Jump to content
Sign in to follow this  
Skulebollen

Microfiberkluter loer... Prøvd alt(!?)

Recommended Posts

Skulebollen

Hei! Har alltid hatt problemer med at mine MF kluter loer. Er så lei av det at det rett og slett dreper gleden med og polere. For er samme styret hver gang jeg setter igang med en bil.. 

Fremgangsmåten nå er som følger :

Først ligger klutene i bøtte over natten med MF restore middel. Så hiver jeg dem inni maskinen,  setter på 60 grader og tømmer anbefalt dose MF middel nedi nr. 2 i vaskekammeret.  ( der jeg har vanlig omo ) 

Aldri brukt tøymykner i maskinen så det skal ikke vere en grunn. 

Likevel loer det som F når jeg buffer polish. Både gamle og nye kluter. 

Hva gjør jeg feil? 

Har også problem med tørkehandkler. Disse "dør" etter en runde i maskinen med samme fremgangsmåte. 

Og sist. Om jeg nå vokser over "loet" 

Vil dette gå seg til? Eller må jeg få vekk loet før voks?

Skulebollen

Er forskjellige.  Både nye å gamle.. Kluter kjøpt hos SW butikken, scandic shine og bilnerden.. Så burde vere gode nok kluter :P

SurreSnurre

Ok.

Vasker du de sammen med noen av de som er av dårligere kvalitet feks får du mye mer lintring.

Har kjøpt noen av de billige typene fra en av de overnevnte, men de ble til vaskekluter alle sammen.

Ødlegger de andre av kvalitet som er min erfaring.

Legger brukte i varmt surfXvann en god stund så rett i maskin, å avslutter med ta de i tørketrommel(lunk luft)

Magnera

Microfiber vil gripe tak i det meste av fiber som slenger rundt. Og bør av den grunnen aldri vaskes sammen med bomull. Maskinen din kan hatt rester i seg.
Det som kan hjelpe er å kjøre klutene i tørketrommelen gitt at du har lo filter/ fjerner. De skal da kjøres i tørketrommel uten bruk av varme, kun luft. Det gjelder alltid. Mikrofiber har mye syntetisk fibre som ikke liker varme. Så du bør ikke vaske de på 60 grader (selv om det normalt har gått fint her i gården også ).

Skulebollen

Jeg har desverre ikke tilgang på tørketrommel. Men mulig det har ligget igjen noe fra bomull ja.. Men er det virkelig så ille at man nesten må ha en egen maskin for og vaske MF kluter :P ?

Men hva tenkes om å vokse bilen oppå lo? Forsvinner dette ved første vask? 

Magnera

Egen maskin til bilpleie stæsj hadde vært fint, men de fleste av oss klarer oss med en og noen forhåndsregler

Hvis ikke du kan plage noen i familien eller venner som har tørketrommel så kan du jo handle inn nye kluter og nedgradere de du har.

Hvorvidt lo sitter igjen i voksen har jeg ikke testet,men tviler på det. Det meste forsvinner nok etter høytrykkspyling og håndvask. Lo og coating går nok dårligere overens.

• Like 1

Skulebollen

Handlet nettopp inn 10 nye kluter for og bli kvitt dette problemet..  Polerer 1-2 biler i året så.. :P Men da satser jeg på og vokse med lo og vaske det av igjen etterpå 😊

Magnera

Da får du ta ett par bilder og komme med tilbakemelding! Lykke til! :)

Grefstad

Image1502370114.528059.jpg

Denne ifra bilnerden loer litt hos meg ved buffing, men kun denne typen gjør det. Blir vasket med milo på 40grader og tørket inne. Irriterende ja...

Mozell
4 timer siden, Grefstad skrev:

Image1502370114.528059.jpg

Denne ifra bilnerden loer litt hos meg ved buffing, men kun denne typen gjør det. Blir vasket med milo på 40grader og tørket inne. Irriterende ja...

Har akkurat samme problemet med disse klutene fra BN.
Spørs om de ikke kommer til å bli nedgradert til dekk/felg kluter snart :)

Grefstad
Har akkurat samme problemet med disse klutene fra BN.
Spørs om de ikke kommer til å bli nedgradert til dekk/felg kluter snart

Veldig dumt, for jeg kjøpte maaange av dem sist gruppekjøp...

TommyTurbo

Hva vasker du de med da? Husk at det er begrenset levetid også, og ikke like god kvalitet på alt

Skulebollen

Vasker med ett middel kjøpt av Bilnerden. Microfiber restore elns.

Problemet er at både gamle og nye loer.. Men sist når jeg vokset bilen så var det ingen problemer i ettertid med at det loet.. Vann og skitt preller lett av og alt virker egentlig som det skal :P