Gå til innhold
alextech

Selge bil - Overtakelse

Recommended Posts

alextech    970
alextech

Heisann!

Står i en litt tricky situasjon der jeg håper dere har noen kloke tips å komme med

Jeg reiser offshore ikveld, men har akkurat fått ett tilbud på bilen som jeg skal selge. Kjøper virker seriøs, og er villig til å kjøpe bilen idag rett før jeg drar, mot at han får tatt den med seg hjem med en gang. Og det forstår jeg jo.

Jeg ønsker helst at penger er på konto før jeg overleverer bilen, da man aldri vet hva som skjer.... Hva syns dere jeg skal gjøre? Og tips til hvordan man ordner dette? Det er snakk om godt over 200 000 kr. Så kontakter er ikke like lett :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    775
Haakon O

Paypal? :P

Det beste er om han drar i banken sin asap og får utstedt en bankremisse/krysset sjekk i ditt navn. Men denne får jo vel ikke utløst før du er tilbake igjen på land.. Egentlig ikke så lett situasjon dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 623
Autoglaze / polishduden

DnB. Innstillinger. Trekk umiddelbart :) Gjort det ved både kjøp og salg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
maeland87    116
maeland87

Hva med eventuelt at han går først i banken og får en bankremisse?

da er pengene låste og utbetales i din bank når remissen leveres av deg eller den personen den blir skrevet ut til.( så lenge han har pengene på konto )

Dersom kjøpar skal kjøpe bilen med lån så skal vel bilen omregistreres til kjøpers navn før bank utbetaler lånet til selger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bivah    10
Bivah

Setter han over penger nå, så skal vel de være på din konto i løpet av arbeidsdagen. Bankene kjører overføringer flere ganger i døgnet.

Ellers har jeg solgt flere biler på denne måten, overfører på nettbank, mens jeg ser på. Sjekket også at pengene er borte fra kjøpers konto og at han ikke kan kansellere overføringen. funket gull det :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonkanon    48
jonkanon

Bankremisse eller det som forrige taler skriver, om han har penger på konto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Ikke finn på å levere bilen uten at betalinger er på plass!!Har du ikke en bekjent som kunne levert bilen når pengene er bekreftet overført?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 912
Christer

Hvis han er så sugen på bilen at han vil kjøpe den i dag, så kan dere sette opp kontrakt og avtale at han kan hente bilen når du er hjemme igjen. I mellomtiden ordner han finansene med banken sin slik at du får penger på konto samme dag du kommer tilbake. På den måten er alt 100% ryddig og fint og ingen blir lurt.

Stressbetalinger fører alltid til at et eller annet går galt.

Og ikke lever fra deg bilen før pengene minimum er trukket fra kjøpers konto, helst ikke før de står på din konto.

Hvis han er seriøs og vil ha bilen burde ikke dette være noe problem for ham å imøtekomme, gitt din situasjon der du skal reise offshore. Hvor lang tur snakker vi om, egentlig? To uker?

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Hvis du er komfortabel med at han overfører penger til deg via nettbank (at du sitter og ser på), så er det jo helt likegyldig om du drar noe sted imorra eller ikke..

Du hadde garantert gjennomført handelen hvis du ikke skulle dra offshore.

Det eneste som er viktig for din del, er at vognkort del 2 blir fylt ut mens kjøper er hos deg, og at DU beholder denne. Avtalen blir da at så fort du ser at pengene er på konto leverer en eller annen del 2 hos statens vegvesen. (Det står i del 2 at den må selger levere på trafikk stasjonen)

Kommer pengene aldri fram, eller lignende, melder du bilen stjålet. For så lenge du sitter på vognkort del 2 er bilen din.

Endret av RuZleBiFf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alextech    970
alextech

Hvis han er så sugen på bilen at han vil kjøpe den i dag, så kan dere sette opp kontrakt og avtale at han kan hente bilen når du er hjemme igjen. I mellomtiden ordner han finansene med banken sin slik at du får penger på konto samme dag du kommer tilbake. På den måten er alt 100% ryddig og fint og ingen blir lurt.

Stressbetalinger fører alltid til at et eller annet går galt.

Og ikke lever fra deg bilen før pengene minimum er trukket fra kjøpers konto, helst ikke før de står på din konto.

Hvis han er seriøs og vil ha bilen burde ikke dette være noe problem for ham å imøtekomme, gitt din situasjon der du skal reise offshore. Hvor lang tur snakker vi om, egentlig? To uker?

Vedkommende har 120 000 egenkapital. Resten blir lån med sikkerhet i bilen. Men han hadde finasieringsbevis på at det gjaldt A5n. Men det likeglydig så lenge jeg ikke får de siste 125 000 kr...

Er enig i at jeg ikke vil stresse. På en annen side "veit" jeg hvem personen er, og er ikke skeptisk til han personlig. Men man vet ALDRI hva som kan gå galt. Det er snakk om 3 uker denne gangen. Har selvsagt en kompis som kan hjelpe meg hvis det skulle være noe.

Hvis du er komfortabel med at han overfører penger til deg via nettbank (at du sitter og ser på), så er det jo helt likegyldig om du drar noe sted imorra eller ikke..

Du hadde garantert gjennomført handelen hvis du ikke skulle dra offshore.

Det eneste som er viktig for din del, er at vognkort del 2 blir fylt ut mens kjøper er hos deg, og at DU beholder denne. Avtalen blir da at så fort du ser at pengene er på konto leverer en eller annen del 2 hos statens vegvesen. (Det står i del 2 at den må selger levere på trafikk stasjonen)

Kommer pengene aldri fram, eller lignende, melder du bilen stjålet. For så lenge du sitter på vognkort del 2 er bilen din.

Ett særdeles godt poeng. Jeg er fristet til å si ja til dealen, hvor vi skriver en godt utfylt kontrakt, fyller ut vognkort del 2 som jeg beholder til resten av pengene er på konto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madas    154
Madas

Som tidligere skrevet når han har tatt opp et lån, så må bilen omregistreres på kjøper før du i det heletatt skal få noe penger fra banken han låner. :)
Så med andre ord kan du ikke kreve penger før han får bilen. 
Han låner vel fra banken med det han har selv i egenkapital, så det kan han jo ikke overføre først. Da vil hans rentebetingelser bli mye dårligere. 
Kan gjøres digitalt på vegvesenets sider nå. 

Endret av Madas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alextech    970
alextech

Som tidligere skrevet når han har tatt opp et lån, så må bilen omregistreres på kjøper før du i det heletatt skal få noe penger fra banken han låner. :-) 
Så med andre ord kan du ikke kreve penger før han får bilen.
Kan gjøres digitalt på vegvesenets sider nå. 

Det har du selvsagt helt rett i... Tror bare det er salgsmelding man kan gjøre digitalt om jeg ikke tar feil?

Endret av alextech

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pejourdan    435
pejourdan

x1 på denne
Å beholde del 2 av vognkortet til pengene er på konto er vel den beste sikringen du har. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

x1 på denne
Å beholde del 2 av vognkortet til pengene er på konto er vel den beste sikringen du har. :)

Som nevnt over her, så betaler ikke bank ut noe cash før bilen står i hans navn. 

Så er det jo det, bilen eies av deg, hvis han kræsjer eller kjører på noen, hvem sin forsikring går det på? Hva hvis? Dersom atte?

Jeg ville ikke levert ut en bil uten at alt det formelle er på stell. 

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pejourdan    435
pejourdan

Så er det jo det, bilen eies av deg, hvis han kræsjer eller kjører på noen, hvem sin forsikring går det på? Hva hvis? Dersom atte?

Jeg ville ikke levert ut en bil uten at alt det formelle er på stell. 

Ved overtakelse av bilen så skriver begge kontrakt samt salgsmelding.
Såvidt jeg har skjønt så vil også forsikringsdato settes her uavhengig av om pengene er ankommet konto.
Salgsmeldingen vil også ha en overtakelsesdato som styrer når forsikring opphører på gammel eier og starter på ny eier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Hvis du har trua, så selg bilen!

Ber du han vente 3 uker er det godt mulig han har kjøpt en annen i mellomtida.. Penger har en tendens til å brenne hull i lommene til folk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 912
Christer

Muligens litt sent nå, men i verste fall kan dere jo fysisk gå i banken og ordne det finansielle der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Egenkapitalen overfører han til deg, eller bankremis. Så får du en bekreftelse fra banken at dei overfører lånesummen til deg når bilen er registrert på ny eiger. Får du den bekreftelsen på Mail, samt bankremis på egenkapitalen er du ganske så trygg

Eller bare skrive i kontrakten at bilen skal betales innen den og den dato. Har du kontrakt på det så er du trygg da og. Og solgt flere biler hvor vi bare skrev i kontrakten at kjøper overfører penger en dato. Aldri hatt problemer med det :) men om du "kjenner" fyren så vet du jo fort om det er en luring, eller ei ærlig sjel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig