Gå til innhold

Wipedown??

Recommended Posts

Skrevet

Hehe, Anders er like kjapp :)

Mange produkter skal stå i 12 eller 24 timer, før man utsetter dem for et nytt lag av beskyttelse, eller vann.

Jetseal er vel et av de få, som bare har 30 minutters herdetid (etter avtørking).

Scandicshine Detailer

Skrevet

Og vi takker herren for at Jet seal har "rapid" herdertid :) Hjalp meg mye i går...

• Admins
truhaa
Skrevet

Bilen skal stå tørt å herde etter at NXT er fjernet, dette for at en syntetisk sealer trenger å herde for opptimal holdbarhet, dette er vel noe mange ikke er obs på, enkelte vasker bilen rett etter at de har fjernet en sealer, og da fjerner du mye av sealeren igjen.

Så en sealer (gjelder så og si alle sealere aka LSP du har på bilen) SKAL ikke utsettes for:

-vann

-frost

-dugg

-QDer

-voks

DVS ikke noen form for "vått" over seg før etter minimum 12 timer men gjerne/helst 24 timer, dette gjelder også om du skal legge på 2 lag av den samme sealeren, legger du de rett over hverandre uten herding har du primært ikke påført mer en ett lag når sealeren har herdet ferdig.

PS er det rens i sealeren (som i NXTn aka en AIO) er det ikke noe poeng å legge på flere lag, det som ofte skjer da er at du bare fjerner forrige lag, og den siste påføringen er da den som "teller" etterpå....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet (endret)
Bilen skal stå tørt å herde etter at NXT er fjernet, dette for at en syntetisk sealer trenger å herde for opptimal holdbarhet, dette er vel noe mange ikke er obs på, enkelte vasker bilen rett etter at de har fjernet en sealer, og da fjerner du mye av sealeren igjen.

Så en sealer (gjelder så og si alle sealere aka LSP du har på bilen) SKAL ikke utsettes for:

-vann

-frost

-dugg

-QDer

-voks

DVS ikke noen form for "vått" over seg før etter minimum 12 timer men gjerne/helst 24 timer, dette gjelder også om du skal legge på 2 lag av den samme sealeren, legger du de rett over hverandre uten herding har du primært ikke påført mer en ett lag når sealeren har herdet ferdig.

PS er det rens i sealeren (som i NXTn aka en AIO) er det ikke noe poeng å legge på flere lag, det som ofte skjer da er at du bare fjerner forrige lag, og den siste påføringen er da den som "teller" etterpå....

Gjelder dette med herdetid bare for syntetiske LSPer? Eller er det likt med f.eks svisswax også? Var klar over at forseglere krever en viss herdetid, men jeg visste ikke at dette gjaldt for vokser... Takk for info!

Endret av Anders
Skrevet

Dette gjelder alt av beskyttelse. Vokser har vanligvis 12 timer.

Scandicshine Detailer

Skrevet
Dette gjelder alt av beskyttelse. Vokser har vanligvis 12 timer.

Fantastisk. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

• Admins
truhaa
Skrevet

Generelt carnauba voks trenger ikke herdetid meg forstått, men det er forskjell på paste wax og wax... Paste wax er ofte samme type opplegg som en syntetisk sealer på flaske, bare at den er i solid form og ikke flytende (NXT gen texh wax finnes i begge utg, og begge trenger herdetid) en vanlig voks med carnauba er stort sett WOWO type (på og av) og trenger ikke herdetid etterpå, men ofte greit å la den få noen min før du legger på mer, alternativt ta en wipedown med iskaldt vann på en sprayflaske og en mikrofiberklut mellom lagene.

uansett finnes det sikkert "unntak fra regelen" som det ofte gjør. men generel regel er at sealeren skal herde for at polymer etc i skal binde seg til flata, en voks legger seg bare på lakken, mens en sealer binder seg til lakken.

En carnauba voks vil/skal svette, dvs at alt annet en carnaubaen i voksen vil fordampe fra lakken, og gjør at det som er igjen etter svettingen er "100%" carnauba på lakken. du merker at en voks svetter ved at den er glatt rett etter at du har fjernet den, men mikrofiberen får litt motstand når du tørker over bilen ettter feks 1 el 2 timer senere. varme er positivt da etter at voksen er fjernet (sola) da hjelper den voksen å svette.

ble litt uten om spørsmålet her da, men men.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

• Admins
truhaa
Skrevet

Ser noen produsenter av voks anbefaler curing opp mot 24 timer på "vanlig" voks, så ble noe mer usikker på hva som er rett der, men som sagt "altid et unntak fra regelen"

-Thomas A Edison

Skrevet
ble litt uten om spørsmålet her da, men men.....

Takk for fin forklaring, Truls. Setter alltid pris på litt informasjon uten om spørsmålet :)

Skrevet

Først å fremst vil jeg takke for mange informative svar!

Sitter igjen med ett spm:

Hvis jeg lar bilen herde i 12 timer med Meguiar's #80, trenger jeg da en wipedown? Trekker oljene inn hvis den får herde?

Skrevet

For en som er zyyyyyylfersk i detailerverdenen ;) Hvorfor gjør dere slike "wipe-downs" ? Og i hvilken forbindelse?

Skrevet (endret)
For en som er zyyyyyylfersk i detailerverdenen ;) Hvorfor gjør dere slike "wipe-downs" ? Og i hvilken forbindelse?

Etter korrigering/polish ligger det som regel litt oljer/produktrester igjen på lakken, disse vil gi dårlig feste for LSP.

Noe oljer/produktrester kan også legge seg i riper og fylle de slik at man tror lakken er 100%, da er det greit med en "wipe-down" for å gjøre en inspeksjon av lakken.

Dette gjøres altså mellom korrigering/polish og LSP for å inspisere lakken og fjerne oljer for å gi bedre heft til sealer/voks (LSP).

Hvis jeg lar bilen herde i 12 timer med Meguiar's #80, trenger jeg da en wipedown? Trekker oljene inn hvis den får herde?

Litt usikker på hva du mener men #80 er vel en polish og skal vel fjernes med en gang du er ferdig å jobbe med den.

Den inneholder oljer for at man skal kunne jobbe litt lengere med den, og det er disse oljene som fjernes ved "wipedown" slik at LSP får bedre feste.

Endret av trogha
Skrevet

Meguiar's#80 skal ikke herde nei, den skal overflødige rester skal fjernes "med en gang"

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet

På røde biler som er matte, kan det lønne seg å ikke ta wipedown etter polering. Lakken trenger den oljene den kan få.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet

Top inspection fra ScandicShine eller en ca. 50/50 blanding av isopropanol og vann.

Skrevet

Er Top inspection fra megs, menzerna osv. bedre enn vanlig "himkok?" Bare den fjerner oljene, da er det vel greit? eller er det noe ikke jeg har fått med meg?

• 5 months later...
Skrevet

Ja, noen hensikt å bruke top inspection, eller er isopropanol/vann like effektivt?

Burde vel gå å blande tynnere enn 50/50 å? 30/70 kanskje?

Skrevet (endret)
Ja, noen hensikt å bruke top inspection, eller er isopropanol/vann like effektivt?

Burde vel gå å blande tynnere enn 50/50 å? 30/70 kanskje?

Vil ihvertfall tro at isopropanol/dest.vann er like effektiv som Top Inspection (vannbasert), også koster TI 470.- pr liter og "hjemmelagd" IPA ca.50.- for 2 liter....

Tynner av et eller annet slag kan sikkert funke men jeg hadde styrt unna, ihvertfall når andre alternativer er såpass rimelig ;)

Dessuten er det stor forskjell på tynnere, noen tar lakk andre ikke.....

Endret av trogha
  • DCN Poeng 1
  • Forhandlere
Bernhard
Skrevet
Skrevet

Bør jeg gå over med noen form for "wipe down" etter scholl S17 og S40?

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Ja.. Ipa eller Menzerna Top Inspection..

Spray på og tørk av.. Fjerner oljene fra polishen og du kan inspisere om du ligger igjen hologrammer, swirls o.l.

Skrevet

3m General Purpose Adhesive Cleaner -> Cleaner Fluid eller hva enn man måtte ønske å bruke :)

Scandicshine Detailer

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår