Jump to content
Sign in to follow this  
Timmeeh

Rense tepper i bil

Recommended Posts

Timmeeh

Hei. Har en 30 år gammel geländewagen jeg har fraktet mye rart i, og hatt div søl baki.. frityr, bensin, parafin.. lukter arbeidsbil ja. Tenkte jeg skulle rense teppene nå, for jeg skal frakte unger og diverse i sommer.

kan jeg ta ut tepper og børste inn arrow sin trailervask feks? Og høytrykkspyle av? Så støvsuge opp vann, og henge til tørk noen dager ? 

Har prøvd AG sin interiørsjampo, og turtle sin skum interiørrens. Dette funker jo til en viss grad, men... er det noe annet stoff som funker mot heftige flekker og generelt grisete stoff? 

når alt er rent har jeg vurdert å leie ozongenerator, men skal vaske ordentlig først så får vi se hva som ligger igjen i luften :-) 

på forhånd takk!

Magnera
3.7.2017 - 15.03, Timmeeh skrev:

Hei. Har en 30 år gammel geländewagen jeg har fraktet mye rart i, og hatt div søl baki.. frityr, bensin, parafin.. lukter arbeidsbil ja.

Er bytte tepper aktuelt? Ellers er det vel bare å kjøre på med det du har. Fikk bort litt oljesøl fra en gammel skoda jeg hadde, tok dynket i surfex, skrubbet og høytrykkspylte. Der hadde jeg ikke noe å tape. Og det funket. Hvis teppene er i samme kategori så kan du jo bare prøve. Del gjerne bilder og erfaring med oss! :)

Timmeeh

Bytte er jo mulig, men regner med det blir dyrt. Har tatt en runde nå, med spam universal cleaner og avfetting fra statoil (hadde liggende ei flaske). Det var ikke veldig effektivt, så skal prøve en runde til med trailervasken når jeg får mulighet. Den ble ganske ren altså, men var noe frityrolje som jeg ikke fikk vekk. Må vel noe skikkelig stoff til... heldekkende gummimatte neste, når jeg har fått den ren :) skal ta bilder hvis jeg husker det!

Arild

Avfetting på interiøret?? 😫🔫😳

trogha

Hadde en V70 med lyst interiør som jeg skulle ha "som ny" i bagasjerommet, når alt av rensemidler var prøvd måtte jeg ty til både prickbort og surfex for å få bort de siste flekkene som textilrensene og rensemaskin ikke tok.

Storefot / Tommy
1 time siden, trogha skrev:

Hadde en V70 med lyst interiør som jeg skulle ha "som ny" i bagasjerommet, når alt av rensemidler var prøvd måtte jeg ty til både prickbort og surfex for å få bort de siste flekkene som textilrensene og rensemaskin ikke tok.

Prickbort inni bilen? Det lukter digg, tenker jeg. Gjør vel jobben da... :lol: Hvorfor ikke noe sitrusbasert? Funka ikke? 

mammut89

Hvis du får teppet helt ut av bilen så kan du gjøre hva du vil med det :) og ut ifra 30 år gammel kosevogn så bør det nok også gjøres , hvis du derimot ikke får ut teppet s er kraftig Surfex HD det som gjelder

trogha
1 time siden, Storefot skrev:

Prickbort inni bilen? Det lukter digg, tenker jeg. Gjør vel jobben da... :lol: Hvorfor ikke noe sitrusbasert? Funka ikke? 

Kunne sikkert prøvd sitrusrens først men prickbort fungerte bra, var uansett bare snakk om en flekk på størrelse med et kronestykke, så trengte ikke mange dråpene med prickbort.

Skal man sause alt av matter inn med prickbort blir det sannsynligvis noe annet, og avfetting blir uansett siste utvei når andre rensemidler ikke kommer i mål (og da kun på små vanskelige flekker).

Timmeeh
18 timer siden, Arild skrev:

Avfetting på interiøret?? 😫🔫😳

Likt løser likt.

longbow

Eg sauset inn ett taktrekk på en gammal Toyota med prickbort, det tok en del tid før Eg merket at det var feil flaske Eg hadde tatt, men da var taket allerede blitt reint. Så det funker det og, men var ikkje like effektivt på vanlig drit hvertfall.

Timmeeh

Klart det er litt overkill på sand og skitt som har trekt inn. Men her er det snakk om oljesøl. Har også lekt ut ca 2 liter avfetting for noen år siden fra en trykkanne som lak. Men er ikke fornøyd, blir nok en runde til med arrow sin trailervask som for øvrig er det råeste jeg noen gang har vasket med 😂 Lukter litt bedre enn disse avfettingene som sikkert er masse prosent parafin 😀 

Når det er blitt rent kan jeg jo gå tilbake til normalen og bruke interiørsjampo et par ganger i året. og bruke en tilhenger til å frakte alt mulig dritt med for å forebygge :P