Gå til innhold

Hvilket kamera har DU?


bjorke

Recommended Posts

Hadde et Canon 450D med Sigma 17-70 som jeg mista/ble frastjålet (helikopterdropp, lang historie)

5D mkII er mye kamera for pengene og når jeg fikk et bra tilbud på fotomessa sammen med drømmelinsa var det egentlig bare å lukke øyene og dra kortet. I likhet med anderslu, sliter jeg med å prioritere mellom bil, sykkel, foto og detailing ^_^

- 5D mkII

- EF 24-70mm f/2.8 L USM

- Speedlite 430EX II

Endret av Oyoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5D mkII er mye kamera for pengene og når jeg fikk et bra tilbud på fotomessa sammen med drømmelinsa var det egentlig bare å lukke øyene og dra kortet. I likhet med anderslu, sliter jeg med å prioritere mellom bil, sykkel, foto og detailing ^_^

Grattis med drømmekamera. Jeg gikk derimot på en smell på sykkelfronten da jeg fikk (nok) et hjulsett til "innbruddspris" evt. "bankranspris". 5DmkII blir nok julegave fra far til far i år :D

Jeg ønsker meg et EF 70-200mm f/2.8L USM.

En slik med IS i mkII står høyt på min liste også. Lei pris men fantastisk linse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt nytt kamera på meg samt utstyr, så kan jeg jo oppdatere denne tråden med nettopp dette :)

Kamera: Canon EOS 5D Mark II / Canon 40D / Canon 350D

Objektiv: Canon 24-105mm f/4.0L IS / Canon 17-85mm USM IS / Canon 18-55mm (kit-linsen til 350D)

Blitz: Canon 580 EX II / Canon 430 EX

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta karrieren med et 400D som ble erstatta med 50D etter 7 mnd.

Har 50D´n enda, men etter å ha kjøpt meg 5D mk II går det stort sett i å bruke det. Har beholdt 50D´n som backup, men det har samla så mye støv at nå ligger det på finn.no :P

Liker å holde meg til Canon-optikk og har nå 17-40 L, 24-70L, 70-200 IS og en 50 mm 1.8 :)

Ruskene der ligger nok på sensoren, og ikke på speilet. Speilet er jo uansett oppe når bildet tas (om det er speilrefleks vel og merke). Det du kan forsøke er på den mest støvfrie plassen du kan finne, sette kameraet i bulb mode (alternativt lengste mulige lukkertid i manuell modus) trykke på avløseren uten å ha noen linse på så sensoren eksponeres, også bruke blåsebelgen til å forsøke blåse ren sensor og området rundt. NB! Anbefaler ikke å bruke noe som helst annet enn blåsebelg på sensoren (med mindre du har korrekt våt/tørr-renseutstyr) og iallefall ikke trykkluft på boks eller kompressor. Lurt å blåse rent speilhuset først om det skulle være mye støv der så slipper du at det også finner veien lengre inn.

Nyvasket bad, og en dusj som har stått på med varmt vann en stund og dogget ned rommet før du venter til det er tilnærmet dampfritt er ganske så støvfritt (dampen skal i teorien gjøre at støvet fallet ned, så vifte/avtrekk bør slås av).

Denne varianten har fjernet mengder med irriterende partikler på sensoren på mine kamera uten at jeg har måttet gå på med tørr/våt rens eller sende de inn.

Min erfaring er at ofte ender du bare opp med å flytte støvet rundt gitt...

Skal du ha støvfritt speil/sensor så synes jeg den 1000-lappen det koster for en check&clean er vel verdt pengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta karrieren med et 400D som ble erstatta med 50D etter 7 mnd.

Har 50D´n enda, men etter å ha kjøpt meg 5D mk II går det stort sett i å bruke det. Har beholdt 50D´n som backup, men det har samla så mye støv at nå ligger det på finn.no :P

Liker å holde meg til Canon-optikk og har nå 17-40 L, 24-70L, 70-200 IS og en 50 mm 1.8 :)

Min erfaring er at ofte ender du bare opp med å flytte støvet rundt gitt...

Skal du ha støvfritt speil/sensor så synes jeg den 1000-lappen det koster for en check&clean er vel verdt pengene ;)

Kan rense kameraet mitt så mange ganger jeg vil jeg i løpet av fem år, siden jeg tegnet en forsikring til 1.600,- når jeg kjøpte det som dekker ALT :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rense kameraet mitt så mange ganger jeg vil jeg i løpet av fem år, siden jeg tegnet en forsikring til 1.600,- når jeg kjøpte det som dekker ALT :)

Smart ;)

Jeg kan rense kamera mitt 10 ganger på rabatten jeg fikk fra Canon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nytt hus i boks, så da har man følgende i heimen:

D7000 (hallelujah!!)

D60

SB-400 og SB-22

Sigma 18-200 OS HSM

Sigma 30 1.4

Nikon 18-55 VR (kit-objektivet til D60'n, overraskende skarpt)

Trådløs trigger for off-camera blits

Tripod og monopod

Ymse filtere og mange 8gb / 4gb minnekort

Har tilgang til følgende:

Nikon 24-70 2.8

Nikon 105 2.8

Nikon 70-200 2.8 (VR1)

Nikon 50 1.4

Nikon 85 1.4

På handle-lista:

Nikon 80-200 2.8

Nikon 85 1.8

SB-600 (x2) for mer stroboist-moro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokså ny innen gamet, gikk til innkjøp av et Canon Eos 550d for et par uker siden.

Har ei fast 50mm linse fra Canon, samt standard linsa som fulgte med kamereat 18-55mm med innebygd stabilisator.

Funker helt greit for en nybegynner, stativ og telezoom er på handlelista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke personlig erfaring, men en kompis har ti-stop fra B+W og er godt fornøyd med det. De går jo generellt for a ha veldig god kvalitet og hvis noe, ofte et litt varmt stikk som folk ofte liker.

Noe spess grunn til at du "bare" skal ha 2-stop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger og oppdatere denne da ny optikk er annkommet:

Kameraer:

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 40D

Canon 350D

Canon Ixus 700

Objektiver:

Canon 24-105mm f/4.0L IS

Canon 16-35mm f/2.8L USM II

Canon 17-85mm f/4.5-5.6 USM IS

Canon 18-55mm (kit-linsen til 350D)

Blitz:

Canon 580 EX II

Canon 430 EX

Nyheten er da altså merket med grønn skrift :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Jeg har planer om å handle et ND-filter (gråfilter) og tankene er B+W ND102 Filter 77mm MRC. Noen som har erfaring med dette?

Ikke personlig erfaring, men en kompis har ti-stop fra B+W og er godt fornøyd med det. De går jo generellt for a ha veldig god kvalitet og hvis noe, ofte et litt varmt stikk som folk ofte liker.

Noe spess grunn til at du "bare" skal ha 2-stop?

Jeg har heller ikke personlig erfaring med dette, men henger meg på spørsmålet til bsa her.

Hvis filteret skal brukes i fult dagslys trenger du fort mer enn to stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer selv på og kjøpe meg gråfilter og hvis man skal ha lange lukkertider i dagslys/sollys så tenger man nok langt mer enn 2-stop.

4-stop funker vel til vanlig grått dagslys vil jeg tro hvis man skrur ned ISO og justerer blenderverdien opp. Men skal man ha lange lukkertider i dagslys så må man nok ha 8-stop eller mer vil jeg tro.

Jeg vil kanskje annta at 4-stop duger. Er vel kanskje denne også som blir solgt mest av(?)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer selv på og kjøpe meg gråfilter og hvis man skal ha lange lukkertider i dagslys/sollys så tenger man nok langt mer enn 2-stop.

4-stop funker vel til vanlig grått dagslys vil jeg tro hvis man skrur ned ISO og justerer blenderverdien opp. Men skal man ha lange lukkertider i dagslys så må man nok ha 8-stop eller mer vil jeg tro.

Jeg vil kanskje annta at 4-stop duger. Er vel kanskje denne også som blir solgt mest av(?)

Det er kjedelig å måtte korrigere med mindre blender for å få lenger lukkertid. Det er ikke alltid man vil ha den utvidede dybdeskarpheten som man får med på kjøpet.

Jeg ville safet med et justerbart filter. Type 2-10 stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D3s i hus :wub:

Grattis!! :)

Eneste minussiden jeg kan se med D3s er litt lav oppløsning (med tanke på beskjæring etc. i etterkant) men den tar sikkert igjen på andreområder, og til den prisen så bør det være kick ass! Noe det sikkert også er :)

Uansett, så er det morro med foto! :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De justerbare filterne er jo ikke akkurat billige da. Skal man ha Singh Ray som vel går for å være originalen, så koster de noen tusen fort (?) Vet ikke om det har kommet noen billige og bra alternativer, men da jeg sjekket for et drøyt år siden var det ikke noe voldsomt med alternativer som ikke ga fønny artefacts.

Jeg endte opp med dette fikk det sendt som lav verdi så slapp unna toll og tull, funker fin-fint det. Ganske nøytralt, tinter mer mot det kjølige enn andre i samme stopp-klasse. Er ikke det nok, slenger man på pola i tillegg :)

ISO har jeg alltid helt nede og til feks landskap så ville jeg jo uansett forsøkt å holdt meg rundt ideal-blenderverdi for objektivet og da er man jo liksom ikke så fleksibel alikevel.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig å måtte korrigere med mindre blender for å få lenger lukkertid. Det er ikke alltid man vil ha den utvidede dybdeskarpheten som man får med på kjøpet.

Jeg ville safet med et justerbart filter. Type 2-10 stopp.

Er forsåvidt enig med deg der TerjeL :)

De justerbare filterne er jo ikke akkurat billige da. Skal man ha Singh Ray som vel går for å være originalen, så koster de noen tusen fort (?) Vet ikke om det har kommet noen billige og bra alternativer, men da jeg sjekket for et drøyt år siden var det ikke noe voldsomt med alternativer som ikke ga fønny artefacts.

Jeg endte opp med dette fikk det sendt som lav verdi så slapp unna toll og tull, funker fin-fint det. Ganske nøytralt, tinter mer mot det kjølige enn andre i samme stopp-klasse. Er ikke det nok, slenger man på pola i tillegg :)

ISO har jeg alltid helt nede og til feks landskap så ville jeg jo uansett forsøkt å holdt meg rundt ideal-blenderverdi for objektivet og da er man jo liksom ikke så fleksibel alikevel.. ;)

Her har du justerbart gråfilter hvis du klarer deg med 2-8 til 1.695,-

http://fotovideo.no/Produkter/Filter/Gr%C3%A5filter/LCW.aspx

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...