Brynjar

Volvo V50 2009 mod

LSP   52 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • SV Viking
      13
    • SV Shield
      9
    • SV Crystal Rock
      8
    • SV Concorso
      1
    • SV Concorso US/Smaragd
      0
    • SV Samurai
      1
    • SV Saphir
      1
    • SV Blau-Weiss
      0
    • Pete
      1
    • 50|50
      1
    • MG # 16
      4
    • Pnnacle souverain
      0
    • Wolfgang Füzion Polymer Estate Wax
      13

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

64 innlegg i emnet

VOLVO V50 2009 mod

DSC_0198-1.jpg

Hadde lovet en kompis å fikse V50'en hans.. Våknet opp i dag kl 13 og med en skrekkelig hodepine.. Mon tro hva det skyldes. Ringte eieren og avtalte å møtes et par timer etterpå:-)

Bilen er en 1.6D med fargekode 452, sort metallic, dvs samme som min :)

Sebastian(eier) fortalte en god historie om når han hadde polert bilen i mørket med TW.... Stod opp neste morgen og bilen så helt for j"#¤ig ut - faktisk verre enn når han hadde startet.. Flirte godt av den historien.

Bilen hadde et tykt og fint asfalt lag lags begge sidene som trengte skikkelig avfetting og skrubbing... Lakken hadde tykkelse på 140 til 109MY.

Planen for første dag var: vask, clay, rubbing og innvendig shine..

Utstyrsliste:

Washi-washi:

GritGuard

Mothers ullhanske og wash pudel fra SV.

Foam Cannon

CG Citrus Wash and gloss

Maxi Suds II

GR 1:3

Bilberry

Guzzler Waffle

HT

Interiør/Innvendig:

FOMA Combivac

MG APC med børste

Scholl purple 9000

A/C rens

Div børster

MF

Diverse

Clay:

Pinnacle "grå"

Dekk:

Megs

Makita 9227 roterende

Plastdeler:

Black wow

Lakkbehandling:

3M EF

3M UF

3M Grønn, gul og blå pad

LSP:

CG Jetseal 109

SV VIKING

Felger:

Bilberry 1:3 og div koster

SV Autobahn

Ruter:

Nanolotus PRO

Tidsbruk:

Søndag: 6 timer

Mandag: 6 timer

Felgene hadde skikkelig tykt lag med skit som satt veldig godt.. Måtte på med to runder med Bilberry før det begynte å slippe taket:

DSC_0026.jpg

Huuuuven var ikke så ille, mest støv her:

DSC_0027-1.jpg

DSC_0028-1.jpg

Fargen var nesten borte langs hele bilen:

DSC_0029-1.jpg

Dette var det som tok lengst tid under klargjøringen.. Satt noe så inn i h"#"¤e denne asfalten:

DSC_0030-1.jpg

DSC_0031-2.jpg

DSC_0032-1.jpg

DSC_0034-1.jpg

DSC_0035-1.jpg

La på et godt lag med GR 1:3 på heile skiten:

DSC_0036-2.jpg

DSC_0037-2.jpg

Bilberry rims:

DSC_0037-2.jpg

DSC_0039-2.jpg

Lot avfettingen få stå på i 3-4 minutt før jeg fant fram kanonen:

DSC_0041.jpg

Startet med Maxi suds:

DSC_0042-2.jpg

DSC_0044-1.jpg

DSC_0046-1.jpg

DSC_0047.jpg

Etter 4-5 minutt (siden jeg har begynt å røyke igjen, så var det så lenge det fikk stå på panelene):

DSC_0048.jpg

DSC_0049-1.jpg

DSC_0050-1.jpg

Aufsphyling:

DSC_0050-1.jpg

Skrubbet litt dekk gjorde jeg også:

DSC_0054-2.jpg

Så var det å foame litt mere :lol: :

DSC_0061.jpg

DSC_0068-1.jpg

DSC_0071-3.jpg

Tok så en runde i dørkarmer med SV kost og SV puddel:

