Gå til innhold

Magnes Garasje 2.0 Drømmegarasjen!

Recommended Posts

• Moderatorer
Skrevet

Da ser det ut til at jeg må starte en ny garasjetråd.

Har kjøpt hus med stor tomt, og en relativt stor garasje, og da mulighet for å bygge en garasje til.

Planleggingen blir en liten utfordring. Mest grunnet at jeg ikke vet hva jeg får, tilatelse, mulighet og råd til å sette opp når det gjelder ny garasje. Grunnet dette er det vanskelig å planlegge bruken av den eksisterende garasjen.

På stående fot kan jeg si at jeg ønsker meg egentlig tre garasjer til. En uisolert til parkering av bruksbiler. En stor isolert med god takhøyde til hobbybruk. Og en separat isolert som kan brukes som vaskehall, også vinterstid. På tomta er det plass til å sette opp en stor eller kanskje to små garasjer.

Forhåpentligvis får jeg tilatelse, til en stor garasje. Ønsker meg selvfølgelig størst mulig, men praktiske begrensinger tilsier at absolutt max mål kan være ca 8x12 meter. Desverre bare med 3 meters takhøyde. Det er forløbig bare tanker og ingenting konkret er planlagt. Når huset er overtatt, skal legge ut skisser og kart, for å høre om andre har tips og råd i forhold til ny garasje som skal bygges.

Så til det som er positivt, den eksisterende garasje. Her er det mye som trekker opp, en del ting som er usikkert, og noe negativt.

Det positive først, garasjen er ca 10,2x7,1 meter. Rundt 72 m2. Innkjøring på langside gir plass til tre biler. Innlagt strøm og vann. Isolert.

Det negative med garasjen, tre små porter. Ikke verdens største problem, men hadde vært bedre med en stor og en liten. Ikke mulighet for å endre dette grunnet bæring. Er også bærende stålbjelker fra tak til gulv inni garasjen, 2 stk. Midt i garasjen på linje med bæringen mellom portene. Heller ingen krise, men de blir jo litt i veien. Neste minus er takhøyden. 2,4 meter. Ikke mulig å gjøre noe med da overetasjen er bolig. Siste småtteri er gipsplater i veggene, samt at det troligvis ikke er noe form for sluk i gulvet.

Uansett, så håper jeg hvertfall å ha garasjeplass til minst 5 biler når prosjektet er ferdig.

Med litt flaks har jeg plass til 7 biler. Og hvis ting virkelig ordner seg har jeg både verksted med sakseløfter, tosøyler, mulighet for vasking av bil og skikkelig poleringsbule B)

Kommer etterhvert masse poster med bilder, spørsmål om alt mellom himmel og jord som er garasje relatert og oppdateringer av prosjektet.

Flytter inn til våren, men huset må også pusses opp, så garasjen kommer etterhvert.

• DCN Poeng 1
Skrevet (endret)

Gratulerer :)

Bare den garasjen du allerede har er jo mer enn "folk flest" har, så her har du virkelig vært heldig. :)

Kjenner jeg er litt misunnelig her jeg sitter å regner på kvadratcentrimetre for å få ting til å gå opp. :D

Endret av awt

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

• Moderatorer
Skrevet

Ja, den som er der er et godt utgangspunkt. Men skulle gjerne hatt litt mer takhøyde :)

• Moderatorer
Skrevet

Liten tegning av garasjen.

Fortsatt noen usikkerhetsmomenter rundt et par ting, da garasjen kun ble inspisert på visning og var full av ting da.

Vet lite om vannuttaket, annet enn av det går vannrør til husdel over garasje langs veggen, og at hovedstoppekran befinner seg der. Men usikker på vannmåler, utvendig vann og om det er både varmt og kaldt vann innvendig i garasjen. Ikke sett noe sluk, men garasjen var full av ting.

Usikker på portbredden, men tipper 255cm. Usikker på avstand mellom dør og sidevegg, men det er naturlig å ha arbeidsbenk og skap på den siden døren er.

Usikker på nøyaktig søyleplassering, men disse skal uansett polsteres og kles med godt synlig teip\sperrebånd.

Parafintank skal ut. Den er bare i veien og ulovlig om noen år.

Vegger og tak skal selvfølgelig males og gulv skal få belegg.

Det blir høyt trolig en sakseløfter på plassen til høyre i garasjen.

Vil også ha godt med lys, både lyststoffrør og metallhalogen.

Skal også ha dekkreol fremfor dekkkroker da det frigjør en del veggplass.

Som nevnt er det vanskelig å planlegge eksisterende garasje uten å vite om jeg må nøye meg med å bygge en til som bare er 7x7 og kan settes opp uten tilatelse, eller om jeg kan få tilatelse til å bygge en som faktisk er så stor som 8x12m, eller om det blir noe midt i mellom.

garasje1.png

• Moderatorer
Skrevet

Kontrakt signert idag :)

Da blir det nytt hus og stor garasje :wub:

Vet ikke hvordan det blir med oppsetting av ny fremtidig garasje, så innreder like så godt den som står der slik jeg ønsker den. Så får jeg heller endre oppsett hvis jeg får tilatelse til en enda større i fremtiden :thumbs:

• DCN Poeng 2
  • Moderatorer
Skrevet

Det kommer mye bilder og info om tanker og planer osv etterhvert. Samt mye bilder under fremdrift etterhvert som garasjen blir pusset opp.

Vi tar over huset etter nyttår, og skal pusse opp huset før jeg kan ta tak i garasjen for alvor. Så det vil ta litt tid :)

Tanker for garasjen er:

Garasjen har som nevnt innlagt strøm og vann, samt er isolert.
Planene er ganske enkle, men det blir litt jobb.

Fjerne parafintank.
Nye porter og dør.
Vegger og tak males, (troligvis hvite). Troligvis blir det kryssfinerplater eller liknende på vegger, da disse er bedre å skru i. Frister med fibo tespo plater, etter inspirasjon fra annen forumbruker her inne, men det blir svindyrt hvis de skal dekke 20 meter vegg.
Gulv får epoxy.
Plenty av lys, både lysstoffrør og metallhalogen.
Løtebukk, type lav sakseløfter (techlift s2) (takhøyde 240 i garasjen)
Stor og romselig arbeidsbenk med mye skapplass, utvider kjøkkeninnredningen fra den gamle garasjen. Noe usikker på om det blir langs langvekk, kortvegg ved dør, eller hjørneløsning.
Dekkreol (aj produkter)
Litt pynt og annet så det blir hjemmekoselig.
Kjøleskap, stereo, nettverkstilgang, laptop++
oppvarmingskilde (varmepumpe eller ovn)

80_1934628129_xl.o.jpg

• DCN Poeng 2
  • Moderatorer
Skrevet

Gratulerer så mye. Blir bra dette her. Gleder meg til å følge med videre. 

• Moderatorer
Skrevet

Takk alle sammen :)

Post gjerne linker til brukbare lysarmaturer, og metallhalogen armaturer, til de som kjenner til slik. Da slipper jeg å lete gjennom alle belysnings og garasje tråder når jeg skal handle :)

Hvis noen har tips og synspunkter angående farger på gulv og vegger, er det bare å rope ut.

Kom gjerne også med erafringer og synspunkter på plassering av arbeidsbenk og skap. Dette skal planlegges såpass nøye at det blir så bra som mulig fra begynnelsen av :)

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Kult, hvor er dette? 3050 enda?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

• Moderatorer
Skrevet

Kvikksølvlamper i taket skal jeg montere i garasjen selv. Vi demonterte 20 stk lamper på jobb som ble byttet ut med kraftige led-lamper. 

HWL lamper trenger ikke noe tenner eller forkobling. Vanlig E40 sokkel. De jeg skal montere er på 250-500 watt og gir enormt bra lys.

• Moderatorer
Skrevet

Notater til meg selv, som jeg kan redigere eller notere mer i etterhvert som jeg får priser og info.

Nye porter og dør. Rulleport ved løftebukk.
Vegger og tak males hvite. Troligvis blir det kryssfinerplater eller liknende på vegger, da disse er bedre å skru i.
Plenty av lys, både lysstoffrør og metallhalogen. 10-15 lysstoffarmaturer. 4 metallhalogen. Husk 4x80w armatur over løftebukk.

Tanker om strømkurser. Må ha 3x 16a treg sikring kurser, pluss en trefas kurs. Lys trenger tre brytere. En for litt belysing (innerst) en for resten av belysningen, og en for metallhalogen arb lys. Egen kurs med strøm for portåpnere. Må også ha egen kurs for løftebukk og egen kurs for kompressor.
PLenty av kontakter på vegg. Kontakter langs gulv i hjørne ved kjøleskap, samt ved kompressor.

Løtebukk, type lav sakseløfter (techlift s2) (takhøyde 240 i garasjen)
Stor og romselig arbeidsbenk med mye skapplass, utvider kjøkkeninnredningen fra den gamle garasjen. det blir langs langvekk, eget skap til kompressor. Egen skuff til slipemaskiner og utstyr, egen skuff til trykkluft tilbehør. Egen skuff til diagnose og feilsøk tilbehør. Egen skuff til verneutstyr. Egen skuff eller hylle til arbeidsbelysning. Få tak i flere arb.lys. Fleksibel lykt, lyskaster til å ha under bukk, henge opp mag light++

Pris på ytterdør vs dør fra portfabrikant.

Innkjøringsplass til bil med piggdekk får plastfliser oppå epoxy.

Taklys fra elektroimportøren, eller tek elektro.

Evt gjemme kompressor i skap og støyisolere inni skapet. Strøm til kompressor.

Kle søyler inne med neopren stoff og refleksteip.

Ønsker også å prøve å få til høytrykkspyler montert inne i garasjen, med slangetrommel tilkoblet. Skal se litt nærmere på hva som lar seg gjøre og hvilke løsninger som finnes.

Foilere skapdører. Finne spennende farge på folie som ikke er for dyr. (orange, gul, fin blå, rød?)
Dekkreol (aj produkter)
Litt pynt og annet så det blir hjemmekoselig. (hjulkapsler, bilplakater, modellbilhylle, neonlys)
Sofa, som matcher skapdører, stoler for sitting.
Kjøleskap, stereo, nettverkstilgang, laptop++
oppvarmingskilde (varmepumpe eller ovn)

Skrustikke fra bauhaus. 125mm

Minst to ledningstrommeler. 

Utslagsvask og kran?

Skikkelig arblys som kan flyttes under biler. Led lyskaster?

• 2 weeks later...
challenger
Skrevet

Grattis med handel. Supert utgangspunkt for detailergarasje!

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

• Moderatorer
Skrevet

Definitivt gode muligheter her! Håper jeg klarer å utnytte de og finner alle smarte løsninger med en gang, så jeg slipper å bygge om eller gjøre noe på nytt etterhvert. Eneste jeg savner er mer takhøyde, men får hvertfall plass til en liten sakseløfter som løfter en meter :) mye bedre enn det jeg har hatt frem til nå:thumbup:

• Moderatorer
Skrevet

En måned igjen til flytting. Gleder meg som en unge til å overta garasjen! Mer spent enn når jeg har handlet nybil!

Skal bli veldig godt å endelig få et skikkelig sted å skru og shine.

Har omtrent innredet garasjen ferdig i virituelt tegneprogram. Noen småting gjenstår.

Lurer fortsatt på om jeg klarer å få til innendørs vaskehall ved hjelp av en form for plastgardiner eller noe teltopplegg. Tips mottas med takk.

Lurer også på om noen på forumet kan skaffe folie til en ok pris? Helst 3m. Har bestemt meg for å foliere skapdører istedenfor å male eller lakke de.

• Moderatorer
Skrevet

Vært ute og siklet litt mer på garasjen idag. Målt opp alt jeg trenger å vite, samt at jeg fant ut at det nok er muligheter for hvertfall en utslagsvask og kaldt innlagt vann der. Ikke noe sluk i gulvet desverre.

Men en liten poitiv overraskelse var at takhøyden er 250, ikke 240 :)

2015-12-18 14.17.06.jpg

• DCN Poeng 6
RalphDarwin
Skrevet

Skvettlappene og leppen kommer sikkert på nyåret en gang. Må jo nesten ta et besøk da=)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår