Gå til innhold

Wipedown??

Recommended Posts

Skrevet
tenkte det var greit å skrive det hvis folk ikke viste det ;)...

Ser den...Er ikke lenge siden jeg trodde DC-serien var alt jeg trengte for å få vekk riper og swirls..hehe :)

Skrevet
Ikke bruk IPA wipe etter f.eks Autoglym SRP og Meguiars DC1 og DC2, da fjerner du middelet som "fyller" swirls osv.

Og IPA er?

Er ikke helt inn i alle forkortelsene enda.... ;)

Skrevet (endret)

"IPA wipe" er isopropanol som er blanda med de-ionisert vann som man blander 50/50 for å spraye over en polert bil for å fjerne gammel olje fra polish :)

Bruker du håndprodukter inneholder de ofte ikke like mye oljer som gjør at voks og sealer (LSP, last step product) fester seg godt i lakken uten å måtte fjerne oljer. Håndprodukter har fillere siden ikke riper blir permanent fjernet, så bruker du en wipedown da, så fjerner du fillerene, og ripene du har skjult kommer tilbake.. det er jo kjipt :)

Endret av kris1986
  • DCN Poeng 1
Skrevet
"IPA wipe" er isopropanol som er blanda med de-ionisert vann som man blander 50/50 for å spraye over en polert bil for å fjerne gammel olje fra polish :)

Bruker du håndprodukter inneholder de ofte ikke like mye oljer som gjør at voks og sealer (LSP, last step product) fester seg godt i lakken uten å måtte fjerne oljer. Håndprodukter har fillere siden ikke riper blir permanent fjernet, så bruker du en wipedown da, så fjerner du fillerene, og ripene du har skjult kommer tilbake.. det er jo kjipt :)

IPA er kondensfjerner og batterivann med andre ord.....?

Jeg har brukt MG83 på hele bilen.

Skrevet

f.eks er det en wipedown... Meguiar's#83 har en del oljer, så da kan det være greit å gjøre det..

har brukt MG83 uten å wipe, men har vasket med litt sterk sitrussåpe, det har funka, men er enklere og raskere å spraye på, og tørke rett av med en microfiber (Microfiber) klut

Skrevet
f.eks er det en wipedown... Meguiar's#83 har en del oljer, så da kan det være greit å gjøre det..

har brukt MG83 uten å wipe, men har vasket med litt sterk sitrussåpe, det har funka, men er enklere og raskere å spraye på, og tørke rett av med en microfiber (Microfiber) klut

Jepp, jeg går innom bensinstasjonen i morgen og kjøper inn helt std kondensfjerner og batterivann før jeg fortsetter på bilen.

Men må man bruke destilert vann?

Skrevet (endret)

batterivann er destillert vann.. sånn tålig hvertfall :)

Endret av kris1986
  • Forhandlere
Bernhard
Skrevet

For å være helt ærlig så vet jeg ikke, men de aller aller fleste bruker destillert vann.. Og batterivann er jo billig, ihvertfall hvis du drar i en bilrekvisita..

Hans Marius
Skrevet
Skrevet
IPA er kondensfjerner og batterivann med andre ord.....?

Nei, ikke helt.

IPA er en forkortelse for Isopropyl Alcohol (2-Propanol). Det norske salgsnavnet for dette er Isopropanol.

IPA er med andre ord ren Isopropanol.

General Lee
Skrevet

Uhm.. er vann fra tørketrommelen destillert?

Skrevet
Uhm.. er vann fra tørketrommelen destillert?

Haha, godt spørsmål ;)

det er jo pr definisjon destillert, men det er vel ikke akkurat den reneste prosessen :P

General Lee
Skrevet

Nei, er nok ikke det reneste vannet.

Rester av vaskemiddel, skyllemiddel etc. er ikke bra på nypolert bil.

Skrevet

Får tak i så mye destilert vann jeg vil gratis, destilert vann som er mye mye reinere enn du får kjøpt i noen butikk :)

Hans Marius
BalleKnalle
Skrevet

Jeg kan også skaffe dest.vann/ione byttet vann hvis noen ønsker det. Har et lite dest.anlegg på jobben.

Skrevet

Får isopropanol OG destillert vann gratis... mohaha ;)

General Lee
Skrevet

Handla noe 'K-Skydd' på Jula, men inneholder mye rart når jeg leser nøyere.

Innhold: Etanol, Isopropanol, Propylalkohol og Butanol.

Er dette trygt å bruke?

• 1 month later...
Skrevet (endret)

Okei et kjapt spm:

Du skriverat man bruker IPA for å fjerne gammel olje fra polish. Jeg er akkurat ferdig med å legge på produktene. Produktene som ble brukt var først #85, deretter #80 og nå skal jeg legge et eller flere lag med NXT Tech Wax.

Edit, skal tech waxen ligge på over natta for å herde, eller drar man av waxen og lar bilen stå inne til i morra å herde?

Er det da lurt med en wipedown før jeg legger NXT tech wax?

Et kjapt svar hadde vært fint, da jeg holder på med bilen as we speek ;)

Endret av Lahega
Skrevet

IPA skal man bruke etter korrigeringsprosessen.

Deretter påfører man lakkforsegling etter voks, og tørker av etter instruksene på flaska/boksen.

Med nxt skal man tørke av, når produktet har blitt grått, og har tørka på lakken.

Deretter skal bilen stå tørt i 12 eller 24 timer.

Scandicshine Detailer

Skrevet (endret)
Okei et kjapt spm:

Du skriverat man bruker IPA for å fjerne gammel olje fra polish. Jeg er akkurat ferdig med å legge på produktene. Produktene som ble brukt var først #85, deretter #80 og nå skal jeg legge et eller flere lag med NXT Tech Wax.

Edit, skal tech waxen ligge på over natta for å herde, eller drar man av waxen og lar bilen stå inne til i morra å herde?

Er det da lurt med en wipedown før jeg legger NXT tech wax?

Et kjapt svar hadde vært fint, da jeg holder på med bilen as we speek ;)

Tech wax skal så vidt jeg har forstått tørke i 30 min, og deretter fjernes. Om det har noen positiv effekt å la den herde, tviler jeg på.

Ang. wipedown skal dette gjøres før du legger på voksen, slik at du har en oljefri overflate som voksen vil binde seg lettere til.

Edit: Virtual er kjapp!

Kunne du forresten gitt en liten forklaring angående at bilen skal stå tørt i 12 eller 24 timer etter påføring av voks? Var ikke klar over dette selv...

Endret av Anders

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår