Gå til innhold
Lexgtturbo

SS: Porsche 996 Turbo (Svart)

Recommended Posts

Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Porsche 996 Turbo

Dag 1

Produkter og utstyr (Med link til hvor de kan kjøpes, for de som måtte ønske å kunne benytte seg av det):

Avfetting:

Selaclean

Prewash:

Maxi Suds II

Foam Cannon for Foma

CG Grime Reaper

Felger, dekk og hjulhus:

Scholl Rim7

Autosmart Tardis

Vikan FelgbørsteEZ Detail Wheelbrush

Vask:

CG Citrus Wash & GlossCG 3inch thick Washpad

Bilt Hamber Surfex HD

Clay:

Bilt Hamber Autoclay

Optimum No Rinse

Tørk:

CG Miracle Dryer

Div.:

Paint Detektive (Lakkdybdemåler)

Brynjars geniale Excel skjema for lakktykkelse default_cool.png

Led Lenser P7

3M Blå maskeringsteip

Bilen ankom plassen klokken 11.00 torsdag 1 april, og etter en hyggelig prat med eieren(Sandvik996) om hva som skulle gjøres med bilen ble nøklene overlevert. :D

Her er "et par" bilder av bilen ved ankomst:

IMG_8245.jpgIMG_8246.jpgIMG_8249.jpgIMG_8250.jpgIMG_8253.jpgIMG_8264.jpgIMG_8266.jpgIMG_8268.jpgIMG_8269.jpgIMG_8270.jpgIMG_8272.jpgIMG_8274.jpgIMG_8278.jpgIMG_8289.jpgIMG_8303.jpgIMG_8305.jpgIMG_8306.jpgIMG_8310.jpgIMG_8313.jpgIMG_8314.jpgFør prewash med avfetting og skum ble utført ble åpningen ned til luftfilteret tettet med en plastpose. Selaclean ble sprayet på opp til vinduene, dette fikk stå i 5 minutter før det var på tide med skum... I denne lette blandingen var det kun 1/2cm med Maxisuds II + en skvett CG grime reaper.IMG_8328.jpgIMG_8329.jpgIMG_8330.jpgIMG_8331.jpgIMG_8335.jpgDette skummet fikk godgjøre seg på lakken i ca 3-4min mens eg fant fram det som trengtes til felgene.Her blir Scholl Rim7 sprayet på.IMG_8342.jpgog får godgjøre seg i 5 minutter før børstene blir funnet frem og en bøtte med varmtvann og med en kork med CG Citrus Wash & Gloss. IMG_8345.jpgSå var det på tide å gå berserk med Vikan børsten der den kom til:IMG_8347.jpgIMG_8349.jpgIMG_8347.jpgSer at eg ikke har fått noen bilder av bruken med EZ detail brush eller Meguiars Slide-Lock Brush på denne felgen men det kommer blandt bildene av arbeidet på resten av felgene:)Så ble felgen spylt av og inspisert. Her fant eg fort at det var endel skader etter sand/stein på felgen men spesielt rundt eikene. Samtidig var det endel asfaltflekker i felgene som bare skreik etter Tardis... Noe kom til å få smake :)IMG_8355.jpgIMG_8356.jpgIMG_8357.jpgPå dette bildet synes noen av hakkene i felgen godt:IMG_8358.jpgTardis time:IMG_8367.jpgSamtidig som Tardis drev og løste opp asfaltflekkene på felgen ble CG Grime Reaper 1:7 sprayet på dekksiden og i hjulhus. Eg brukte EZ Detail Brush både på felgen og i hjulhuset samt Vikan Felgbørsten på dekksiden.IMG_8377.jpgIMG_8379.jpgEg sørget og for å være nøye med å få vasket bakom eikene som er "hule", dvs de går kraftig innover på baksiden. Dette fordi eg ikke hadde noen planer om å ta av hjulene i og med at det var relativt enkelt å komme til på alle plasser i felgen fra framsiden.IMG_8379.jpgIMG_8380.jpgFelgen ble igjen spylt av og det var klart for neste felg. Samme prosedyre som forrige felg, eneste foskjellen var at denne gangen ble CG Grime Reaper benyttet fra starten, her er ihvertfall bildene:IMG_8392.jpgIMG_8402.jpgIMG_8408.jpgEkstra nøye rundt kaliperen siden det hang en del svart stivnet masse på baksiden av hele denne, bilder av denne svarte massen ble det ikke da kameraet ikke har røntgen modus...IMG_8411.jpgNoe av skiten fra kaliperen forsvant men langt fra alt så der måtte eg belage meg på mer arbeid seinere.IMG_8412.jpgIMG_8422.jpgIMG_8423.jpgIMG_8426.jpgNeste felg.... Lei av felger no? heheIMG_8431.jpgIMG_8443.jpgIMG_8448.jpgJa og for de som lurer... Eg klødde ikke eg trykket på fjernutløseren til kameraet, da den lå i bukselommen.IMG_8449.jpgSiste felg Wohoo:IMG_8453.jpgIMG_8457.jpgIMG_8459.jpgTardis jobber:IMG_8476.jpgFortsatt noen småprikker igjen etter tardis... En jobb for clay og Optimum NoRinse basert Clay lube... Men det ble etter ny omgang med skum fra Foam Cannon, denne ble ikke tatt bilder av da værgudene ønsket å holde helvete med meg i form av korte men intense regnbyger hver gang eg tok fram kameraet... typisk.Bygeværet ga seg, heldigvis, og alle gummilister rundt vinduer, emblemer og dørkarmene fikk smake Bilt Hamber Surfex HD 1:10 i kombinasjon med Meguiars Slide-Lock Brush. IMG_8495.jpgIMG_8499.jpgIMG_8506.jpgAlt i dørkarmen ble skyllt forsiktig vekk med lavt vanntrykk fra spylerslangen uten spylerhodet for å unngå å få vann inn i bilen.Så ble det funnet frem CG 3" thick Washpad og to bøtter med gritguard, en med varmtvann og en med varmtvann og CG Citrus Wash & Gloss. Skyll:IMG_8519.jpgDypp i såpevannet:IMG_8520.jpgVaske:IMG_8521.jpgGjenta ørten ganger til du er ferdig å vaske. Avspyling:IMG_8533.jpgSå bar det inn i garasjen. Her har porschemerket blitt demontert for å gjøre jobben på panseret lettere.IMG_8544.jpgClay time, sprayer på rikelig med claylube (Optimum NoRinse og vann)IMG_8548.jpgOg setter igang med claying av panseret.IMG_8549.jpgHer er clay etter kun panseret:IMG_8560.jpgEtterhvert som et panel ble clayet, ble det også tørket. Da var det på tide å inspisere litt, og dessverre gikk CG miracle dryer i gulvet etter halve bilen... Så eg måtte benytte meg av Guzzler HD tørkehånkle som absolutt ikke klarer å tørke biler skikkelig... uansett tid for inspeksjon:IMG_8581.jpgIMG_8587.jpgIMG_8588.jpgIMG_8590.jpgIMG_8595.jpgIMG_8607.jpgIMG_8609.jpgIMG_8617.jpgIMG_8618.jpgIMG_8620.jpgIMG_8623.jpgIMG_8637.jpg

Som det er rimelig lett å se har Clayen laget matte merker etter seg på denne lakken, noe som fikk meg til å tenke myyyk lakk umiddelbart, hvordan lakken var å jobbe med får man vite om man videre om dag nr 2. Her var det slutt på bilder fra dag nr 1, men før eg ga meg den dagen ble bilen maskert og gjort klar for testing av diverse comboer med polish og padder.

Dag 2

Produkter:

Makita 9227CB

Scholl S03+

Scholl S30+

Scholl CF02

Uber pad orange Medium

Uber pads orange Small

Uber blå pads Medium

Uber pads blå Small

En hel haug med microfiber

Siden bilen var ferdig tørket etter vask og clay, samt maskert dagen i forveien, ble det endel testing av forskjellige kombinasjoner. Tilslutt endte eg opp med 2-3x S03+ på orange Uber pads etterfulgt av 2x S30 på blå Uber pads. Grunnen for antall ganger med S03+ var rett og slett at et hyggelig fenomen oppsto... Lakken viste alle symptomene til myk sticky lakk utenom at eg ikke fikk korrigert noe særlig i det hele tatt første omgang med S03+... Men andre gangen på med S03+ var plutselig problemet helt borte med tanke på sticky lakk, selvom eg fikk korigert fint lite. Noen steder var det nok med 2 omganger mens mesteparten av bilen trengte 3x S03+ for å få korrigert "nok". Grunnen for fenomenet klarte eg tilslutt å resonere meg fram til at var pga en eller annen form for forsegling eller noe sånt som fortsatt lå igjen og ikke ønsket seg vekk. Eg kontaktet eier for å få bekreftet/avkreftet om det var brukt en form for forsegling, og joda det var nok det. Denne bilen var satt inn med Autoglym Extra Gloss Protection for en stund siden, og denne likte å trøble seg. Så husk at om det er EGP på en bil dere skal shine, så gjør det du kan for å fjerne denne før du går løs med maskin og padder....

Problem løst ved hjelp av ekstra omgang med S03+ altså, men et nytt problem oppstod... Microfiberklutene ladge riper, noe som var veldig lite hyggelig gjort av de. Disse ripene var heldigvis ikke dyp veldig dype og kom relativt bra vekk med 1x S30 (Ja, måtte sjekke)

Lakken var altså hard som fy å korrigere men altfor lett å ripe, og en var for de meste nødt til å vente med å tørke av rester til panelene hadde fått kjølt seg ned før en kunne tørke av... Ellers ville man fått nye..? Jepp, det stemmer. Riper... Lakken betraktes fra min side som vanskelig å jobbe med, enkelt og greit.

Prøvde også med S03+ på blå Scholl pad men slo det fort fra meg da hologrammene det etterlot seg tok evigheter å fjerne. Her er et eksempel på tilstanden etter blå Scholl pad, og dette med ser man godt med bare halogenlys tilogmed default_blink.png:

IMG_8689.jpg

Eg meg for å få unna all korrigeringen av hele bilen før noe ble polert, istedenfor panel for panel som eg har gjort endel tidligere. Dermed var det bare å kjøre igang, og typisk så gikk kameraet tom for strøm og batteriet ble satt på lading sporenstreks.

Her er ihvertfall resten av de altfor få bildene fra dag 2:

Et 5050 som viser hvor lite 2x S03 tok av riper på denne lakken og ja folkens panlet fikk seg en runde til for å få vekk mest mulig.

IMG_8677.jpg

Mmm Holos... default_tongue.png

IMG_8668.jpg

Dag 3

Produkter:

Swisswax Cleaner Fluid Pro

Swissvax Autobahn

Swissvax Pneu Matt

Chemical Guys Bare Bones

Scholl S0 Mattig+Samme som dag 2

"Same prosedure as yesterday?" "same procedure as every day... etc"

Denne dagen fikk eg besøk i garasjen, Daniel (daniel) og Christoffer (Vi er lost) fant ut at det var en god ide å stikke utom og se litt og hjelpe litt til :) Takk til begge for det wink.gif

Daniel ble satt til å leke med hjulhus med Chemical Guys Bare Bones og dekk med Swissvax Pneu Matt, men Cristoffer fikk æren av å leke med felgene og Swissvax Cleaner Fluid Pro.

Daniel leker med Swissvax Pneu:

IMG_8781.jpg

Mens Christoffer Leker med Swissvax Cleaner Fluid Pro:

IMG_8779.jpg

Og her legger Daniel på Chemical guys Bare Bones i Hjulhusene:

IMG_8765.jpg

Ellers fortsatte eg med S03+, og det var mange profiler som gjorde det vanskelig å klare å kjøre jevnt på

IMG_8812.jpg

Etter at Daniel og Christofferhadde gått var det tid for meg å gå løs på den svarte massen som hang på kaliperne, her ble valg av våpen Scholl S0 og en billig microfiber applikator av ukjent fabrikat

IMG_8831.jpg

IMG_8829.jpg

Etter å ha jobbet en stund med dette ble det tørket av rester med en billig microfiber og siden det lå noen utilgjengelige rester inne i diverse kroker og andre trange plasser på kaliperne ble Q-tips tatt i bruk for å få vekk alt. Etter dette var det på med Swissvax Cleaner Fluid Pro på alle steder som hadde vært i kontakt med S0.

Så var det på med Swissvax Autobahn og av igjen, og det ble blankt og fint :)

IMG_8827.jpg

Då gjensto bare finpolish, men orket ikke mer den dagen, så eg tok kveld.

Dag 4

Produkter:

Makita 9227CB

Biltema DA (Møkkamaskin av typen riste seg fullstendig ihjel, men praktisk på problemlakk til siste finish)

Scholl S30

Uber pads grønn Medium

Uber pads Blå Small

IPA

Swissvax Cleanerflud Pro

Begynte dagen med å gå direkte på med grønn Uberpad med S30 på Makitaen i håp om at den skulle klare å lage en totalt kjøresporfri overflate... den gang ei... Men det reduserte rimelig bra med kjørespor og etter 2x S30 med grønn Uber pad på alle paneler var det ekstremt lite spor igjen, men noen nye var kommet. Her er tilstanden på lakken etter 2x S30 og 1:1 IPA wipedown med avspyling, (hiiimelaga sjøh).

IMG_8868.jpg

IMG_8865.jpg

Etter dette var det fram med møkka DA fra Feilteam med blå Uber pads, men den gjorde jobben ypperlig med å fjerne kjørespor og klargjøre for vok. Ja eg vet at den strengt tatt er for roterende, men den funker gull på DA og.

Finish etter DA+ Swissvax Cleaner Fluid Pro

IMG_8893.jpg

IMG_8870.jpg

Akseptabelt?

IMG_8901.jpg

Dag 5

LSP-Day!

Så var det siste dag, lite som gjenstod å få gjort, heldigvis, kjørte på med DA og Swissvax Cleaner Fluid Pro på resterende paneler som ikke var tatt. Etter dette var det bare en ting igjen egentlig... LSP hvilken skal man velge? :P

Swissvax Insignis selvfølgelig default_wub.png

Og her kommer en GOD del etterbilder, så for de som er uintressert i sånne bilder, lukk nettleseren fort :P

IMG_8949.jpg

IMG_8946.jpg

IMG_8943.jpg

IMG_8936.jpg

IMG_8935.jpg

IMG_8932.jpg

IMG_8931.jpg

IMG_8981.jpg

IMG_8968.jpg

IMG_8965.jpg

IMG_8958.jpg

IMG_8957.jpg

IMG_9007.jpg

IMG_9003.jpg

IMG_8996.jpg

IMG_8995.jpg

IMG_8992.jpg

IMG_8986.jpg

IMG_9029.jpg

IMG_9012.jpg

IMG_9053.jpg

IMG_9047.jpg

IMG_9069.jpg

IMG_9068.jpg

IMG_9065.jpg

IMG_9061.jpg

IMG_9101.jpg

IMG_9095.jpg

Og til de som har klart å komme seg gjennom hele tråden, takk for at dere har tatt dere tid til å lese gjennom og se på bildene :)

• DCN Poeng 65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Liker felgarbeidet :thumbup: Hva ble gjort med eksosen?

Ellers; Sjef tråd, sjef bil, venta noen dager på denna :fun:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Kjempebra jobbet! Ser helt strøkent ut dette :) Kred er gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Sitter igrunn bare å måper jeg!Eieren må jo ha vært blitt veldig fornøyd, eller overveldet??

Lærer mye av så godt dokumenterte jobber.Ser at cleaner fluid er ett må ha produkt, så det skal jeg skaffe innen jeg skal begynne å bruke insignisen :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LarsØ    85
LarsØ

Et flott stykke arbeid dette her! Bilen er jo helt RÅ, og den ble blank!

Bra writeup også. Er alltid morro å lese en godt dokumentert tråd :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

Nydelig..... Svart blank bil er helt sykt rått......

Disse (996) har vel rykte på seg for å ha litt lei lakk......(virker som det er bekreftet) Men den biffen ser jeg du fikset greit :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roadrune    21
roadrune

Pent arbeid på en pen bil :)

Hvilken DA brukte du, den med ett eller to hoder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein86    158
Stein86

Sinnsykt bra jobbet Jørgen.

Tippet eieren er glad han meldte seg inn her og kom i kontakt med en særdeles dyktig detailer...

Creds coming your way.. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Liker felgarbeidet :thumbup: Hva ble gjort med eksosen?

Ellers; Sjef tråd, sjef bil, venta noen dager på denna :fun:

Takk for det :)

Eksosen fikk smake på Tardis under vasken i begynnelsen av detailen, og rett før levering ble det brukt autosol.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke

Helrå jobb.... Og fytti for et nydelig resultat! Herlig forvandling :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
daniel    30
daniel

ai ai ai for en finish :o :o

resultatet på den der ble helt sinnsykt....... herre

rått jobbet jørgen ! btw, neste gang jeg skal legge barebones i hjulbuene på en porsche med så store hjul så skal jeg ha med en tynnere arm for der var det faenmeg dårlig med plass =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw    14
Siw

Nydelig bil og flott resultat.  Den lakken virket rimelig vrang. Seieren over kjøresporene var sikkert ekstra hyggelig etter såpass mye slit :)  +cred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Flott jobb Lex..

Cred er gitt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tomas    339
Tomas

Flott stykke arbeid dette her på et flott stykke bil :)

Ble sykt flott :)

Men syntes godt du kunne tatt hageslangen å spylt litt over den så vi kunne fått sett beadingen ig sheetingen til Insignis´en :P

+cred for arbeid og flott writeup med masse bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kopmaniac    5
Kopmaniac

Men syntes godt du kunne tatt hageslangen å spylt litt over den så vi kunne fått sett beadingen ig sheetingen til Insignis´en :P

x2, men tipper bergensregnet gir gode muligheter for beadingsbilder i nær fremtid. Kanskje du kan få eieren til å legge ut noen.

Kred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Bra jobbet! Men kjørte du wipedown etter CFP?

Og 'tema sin DA skal man ikke kimse av :) Har reddet meg fra holo-hell et par ganger.....

kred seff gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 397
Petter

Nyyyyyyyyydelig jobb som alltid Jørgen!!! Her leverte du til tusen og så det hodt!!!

Hatt av og cred knapp!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine AS / Ketil    257
Scandic Shine AS / Ketil

Veldig bra jobbet Jørgen! Virket som en krevende lakk, men det ble meget bra ;) Cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig