Jump to content
Sign in to follow this  
Nordlenning

Optimalisering av ecu og service?

Recommended Posts

Nordlenning

Er det slik at om man leverer bilen på service og den er optimalisert,så vil verkstedet finne ut av dette med avlesning/service? Gjøres det ved en vanlig service eller evt bytte av srs enhet? Selvom man programmerer tilbake til orginalt før evt kontroll?

Beklager på forhånd for mange spm i ett innlegg 🤔

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
remi-a

Det er mulig for verkstedet å finne ut av når styreenheten sist er programmert og man kan se om motorstyringen er optimalisert man kan ofte også se hvilket system/program som er brukt til programmeringen. Noen optimaliseringer er veldig enkel å se mens andre krever noen nærmere undersøkelser. Diagnoseutstyret som verkstedet bruker er også en avgjørende faktor på hvor enkelt dette kan oppdages.

Ved vanlig service skulle det ikke være behov for å sjekke om dette var tilfelle. Ved enkelte garantireparasjoner hvor dette kan være en medvirkende årsak kan man nok forvente at dette blir sjekket ved mistanke.

Ved bytte av SRS styreenhet vet jeg at noen merker krever opptadering av alle styreenheter i bilen og motorstyringen vil få orginalt programvare, mens på andre merker kan man kun programmere/kode inn den byttede styreenheten.

 

Det enkleste er å sjekke hva som gjelder for bilen din da det ikke finnes et fasit svar på tvers av merkene.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Mener de kan (på de fleste biler) lese av høyeste registrerte hk og nm som ECU har lagret ved fullt gasspådrag, dette klarer man ikke å programmere bort, men gjøres kun ved mistanke/garantirep e.l.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nordlenning

Tusen takk for svar. Om ecu er opdatert,er dette noe som kan føre til større konsekvens/reaksjon enn sletting og reinstalering av orginal programvare?

Mener de kan (på de fleste biler) lese av høyeste registrerte hk og nm som ECU har lagret ved fullt gasspådrag, dette klarer man ikke å programmere bort, men gjøres kun ved mistanke/garantirep e.l.


Som feks ved bytte av srs enhet?:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
hc_Tk

Det er vel begrenset hva du kan få ut av info om HK via ECU. 

Vet for Audi, så sjekker de antallet ECU har vært programmert, men de som vet hva de driver med reseter siste telling så det ikke blir synlig. 

Man kan gå inn og se på kodingen, men er ganske sikker på at du ikke kan ta noen konklusjon ut i fra dette direkte.

Man kan jo måle bilen på Dyno, men dette skjer vel aldri. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Man kan jo risikere at merkeverksted kan finne på å oppdattere/re-programmere ECU ved service eller annet om det har kommet ny programvare fra leverandør.

-Da forsvinner jo selvsagt tuningen, og denne må ev legges inn på nytt. 

 

Seriøse tunere vet selvsagt hva som må endres i ECU for å ikke bli avslørt så lett. Ev tellere og andre indikasjoner modifiseres og merkeverksted vil se i sine systemer at alt er ok.

Seriøse tunere bruker også fabrikantens egne programmer og modifiserer disse.

 

Merk; Noen tunere fjerner fabrikksatt turtallssperre eller øker denne, og kjører man over denne fabrikkverdien så logges dette noen ganger i ECU og verksted kan jo da (hvis oppmerksom) lure på hvordan motor har klart å gå over fabrikksperren...... Dette kan nok verksted sikkert tolke som en indikasjon på noe tuning, men kan jo også være pga en bomgiring.;)

 

Noen ecu lagrer max pådrag/kalkulert moment ja som motoren yter ja, men dette er ikke en målt verdi men kalkulert. (HK måles aldri, den utregnes basert på blant annet moment++)

Siden denne verdi er kalkulert, så kan man jo spekulere i om denne extra effektøkningen vil påvirke dette kalkulerte tallet, da motor ved max pådrag skal utvikle en gitt kraft og ecu "vet" jo ikke at den yter litt bedre, men tolker max pådrag til original verdi.B)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nordlenning
Man kan jo risikere at merkeverksted kan finne på å oppdattere/re-programmere ECU ved service eller annet om det har kommet ny programvare fra leverandør.
-Da forsvinner jo selvsagt tuningen, og denne må ev legges inn på nytt. 
 
Seriøse tunere vet selvsagt hva som må endres i ECU for å ikke bli avslørt så lett. Ev tellere og andre indikasjoner modifiseres og merkeverksted vil se i sine systemer at alt er ok.
Seriøse tunere bruker også fabrikantens egne programmer og modifiserer disse.
 
Merk; Noen tunere fjerner fabrikksatt turtallssperre eller øker denne, og kjører man over denne fabrikkverdien så logges dette noen ganger i ECU og verksted kan jo da (hvis oppmerksom) lure på hvordan motor har klart å gå over fabrikksperren...... Dette kan nok verksted sikkert tolke som en indikasjon på noe tuning, men kan jo også være pga en bomgiring.
 
Noen ecu lagrer max pådrag/kalkulert moment ja som motoren yter ja, men dette er ikke en målt verdi men kalkulert. (HK måles aldri, den utregnes basert på blant annet moment++)
Siden denne verdi er kalkulert, så kan man jo spekulere i om denne extra effektøkningen vil påvirke dette kalkulerte tallet, da motor ved max pådrag skal utvikle en gitt kraft og ecu "vet" jo ikke at den yter litt bedre, men tolker max pådrag til original verdi.B)


Så i værste fall fjerner de tuningen?:P Ikke noe bøter pga effektøkning osv? Hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Er du uheldig så blir tuningen borte om de reprogrammerer eller oppdatterer enhetene i bilen ja.;)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teclis
2 timer siden, Haukefer skrev:

Hvordan er det med tuning og garanti?

Garanti forsvinner på motor/drivverk med engang du tuner, sånn generelt.

Har seg slik de må bevise at det var grunn til evt havari ect, men du ska være MEGET god til å få igjennom en slik sak når du har tunet bilen :P 

 

Til dere med bensin biler så er det OFT (Open Flash Tune) om dere vil ha veldig basic/nybegynner tune, ellers EcuTek om du skal ha en skikkelig tune, og da bruker en kvalifisert tuner, og skredder syr tunen til din bil og dine mods, ikke noe problem å bruke en tuner i USA, da du bare sender log til tuner, så får du ny map tilbake, frem til dere er fornøyde ;) 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

På volvo får vi opp på sjermen med en gang vi kobler til at bilen er trimmet, når vi leser ut bilen. For volvos del, kan man kjøpe Polestar tuning, og beholde garantien, og man får det godkjent i vognkortet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
31 minutter siden, longbow skrev:

På volvo får vi opp på sjermen med en gang vi kobler til at bilen er trimmet, når vi leser ut bilen. For volvos del, kan man kjøpe Polestar tuning, og beholde garantien, og man får det godkjent i vognkortet.

Enn om bilen har vært tunet en gang i tiden men har original programvare ved sjekk?

Hadde jo vært kjekt å kunne dra innom å fått sjekket slikt ved bruktbilkjøp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Når chippene blir tatt utav ( de som bruker ppc boks, og skifter ut SW) så sletter de feilkoder, og da kan man ikkje se det mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nordlenning

Tusen takk for gode svar og informasjon! Var å så på en a5 her om dagen,de sa denne var optimalisert fra 140hk til 185hk dette var ifølge de godkjent av biltilsynet. De sa det var kommet en ny lovendring,som gjorde det mulig å tune og få det godkjent i vognkort?:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Det er fint mulig å få tuning godkjent i vognkort ja så lenge bilen er typegodkjent med denne nye ytelsen. -Denne godkjennelsen må enten fabrikant stå bak, eller eks TüV i normale tilfeller, men muligens også mulig å få til via selvbygg-løpet til Biltilsynet?

Og det skal selvsagt betales avgifter for denne extra ytelsen til Staten, den kommer man aldri unna.;)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
DieselDyret

Står litt informasjon her http://www.oct-tuning.no/info/regelverk 

 

Og her https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155245372724396&id=260184569395

 

TÜV godkjenning trengs for å kunne få motoroptimalisering godkjent i vognkortet. Med nye avgifter fra 1/1-17, så er HK avgiften borte, og avgiftsbeleggingen går nå utslipp og vekt. De fleste av våre TÜV godkjenninger medfører ikke endring i CO2 utslipp eller NOX, det vil si at godkjenning kan være avgiftsfritt. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly
1 time siden, DieselDyret skrev:

Står litt informasjon her http://www.oct-tuning.no/info/regelverk 

 

Og her https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155245372724396&id=260184569395

 

TÜV godkjenning trengs for å kunne få motoroptimalisering godkjent i vognkortet. Med nye avgifter fra 1/1-17, så er HK avgiften borte, og avgiftsbeleggingen går nå utslipp og vekt. De fleste av våre TÜV godkjenninger medfører ikke endring i CO2 utslipp eller NOX, det vil si at godkjenning kan være avgiftsfritt. 

 

 

Nja.... All forbrenning med oksygen medfører generering av CO2, og at siden motor yter eks 10% mere effekt/20% mere moment så vil jo disse extra kreftene komme fra et sted.-Det må altså brennes mere for å lage denne effekten, og dermed også mere CO2. (diverse "alternative målemetoder" kan nok sikkert få frem 0% økning.....) 

NOx'er forekommer også mere ved høyere kompresjon (økt turbotrykk), så øker man det så må man vel være ansatt på fabrikken hos VAG for å ikke se noen økning i dette. :P

 

Nå er det vel også et fåtall som springer ned Biltilsynet for å registrere i Vognkortet denne ev motoroptimaliseringen, så grunnlaget for å indikere hvor lett det er litt tynt.

Men, man kan nok å si at godkjenning kan være mulig og kan være avgiftsfritt. ^_^

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
obimann
52 minutter siden, Hirobofly skrev:

Nja.... All forbrenning med oksygen medfører generering av CO2, og at siden motor yter eks 10% mere effekt/20% mere moment så vil jo disse extra kreftene komme fra et sted.-Det må altså brennes mere for å lage denne effekten, og dermed også mere CO2. (diverse "alternative målemetoder" kan nok sikkert få frem 0% økning.....) 

NOx'er forekommer også mere ved høyere kompresjon (økt turbotrykk), så øker man det så må man vel være ansatt på fabrikken hos VAG for å ikke se noen økning i dette. :P

Du har helt rett i at mer effekt gir høyere utslipp, men det som danner grunnlaget for avgiftsberegning er kjøring etter en viss testsekvens. Denne sekvensen inneholder ikke kjøring på maks pådrag, derfor øker vanligvis ikke utslippene i testen selv om motoren har høyere effekt.

 

Selv har jeg fått montert originalt BMW Power Kit på konas BMW X3 og fått dette godkjent og skrevet inn i vognkortet. Power Kitet øker effekten fra 211 til 286 hester. BMW leverer med dokumentasjon på jobben som er gjort og TÜV-papirer som viser at utslippstallene er uendret. På grunn av dette ble det ingen avgifter å betale for trimmingen, bare 575 kroner for å vise bilen og å få nytt vognkort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnera
56 minutter siden, obimann skrev:

Selv har jeg fått montert originalt BMW Power Kit på konas BMW X3 og fått dette godkjent og skrevet inn i vognkortet. Power Kitet øker effekten fra 211 til 286 hester. BMW leverer med dokumentasjon på jobben som er gjort og TÜV-papirer som viser at utslippstallene er uendret. På grunn av dette ble det ingen avgifter å betale for trimmingen, bare 575 kroner for å vise bilen og å få nytt vognkort.

Hva skulle de ha for noe slikt? Og beholdt du garantien? 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
obimann
Hva skulle de ha for noe slikt? Og beholdt du garantien? 

De hadde en kampanje som gjorde at jeg betalte litt over 15.000. Full garanti som med alt annet originalutstyr fra BMW.

 

Må nevne at X3 30d som kona har er en av de rimeligste bilene å montere BMW Power Kit på. De fleste andre koster fort 20-30.000.

 

Konas X3 gjør nå 0-100 på 5.6 sekunder. Ikke så verst for femten lapper!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...