Gå til innhold

Hvordan reparere skader i plastfangere/lister?


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Klarte å lage ett stygt spor i siste minutt med maskinpolering på en BMW X5 i går.Traff utenfor maskierinstapen.Hørte nesten ikke noe, og kjente nesten ikke noe :blink: Så ut som det er borrelåsen på paden som har slått 1 mm nedi.

Sendte sms til Knut Olestad her på forumet, og han kom å så på den, og sa at det er vanskelig å feste vinyl på sånt.Men han sa også at det skal være mulig å ordne opp i sånt. Da vil jeg såklart kunne det :) Noen her som vet eller kan noe om sånne reparasjoner?

post-1306-0-25826600-1306054636_thumb.jp

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det var ikke noe godt bilde.

Men er det vanlig sort plast? kan du prøve deg forsiktig med en varmepistol og "smelte" om overflaten.

Jeg har klart å få dempet ganske stygge merker i plast med dette før, men borte blir det ikke.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det var ikke noe godt bilde.

Men er det vanlig sort plast? kan du prøve deg forsiktig med en varmepistol og "smelte" om overflaten.

Jeg har klart å få dempet ganske stygge merker i plast med dette før, men borte blir det ikke.

Var ikke så nøye på bildet.Var kun for å vise hvor skaden var. Jeg vil ikke gjøre noe om det ikke blir bortimot usynelig.

Håper det kommer flere tips her etterhvert.Det er jo vanelig med hakk og skader i plast på mange biler, så dette er noe vi detailere burde kunne!Ihvertfall kunne mere om ;) Særlig fordi det kan bli mye plast på biler, også i fremtiden.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ville egentlig ikke tro det er mulig å redde dette på annen måte enn å lakkere(?) Om lakke blir brent/revet bort som det ser ut som den er her, kan du liksom ikke få den tilbake med mindre du legger på ny lakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste plastfangere er jo lakkerte så det er nok snakk om samme reparasjon som om det hadde vært på lakk + fylling av skaden hvis den er dyp. Ikke noe du får bra på egenhånd hvis du ikke er god på sparkling pussing og lakkering. Er nok bare å punge ut desverre. Synd når sånt skjer, men før eller senere skjer det. Særlig når man tar så mye biler som du gjør :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

De fleste plastfangere er jo lakkerte så det er nok snakk om samme reparasjon som om det hadde vært på lakk + fylling av skaden hvis den er dyp. Ikke noe du får bra på egenhånd hvis du ikke er god på sparkling pussing og lakkering. Er nok bare å punge ut desverre. Synd når sånt skjer, men før eller senere skjer det. Særlig når man tar så mye biler som du gjør :)

Det er jo enkelt å kjøpe ny fanger :) Jeg ville bare lære å ordne sånt selv, og det må finnes metoder for dette.Altså gjøre sårene ren,fylle i samme plastmasse og lage en ganske lik overflate.Må være en slags lim blandet i da, eller så må området som skal fylles varmes opp..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Å reparere strukturert plast er nok ikke så lett.

Disse er jo støpt slik, og få en nuppete overflate etter en reparasjon er nok ikke så lett.

Den billigste løsningen på problemet dit er nok en slik:

GRRBP125.jpg

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Innotec.nu virker som en seriøs aktør på reparasjonssystemer. De har reparasjonssystemer for glass, steinsprut, felger og plast. Koster noen kroner, men hvis du vil lære deg dette og gjøre det skikkelig på flere biler som kommer innom, så kan det være et alternativ. Repsett for plast finner du her: http://www.innotec.n...rsjon=1&lang=no

De har forresten to repsett for plast. Er ikke helt sikker på forskjellen, men jeg tror det ene er for større skader, mens det andre er for riper i ulakkert plast. De sier at du skal kunne gjenskape forskjellige strukturer i plasten.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Å reparere strukturert plast er nok ikke så lett.

Disse er jo støpt slik, og få en nuppete overflate etter en reparasjon er nok ikke så lett.

Den billigste løsningen på problemet dit er nok en slik:

GRRBP125.jpg

Helt topp :) Da har jeg det valget!

Fant nesten ett bra produkt nå, men når de viser det såkalte gode resultatet så ser det ikke helt bra ut :D

Innotec.nu virker som en seriøs aktør på reparasjonssystemer. De har reparasjonssystemer for glass, steinsprut, felger og plast. Koster noen kroner, men hvis du vil lære deg dette og gjøre det skikkelig på flere biler som kommer innom, så kan det være et alternativ. Repsett for plast finner du her: http://www.innotec.n...rsjon=1&lang=no

De har forresten to repsett for plast. Er ikke helt sikker på forskjellen, men jeg tror det ene er for større skader, mens det andre er for riper i ulakkert plast. De sier at du skal kunne gjenskape forskjellige strukturer i plasten.

Tusen takk for tipset :) Nå begynner det å rulle inn gode alternativer her!

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Skal du handle/teste?  *spent på resultat* isåfall :)

Tips til fremtiden: Når du skal polere nederst på bakluker kan det være greit å åpne den så du slipper å risikere å måtte fikse bakfangere til mange tusen kronasjer.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis strukturert plast: Varmepistol og knappenål (for "fake struktur") - og pass på så du ikke varmer opp for mye. Har gjort det selv for noen år siden med helt ok resultat. Men kommer an på hvor dypt dette går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann
Tips til fremtiden: Når du skal polere nederst på bakluker kan det være greit å åpne den så du slipper å risikere å måtte fikse bakfangere til mange tusen kronasjer. ;)

Bra tips. Husk bare å maskere åpningen så ikke hele bagasjerommet blir fylt med polishrester. default_tongue.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Skal du handle/teste? *spent på resultat* isåfall :)

Tips til fremtiden: Når du skal polere nederst på bakluker kan det være greit å åpne den så du slipper å risikere å måtte fikse bakfangere til mange tusen kronasjer. ;)

Skal bestemme meg i løpet av neste uke.Haster ikke siden det er en firmabil og jeg har tilgang til den nesten dagelig.

Bakluka på X5 07+ går ikke helt ned.Er ett eget panel nedenom..

Hvis strukturert plast: Varmepistol og knappenål (for "fake struktur") - og pass på så du ikke varmer opp for mye. Har gjort det selv for noen år siden med helt ok resultat. Men kommer an på hvor dypt dette går da.

Er over 1mm dypt :) Det kan kanskje gå.Trykke en del ganger med den nåla da ;)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette plast? Eller er det lakkert plast? Det blir jo 2 vidt forskjellige ting. På bildet ser det ut som fangeren er lakkert i samme farge som resten av bilen. I såfall må hele fangeren lakkeres for å få det pent.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

Bakluka på X5 går ikke helt ned.Er ett eget panel nedenom..
Der kan man vel maskere med en tynn plast-/metalplate, da vil man kjørte hardt og lenge før man brenner igjennom...

Bare passe på å teipe eller sette på gummiføtter slik at det ikke blir riper under plata.

Teit forslag eller kan det funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Men er dette plast? Eller er det lakkert plast? Det blir jo 2 vidt forskjellige ting. På bildet ser det ut som fangeren er lakkert i samme farge som resten av bilen. I såfall må hele fangeren lakkeres for å få det pent.

Jeg brukte black wow, så da er det plast :) Kommer s&s senere ;)

Der kan man vel maskere med en tynn plast-/metalplate, da vil man kjørte hardt og lenge før man brenner igjennom...

Bare passe på å teipe eller sette på gummiføtter slik at det ikke blir riper under plata.

Teit forslag eller kan det funke?

Ikke så dumt det :) Skulle brukt mindre pad og tatt meg bedre tid også..

Sjefen som bruker bilen sa nå at jeg ikke skulle tenke på dette og at han ordnet beskyttelseslist på neste service.Jeg tilbydde meg selvfølgelig å betale uansett! Tjener uansett inn denne summen på 3 timer nå ;) Er jo her på fabrikken jeg gjør alle jobbene, og får gjøre som jeg vil når jeg vil, så hadde ikke vært feil å ha gjort jobben helt gratis på firmabilene egentlig.Men det får bli neste gang,hehe.

Uansett så skal jeg vurdere ett reperasjons kit og lese videre om dette.Hadde skjedd før eller senere i sånn tempo uansett..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Du kan fylle såret med sparkel og pusse det jevnt, maskere opp og spraye på et par tynne lag med svart struktur spray. Da vil det bli så godt som nytt. De fleste lakkerere, eller bilopprettere har dette på jobben sin. Så enten kan du oppsøke et verksted, eller om dere har et firma som selger spraybokser med org. lakkode til bil etc. Aner ikke om Biltema har sånn spray, er iallefall ikke håpløst.

Noe alá dette.

Jeg har selv brukt dette og det funker utmerket.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...