Brynjar

Porsche 964

63 innlegg i emnet

Porsche 964 - 1990 modell - 3,6l

DSC_0283.jpg

Utstyrsliste vask/poleringsklargjøring:

Prickbort

Scholl Crack 9000

SV Car bath

Maxi suds

MG APC

Wookie Fist mitt

SV Detail kost

ONR

Megs Wheel Brightener

SV gulclay

EZ koster

SS tørkere

Polering/Div:

Makita og flex roterende

Porter Cable DA

Scholl S03Gold

Scholl S30

Menzera PO85RD

Div pads

CFP

SV autobahn

SV Zuffenhausen

SV Trim Restorer

Dynamix cleaner og milk

Scholl Purple 9000

Nanolotus Pro

Pneu Glossy

SV Crystal

_______________________________________________________________________________

Tok noen snap-shots før vask:

DSC_0209.jpg

DSC_0210.jpg

DSC_0213.jpg

Vingen ble selvsagt kjørt opp :) :

DSC_0228.jpg

DSC_0218.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0222.jpg

DSC_0223.jpg

DSC_0232.jpg

DSC_0229.jpg

Så var det pre-wash.. La på Prickbort:

DSC_0242.jpg

Lot den få virke i ca 5 minutter før jeg spylte av:

DSC_0252.jpg

DSC_0254.jpg

Så tok jeg felg for felg(avfetting og spyling):

DSC_0255.jpg

MG Wheel brightener lot jeg ligge på i ca 1 minutt før jeg spylte av.. Dette er en syrebasert avfetting og nokså sterk.. Har i alle fall en relativt grei hark hoste effekt:

DSC_0267.jpg

Effektiv:

DSC_0268.jpg

Spylte godt da dette ikke er et middel du ønsker å ha liggende for lenge på felgene.. Blandingsen var 1:4 :

DSC_0270.jpg

Foamet godt:

Bilen var laaaaangt fra rein, så jeg la et lag med Scholl Crack 9000 og maxi suds i kanonen:

DSC_0277.jpg

(1liter skumblandings for å være eksakt):

DSC_0284.jpg

DSC_0289.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0295.jpg

DSC_0303.jpg

DSC_0306.jpg

DSC_0312.jpg

DSC_0313.jpg

DSC_0319.jpg

Deilig med litt skumbilder:

DSC_0322.jpg

Så laget jeg til en hærlig blandings med litt såpe:

DSC_0250.jpg

"mmmmmmm, car bath!!":

DSC_0249.jpg

Så var det bare å finne frem den minste vaskehansken i samlingen.. Wookie fister, og her var halve bøtta tømt:

DSC_0331.jpg

Ferdig håndvasket.:

DSC_0336.jpg

Gul SV clay og ONR som lube:

DSC_0343.jpg

Efter panseret og skjerm.. Ikke ille dette:

DSC_0345.jpg

SS tørker til grovtørk og Espuma til fintørk.. Har testet disse Espuma tørkerne noen ganger nå, og de er av veldig god kvalité:

DSC_0347.jpg

Så tok jeg bilen ut i solnedgangen får en nærmere titt:

DSC_0350.jpg

Dette er jo ikke så ille vel?!?:

DSC_0351.jpg

Kult!!:

DSC_0354.jpg

Ferdig rubbet :shocking2: :

DSC_0362.jpg

DSC_0419.jpg

Ble forespurt om jeg kunne fikse dette, men takket høflig nei denne gangen:

DSC_0473.jpg

Polishrester? Nei, men antatt vinduslim eller liknende. Satt noe så innst inn i hæ#%"e:

DSC_0474.jpg

DSC_0427.jpg

:fun:

DSC_0421.jpg

Dette er et veldig bra bilde på hva denne bilen er dekket av.. Vaskestripene er en grei sak, men absolutt hele bilen er fullstending dekket av slike riper du ser her:

DSC_0452.jpg

Så ble det litt lakkmåling med mr.Paint Detective:

DSC_0406.jpg

DSC_0408.jpg

DSC_0409.jpg

DSC_0410.jpg

DSC_0413.jpg

Omlakkert område. også bekreftet av eier:

DSC_0414.jpg

DSC_0415.jpg

DSC_0417.jpg

Lakkverdiene var noe ufulstendig og jeg er usikker på om en gjennomsnittsmåling ville gitt spesielt gode grunnlagsdata, dette fordi lakken var svært ujevn i tykkelse.. Hva sier dette meg.. Noen lakkerte områder hvor det tydelig er mattet over gammel lakk og sprayet BC/CC over = områder som man generelt bør være litt forsiktig med:

DSC_0418.jpg

Startet med en orange scholl pad og S30, noe som etter to pass ble byttet ut med S03 Gold og en gul pad:

DSC_0373.jpg

Kjørt en 6-8 pass med bra press:

DSC_0377.jpg

Slipper opp på trykket på slutten å passer på å "dra" maskinen ekstremt jevnt og sakte for å prøve å avslutte nogenlunde fint - det hjelper:

DSC_0380.jpg

Så var det klart for en 50/50 da det absolutt er potensiale for slikt på denne:

DSC_0382.jpg

Følgende er kjørt: S03 Gold 6-7 pass, 600->2000>900rpm, og ennå en runde:

DSC_0387.jpg

50/50 :D :

DSC_0388.jpg

DSC_0389.jpg

Har gått over med S30 og orange for bildets skyld :) :

DSC_0391.jpg

DSC_0397.jpg

DSC_0398.jpg

DSC_0440.jpg

Her er området på panseret polert 2 runder med overnevnte kombinasjon, men denne sitter igjen:

DSC_0443.jpg

75mm scholl ull og S03 Gold jobbet lenge:

DSC_0451.jpg

Før:

DSC_0479.jpg

Etter:

DSC_0505.jpg

DSC_0506.jpg

DSC_0507.jpg

DSC_0508.jpg

DSC_0496.jpg

DSC_0499.jpg

DSC_0492.jpg

DSC_0502.jpg

Sparer denne til i neste dag:

DSC_0503.jpg

Startet neste dag ute i solskinnet.. Tenkte jeg skulle få lik farge på liket og kjørte bakluken med gul scholl og S03G:

DSC_0210-1.jpg

Wipet med 50/50 IPA.. Lakken er hard her og det hjelper veldig å lette på trykket på S03'en på slutten og hvis du har kjørt lenge så har man bare på en liten skvett med polish før man avslutter:

DSC_0213-1.jpg

DSC_0214.jpg

Omlakkert skjerm:

DSC_0218-1.jpg

Var det jeg egentlig rakk å få tatt ute denne dagen før regnet kom:

DSC_0219-1.jpg

Så var det bare å bli godvenn med denne rakkeren... Liten pad/ull er nesten et must på en bil med så mye kurver på:

DSC_0227.jpg

Urrrk :blink: ikke noe spes glad i plastskjermer med tynn lakk på(så det på flak som hadde flasset av - mikroskop):

DSC_0232-1.jpg

Litt 50/50 frihånd:

DSC_0241.jpg

Var SS lakk på denne fangeren gitt:

DSC_0251.jpg

Ferdig etter to lange runder med S03G på ull etterfulgt av S30.. Tok panel for panel på vanskelige plasser med grovsteg og mellomsteg:

DSC_0256.jpg

Pænser før:

DSC_0260.jpg

Etter.. Her har jeg kjørt Scholl S03G på gul, S03G på 75mm ull, 75mm ull, 75mm ull, 75mm ull, gul medium pad med S04G for å fjerne kjørespor fra ull, S30 på orange spetzial method, PO85RD:

DSC_0286.jpg

DSC_0289-1.jpg

DSC_0290.jpg

Takluke før:

DSC_0293.jpg

Takluke etter med maaaaaaaaange pass:

DSC_0295-1.jpg

ca 1 dl witpedown som fikk lov til å ligge en god stund:

DSC_0297.jpg

Ikke kjørt finishing her ennå:

DSC_0303-1.jpg

DSC_0304.jpg

DSC_0314.jpg

Så var det bare å ta et par blanke bilder som jeg kunne titte på til kvelden før jeg ga meg denne dagen:

DSC_0267-1.jpg

DSC_0271.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0285.jpg

DSC_0331-1.jpg

DSC_0334.jpg

Tid brukt frem til hit er 5 timer... (evt + 20timer!!)

DSC_0316.jpg

Eksosshine tar litt av:

DSC_0211.jpg

Gikk ivrig på med S0 og en råtten MF pad:

DSC_0213-2.jpg

Gnikk-gnukk:

DSC_0214-1.jpg

ahhhh, gikk for sakte.. Frem med Flex'en og ny alu ullpad'en min fra scholl(alupad fordi den er permanent sort ;) ):

DSC_0215.jpg

Så en finishing pad med S03G... Ble jeg fornøyd - på langt nær og en liten titt under bilen ga meg en idé :shocking2: : :

DSC_0218-2.jpg

Take it down. To 11mm fastnøkler gjorde biffen. Siden det har blitt "sosialt akseptert" å demontere plastlister, tenkte jeg å prøve å starte en ny trend her. Grublet litt på på hva jeg skulle rengjøre stussen med? I hjørnet stod det en maskin å ropte navnet mitt: "Brynjar, bruk meg, bruk meg!!!!":

DSC_0219-2.jpg

Og maskinen ble brukt.. Hele røret ble glassblåst og vips 3 minutter etterpå var den nokså ren. (ikke noe koffert her Sandmo) Satte så eksosen i skrustikke og gikk over med P120 på DA sliper(tørt), etterfulgt av P240:

DSC_0221.jpg

Så var jeg tom for P400 som er fin å avslutte med, så da ble det P400 for hånd.. Angrer litt på den egentlig for det er enklere å få vekk P240 spor DA enn det der fra P400 for hånd for å si det slik:

DSC_0222-1.jpg

Puss-puss:

DSC_0225.jpg

Så får du en suss:

DSC_0226.jpg

Gjett hva denne originale Makita ull pad'en har vært brukt til før?!? S0 på pad'en i alle fall:

DSC_0229-1.jpg

Masse rpm og var vel oppe i full spiker her en stund(Dag.. Sorry mtp hvit SV skjorte og dirty-polish):

DSC_0230.jpg

Skiftet så over til en litt mindre utgave.. (legg spes merke til den flotte beskyttelsen av eksosen - finishing kluten min :rolleyes: ):

DSC_0232-2.jpg

Ferdig polert men ikke tørket:

DSC_0233.jpg

Tørkes:

DSC_0234.jpg

MG Metal polish:

DSC_0235.jpg

CG metal polish:

DSC_0237.jpg

SV CFP på vei til en applicator og litt på bordet:

DSC_0241-1.jpg

SV Autobahn:

DSC_0243.jpg

Ferdig... NEIDA, langt der i fra:

DSC_0249-1.jpg

Siden flekkene som satt på resten av røret var så stygge og kom til å "ødelegge" total inntrykket(mitt), så hadde jeg lyst til å dra denne litt lenger og i alle fall når jeg først hadde tatt meg bryet med å demontere eksosen:

DSC_0252-1.jpg

Matteklut 800 korning:

DSC_0253.jpg

Tynner ble brukt for å rengjøre.. Blank pakketape ble brukt ytterst der hvor jeg skulle ha lakkskjøten da denne er mye tynnere enn den andre tapen jeg hadde for hånden:

DSC_0254-1.jpg

Tredd ned på en dertil egnet holder:

DSC_0259.jpg

Spraylakken jeg bruker her trenger ikke grunning og hefter til både stål, alu og treverk og er varmebestandig opp til 600 grader:

DSC_0260-1.jpg

La 3 strøk vått i vått med ca 5-7 minutts mellomrom, etterfulgt av 2 lag med klarlakk av samme kvalitet/merke.. Hadde egentlig lyst på matt finish men var tom for matt spray desverre:

DSC_0264.jpg

Lot denne få flashe i en liten time før jeg fjernet tapen:

DSC_0265-1.jpg

Fant frem Endurance og la et lag og tørket av etter ca 5 minutt(klarte ikke vente lenger:

DSC_0265.jpg

Litt av de vertikale slipesporene vistes desverre på nært hold og jeg skulle gjerne laget speilfinish på denne, men tiden tok meg desverre en hvis plass.. På tide å komme seg videre:

DSC_0267-6.jpg

Jeg vurderte å legge skjøten lengre frem pga av forurensningen men etter å ha synset litt så kom jeg frem til at dette var en ok plass:

DSC_0267-1-1.jpg

Litt 5-56 på skruer til opphenget ble først påspandert:

DSC_0267-2.jpg

Så litt monteringspaste til eksos.. Denne tørker/stivner når den blir utsatt for varme og eksosen er så tett :) :

DSC_0267-3.jpg

La på en god klædd:

DSC_0267-4.jpg

Brukte innledningsvis en MF for å holde stussen med, men litt kronglete montering gjorde at den ble droppet og valgte heller, "tørke etterpå løsningen.": Etter litt banning, synsing, justering og litt mer finjustering ble klemmen strammet og et en mini restaurering var et faktum.. Tid brukt i arbeid på denne var ca 2-3 timer ink demontering/montering:

DSC_0267-5.jpg

Da var det bare å fortsett på poleringen med ullpad, og ja du gjettet riktig: S03 gold:

DSC_0268-1.jpg

DSC_0270-1.jpg

Litt hjernefeilpolering:

DSC_0271-1.jpg

DSC_0272.jpg

DSC_0273.jpg

S30 på orange:

DSC_0278.jpg

også plassen der det bare er oss her inne(DCN) som titter, måtte få seg en ekstra shine:

DSC_0279.jpg

Wish you the best of luck:

DSC_0324.jpg

2-3 pass med gul og Gold for å skille vaskestriper fra RDS's:

DSC_0325.jpg

Så var det bare å begynne å jobbe på ripene:

DSC_0326.jpg

Bare på denne døren var det mellom 10-12 slike + noen mindre og alt det andre:

DSC_0334-1.jpg

Tørket ikke av etter Makita runden og hadde bare på litt polish før jeg fortsatte. et pass på 600->1500->2000->mer polish->1500->2000rpm->ny ripe(pga varme)->tilbake til forige ripe og fortsette->mer polish->fjerne kjørespor med Makita og gul scholl:

DSC_0340.jpg

Da blir det slik:

DSC_0347-1.jpg

Da snakker vi helt borte.. Jeg hadde ikke trodd at denne bilen var så ille som den viste seg å være, men når jeg først kom i gang i RDS fjerningen fikk jeg helt kikk og den ene fjerningen ble erstattet med en ny:

DSC_0348.jpg

DSC_0354-1.jpg

Vingen gikk jeg forsiktig på med Gold og ull:

DSC_0367.jpg

DSC_0370.jpg

Her var det full konsentrasjon fra første snurr:

DSC_0371.jpg

DSC_0374.jpg

Så vart det en liten runde med S30 på en...ehh, rød pad:

DSC_0376.jpg

Jaggu fikk jeg ikke laget en liten 50/50 også:

DSC_0389-1.jpg

DSC_0463.jpg

Ute å knipser litt bilder:

DSC_0469.jpg

Bilde til ære for Kenneth/Whiplash:

DSC_0471.jpg

Så litt test wipe:

DSC_0477.jpg

DSC_0483.jpg

DSC_0485.jpg

ahhhh, lei nå... Lotus stilling:

DSC_0503-1.jpg

men blankt blir det.. etter dette bar det rett inn i vaskeriet for en liten fylletur etterfulgt av en skikkelig kalddusj::

DSC_0505-1.jpg

DSC_0507-1.jpg

DSC_0510.jpg

På den omlakkerte skjermen ble det en liten strafferunde med PO85RD:

DSC_0513.jpg

DSC_0515.jpg

DSC_0516.jpg

DSC_0522.jpg

DSC_0524.jpg

DSC_0532.jpg

SV CFP påført med Porter Cable:

DSC_0544.jpg

DSC_0546.jpg

DSC_0550.jpg

DSC_0553.jpg

DSC_0553.jpg

DSC_0581.jpg

DSC_0584.jpg

DSC_0589.jpg

DSC_0627.jpg

DSC_0628.jpg

Matter ble støvsugd. Skinnseter ble renset med Dynamix cleaner og satt inn med Dynamix mil. Interiøret forøvrig ble rengjort med CG Green Clean 1:10 og Scholl Purple 9000:

DSC_0607.jpg

Zuffenhausen var selvsagt kommet på nå:

DSC_0615.jpg

og også et par merker:

DSC_777.jpg

Ferdigbilder:

DSC_0719.jpg

DSC_0664.jpg

DSC_0673.jpg

Gjett hva jeg har hatt i hjulber Petter:-)

DSC_0668.jpg

DSC_0689.jpg

DSC_0665.jpg

DSC_0696.jpg

DSC_0748.jpg

DSC_0753.jpg

DSC_0772.jpg

DSC_0706.jpg

DSC_0758.jpg

DSC_0761.jpg

DSC_0765.jpg

DSC_0773.jpg

DSC_0732.jpg

DSC_0781.jpg

DSC_0791.jpg

DSC_0794.jpg

DSC_0800.jpg

DSC_0714.jpg

DSC_0810.jpg

DSC_0817.jpg

DSC_0815.jpg

Så i litt bedre oppløsning:

DSC_0894.jpg

DSC_0893.jpg

DSC_0989.jpg

DSC_0898.jpg

DSC_0895.jpg

DSC_0897.jpg

DSC_0896.jpg

DSC_0993.jpg

DSC_0990.jpg

DSC_0991.jpg

DSC_0994.jpg

DSC_0995.jpg

DSC_0996.jpg

DSC_0997.jpg

DSC_0998.jpg

DSC_0997-1.jpg

DSC_0998-1.jpg

DSC_0999.jpg

Takk til Gunnar som virket lamslått når han fikk se bilen, og som lurte på om det virkelig var hans?!? Det er slikt som gjør det vært alle timene:-)

og ikke minst.......

Takk for titten!

62

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er så hinsides at jeg ikke gidder å si noe mer

+ kred og du skal få en kvikk-lunsj av meg også, for dette er ren terapi-lesing :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig som alltid når det kommer fra deg :D

Mener forresten det sier noe om kvaliteten på arbeidet når du ser hologrammene som var der, og så ser hvordan du avslutter med S03/gul. Viser at det er klasseforskjell :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vill jobb og ville bilder Brynjar....

Seriøs turnover av denne bilen her, og nå liker jeg grønne biler også :D

Om ikke eier er lammslått av dette så vet ikke jeg ....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra jobb :) Skjønner godt at eieren kunne begynne å lure på om det var hans bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stakkars dataen min... slet jo med å laste sidene her, og det samme nå når jeg skal svare, hehe :D

Dette var jo helt hinsides, er ikke bare eieren som er lamslått.. foreslår at du legger inn ett par svada svar her Brynjar, så jeg kan gi litt mere cred, for denne fortjener mer enn en.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow...

De derre S&S'ene dine får meg rett og slett bare til å sitte å gape i timesvis etterpå.

Ikke bare er det god lesing det er også god læring. Takker veldig mye for at du tar deg tid til å sette deg ned å skrive så detaljert :)

Men tilbake til bilen da, den ble jo helt rå! helt utrolig hvor mange detaljer du tar deg av, er vel ikke lenge til du tar ut rådene og legger autobahn på dem å? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hinnsides Brynjar!!

Cred fra meg også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herre......

har ikke mer å si. Cred er gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åååå nå er du litt tidlig ute Brynjar....... Jeg skal la denne ligge til i kveld og kose meg med den da... passer seg ikke i arbeidstiden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rått!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sykt rå jobb og flotte bilder!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:blink::thumbs:

Må si du har gjort deg ekstra flid med denne, helt super jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig Brynjar. Helt RÅTT Både write up og jobben. Helt fantastisk

Creds er gitt.

PS. Hvor lang tid brukte du på jobben

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb (som vanlig) Brynjar :D Jeg tittet over denne live når jeg var innom Brynjar i helgen, og bildene med swirls og riper er på ingen måte en overdrivelse - de var det mange av! Kreds herfra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at eier av bilen er MEGET fornøyd med jobben til Brynjar, en STOR takk for en fantastisk jobb Brynjar :)

Som jeg sa til deg i går så skulle du ha fått en STOR klem om du hadde vært en jente :D (for de som lurer så endte det med et hardt håndtrykk :) )

Vurderte/vurderer å selge bilen for å kjøpe en annen Porsche men resultatet gjør at jeg nå er usikker....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du fikk absolutt Porschen til å stråle :) Skulle jo egentlig ta denne bilen, men du gjorde ikke skam på at eier valgte deg til å ta jobben ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BRUTALT! :o

Er fantastiske lesing dette Brynjar! Rå bil, bra jobba, og ikke minst en kjempejobb med eksosen!!

Forstår at eier var gira med dette resultatet. Sykt blank, som vanlig!

Cred fra meg selvfølgelig :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfeksjonistarbeid til 1000 Brynjar ! :)

Helt sinnsykt rått :D

Cred er selfølge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra Brynjar :thumbs:

Sindsyg eksos shine du hadde. Gred !!

Tenker eieren fik hageslip da han så bilen :eek:

Ikke noget bedre end en god kop kaffe og SS fra brynjar. Skikkelig kose lesing ;)

Endret av Rasmus/Nanolotus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive