Gå til innhold

The Car Cave - lagerseksjon 72 kvm

Recommended Posts

The Car Cave
Skrevet

Kan fort kan bli et par Meec tromler ser det ut til.

Ser for meg at en trommel festes på stolpen på mesaninen innerst til høyre, og den andre enten på mesaninstolpen diagonalt eller midtre bærestolpe på bygget. Bærestolpen er midt i lokalet, og gir et bedre dekningsområdet, men rokker litt på planene og legging av luftrøra og andre ting som henger på veggen og i nærheten av denne stolpen.

A4500 får meget gode tilbakemeldinger, til og med fra selveste Obsessed Garage, som også selger Rupes og Flex.

Er det en lagerseksjon du også har?

The Car Cave
Skrevet

Prosjekt MK5 GTI fikk plutselig fått en potensiell kjøper helt på tampen av året. Nå står jeg i det klassiske dilemmaet: Skal den faktisk selges, eller bør jeg beholde den? Bilen har gått fra å være shabby til å bli riktig så bra, og samtidig har tanken om en litt nyere entusiastbil – i tillegg til bobla – ligget og ulmet lenge.

FB_IMG_1768040962264.jpg

Stig J
Skrevet
9.1.2026 - 18.07, The Car Cave skrev:

Kan fort kan bli et par Meec tromler ser det ut til.

Ser for meg at en trommel festes på stolpen på mesaninen innerst til høyre, og den andre enten på mesaninstolpen diagonalt eller midtre bærestolpe på bygget. Bærestolpen er midt i lokalet, og gir et bedre dekningsområdet, men rokker litt på planene og legging av luftrøra og andre ting som henger på veggen og i nærheten av denne stolpen.

A4500 får meget gode tilbakemeldinger, til og med fra selveste Obsessed Garage, som også selger Rupes og Flex.

Er det en lagerseksjon du også har?

Tror nok det kunne holdt med en trommel på midtre bærestolpe. Med 15 meter slange rekker du over hele gulvflaten og vel så det. 

Har lik seksjon som deg ja. 

Ble litt interessert i den ShineMate EB210 grunnet lang aksling og de der små konede poleringspadsene for å komme lett til innunder dørhåndtakene. Er vel den fineste løsningen jeg har sett til nå. Prøvde noe billig ræl som ikke var kraftig nok og Dremel med kon som ble alt for kraftig og for høy rotasjon. poleringsmiddel over alt! 

Hvor bestilte du denne fra?  

Mine BMWer

Instagram: 

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

The Car Cave
Skrevet

Det hadde nok holdt med en på midtstolpen, men da det oftest står to biler/prosjekt innerst er det en fordel med to der mtp tilgjengelighet. Har lagt opp luftrør til de respektive stedene uansett. Da er jeg godt dekket. Planen var å kjøpe av skikkelig kvalitet fra et annet dyrere merke med kortere slanger, men noen ganger må man inngå noen kompromisser når det kommer til kostnader dessverre. Da får det bli en bonus med 30m slanger tilgjengelig😏.

Maskinene er kjøpt hos CleanYourCar | Car Care, Cleaning & Detailing Products. Den fra Liquid Elements må jeg nok også kjøpe i utlandet.

• Liker 2
The Car Cave
Skrevet (endret)

Da ble det tromler fra Jula i dag. Tok en kort brainstorm på plassering, men må tygge litt mer på det. Førsteinntrykket er bra.

kabeltromler.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 2
  • 3 weeks later...
The Car Cave
Skrevet (endret)

Da kom Shinemate EB210 og EB212 i hus.

Etter en meget kort test gleder man seg til våren og poleringstid, uten den fordømte ledningen. Dette virker lovende. God kvalitetsfølelse på begge, god balanse og de ligger veldig godt i hånda.

20260129_210603.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 3
The Car Cave
Skrevet

Lekte meg litt på AI ang spileplater oppe på mesaninen. Det blir mye hvitt her, og med mye lys er det nesten så man blir sveiseblind noen ganger. Fint for polering og generell mekking, men noen ganger skulle jeg ønske det var mulig å dimme lyset litt, alternativ få inn mer mørke farger.

Usikker på spileplatene, om det er en kortvarig trend eller hva, men de ville gitt noe for å dempe lyd. Og akustikken i dette lokalet er BRA!

Copilot_20251206_114748.png

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Jeg har også den trommelen fra Meec og fornøyd med den til prisen. Eneste minuset med åpen trommel er at om du er litt rask med å slippe inn igjen slangen kan den finne på å gå over kanten på selve trommelen og kile seg fast. Da kan det være en fordel at den ikke er montert for høyt opp så du kommer til. Men er du litt obs på det så slipper du som regel unna :) 

Liker spiler og er jo enkelt å fjerne om du blir lei hvis du kjøper plater. Blir litt mer hjemmekoselig oppe på messanin med det 👍

The Car Cave
Skrevet (endret)

Greit å ha i bakhodet det med tromlene. De blir nok hengende et godt stykke over mitt hodet på 180 cm. nærmere 225-230, men det er innafor rekkevidde uansett. Skulle henge de opp på tirsdag, men fant ut at jeg ikke har gjengetapp på M10 x 1,5. Skal kjøpes i dag, så får jeg se om jeg får tid ila helgen.

Tror nok jeg går for spileplater til våren, pr nå så er det det beste og fineste alternativet.

Ellers fikk jeg endelig tatt en vask av understellet på Volvoen. Tidligere vintre så har den ytterste plassen stort sett vært ledig, men denne vinteren har det vært flere biler/prosjekt som har tatt opp plassen. Det var litt digg å bare åpne porten fra bilen, rygge rett inn i varmen, og at plassen var fri til disp for vask. Bilen har fått kjørt seg litt i vinter med veldig sporadisk vask. Da var det ut med Golfen og inn med Volvoen i dag.

Vasket hele bilen, men spesielt fokus på understellet denne gang. Skummet med Vbn, lot det virke litt før jeg spylte av med HT.

underspyling.jpg

Ble noe bedre, men kunne sikkert gått enda nøyere tilverks. Tar det til våren.

underspyling 2.jpg

Innerskjermene fikk også oppmerksomhet. Glemte faktisk å behandle de med plastfornyer, som var planen. Får ta det til våren også.

innerskjermer.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 2
The Car Cave
Skrevet (endret)

Endelig fikk jeg montert slangetromlene til luftsystemet!

Etter altfor mange runder med brainstorming, vurdering, omvurdering og generell beslutningsvegring, landet jeg til slutt på å montere tromlene diagonalt på hjørnestolpene på mesaninen. Havnet på at det må være den mest praktiske plasseringen – god rekkevidde, lite i veien, tilgjengelig der behovet er størst og ikke minst perfekt i forhold til luftrørene som allerede er lagt opp. Kort vei til tilkobling gjør hele oppsettet mye ryddigere og mer funksjonelt.

Gjenstår noen koblinger og smådetaljer til før systemet er ferdig og klart til bruk.

Planen er å sette opp en tredje, litt mindre og lettere trommel ved porten etter hvert, så jeg har en lett tilgjengelig løsning der også. 

Boret hull og gjenget opp for M10 for festene.

20260206_132154.thumb.jpg.c4b7eb292a6b2c2b817f470d0676bce3.jpg

Høyden i underkant feste satte jeg til 210. Virker som en grei høyde. 

20260206_134156.thumb.jpg.106321e09e7a86c452c49a756dfb7048.jpg

Samme opplegg innerst i hjørnet

20260206_122149.thumb.jpg.d460eb3aec8f97744e1c45df3b844e1a.jpg

Tilkoblingsslangen på 1 meter har perfekt lengde for å koble seg på luftrørsystemet. 

20260206_123933.thumb.jpg.4b2ccdc6d374acb60907534ce1f089a1.jpg

Ser bra ut herfra...

20260206_135058.thumb.jpg.0ba1ffff5546a4e35c5ab121aa670c5b.jpg

Og herfra🙂

20260206_134834.thumb.jpg.eabdd0af1c1d763d6bc0bdeba55329fe.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 5
The Car Cave
Skrevet (endret)

Er en fordel med to løftebukker noen ganger. Børstet støvet av Quick Jacken, som fikk en service med olje, smøring og en generell sjekk. Denne har vært i mitt eie noen år nå, så er typen som går på batteri og 12 volt, ikke 230 med støpsel.

garasjeliv.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 3
  • 2 weeks later...
The Car Cave
Skrevet (endret)

Samlingen hoper seg litt opp. 

Pennzoil-skiltet er nyeste erverv. Det måtte jeg bare ha. 

20260222_121645.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 3
The Car Cave
Skrevet

Denne venter på vår, sol, bar asfalt og "pedal to the metal" 😏.

20260222_112820(1).jpg

• Liker 5
  • 2 months later...
The Car Cave
Skrevet (endret)

Lenge siden oppdatering nå, men skjedd lite med selve lokalet. Mest mekking i vinter.

Leietakeren har hentet ut bilen sin. Med en bil ute ble det plutselig veldig god plass. Nesten så jeg lurer på hva jeg skal bruke den ledige plassen til😏. Har mulig noen planer på langveggen under trappa: har savnet et lite arbeids/monteringsbord, mulig jeg skal bygge et bord og sette søyleboremaskina der sammen med en benksliper, og så vurderer jeg en gulvstående verktøypresse. 

Ble litt tid til en aldri så liten vårrydding. Vask av gulv fant jeg ikke helt motivasjon til nå, men den finner jeg vel etterhvert.

20260423_201935.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Deilig med litt vårrengjøring :) Hadde selv en runde med Surfex, skum og HT på flisene i garasjen og jammen godt å få et rent gulv igjen etter vinteren. 

Deilig å kunne ha plass til søylebormaskin og den typen verktøy permanent i lokalet... Kjenner det blir mye kompromisser hos meg for å kunne ha det utstyret jeg vil uten at de står permanent. 

• Liker 1
The Car Cave
Skrevet (endret)

Er selvfølgelig digg med så god plass, men selv da er jeg litt gnien på hvor mye jeg drar inn i lokalet. Jeg har aldri vært noen fan av overflod men forsøker følge less-is-more prinsippet på det meste. Alt annet blir bare kaos i mitt hode.

Feks verktøypresse, som sønnen maser mest om, er jo ikke utstyr som brukes ofte men som tar plass. Nå er det ok plass til to mindre biler innerst, det blir det ikke med en benk der. Men kanskje det er like greit, da har jeg en god unnskyldning for å ikke kjøpe flere biler men heller kvitte meg med en😏.

Endret av The Car Cave
Hans Marius
Skrevet

Hehe, ja er enig der. Det blir betydelig mer oversiktlig med less is more om du klarer det. Har også sett på presse, men kommer nok til å gå for en benkmontert på 20 tonn. Da kan den settes på loftet når den ikke er i bruk og da er mye gjort. Så får det heller være litt mer hassle å ta ned utstyret når det først skal brukes også er det litt mer cleant når det ikke er fremme. Kan være en grei unnskyldning for å ikke kjøpe flere ja 😅 Sitter å sikler på flere biler her også, men klarer ikke å rettferdiggjøre det når jeg ikke har plass under tak (enn så lenge)🙄

The Car Cave
Skrevet
4.5.2026 - 22.28, Hans Marius skrev:

Hehe, ja er enig der. Det blir betydelig mer oversiktlig med less is more om du klarer det. Har også sett på presse, men kommer nok til å gå for en benkmontert på 20 tonn. Da kan den settes på loftet når den ikke er i bruk og da er mye gjort. Så får det heller være litt mer hassle å ta ned utstyret når det først skal brukes også er det litt mer cleant når det ikke er fremme. Kan være en grei unnskyldning for å ikke kjøpe flere ja 😅 Sitter å sikler på flere biler her også, men klarer ikke å rettferdiggjøre det når jeg ikke har plass under tak (enn så lenge)🙄

Tenkte det samme om verktøypresse jeg også, men så oppdaget jeg at de er jo nesten like tunge😏

Hans Marius
Skrevet
8.5.2026 - 14.36, The Car Cave skrev:

Tenkte det samme om verktøypresse jeg også, men så oppdaget jeg at de er jo nesten like tunge😏

Det kan nok stemme ja. Har heldigvis vinsj på loftet som jeg kan bruke til å få plassert ut pressa på arbeidsbenken ved behov, så skal la seg gjøre med litt jobbing :P 

• Liker 1
  • 2 weeks later...
The Car Cave
Skrevet

Jeg får finne en god løsning og plassering, for her har jeg ikke vinsj. Planen er å finne gode faste plasser til det meste, uten at jeg må flytte på det så mye.

Har smått startet på noen endringer på mesaninen. Det er for mye hvitt i lokalet, så rommet oppe, som skal bli wc, blir malt i fargen grafittgrå RAL7024, samme farge som mesaninen. Maler både vegg, lister og dør i samme farge. Planen var å montere folie med trykk av en engelsk telefonkiosk på døra for forsterke den rrustikke og klassiske looken.

Etter en prøvemontering ble jeg dog noe usikker om det blir rett motiv, så den må jeg tygge på noen dager til.

20260519_220954.jpg

• Liker 1
  • 2 weeks later...
Belsby
Skrevet

Leste en plass at plata/ gulvet ikke er isolert? Men det er vel feil tenker jeg mht at en skal bruke dette til ett oppvarmet lokale?

Uansett er vel dette noe som kan prosjekteres under planlegging før evnt kjøp. 

The Car Cave
Skrevet (endret)
Luftsystemet er endelig operativt. Fikk ordnet slanger og t-koblingen. Endte opp med blå Biltema‑slange mellom alurørene som faktisk matcher fargemessig.

Det er nå trykktestet og klart til bruk. Et par små lekkasjer ble oppdaget underveis som ble fikset. Vurderer å montere noen få festeklipps ekstra og stabilisere t-koblingen/slangen på ene siden, men utover det er jeg fornøyd så langt.

Nå er det bare å plugge inn og bruke alt av luftverktøy uten styr. Foreløpig ligger det i skuff, men skal finne en mer oversiktlig løsning etterhvert. En rask test av både tromlene og forskjellige utstyr fikk frem både smilet og barnegleden i et voksent menneske. Dette gjør noe av arbeidet litt enklere og bedre.

Her ved selve kompressorene, der jeg vil montere en reduksjonsventil med vannutskiller. Har et par liggende som kan brukes. Ideelt burde det mulig vært flere vannutskillere, men jeg tror denne skal duge i et såpass lite system. Er vannutskiller på selve kompressoren i tillegg. Mulig jeg monterer en kuleventil ved t-koblingen så jeg kan blende av luften som går til den andre siden om noe går i stykker eller jeg må demonteres av en eller annen grunn.

luftsystem.jpg

T-stykket og overgangen til alurøret som ligger på bjelken på mesanin og deler luften til andre siden og trommelen der. Et klipps eller to på slangen er nok sikkert greit.

luftsystem 2.jpg

Motsatt side. Festet koblingsslangen til trommelen med strips, men tror jeg monterer en vegg-klipps der lik slangen på motsatt siden for helheten sin skyld. Selve alurøret på bjelken har jeg ikke festet ennå, men planen er å borre hull for M8 for å skru festeklippsene fast fra undersiden. Da skal røret sitte godt og stabilt.

luftsystem 3.jpg

Uttak ved vannpoleringskabinettet. Her blir det en reduksjonsventil så jeg kan justere trykket når jeg vannpolerer.

luftsystem 4.jpg

Trommel innerst i hjørnet 

luftsystem 5.jpg

Veldig kjekt å bare dra ut trommelen og koble på vinkelsliper og bare kjøre på. 

luftsystem 6.jpg

Roteskuff pr i dag, men her kommer det en bedre løsning.

skuff.jpg

Endret av The Car Cave
  • Liker 1
The Car Cave
Skrevet (endret)
Det blir noen mil med denne om dagen. Den var lenge til salgs, men med laber interesse og bud som ikke helt traff (vi er tross alt i Norge…), så ble valget enkelt. Når den i tillegg har blitt såpass bra, er det egentlig bare én ting å gjøre – den blir hos meg inntil videre.

Og ja… den leverer fortsatt det viktigste: Den får fram smilet bak rattet🙂

mk5 gti.jpg

Endret av The Car Cave
The Car Cave
Skrevet

Går litt i rykk og napp med malingen på mesanin. Fikk tatt et strøk på vegg nr to i går kveld, og fant ut at jeg hadde mer i skuffer og skap enn det jeg trodde😏. De måtte jo tømmes og skrus ned/flyttes først.

20260602_221724.jpg

• Liker 1
The Car Cave
Skrevet (endret)

Ferdig med maling av rommet oppe. Virker som det holdt med to strøk.  Etter mye banning og sverting fikk jeg lagt folien på døra også. En ting er sikkert og det er at jeg ikke skal satse på en karriere innen foliering. Ble ok resultat, men noen skavanker ble det. Så ikke helt min greie mao. 

Folien dekket ikke hele døra, det dekket jeg med maling. Nå er det bare å la det tørke før jeg henger alt på plass igjen.

20260604_213720.jpg

Endret av The Car Cave

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår