Gå til innhold

The Car Cave - lagerseksjon 72 kvm

Recommended Posts

The Car Cave
Skrevet

Var vel det jeg ville frem til. Med takhøyde på 6 meter så er det mye volum i et ellers lite lokale.

• Liker 1
Skrevet

jess, så sånn sett godt at du klarer å holde grei temp på kaldeste vintern. :) 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

The Car Cave
Skrevet

Er TEK17, og frostfritt selv uten varme. Blir aldri kaldere enn ca 5 grader. Men det blir trolig åpnet opp for å montere,ventilasjon, og da blir mulighetene mange, feks varmegjenvinning 🙂

The Car Cave
Skrevet

Nei, det går vel mer på endring av vedtekter ifbm med at det er noe som faller under endring av fasaden. Slike seksjoner blir oftest organisert som sameier, og de færreste ønsker fritt frem for alt.

I vårt tilfelle blir det trolig montert en flexit kombiboks med fast plassering, så bestemmer man selv hva som monteres innendørs.

The Car Cave
Skrevet (endret)

Selv med sakseløfter blir Quick Jacken brukt. Litt mer hendig å dra med seg noen ganger kontra å flytte den andre. 

Har vurdert å lage en form for underlag til skinnene for å beskytte gulvet, men ser ikke ut som den setter merker.

Her er det bobla som skal få seg ny godkjent senkeforstilling. Endelig fikk jeg brukt de ubrukelig hjuldollysene  fra biltema til noe. Aldri kjøp slike med jernhjul. 

IMG_20240827_224229_980.jpg

IMG_20240827_224230_153.jpg

Endret av eiko
Skrevet

Hvor ble mesanin bestilt fra, er det Areol sitt?

Tåler det vekta fra en talje (500kg) under?

The Car Cave
Skrevet

Fra Industrifabrikken, tåler 350 kg pr kvm oppe. Det med talje under har jeg ingen aning om.

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)
31.10.2023 - 20.09, eiko skrev:

Det har det. Sammenlignet med mine tidligere 18 kvadrat så er det en helt annen verden, med helt andre muligheter. Med mesanin så har jeg 96 kvm tilgjengelig. 

Nå når jeg har brukt det i litt over 6 mnd og "bodd" meg litt inn så er det noen få ting jeg skulle gjort annerledes, men i det store og hele er det i kategorien småpirk 😏.

- Hvilke få ting skulle du gjort annerledes?

- Dette med fuktighet i lokale, blir vel endel av dette tenker jeg fra vasking osv. Hvordan ivaretaes dette? Avfukter? 

(Selv er planen balansert ventilasjon pluss en avfukter i lokale. )

Endret av Belsby
Skrevet
9.9.2024 - 10.04, Belsby skrev:

- Hvilke få ting skulle du gjort annerledes?

- Dette med fuktighet i lokale, blir vel endel av dette tenker jeg fra vasking osv. Hvordan ivaretaes dette? Avfukter? 

(Selv er planen balansert ventilasjon pluss en avfukter i lokale. )

Dette skulle jeg valgt i dag:

-En litt større mesanin (50% og ikke 30%). -Økt underhøyde fra 280 til 320 mtp muligheten for å montere 2 søyler innerst. 

-Tatt med dobbelt antall stikk. Har alt for få.

-Bestilt med ferdig wc/bad, og ikke satset på å bygge det selv.

-Pluss noe småtteri jeg ikke husker nå😏

Ang fuktighet så er det ikke noe problem på vår/sommer/høst, men litt på vinteren når jeg vasker bil. Med takvifte og litt åpen port funker det ok. På sikt blir det nok avfukter her, og ventilasjon. Sameiet skal montere kombiboks, så kan hver andelseier besteme selv hva som monteres av ventilasjon. 

Skrevet (endret)

- Flere dobbeltstikk er vel lett å utvide i etterkant? 

- Legger ved ett bilde på mesanin på 42m2 (6x7m) til en 72m2 seksjon. Trapp i bakkant, litt usikker om det blir fornuftig kontra fremme slik du har. Spiser litt plass bak, må da organisere verktøyskap på en litt annen måte.  Fordel er mere plass i bredde fremme, men usikker på hva som blir best totalt sett. Jeg synes nå det ser bra ut med trappa bak, ett bilde vedlagt jeg fant hos Industrifabrikken, valgets kvaler dette.

På en annen måte viss denne størrelsen og trapp i forkant så vil den 3 meter lengre ut viss i forkant sammenlignet med slik du har det 6x4m mesanin) , men burde kanskje gå bra det også?

Hva mener du som har litt «erfaring»?

- Høyden er ok da det ikke blir løftebukk.

- Ferdig bad, her blir det nok å bygge selv. Tenkte å bygge 2.5x3.5m Er så mange valg at det blir litt vanskelig å ta stilling til dette nå, for min del.

IMG_4824.jpeg

IMG_4826.jpeg

Endret av Belsby
Skrevet (endret)

-Joda, stikk kan monteres i etterkant, men det hadde blitt billigere å monterrt fra starten av. Går litt på det med planlegging. 

-En annen ting. Jeg valgte ekstra belysning. Fire lys i taket og to under mesaninen, mot kun to i leveransen. Noen ganger skulle jeg faktisk ønsket å dempe belysningen en smule. Greit når man vasker/polerer, men ikke alltid ellers.

-For meg ble det viktig å bruke innerste vegg til arbeidsbenk. Er der jeg står og mekker på bilene, og med lett tilgang til arbeidsbenk og verktøy. Vasking av bil skjer ytterst, ved port. Trappa på innerst vegg blir litt i veien føler jeg, og ødelegger litt for innredningsmuligheter totalt sett. Jeg ville nok bygget likt i dag. Men rett trapp slik du skisserer frigjør litt plass, det ser jeg, og gjør det enklere og bedre mtp parkering av biler feks,. Alternativet kan være å dra trappa litt til venstre og lage vinkel inntil vegg. Da får du litt bedre plass på innerste vegg (og oppe på mesanien) og grei plass til innredning under trappa. En nabo her har gjort det, ser faktisk ok ut.

Endret av eiko
  • 1 month later...
The Car Cave
Skrevet (endret)

Må holde forumet litt varmt. Har ikke gjort noe mer på selve lokalet, men er i planlegging av badet oppe. Planen er wc, servant, og mulig et dusjkabinett. Ser ikke for meg at det blir mye dusjing der, men et sluk tenker jeg er lurt å montere uansett. 

Gulvet blir et enkelt gulvbelegg for våtrom, usikker på mønster, men tror jeg skal være litt mer vågal enn jeg pleier. En av veggene skal trolig få seg en tapet med noe bilgreier som tema. Usikker når jeg får startet med dette, må finne motvasjon ført😏. Kjenner bare et sterkt behov for ihvertfall et toalett.

Endret av eiko
The Car Cave
Skrevet (endret)

Takboksen fikk seg en liten makeover for litt siden. Har blitt neglisjert i flere år. 

20241020_165145.jpg

Endret av eiko
  • Liker 2
The Car Cave
Skrevet (endret)

Og sønnen polerer felger og legger coating på sommerhjula, før de stues bort. Greit med løftebukk, brukes ofte som et ekstra bord.

20241110_121019.jpg

Endret av eiko
  • Liker 2
The Car Cave
Skrevet

Jula har salg på garasjeinnredning igjen, hele 30%. Mulig det kommer noe nytt her😏

• 2 weeks later...
The Car Cave
Skrevet (endret)

Da ble det litt mer innredning. Hylla til bilpleie blir erstattet av et dobbelskap. Eller....ikke erstattet, hylla blir bare flyttet nær vasken som er en mer bekvemmelig og logisk plassering. Er jo der man fyller og blander.

Oppe på mesaninen blir det noen endringer. Der kommer det både flere skap og skuffeseksjon. Har innset at jeg må revurdere bruken av mesaninen, så der blir det nok lagt opp til både mer lagring og mulighet for å jobbe litt.

Mulig det kommer noe mer i dagene fremover, som gjelder fordeling av luft fra kompressor😏.

20241205_130856.jpg

Endret av eiko
The Car Cave
Skrevet (endret)

Hit ble hylla flyttet. Usikker om det blir akkurat slik, eller om jeg skal dra den litt til venstre, og legge benkeplate fra skap og inn mot vegg, med innfelt kum.

Når alle skap og skuffeseksjoner er på plass skal jeg gå gjennom allt og organisere bedre. Nå er det litt for uoversiktlig. Ligger litt her og litt der.

Messenger_creation_8F381BB8-5916-4269-9A3B-41E4A30AE6A4.png

Endret av eiko
  • Liker 1
The Car Cave
Skrevet

En liten sneak peak på hvordan det blir oppe på mesaninen. Skapene ser jeg for meg henges litt høyere enn vanlig, for litt mer "luft" mellom skap og benk. Litt usikker på hvilken benkeplate det blir.

Skal bygge et underskap/skuff til kjøleskapet, så det kommer opp fra gulvet. Har også vurdert å male rommet bak innredningen grå. Desember er travel på andre måter, så får se hva jeg rekker på denne siden av året. 

20241205_200127.jpg

• Liker 1
The Car Cave
Skrevet (endret)

Samtidig, litt innimellom, bygges det motor til bobla. Blir en lett trimmet 1600, balansert og vektjustert, med vassere kam, lett portede topper, og dobble gassere på toppen. Litt old-school trimming.

20241128_212033.thumb.jpg.c5f74c5b541c2b19dbf463ff865b8a6e.jpg

Shortblokk tørrmonteres før endelig sammensetting. 

20241126_224036.thumb.jpg.beb0f190f9d0bffbb3da3a38df7e98e6.jpg

.

20241128_215805.thumb.jpg.295325d85f9cf0157bf593b7acc7341a.jpg

Endret av eiko
  • Liker 5
The Car Cave
Skrevet

Fikk montert det meste i dag. Ikke helt i mål med alt, men detaljene kommer senere. Ble en god del mer lagringsplass, det er helt klart.

20241208_143314.thumb.jpg.91a3818bcc00c9672f29047ff61a4570.jpg

Fikk endelig kuttet til benkeplaten på innredningen nede, den bygde for langt ut. På innredningen oppe kommer det senere. Nå er det bare noe midlertidig. Merk den røde frakken som ligger på sofaen. Fra Corghi, et funn på finn jeg bare måtte ha, skal henges opp ett eller annet passende sted. De røde detaljene har liksom kommet litt av seg selv i lokalet.

20241208_143425.thumb.jpg.71dde584cda52c53703ea2de20eec1a5.jpg

Ny børsteholder fra poka premium ble også montert. Alt det andre av oppheng er derfra, så jeg holder stilen🙂.

20241208_143444.thumb.jpg.1915a2e42535c1c1153ec19a12da8e53.jpg

• Liker 3
The Car Cave
Skrevet (endret)

Er grei kvalitet innredningen fra Jula. I hvertfall for hobbybruk som i mitt tilfelle, og sikkert mange andres. Er samme som Garage15 leverer, bare forskjellig farge. Vet det finnes dyrere og bedre, men dette er godt nok. 

Endret av eiko
The Car Cave
Skrevet (endret)

Pakke fra altigarasjen i dag. Alurør og koblinger, for fordeling av luft i lokalet. Blir ikke det største systemet, men akkurat det jeg trenger. Ser frem til å montere og koble opp. Har delvis tegnet opp systemet på forhånd, så har en tanke om hva som blir montert hvor - uttak, plassering av slangetromler osv.

Ikke gått til innkjøp av slangetromler ennå, usikker på hvilke jeg velger. Har også samtidig et sterkt ønske om at luft- og el-tromler skal være like, da jeg vil montere et par av de i tillegg. Sliter litt med å finne noe der som passer helt. 

20241210_193845.jpg

Endret av eiko
Skrevet
10.12.2024 - 22.07, eiko skrev:

Pakke fra altigarasjen i dag. Alurør og koblinger, for fordeling av luft i lokalet. Blir ikke det største systemet, men akkurat det jeg trenger. Ser frem til å montere og koble opp. Har delvis tegnet opp systemet på forhånd, så har en tanke om hva som blir montert hvor - uttak, plassering av slangetromler osv.

Ikke gått til innkjøp av slangetromler ennå, usikker på hvilke jeg velger. Har også samtidig et sterkt ønske om at luft- og el-tromler skal være like, da jeg vil montere et par av de i tillegg. Sliter litt med å finne noe der som passer helt. 

20241210_193845.jpg

Si gjerne i fra hvordan dette fungerer😄 Vurderer et lite system sjøl👍🏻

[x] 1995 Toyota Carina

[x] 1999 Golf MK4 Variant

[x]  1996 Mitsubishi Galant 

[]    2008 Golf MK5

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår