Jump to content
Sign in to follow this  
slados

Polering av Bmwi3

Recommended Posts

slados

Tenkte å spørre noen av guruene på forumet angående polering av bmwi3 farge sort.Har holdt på med polering i noen år og opparbeidet meg noen erfaringer angående dette,så helt nybegynner er jeg vel ikke.Skal som overskriften sier polere en Bmw i3 med sort farge og lakken er mildt sagt full av riper,swirls og bærer preg av mye vasking i maskin.Har prøvd meg fram med diverse komboer av pads,poleringsmiddler og maskiner men sliter med å bli kvitt riper da som kjent disse bilene har lakkerte plastpaneler og ripene virker til å sitte dypere ned i lakken da underlaget er av plast.Lakken kan minne om pianolakken som er å finne på vindustolpene på ‘’vanlige’’ biler,eller lakktypen man finner på Tesla mod3 kalt solid black. Har noen her inne noen gode forslag til en kombo som funker så skrik ut,takker for svar🤔

Magnera

Hvis lakken er pianolakk myk så fjerner du endel klarlakk selv ved en mild kombo. Som betyr at dersom du allerede har prøvd å fjerne ripene og ikke lyktes så kanskje du skal vurdere om de er verdt å fjerne? Siden dette er lakkert plast så regner jeg med du ikke har noen lakkmålinger å forholde deg til og dermed ikke noen kontroll på hvor mye lakk du fjerner. 

Eller er det en grei tommelfingerregel som sier at riper du kjenner med fingerneglen fjerner du ikke med polering, de bare demper du. 

_Makki_
21.6.2020 - 0.53, slados skrev:

Tenkte å spørre noen av guruene på forumet angående polering av bmwi3 farge sort.Har holdt på med polering i noen år og opparbeidet meg noen erfaringer angående dette,så helt nybegynner er jeg vel ikke.Skal som overskriften sier polere en Bmw i3 med sort farge og lakken er mildt sagt full av riper,swirls og bærer preg av mye vasking i maskin.Har prøvd meg fram med diverse komboer av pads,poleringsmiddler og maskiner men sliter med å bli kvitt riper da som kjent disse bilene har lakkerte plastpaneler og ripene virker til å sitte dypere ned i lakken da underlaget er av plast.Lakken kan minne om pianolakken som er å finne på vindustolpene på ‘’vanlige’’ biler,eller lakktypen man finner på Tesla mod3 kalt solid black. Har noen her inne noen gode forslag til en kombo som funker så skrik ut,takker for svar🤔

Den bilen er hele i plast både piano lakkert og gjennomfarget. Det som er gjennomfarget er faktisk umulig å få helt 100% sort er min erfaring. Men har heller ikke brukt all verden med tid på den siste bilen jeg polerte. Lakkert piano er fult mulig å få en dyp sort farge og finnish på men det krever en del ;) Det viktigste er å ikke kjøre for grovt hvis ikke den bilen absolut har behov for grov korrigering. Utrordringen er finishen og ikke korrigering her som nevnt over for. 

Mange velger å avslutte med en polish type / primer. Det som jeg føler er spesielt på i3 at finish med roterende eller 8mm utkast maskin gir bedre dybde og klarhet enn maskiner med 12-15 min utkast.

• Like 1

slados

Takker for gode råd,ble til slutt et ok resultat da kunden ble meget fornøyd med resultatet selv om bilen ikke ble kvitt alle riper.

Innså at å gjøre bilen helt ripefri var for mye jobb i forhold til tiden jeg hadde til rådighet men både farge og gløden i lakken var tilbake etter x antall timer med litt prøve og feiling med produkter. Neste bil blir en Lexus RX 400 med ‘’ normale’’ paneler så da blir det å polere bil med plastpaneler en lærdom å ta med seg videre.

• Like 1