som er godkjent, men egentlig ikke burde vært det.

Btw: Har forresten polert (DA maskin) bil i garasjen allerede :thumbs: .

Endret av jonarnes
  • Liker 1
  • Moderatorer
Skrevet

Takk magne for bra svart!

Ser ikke det store dilemma med chint (som jeg aldri har sett), er det drit så holder vi oss unna.

Ting som går på sikkerhet skal ikke spares på.

Men syns det er rart at det er mye utstyr på markedet som er godkjent, men egentlig ikke burde vært det.

Btw: Har forresten polert (DA maskin) bil i garasjen allerede :thumbs: .

Tok noen bilder og prøver å vise forskjell mellom 840 og 965 rør. Samt at jeg prøver å vise belysningen 965 gir på bildet.

Det ses tydelig på bildet at det enesomme armaturet med 840 ser litt gulaktig og bleikt ut, sammenliknet med 965.

Og det ses på det andre bildet at 965 gir et ganske hvitt og sterkt arbeidslys.

Hadde jeg visst det jeg veit idag, ville jeg først undersøkt hva 80w T5 rør med 965 specs ligger på i pris, deretter hva et armatur ligger på. Blir det for dyrt, gå for de billigere T5 med 54w evt T8 med 58w rør. T8 58w rør er hvertfall tilgjenglig med 965 sepcs til rundt 60kr per rør.

Angående åpen armatur: De gir bedre lys, MEN er det noen som helst sjanse for at du kommer borti rørene med noe som helst? Veldig lett å knuse lysrør...

2014-11-30152222_zps4203fe9b.jpg

2014-11-30152232_zpsf1c13a3e.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

Snekkerne er ferdige, taket er også på plass. Ser ganske greit ut.

Fått koblet om til 3fas inne i huset, med nye jordfeilautomater og måler

Har jevnet ut gulvet inne i garasjen, så neste blir å kjøre hoppetusse på grusen.

Regner ikke med at gulvet blir støpt før nyttår...

SAM_1596_zps35e4b3ad.jpg

SAM_1599_zps49223b35.jpg

SAM_1600_zps53950e2d.jpg

Fant desverre noe vann inne i veggen :wacko:

Må snakke med snekkerfirma angående dette, skal jo ikke være slik.

Tror vannet har vært fanget mellom vindsperren og asfaltplaten.

SAM_1625_zps11a833a7.jpg

Skrevet

det ble schneider ser jeg :thumbs: gleder meg til og se garasjen ferdig. har tro på at dette blir kanon ;)

Skrevet (endret)

Fant desverre noe vann inne i veggen :wacko:

Må snakke med snekkerfirma angående dette, skal jo ikke være slik.

Tror vannet har vært fanget mellom vindsperren og asfaltplaten.

Hadde samme opplegg selv. Det regnet en god del fra vindsperren var på veggen til jeg rakk å legge vindsperre på tak og tette overgangen. Fikk "mager" som jeg måtte klemme ut for å få bort vannet.

Ser at du har et hull der også. Kan vær at dette også går gjennom vindsperren?

Husk å skumme under bunnsemsen. Dette en kuldebro som gir kald trekk.

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

• 1 month later...
Skrevet

Updates: Har ikke hatt noe mer vann som har kommet inn så problemet er nok borte :)

Nærmer meg klar til å støpe gulvet nå, gjenstår litt armering og noen jackon plater på gulvet

Fått montert opp stålbånd på vegger for ekstra beskyttelse mot Nina ;)

-Ventiler montert

-Gravd litt ekstra ved siden av sakseløfteren, itilfelle jeg ønsker en 2 søylers.

-Satt på kumlokk over vannstoppekran

-Stampet gulvet og lagt EPS

Her var det litt råtefjell som måtte vekk, ville ha ekstra dybde til en evtuell 2 søyler

SAM_1668_zps61cac699.jpg

SAM_1729_zps0bdbc773.jpg

Honda hoppetusse

SAM_1713_zpsc7d141ca.jpg

Pizzahjul fungerte greit til å kutte opp EPS med

SAM_1719_zps0ebbf989.jpg

Her ses stålbåndene som stiver opp vegger

SAM_1727_zpsf32fd4f7.jpg

Har kommet mye lengre etter dette bildet ble tatt.

SAM_1724_zps2b1c65eb.jpg

Skjæres ut hull til ventiler

SAM_1704_zps35782201.jpg

Tetter rundt vindpappen med sikaflex.

SAM_1707_zps4eae0f08.jpg

Der var de på plass.

SAM_1708_zpsa1b1f032.jpg

• DCN Poeng 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår