Jump to content
Sign in to follow this  
Pec

S&S Ford Kuga C.Quartz Finest

Recommended Posts

Pec

Hei, 
Dette er en bil til en kollega som kom innom for jeg måtte ha en demobil å legge C.Quartz Finest på siden Terje fra Swissvax/Exint skulle komme innom å legge dette med meg på min første behandling. Slet litt med belysning til bilder etc da lokalene skal males og har da satt det å henge lamper opp på vent. 
Forholdsvis ny og pen bil men som normalt, mye vaskeriper og småtteri. 
Bilen fikk 2 stegs polering.
Første steg med Hvit/Hard Menzerna pad, tre erter FG300, og to erter Rupes Gul for litt smøring. Ble kjørt påført, deretter kjørt 1 pass med moderat trykk og 4 pass med null trykk/vekt fra maskin. 
Steg to ble tatt med Gul rupes pad og Menzerna PF2500. Gikk ut av tellingene på antall pass men ikke noe trykk brukt, lot bare maskinen jobbe og gjøre sitt. 

LSP: CarPro C.Quartz Finest V6 Fast & CarPro DLUX på plast, gummi og lykter. 

Men aller først måtte jo bilen få en ålreit vask, begynte å bli mørkt så lite bilder men noe fikk vi. 
Til forvasken ble det brukt: Prickbort, Nerta Active Diamond, Iron x, selaclean clayklut, MR.Pink. 

Begynner med å påføre prickbort på tørr lakk. 

DSC_0190.jpg

Finner litt å jobbe med.

DSC_0191.jpg

DSC_0192.jpg

DSC_0193.jpg

Deretter fikk bilen et skumlag med Nerta Active Diamond som jeg fikk beskjed om skulle erstatte Surfex HD. Slet dog med høytrykken ikke ville lage trykk, måtte kvele slangen, ta den ut deretter trykke dysen på pistolen inn og koble til vannet igjen før den begynte å kjøre høytrykk.. For lite trykk fra vannet inn i maskin eller for mye? er Nilfisk høytrykk. 
DSC_0194.jpg

DSC_0196.jpg

DSC_0197.jpg

Var både godt under minus og begynte å bli mørkt så vasken gikk radig og med lite fokus på bilder.. men noen amatørbilder fikk vi knipset:P

DSC_0200.jpg

Deretter ble det påført IronX, begynte å bli veldig mørkt men man kan se det finner noe. 

DSC_0203.jpg

DSC_0204.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0206.jpg

Deretter var det håndvask, clay, vask. så maskere med verdens verste maskeringstape vi hadde for hånd der og da men man må jobbe med det man har, sier de....
Prøvde litt forskjellig komboer med pads og polisher før vi satte igang. Prøvde først Rupes blå/blå men følte denne ikke tok nok og satt igjen med en del holos.  

DSC_0208.jpg

Dette ble grovsteget. 

DSC_0213.jpg

Rotebenk er viktig syntes jeg, og en varmeovn som termostaten hadde brent opp på. 

DSC_0215.jpg

DSC_0216.jpg

Grovsteg tatt på panser. Satt VIRKELIG i tidsklemma denne gangen men deler de brukbare bildene jeg rakk å ta. 
DSC_0217.jpg

DSC_0223.jpg

Eier av bygget kom rett fra overtid med et par beømte baconpølser i hånda. 
DSC_0225.jpg

Fikk hjelp av kompis til steg to, puls på langt over sunt og stresset over tiden. Fikk jo snart fin besøk fra Swissvax....:blink:

DSC_0227.jpgDSC_0228.jpg

Her er det prøvd å ta bilde av resultat.. Vanskelig farge og ubrukelig fotograferingslys

DSC_0230.jpg

Burde vært hvit reflektor på led lampen, da spredning av lys i refleksjon hadde vært mye bedre. 

DSC_0231.jpg

Begrenset med plass, da snur vi bilen når vi er ferdig med en side. 

DSC_0233.jpg

Igang med wipedown. Ble to runder med eraser før coating. 

DSC_0236.jpg

Deretter fikk vi besøk, rakk NESTEN hele bilen. Skal inrømme jeg absolut ikke ble fornøyd men kunde fikk sterkt redusert pris og jeg en erfaring rikere. Poenget var jo å legge coating under oppsyn:mellow: Dette fikk jeg desverre ikke tatt noen bilder av da klokken nærmet seg midnatt og vi fokuserte på å få gjort så mye som mulig så vår gjest kunne begynne på hjemreisen ikke altfor sent ( han hadde 4 timer igjen før home sweet home). 

DAG 2: 
Vi fikk lagt coating på panser, og forskjermer natten før og skulle nå gå igang igjen med resten av bilen. Det ble lagt to lag med Finest med 5 m liggetid ved 19grader.Men først, mat og litt oppdateringer på diverse sosiale medier. 

DSC_0248.jpg

Litt random bilder jeg knipset og andre tok mens vi prøvde å bli ferdig. Vi la LSP nå, C.Quartz på lakk og DLUX på ullakert plast,gummi og lykter. 

DSC_0250.jpg

DSC_0250.jpg

Hjelpere som sjekket for helligdager, da klutene som medfulgte i kittet var ja.... ubrukelige? Ihvertfall fremkalte en mengde kramper og banneord. Tips til andre, bruk egne mikrofiberkluter.. lettere å buffe av, bedre glans og du blir ferdig i år imotsetning til hvis du bruker de medfulgte klutene. 

DSC_0263.jpg

Litt random igjen

DSC_0267.jpg

Koste meg og prøvde (lest med hardt trykk på prøvde) å lage noen 50/50. Vet det er et stort mangel i denne S&S her... Beklager, igjen skylder jeg på tidsklemma.

DSC_0270.jpg

DSC_0272.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0276.jpg

Coating virket litt tykk og fikk lite ut av beholder, må stikke noe nedi ved senere annledning å få større hull. 

DSC_0278.jpg

Her kommer litt bilder fra ferdig bil, og siste sjekk for helligdager. 

DSC_0283.jpg

DSC_0285.jpg

Garanti medfølger

DSC_0289.jpg

Plasten ble meeeget pen etter påføring av DLUX.

DSC_0290.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0306.jpg

DSC_0309.jpg

Fant plutselig litt coating, igjen... ubrukelig klut

DSC_0311.jpg

DLUX var meget drøy.

DSC_0317.jpg

Måtte se om vannet la seg flatt etter 24t herding. Prellet fint av

DSC_0242.jpg

DSC_0244.jpg

Litt ferdigbilder utvendig rett før levering:
12417639_1979176565641790_65207931861503

12645260_1979176592308454_47009986899907

12647127_1979176558975124_17204378831169

Tidsforbruk , to personer over to dager, totalt 30timer. 
HELST ville jeg hatt 30 timer alene og deretter kanskje fått litt hjelp. Tiden var knapp men kunde var informert om dette å ble likevell fornøyd.:huh:

Håper denne S&S var litt mer informativ enn forrige. Vet jeg burde hatt mye fler 50/50bilder, samt før av lakktilstand. Så beklager for dette, men vi må alle starte et sted. 
Men denne bilen var formålet å bli sertifisert til å legge coating og lære litt ang det, noe som ble suksess!
Lærte en viktig ting, bruke mikrofiber til buffing. Da medfølgene kluter dro coating rundt og sjeldent inn og av lakken. 

Skal også pusse opp lokalet: Hvite vegger, Rødt gulv(?), henge armaturer loddrett på veggene med 1.5m mellomrom, montere armaturer i tak, noen fler varmeovner (står 2 varmereflektorer i taket, samt finne bedre plassering for høytrykk så den blir enklere å bruke. Men jobber som elektrikkerlærling så tid og penger er en faktor, så jeg tar ting når det er mulighet for det. Er bare 19 år så har god tid på meg.

Tusen takk for at du stakk innom å leste, og beklager igjen for dårlig bilder, og legg gjerne igjen en konstruktiv kritikk. Man blir ikke bedre på noe før man blir fortalt at man er dårlig på det :lol: Im Out

Edited by Pec
  • DCN Point 22

Gunnarmikal

Meget bra, enig at de medfølgende microfiber saken er boss. Bruk de sol concorse selger til under 250kr for 10pk. Du bruker maks 4 til 1 bil,:thumbup:

D.Mikalsen

Kjempe jobb :) Jeg er også veldig glad i når plasten får behandling og ser mørk å fin ut, og det så ut som denne Dluxen fikset det, så meget bra ut :) Grønn knapp!

Vårhus

Det er suede microfiberkluter. De er ikke laget for å absorbere slik vanlig microfiber er.  Det må litt teknikk til for å bruke de. Selv skal jeg innrømme at jeg bruker de altfor skjeldent, da det går fortere å ta med "vanlig" mf. Men de fungerer absolutt, spesielt om en tar overskytende på perfekt tidspunkt. Veldig bra på følsomme lakktyper hvor vanlig mf lager microriper.

• DCN Point 1

Pec
8 timer siden, Gunnarmikal skrev:

Meget bra, enig at de medfølgende microfiber saken er boss. Bruk de sol concorse selger til under 250kr for 10pk. Du bruker maks 4 til 1 bil,:thumbup:

Takk!

Ikke gale pris, tror det blir lagt inn en bestilling der om ikke lenge!

3 timer siden, Knutmyr skrev:

Ble bra dette emoji1303.png

Jo takk! 

2 timer siden, DBP skrev:

Ble veldig blankt & fint resultat , cred :) 

Takk, men ja blankt ble det om ikke annet! Hehe

1 time siden, D.Mikalsen skrev:

Kjempe jobb :) Jeg er også veldig glad i når plasten får behandling og ser mørk å fin ut, og det så ut som denne Dluxen fikset det, så meget bra ut :) Grønn knapp!

Tusen takk!

DLUX virket utrolig bra. Skal teste det på en eldre firmabil på jobben 50/50 der fanger er.... Hvit? Hehe . Skal komme tilbake med bilde av det. 

1 time siden, Vårhus skrev:

Det er suede microfiberkluter. De er ikke laget for å absorbere slik vanlig microfiber er.  Det må litt teknikk til for å bruke de. Selv skal jeg innrømme at jeg bruker de altfor skjeldent, da det går fortere å ta med "vanlig" mf. Men de fungerer absolutt, spesielt om en tar overskytende på perfekt tidspunkt. Veldig bra på følsomme lakktyper hvor vanlig mf lager microriper.

hmm.. Er nok mye teknikk ja for følte jeg måtte buffe av i 20min på en 30cmx30cm flate... Og det har jeg rett og slett ikke tålmodighet til... Blir nok "vanlig"mikrofiber på de fleste biler fremover... Alternative er bloddoping for å holde ut en hel bil med armene :P

Edited by Pec

Audi S8

flott jobb utført, ja Coating krever en del teknikk og rette valg av mf kluter og buffe tid etc, men er heilt sikk at neste gang så vil dette gå mye bedre :) stå på :)

Cred

Conlogo / Terje

Den ble fin til slutt ja :D 

Som nevnt, suede'n som følger med fungerer så absolutt, men det krever tid, tålmodighet og teknikk! 

Det vil gå mye fortere med MF :)

Skal prøve og få tatt meg en tur innom igjen så fort som mulig, gi lyd fra deg når du skal coate neste bil! 

Pec

flott jobb utført, ja Coating krever en del teknikk og rette valg av mf kluter og buffe tid etc, men er heilt sikk at neste gang så vil dette gå mye bedre  stå på

Cred

La på min mor sin bil med mikrofiber. Gikk betydelig fortere! Da var det gøy!

takk!

Pec
Den ble fin til slutt ja  

Som nevnt, suede'n som følger med fungerer så absolutt, men det krever tid, tålmodighet og teknikk! 

Det vil gå mye fortere med MF

Skal prøve og få tatt meg en tur innom igjen så fort som mulig, gi lyd fra deg når du skal coate neste bil! 

Takk!

Tviler ikke på klutene, men tviler på klutene under min buffing :P haha

Tålmodighet kommer med alderen har jeg hørt... Blir vel flinkere til det, må bare prøve meg frem om jobbe med det :)

Skal plinge når neste kundebil vil ha coating! :) takk for god oppfølging

Magnera

Fikk du noen gode tips for legging av coating?

Pec
51 minutter siden, Magnera skrev:

Fikk du noen gode tips for legging av coating?

Nøyaktighet :) det føler jeg er nøkkelordet. Jobbe systematisk. 

Selve prosedyren er jo enkel, legg på tørk av. Men så skal du finne riktig liggetid iforhold til temperatur. 

Det jeg syntes var mest vanskelig var å få all coating av bilen ved buffing. Men fått litt mer trening nå. Fikk noen tips ang hvordan se coating som man ikke har dratt av, samt hvordan kontrollSjekke det med at når du drar kluten over så vil coating/polisj legge seg i rette linjer i motsatt retning hvis du skjønner... Var glad for at noen kom innom, det er god service :) 

Magnera

Gode råd det, være nøyaktig og systematisk under påføring og buffing. Og ta en skikkelig kontroll etterpå. Alltid kjedelig når en får helligdager.