DSC_0056-2.jpg

DSC_0057-1.jpg

Spylte så av igjen:

DSC_0073.jpg

Clayet med Pinnacle, "husker ikke hva den heter clay" :

DSC_0075-1.jpg

Spylte så av bilen igjen med HT for at tape'en skulle sitte senere, etter å ha brukt QD som claylube

Tørket med disse (selvsagt brettet etter bruk for bildet sin del :P ):

DSC_0080.jpg

DSC_0082-1.jpg

Sebastian støvsugde først. Så var det frem med Foma Combivac'en, med såpeblandings fra disse:

DSC_0087-1.jpg

Jeg dro på swirls-jakt og det var det ikke fritt for:

DSC_0088-1.jpg

DSC_0091-1.jpg

DSC_0091-1.jpg

DSC_0093-1.jpg

DSC_0095-2.jpg

DSC_0096.jpg

DSC_0099-1.jpg

LOL:

DSC_0132-1.jpg

Har en følelse at noe av dette stammer fra mørkepoleringen til Sebastian:

DSC_0131-1.jpg

Testet første med S17 og sort.. Korrigerte bra men la igjen mye hologrammer på denne sorte:

DSC_0100.jpg

Hadde lyst til å prøve 3M EF med grønn pad og det fungerte veldig bra. På langt nær så grov som FCP og grønn og førstnevnte la ikke igjen foreløpige synlige hologrammer:

DSC_0104-2.jpg

Korrigert litt med EF og grønn:

DSC_0108-1.jpg

DSC_0109-1.jpg

DSC_0110-1.jpg

So far - so good:

DSC_0112-1.jpg

DSC_0113-2.jpg

Kjørte samme kombo på noen små rds'er, dog med mye mer press og her i dyp konsentrasjon:

DSC_0117.jpg

DSC_0119-1.jpg

Tok en runde med 3M UF:

DSC_0121-2.jpg

DSC_0123-2.jpg

Ingen polering uten litt 50/50:

DSC_0124-1.jpg

Kjørt med EF og grønn. 4 pass på 2000rpm:

DSC_0126-2.jpg

DSC_0127-1.jpg

Fra oven:

DSC_0128-3.jpg

Litt mer 50/50 dog uten tape:

DSC_0133.jpg

Denne lakken var veldig fin å jobbe med... Sånn ca medium hard:

DSC_0134.jpg

DSC_0137-1.jpg

Litt mer 50/50.. Burde være mulig med en slik overflate:

DSC_0138-1.jpg

DSC_0148-1.jpg

DSC_0149-3.jpg

DSC_0153-2.jpg

Juhuuuu:

DSC_0154-2.jpg

Spredd på en liten flate:

DSC_0157.jpg

Jobbing på 4 på makitaen, ned på 3 en runde til slutt:

DSC_0158.jpg

Results:

DSC_0160-1.jpg

DSC_0160-1.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0165-1.jpg

Oppi all denne 50/50 jobbingen meldte Sebastian at han var ferdig inni.. Ja da var det jo dags for litt A/C-rens... Faktisk den siste jeg hadde igjen :unsure: :

DSC_0189.jpg

Så fant jeg en skikkelig flott ripe på V.bakskjerm. Målte først den til 138MY.. Fant frem FCP med grønn og trykte godt på.. Var oppe i 2500rpm og rikelig med press.........:

DSC_0190-2.jpg

Betraktelig redusert, men fortsatt synlig med nitidig stirring og skjeling:

DSC_0193-2.jpg

Etter FCP gikk jeg over med EF på grønn( byttet pad mellom disse to midlene selvsagt):

DSC_0194.jpg

DSC_0195-2.jpg

Ferdig redusert, og jeg tør ikke engang poste hvor mye jeg har fjernet av klarlakk nå.... riiiiiiiiiikelig:

DSC_0196-1.jpg

Fotografen ble litt ivrig:

DSC_0197.jpg

Glad og fornøyd med at hodepinen var borte.. Her hadde jeg en danseband-låt på øret hvor de faktisk polerte bilen sin i sangen.. Kødder ikke:

DSC_0200-1.jpg

Litt opp-ned polering måtte også til:

DSC_0205-1.jpg

Avtørk med Ketils filler:

DSC_0207-1.jpg

Litt blitzbleik:

DSC_0208.jpg

Sebastian var skeptisk:

DSC_0211-1.jpg

Litt mer 50/50 uten tape:

DSC_0212.jpg

DSC_0213-1.jpg

DSC_0215.jpg

Hologram sjekk:

DSC_0225.jpg

DSC_0226.jpg

Så litt speilbilder:

DSC_0219-3.jpg

DSC_0228-1.jpg

DSC_0229-1.jpg

DSC_0232-2.jpg

DSC_0232-2.jpg

Da var dag en ferdig.. Planen for i morgen er en runde med UF og blå.. Vertua bond etterfulgt av to lag med jetseal og voks of your choice!!

TBC!!!!

________________________________________________________________________________________________________

DAG 2

Da var dag to ferdig og litt sliten i kroppen..

Ble 6 timer i dag også før jeg var helt fornøyd..

Startet dagen med å korrigere bakluken med EF og grønn før jeg kjørte en runde over hele bilen med UF og blå pad...

Etter UF måtte jeg ta noen sjekk bilder for å se etter hologrammer:

DSC_0233-2.jpg

Men så skulle det vise seg........ At det bare var litt flekker fra UF som hadde lagt seg på bildet :P :

DSC_0241.jpg

Godt fornøyd med dette steget:

DSC_0243-1.jpg

Denne gangen dynket jeg bilen i IPA og krydret på med litt Menz top insp:

DSC_0246-1.jpg

Rundt plastlister, kriker og kroker sprayet jeg på litt Control spray også:

DSC_0247-1.jpg

Ble ganske svimmel av å gå rundt denne sprit vogna:

DSC_0248-1.jpg

Men rent ble det uansett:

DSC_0249-2.jpg

Etter IPA var det ny sjekk.. kan ofte lønne seg det... hehe:

DSC_0318.jpg

Så tilsyneslatende bra ut dette:

DSC_0317-2.jpg

Ja, det var det:

DSC_0251-1.jpg

DSC_0270-3.jpg

Så var det en runde med CG Vertua Bond på DA med hvit CSS pad.. Spredd på trinn 2

Etter Vertua bond la jeg et lag med CG Jetseal 109 og gnukket det av.. Vart blankt da.

DSC_0260-1.jpg

Så var det voks "of your choice." 39 hadde stemt inklusiv meg selv og da ble det slikt:

DSC_0290.jpg

Taddara-daaaaa:

DSC_0288.jpg

Eller vent, har jeg telt feil her kanskje....hehehe... VAAALGFUSK:

LSPavstemming.jpg

Neida, driver ikke med slikt, så da var det bare å finne fram Vikingen:

DSC_0293-1.jpg

Lagt på et lag med Ketils røde pad'er.. Supre de:

DSC_0300-1.jpg

DSC_0301.jpg

Mens voksen fikk stå litt gikk jeg over motorrommet med litt AG super sheen. Er fra ferdig resultat:

DSC_0307-2.jpg

DSC_0309-1.jpg

DSC_0310-2.jpg

Så var voksen buffet av og klart for litt speilbilder:

DSC_0323.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0326.jpg

DSC_0327.jpg

DSC_0328-1.jpg

DSC_0331-3.jpg

DSC_0336.jpg

DSC_0338.jpg

Ja, Petter, jeg har behandlet hjulbuene med Bare Bones:

DSC_0342-1.jpg

DSC_0346-1.jpg

DSC_0347-1.jpg

DSC_0348.jpg

DSC_0352-1.jpg

DSC_0353.jpg

Skal prøve å få tatt noen flere bilder neste gang ;)

Takk for titten da :D

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nesten upåklagelig ut Brynjar...

Skulle nesten tro du har gjort det før.... :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb, dokumentasjon og lesing så langt Brynjar... Håper på CR jeg da, men 2.plass må være Smaragd/Concorso US. Gleder meg til ferdig resultat :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon bra som vanlig... :thumbs: fra meg..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra, og MYE bilder! Det liker vi :D Gleder meg til å se sluttresultatet. Som Petter skriver.. Skulle tro du hadde gjort dette før :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nesten upåklagelig ut Brynjar...

Skulle nesten tro du har gjort det før.... :lol:

Ja, jeg har nesten gjort det før... et par ganger.. hehe

Veldig bra jobb, dokumentasjon og lesing så langt Brynjar... Håper på CR jeg da, men 2.plass må være Smaragd/Concorso US. Gleder meg til ferdig resultat :)

Jeg håper ikke på CR... Begynner jo å minke i den krukken :blink:

Kanon bra som vanlig... :thumbs: fra meg..

Thanks.

Veldig bra, og MYE bilder! Det liker vi :D Gleder meg til å se sluttresultatet. Som Petter skriver.. Skulle tro du hadde gjort dette før :lol:

Skal være litt bilder vettu.. og takk skal du ha:-)

Stemmingen stenger 10minutt før LSP legges i morgen... Liker ikke den foreløpige avstemmingen helt... Mulig det blir et afghansk valg dette her :P

STEM STEM STEM!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digg jobb dette her. Utifra bildene, så ser jo denne klar ut for voks. :)

Hvor mye forskjell blir det med å gå over med UF etter disse bildene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:blink: Snakker vi heftige swirls eller :P Råbra korrigering som alltid Brynjar! Masse bilder, og god writeup er tingen :thumbup: Gleder meg til fortsettelsen.

Kunne egentlig tenkt meg å sett denne med Wolfgang Füzion Polymer Estate Wax jeg. Kunne vært spennende å se hvordan den er på denne fargen!

Endret av gomega
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb, og for en flott bil og ikke minst flott farge:)

Denne fortjener jo ikke annet enn SV Viking;)

Lite spørsmål Brynjar, du merket ikke noe til at noen av Mf´ene ga übersmå riper i lakken ved fjerning av produkt??

Lurer på om det er den samma lakken jeg også har ser du og jeg har et lite problem med dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo like skadd lakken på denne som på de fleste 10år gamle biler jeg har sett.

Virkelig flott jobb, og det er lite som kan måle seg med sorte biler når de er blanke. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NeDD:

Ja, kunne sikkert tatt Wipedown, vertua bond, jetseal og voks nå men vil ha det lille ekstra..... Siste runden tar heller ikke like lang tid som korrigeringen så det skal jeg koste på meg.

Blir i alle fall noe blankere med UF og så tar det som regel snikhologrammene også:-) Sitter å vurderer S40 på orange også....hmmm, tenke tenke...

gomega:

Ja, det var nok noen ganske så tydelige striper der..hehe..

Wolfgang kunne jeg også tenkt meg på denne.. Litt mer beskyttelse før vinteren er ikke å forakte, men liker ikke utviklingen på stemmingen B)

iDuddits:

Takk skal du ha :D

Vet ikke helt om den fortjener Viking, men det er jo opp til dere der ute :rolleyes:

Angående MF så har jeg opplevd dette hvis jeg har kjørt på med mye varme og tørker av rett etterpå. Da vil jo lakken være noe mykere naturlig nok. Skjønner hva du mener og har opplevd det selv, men da pleier jeg å finne fram en mykere MF variant.

Hvis polishen har størknet litt på noen plasser pleier jeg å ta på litt nytt produkt og væte området opp for å unngå å gnukke for hardt. 3M Control spray eller IPA funker også på slike plasser. Lakken på denne er samme som på min (452) men hardheten er litt forskjellig.. Kan ha noe med produksjonslandet også.. Min er snekret sammen i Belgia, denne vet jeg ikke ennå men skal sjekke senere. Kan selvsagt ha noe å si på årsmodellen også.. Har en fornemmelse i bakhodet at Volvo skiftet lakk-leverandør sånn ca 08-09, ellers så er det bare jeg som har drømt litt... Mener å ha lest det en plass :unsure:

Knutis:

Nå skal det sies at dette var en ganske takknemlig lakk å korrigere på. Swirlsene satt på ingen måte dypt og resultatet ble veldig bra etter første runde.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra som vanlig. Også med kuppel hodet da ;)

Vedrørende den "flotte" ripen. Du skriver at du var oppe i 2500 omdr. og masse press. Prøvde du med lavere hastighet også. 3M polishene skal jo ha en større slipende virkning på lavere hastighet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil også se Wolfgang Füzion Polymer Estate Wax! Vil se noe nytt / noe man ikke ser her hver "dag". SV har jeg sett nok av, men blir fortsatt like imponert over SV sine vokser da :D Gleder meg til bilder. Du må huske å stemme selv da Brynjar, hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjohn:

Ja, startet på lav hastighet og spredde på et par pass. Gikk så på 4-5 på makitaen for å få litt varme i lakken. Synest jeg får kjappere virkning og korrigerer enklere da. Varmen gjør jo også litt til at lakken blir noe mer medgjørelig og det skal myyye varme til for å brenne den.. Pleier jevnlig å kjenne med den ledige hånden på slike spot'er og så lenge jeg fortsatt klarer å ta på overflatet uten å brenne meg så er det safe...Med det mener jeg at jeg klarer å holde hånden på overflaten uten at det begynner å putre i skinnet... På ripen du viser til ble det skavet av ganske så mye i alle fall...

Det du sier om cut, er jo generelt felles for non-diminishing produkter, da slipemidlene får mer motstand på lavere hastighet, så det er jo helt riktig:-) Det beste eksemplet er jo scholl S0 som er som våtsliping for hånd...

HHA:

Enig med deg der HHA.. Vil også ha Wolfgang - den lukter fantastisk. Har stemt vettu :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb! Ser ut som 3M produktene igjen ikke skuffer..

Wolgang takk ;) litt "rare" her inne.. hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spar CR til s60n din Brynjar!!! hehe...

Stemte Shield pga vinter, men hvordan er holdbarheten på Wolgang??? Har ikke sett denne noe serlig her inne..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra som vanlig. Også med kuppel hodet da ;)

Vedrørende den "flotte" ripen. Du skriver at du var oppe i 2500 omdr. og masse press. Prøvde du med lavere hastighet også. 3M polishene skal jo ha en større slipende virkning på lavere hastighet.

Tror dette er litt missforstått av mange. Det jeg har hørt og lest er ikke at de sliper "mer" eller "raskere" på lavere hastighet, men at de sliper "grovere". Altså at det er større risk for f.eks hologrammer. Derfor skal man ikke avslutte på lavt tempo. På lavt tempo vil de antakeligvis kutte mer "per runde" men alt i alt vil den nok kutte mer "per sekund" på høyt tempo. Vil selvfølgelig variere med press. Er sånn jeg har forstått det etter å ha lest div forklaringer fra 3M representanter osv. Jeg fjernet f.eks mye mer lakk når jeg kjørte fcp på grønn pad på 2000rpm i 20 sek, enn når jeg kjørte på 1000rpm i 20 sek.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg det temaet var belyst.. Står masse om diminishing vs non og 3M vs scholl i denne tråden :P :

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3481-framgangsmaate-for-scholl-produkter/page__hl__diminishing__fromsearch__1

eller denne:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3887-scholl-vs-3m/page__hl__diminishing__fromsearch__1

HUSK Å STEMME.. Bare noen få timer igjen, så klines det LSP:unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra, men skulle ikke tro dette var en 2009 modell, men TW hadde vell hjulpet på dette ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra Brynjar, imponert B)

Jeg synes også du bør gå for Wolfgang Füzion Polymer Estate Wax, alltid gøy å se noe nytt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive