Jump to content
Sign in to follow this  
Gunnarmikal

S&S: 1982 Porsche 911 Sc - Carpro Finest v6

Recommended Posts

Gunnarmikal
DSC_1297.jpg
 
Hei
 
Enda en liten Show & Shine fra meg, faktisk nr 3 om jeg ikke tar feil. Bilen er en Porsche 911 sc 1982 modell, den er gått i overkant av 266.000 km og er omlakkert overalt i flere omganger. Jobben denne gang ble gjort hos kunde og over en periode på 5 uker. Dette medførte både mye tid i kjøring og derfor ble jobben stortsett utført i helger, der jeg hadde bil tilgengelig hele tida. Jeg hadde sjekket vær meldingen og fant ut at 1 Januar var siste dag med + grader, så Vask ble gjort da.
 
Som sagt lakken, den er omlakkert sent 80 eller tidlig 90 tallet, den fikk da farge bytte og selve lakkjobben er meget bra. Derimot er den også omlakkert igjen flere plasser, med her skiller både Panser og fremskjermer seg litt ut, disse har slett forarbeid og har varrierende kvalitet på selve lakk jobben. Fremskjermer er myke å sensitive overfor microriper, mens fangere og kanaler er medium og helt ok. Resten av lakken er Steinhard, faktisk bortimot den hardeste lakken jeg har vært borti og helt på høyde me Keramisk klarlakk som flere nyere Mercedeser har. Dette kombonert med x antall års slitasje gjorde at jeg måtte på de fleste panel, kjøre 8-10 pass med de groveste komboene jeg har, med unntak av Ull puter. 
Jeg startet forsiktig da jeg målte alt fra 100 my til 210 my på Fremskjermer, mens resten av bilen lå mellom 350-600 my. Etter mye testet fant jeg fort ut at her var det disse komboene som fungerte: Scholl hvit spider m/ scholl s03g - Hvit Koch Chemie pute m/ Koch Chemie Heavy Cut og Blå Blå rupes. Jeg varierte litt da jeg ønsket minst mulig støv og kurvene på bilen gjorde det mindre behaglig å kjøre stive pads.
 
Utstyrs Liste
 
Vask:
Chemical Guys 18,9 L bøtte
Kwazar Orion Pro+ 6L
Kwazar Venus 2L 
Kwazar Mercury Pro+ 1L
Gtechniq 0,75L Spray flaske
Meguiars wash mitt
Diverse koster av diverse merker
North Detailing Drying towel 90*60cm *3
BH Surfex HD (avfetting)
Mac Prickbort (Asfalt fjerner)
BH Korrosol (metallpartikkel fjerner)
P21s (felg rens)
3D Pink Soap  (håndvask såpe)
BH regular clay
BH Autofoam
 
 
Polering:
Flex PE 14-2-150 
Bakplater i størrelser: 5, 3,2 og 1» 
Etalon maskerings teip
Rupes Blå Polish
Rupes Blå Pads
Koch Chemie Heavy cut polish
Koch Chemie hvit pute
Koch Chemie Orange Pute
Scholl s03g
Scholl Hvit Spider pute
Carpro Essence 
Rupes Gul pute
Gyeon Prep
Koch Chemie Silikon fjerner / IPA
North Detailing microfiber kluter 
Pad Børste
Metall halogen 150W *2
Flex lykt
Rupes swirld finder
 
LSP:
Swissvax Pneu
Swissvax Seal fead
Carpro Dlux
Carpro Finest v6 fast
Gtechniq G5
Collonite Metal wax
 
Mulig jeg har glemt noe i farten, men fikk med meg det viktigste. Jeg startet med vask 1 Januar siden dette var siste dag med plussgrader her på Vestlandet.
 
Startet med en typisk DCN Vask:
 
Prickbort på tørr lakk, fra vindu og ned.
P21s på tørr felg
Gir dette 6-7 minutt virketid og imens jobber jeg på felger før vi setter igang å dynker bilen i 
Surfex HD 1:5 
Gir dette fortsatt 5-6 minutt virketid, før Skum coctail ble lagt på bilen. Nå fikk det ligge 3-4 min før jeg startet avspyling på felg før jeg startet med bil.
 
Jobber med felger forsiktig me kost
601E9063-0BC2-48A2-8EDC-2A5CCDFE137D.jpg
 
F5AF6906-4C7B-42CD-AF24-362D57C038A9.jpg
 
Chemie og skum ligger og koser seg.
0DA04DE0-F7A4-45A1-833C-940911943D25.jpg
 
6AEDB881-CD8C-4918-8FC9-C2F440BD3B39.jpg
 
Jobber med detailing børste på emblemer og andre trange plasser på karroseri
54B04F90-C3E3-4308-81F7-74AA70492F46.jpg
 
Før Avspyling og Håndvask
 
34B3422B-3EF7-461B-94DE-66C7F605F2CD.jpg
 
 
Deretter ble bilen Clayet, avspylt igjen og tørket.
 
Det ble ingen egen inspeksjon og bilder av lakken før jeg satt igang, så det får dere leve med.
 
Jeg startet på taket, her var det mye maskering av både vannrenn på sidene og pakninger mot frontrute og rundt takluke, her måtte en underveis bytte på kordan en maskerte for å komme til alle plasser.
 
Noen 50/50 på tak
510F9B29-EBA7-44ED-984D-5F55875A1DDE.jpg
 
9B56A1C4-F7B3-4199-B16B-553727B0CBC5.jpg
 
DSC_0602.jpg
 
Close up
DSC_0599.jpg
 
Under arbeid, bilde av meg selv ;)
 
DSC_0644.jpg
 
DSC_0650.jpg
 
Som dere ser har jeg luka åpen slik at jeg fikk maskere taket først, derfor ønsket jeg polish som støvet minst mulig. Her ble det brukt Koch Chemie hvit pute å heavy cut, dette støver svært lite og gir bra cut.
 
CDC2569C-28FA-4D9E-B94F-4F43E17A59D1.jpg
 
Når taket var bra, jobbet jeg meg nedover rundt bakruta å mot motor lokk.
 
50/50 av panel mellom bakruta å motor luke.
 
C8BF98E6-8403-4F02-9D85-75BEFAC3C652.jpg
 
 
Jeg jobber meg videre ned mot Motorluka, der fjerner jeg Porsche911sc skrifta slik at jeg slipper å maskere det.
Lager en 50/50 her, midt på luka. Samme greia her også, steinhard lakk.
 
DSC_0623.jpg
 
Som dere ser blir det god forskjell, hulla er til festet til Emblemet.
DSC_0625.jpg
 
DSC_0629.jpg
 
Liten 50/50 fra bakluka/Motorluka mot Høyre bakskjerm som pr da var urørt.
 
DSC_0634.jpg
 
Ferdig med Bakluka/Motorluka, utrolig nok gikk det 3 timer kun på denne.
 
DSC_0632.jpg
 
Da flyttet jeg meg opp igjen til taket, å nærmere sagt takluka. Jeg måtte rive av maskering for å så maskere på nytt.
 
En liten forskjell mellom Ferdig tak og urørt takluke. Her er det ikke mye swirls, heller mye dypere riper.
 
DSC_0657.jpg
DSC_0660.jpg
 
Jeg tror jeg glemte å ta bilde av Takluke ferdig, så jeg starter å jobbe systematisk. Jeg starter på høyre bakskjerm, denne har ikke bare dype rds men også riper tvers igjennom grunning desverre.
 
Litt 50/50 fra Høyre bakskjerm
 
DSC_0662.jpg
 
DSC_0671.jpg
 
Ferdig med grovsteget på Bakskjerm
 
DSC_0675.jpg
 
Jeg jobber videre på bakfanger, her ble det ikke mye bilder, men 1 50/50 fikk jeg til.
 
DSC_0626_1.jpg
 
Etter å ha kjørt rimlig hardt på bakfangeren var det fortsatt noen rds på ett hjørne som var irriterende
 
DSC_0628_1.jpg
 
Kjørte enda hardere å etter noen runder til var dette igjen av den siste ripa ( Close up )
 
DSC_0630_1.jpg
 
Jeg starter på Venstre bakskjerm, å denne gang tok jeg faktisk bilde før jeg satt igang, men ingen 50/50 ..
 
DSC_0632_1.jpg
 
DSC_0633_1.jpg
 
Jeg tok bilde etter jeg var ferdig med venstre bakskjerm
 
DSC_0638_1.jpg
 
Her kan dere også se jeg har gått over til Blå Blå rupes pga, konturene i karroseriet og fordi den ikke er steinhard som hvit spider til scholl.
 
DSC_0635_1.jpg
 
Nå var endelig både tak, motorluke, fanger og bakskjermer ferdig, så jeg tok en liten pause for å studere mitt eget arbeid.
 
Høyre bakskjerm og Motorluke
 
DSC_0650_1.jpg
 
DSC_0663_1.jpg
 
Etter litt fundering, fortsatte jeg på venstre fremdør. (Fører dør). Tok ingen 50/50 av selve døra, men tok en 50/50 av speil og av dør mot fremskjerm.
 
Dør mot Skjerm
DSC_0664_1.jpg
DSC_0666_1.jpg
 
Speil på fører dør var ikke veldig lett å lage 50/50 av pga lyset sto litt rart til, noe forskjell kan synes iallfall.
 
DSC_0668_1.jpg
 
Hvite prikkene er litt polish som sprutet etter jeg byttet til ny pad, å hadde litt for høy hastighet for fort.
DSC_0670_1.jpg
 
Når speilet var ferdig startet jeg på venstre fremskjerm, og som jeg hadde målt hadde denne helt andre lakkdybde utslag, så her startet jeg også å teste hardheten i lakken på ny. Her korrigerte jeg alt med Orange Koch Chemie (Fin pute) og Scholl s03g kun 2 runder, så denne var myk og god i lakken. 
 
Fikk lagd noe 50/50 av denne og mot panseret.
 
DSC_0678.jpg
 
DSC_0680.jpg
 
DSC_0684.jpg
 
 
Jeg fikk nye pads og bakplater og kunne polere perfekt rundt lyktene uten problem.
DSC_0693.jpg
 
Så lagde en fin 50/50 mot panser i nedrekant av lykt
 
DSC_0700.jpg
 
DSC_0703.jpg
 
DSC_0709.jpg
 
Etter fremskjerm på førerside var ferdig fortsatte jeg på lista mellom panser og frontrute, den var liten så her ble 1 å 2» bakplater brukt.
 
Lagde en 50/50 her også, å som dere ser i bakgrunnen et stk slitt panser.
 
DSC_0716.jpg
DSC_0719.jpg
DSC_0721.jpg
DSC_0717.jpg
 
Ferdig med denne lista 
DSC_0725.jpg
 
Så var det bare å bite tenna sammen å se litt mer på panseret.
 
DSC_0727.jpg
 
DSC_0728.jpg
 
Her var det både riper og kjørespor om en annen. Kjørespor kan tydes litt på dette bilde
 
DSC_0729.jpg
 
Så var vi igang, jeg maskerer halve panseret og begynner å setee i gang en 5-6 timers korrigering.
 
litt 50/50 av morroa
 
DSC_0744.jpg
 
DSC_0740.jpg
 
DSC_0750.jpg
 
Dårlig Close up
DSC_0768.jpg
 
Videre ett par 50/50 til
 
DSC_0770.jpg
 
DSC_0787.jpg
 
DSC_0798.jpg
 
Panseret er vel eneste panel som skal lakkes enda, da det ligger stygge skygger under lakken, som feks denne som ikke gikk an å se før kjørespor og riper var vekk.
DSC_0837.jpg
 
Og denne skyggen som går opp langs begge sidene
 
DSC_0838.jpg
 
Nå var jeg lei hele panseret og fortsatte mot venstre bakskjerm, her tok jeg bilde av noe skader som kommer under lakken og opp, disse ble mye bedre men ikke fjernet helt.
 
Før
DSC_0819.jpg
 
Etter
DSC_0831.jpg
 
Litt mer 50/50 av panser/list over panser mot høyre fremskjerm før start
DSC_0829.jpg
 
Denne gang ble det ikke ferdig bilder av fremskjerm så vi fortsatte mot speil og dør på høyre side
 
Litt 50/50 av speil her også, jeg ser endelig lys i tunellen.
 
DSC_0856.jpg
 
Døra ferdig og vi nærmer oss med stormskritt
 
DSC_0857.jpg
 
DSC_0868.jpg
 
Close up
 
DSC_0863.jpg
 
DSC_0881.jpg
 
Nå var det kun frontfanger, kanaler og inni dører igjen. Jeg gikk rundt å studerte mitt eget arbeid, vel vitende om at 40 timer var passert å ryggen ganske stiv å god.
 
Maskerte litt mer på fanger
 
DSC_0883.jpg
 
DSC_0884.jpg
 
Så startet jeg med lista foran panseret, denne ble tatt med både 1» bakplate og 3», lagde 1 stk 50/50 her også.
 
E347833E-3108-4A19-935A-232FF356F75D.jpg
 
DSC_0890.jpg
 
DSC_0896.jpg
 
Close up
DSC_0891.jpg
 
Jobbet meg videre ned på sidene på fanger
 
Før 
DSC_0908.jpg
 
Etter (ser ut som det er masse riper igjen, men det er det ikke.)
DSC_0912.jpg
 
Så litt under fanger, fysj for en arbeidstilling
8323EDF3-2DC7-41AF-9C97-5A748738BA55.jpg
 
Dette fikk vær godtnok under fanger, der aldri noen kommer til å se uansett
420213C2-84BA-4734-BF22-52B124D2AF6A.jpg
 
Mini lista etter
3AE5036A-81B7-4BDA-91DB-4726C1B3040A.jpg
 
Jeg fortsatte på Baklykter og refleksplaten
 
Klar for å lage 50/50
9421F2A9-A5F5-43D9-9027-AE73E75230C4.jpg
 
Etter teip er fjernet
8D251BB4-6F4F-4BDB-B0CF-723B00AE8480.jpg
 
Mer på lykter
044EB02C-998D-4014-9A0A-35BE432A8D93.jpg
 
Når endelig dette var ferdig, måtte en selfølgelig ta bilde av det også.
78E13AF6-9E1D-4B8D-971C-E27AB6E1F596.jpg
 
Fortsatte på eksosen, den var egentlig pen, men noe forbedring kunne gjøres
EB38F184-5EC6-4F56-B0E3-212FA0EF1B50.jpg
 
Felger var ikke eiger intresert i å ha blanke, så disse ble kun renset for å få en antydning mer glans og pene «farge»
Samme med innstegs lister inni bilen, fikk en kjapp runde.
 
50/50
8584D30F-80A8-438E-8599-64121CD0B5D6.jpg
 
Innstegs lister før og etter
86DEBB9D-5011-4AF7-B5BA-35A9027BEDED.jpg
 
Jeg maskerte opp inni dørene å maskinpolerte der jeg kom til og håndpolerte resten
50/50 før å etter m/rupes swirld finder som lyskilde
212162C5-0751-4E1E-AFDF-58490EA2E485.jpg
 
Crom ringene rundt lyktene fikk seg en runde Collonite metal wax selv om disse ligger under lakkerte ringer
61AE44D1-6CB9-472E-996D-2E6BA0BE387B.jpg
 
2389FA9B-1D99-4677-9C29-479E11615226.jpg
 
Så ble ring montert igjen, disse ble håndpolerte mens de var demonterte
4A577B55-E7F0-4DE4-8DBA-D92206A382CF.jpg
 
Alt av innvendig/Utvendige gummi pakninger ble smurt inn med Swissvax Sealfeed eller hvordan det nå skrives
DC199481-BE74-4803-9F52-360FAB00736B.jpg
 
99911D4A-C8B3-42F3-BB51-67A59E867059.jpg
 
Swissvax PNEU på dekk
DSC_1013.jpg
 
Mens jeg tørket litt støv under motorluka kunne jeg jo alltids vise "Das Kraftwerk» :P
DSC_1035.jpg
 
Etter alt utvendig korrigerig og fin polering var ferdig tok jeg ett bilde FØR Carpro Dlux på felg/plast og Carpro Finest v6 på lakk.
 
DSC_0960.jpg
 
 
Så startet vi med Coatingen
 
DSC_1123.jpg
 
DSC_1124.jpg
 
DSC_1128.jpg
 
Fikk tatt fint lite bilder underveis av coating av lakk pga tidsklemma og kamera klarte ikke fokusere på de rette tinga, men noe ble det.
 
Jeg startet i det små med Motor lokk, lot Finest flashe 3min før buffing, før lag nr2 ble lagt rett etterpå med 3 min flaching og rolig buffing til det ikke var rester å se på lakken igjen.
 
DSC_1140.jpg
 
Finest som flasher på bakskjerm, denne ble delt i 2 da jeg var usikker på hvor store flater jeg rakk å ta.
DSC_1142.jpgDSC_1143.jpg
 
Finest før buffing av tak, her tok jeg hele taket da det ikke er særlig stort. Fant ut litt senere på kvelden at jeg kunne ta så store som 1 panser om gangen uten de store problemer.
DSC_1141.jpg
 
Mobilen er viktig, slik at klokka ringer hver 3 min ;)
DSC_1144.jpg
 
 
Dlux ble påført felg og buffet etter 1-2 min
DSC_1155.jpg
 
DSC_1154.jpg
 
Dlux fikset plasten også uten store problemer
DSC_1163.jpg
 
Før
DSC_1145.jpg
 
Etter 
DSC_1159.jpg
 
Kompanjongene ilag
DSC_1169.jpg
 
Vipps så var jeg endelig ferdig med denne bilen også, det tok ikke lenger tid enn fra 1 Januar til 8 februar fordelt på enkelte timer og dager innimellom.
 
Her kommer litt random ferdig bilder, noen bilder ble tatt før all plasten var ferdig så ha meg unnskyldt for dette. Det ble også ferdig bilder KUN i garasje da jeg ikke har tid til å vente på sola her på vestlandet om dagen.
 
DSC_1178.jpg
 
DSC_1180.jpg
 
Som dere ser ble heller ikke emblem bak montert før ferdig bildene.
 
DSC_1192.jpg
 
DSC_1197.jpg
 
DSC_1202.jpg
 
DSC_1207.jpg
 
DSC_1212.jpg
 
DSC_1208.jpg
 
DSC_1224.jpg
 
DSC_1235.jpg
 
DSC_1240.jpg
 
DSC_1241.jpg
 
DSC_1245.jpg
 
DSC_1247.jpg
 
DSC_1251.jpg
 
DSC_1260.jpg
 
DSC_1270.jpg
 
DSC_1285.jpg
 
DSC_1294.jpg
 
DSC_1317.jpg
 
DSC_1029.jpg
 
DSC_1023.jpg
 
Takk for meg «selfie» 
 
DSC_0998.jpg
 
 
 
Tid brukt: 49 timer fordelt på 1januar til 8 februar.
Edited by Gunnarmikal
  • DCN Point 50

Share this post


Link to post
Share on other sites
pejourdan

Kjempeflott løft på denne Porschen!
Likte godt fargen :)
Cred!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Meeget bra! Regner med du fikk applaus etter overlevering av så blank bil? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Kjempegodt utført jobb :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Dette ble bra, ingenting er som er blank 911 :thumbs:

Rekner med eiger var ganske fornøyd, å at du er fornøyd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnarmikal
13 timer siden, Christer R skrev:

Meget bra utført jobb :thumbs:

Takk Takk Christer, du inspirere me dine flotte Porsche jobber ;)

 

12 timer siden, Bayerische87 skrev:

Flott og veldokumentert jobb! :thumbup:

Takk Takk

12 timer siden, pejourdan skrev:

Kjempeflott løft på denne Porschen!
Likte godt fargen :)
Cred!

Takk, liker også selv denne fargen, den er minst like Pen i "real life".

11 timer siden, duddi skrev:

Flott løft på nydelig bil! :)

Takk, Helt enig, Nydelig bil.

9 timer siden, polishduden skrev:

Meeget bra! Regner med du fikk applaus etter overlevering av så blank bil? :)

Takk Takk, det ble ikke noe mer applaus enn jeg ga meg selv, men eiger var meget fornøyd. ;)

2 timer siden, hmsilset skrev:

Kjempegodt utført jobb :) 

Takk

2 timer siden, JanEspen skrev:

Lekkert :thumbs:

Takk, er det lov å si enig? ;)

1 time siden, IvarB skrev:

Dette ble bra, ingenting er som er blank 911 :thumbs:

Rekner med eiger var ganske fornøyd, å at du er fornøyd.

Takk, Blank 911 er slik det burde være, men som det ikke alltid er. 

Eiger var meget fornøyd å ikke minst jeg ;) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
D.Mikalsen

Fantastisk jobb på en flott porsche :) Masse gode bilder og en flott S&S med god write up. Mye varierende paneler du har jobbet på også, tidskrevende kan jeg tenke meg.. :) Grønn knapp! Ser fram til neste S&S..

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Dette ble jo rett og slett helt nydelig. Moro å se at spotbakplate og spotpads blir brukt, dette er noe jeg skal handle meg inn selv. Flotte 50/50 shots, spesielt bakluka. Ser ikke ut som denne har gått 266' nå lengre. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnarmikal
23 timer siden, JanEspen skrev:

Ja helt klart lov å si det :D

:thumbup:

 

23 timer siden, Dennis skrev:

Nydelig jobb på en veldig pen classic Porsche :thumbup:

Takk takk

10 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Fantastisk jobb på en flott porsche :) Masse gode bilder og en flott S&S med god write up. Mye varierende paneler du har jobbet på også, tidskrevende kan jeg tenke meg.. :) Grønn knapp! Ser fram til neste S&S..

TAKK ;) jeg sa jo det kom ss ;)  det blir ei stund til, du har vel lagd 5 nye før jeg har lagd 1 :thumbs:

2 timer siden, alexanderst skrev:

Dette ble jo rett og slett helt nydelig. Moro å se at spotbakplate og spotpads blir brukt, dette er noe jeg skal handle meg inn selv. Flotte 50/50 shots, spesielt bakluka. Ser ikke ut som denne har gått 266' nå lengre. :)

Ja utrolig hendige disse 1 å 2" bakplatene, gjorde jobben lettere. Takk :)

1 time siden, Magnera skrev:

Lekkert!

Takk takk :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

Dette her vart en meget blank P:thumbs:rsche, grundig jobb!

Cred!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnarmikal
13 timer siden, Audi S8 skrev:

Dette her vart en meget blank P:thumbs:rsche, grundig jobb!

Cred!

Takk takk :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...