Simen 1 329 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 (endret) Show & Shine Audi Q7 2007 (tidsforbruk: 66,5 t.) Forord. Eieren av denne bilen tok kontakt med meg via PM her på DCN. Han sa han likte mine S&S og lurte på om jeg kunne ta på meg en Audi Q7. Jeg takket ja til dette, og vi avtalte etterhvert at jeg skulle få ha bilen her hos meg ett par uker imens han var på sjøen og jobba. Mottok bilen samme morgen som han dro, og måtte sette bilen til side et par dager siden jeg ikke var helt ferdig med Passat'en jeg tok sist. Dette blir nok en av de siste store S&S'ene mine på en stund, siden jeg har fått meg heltidsjobb som bilklargjører og orker nok ikke å ta på meg slike store jobber noe særlig etter jeg har begynt å jobbe med vasking og polering hver dag. Før start så bilen slik ut på en solskinnsdag: Interiør så velholdt og pent ut, mens eksteriør trengte virkelig en shine. Eier sa at han hadde kjøpt bilen i november, og han syntes bilen hadde mange stygge vaskeriper etter børstevask - det hadde han helt rett i. Han hadde derfor ikke vært så nøye med vask og slikt før bilen kom til meg, men inni bilen var det tydelig at han holdt det rent og pent. Produktliste. Vask og lignende. Mother's dekkbørste Mother's felgbørste SV Wheel Brush SV Detail Brush Zymol-svamp SV vaskebøtte m/ GG Prickbort Surfex HD Scholl Rim7 P21S Powergel CarPro IronX CG Grime Reaper CG Citrus Wash & Gloss SV XL Drying Towel CG Miracle Dryer Cobra GuzzlerLakk- og glassbehandling. CG Mild Clay Pinnacle Ultra Poly Clay DP Rinseless QD 3M blå maskeringsteip Halogenlampe 1000w x2 PTG Paint Detective lakkdybdemåler 3M Fast Cutt Plus 3M Extra Fine Compound 3M Ultrafina SE 3M Grønn pute 75mm Scholl gul rubbingpute 145mm 3M Gul pute (145mm) 3M Blå pute (75mm + 145mm) CG Hex Logic gul rubbingpute CG Hex Logic grønn pute 2x hvit cyclo pad 3M Kontrollspray CG Black Light Nanolotus Engros Mikrofiberkluter Eurow Shag Fluffy MikrofiberInteriør. CG Green Clean Surfex HD Foma munnstykke Nanolotus Mikrofiber SV Leather Cleaner SV Skinnbørste SV Leather Milk Frotéhåndkle Stoffpad SV Protecton Matt SV Seal Feed SV Pneu + Pneu kost Andre produkter. [*]Unik stålullpads [*]Autosol kromglans [*]SV Autobahn [*]SV Pneu + Pneu Glossy [*]SV Pneu kost [*]3M Tyre Restorer [*]Meguiar's gul pad [*]Torky papir [*]Nanolotus Glassforsegling Maskiner. [*]Makita Roterende [*]Flex DA (3401) [*]Biltema DA [*]Karcher K7.450 [*]BilXtra Tørr- og våtstøvsuger [*]Cotech luftkompressor Dag 1 (tidsforbruk: 7 t.) Vask av hjul og hjulbuer. Startet som vanlig med hjulene, samme fremgangsmetode som sist. Prickbort på tørre felger først... Imens PB fikk virke noen minutter, fant jeg frem alt jeg trengte til dagens økt: Spylte deretter av Prickbort'en med cirka 15 cm. avstand, vinklet i alle retninger for å få spylt alle eikene på hver side... Etter avspyling var det tydelig renere, men det satt fortsatt igjen et godt belegg på felgene: Så testa jeg ut en ny felgrens jeg har kjøpt gallon av, nemlig Rim7 - blandet ut 1:1... Det første jeg reagerte på var at stoffet så rosa ut i flaska, men kom ut og la seg som skum på felgene. Lot det virke en god stund, 10-15 minutter... Så ble de spylt på samme måte som med Prickbort... Nå så felgene ganske rene ut: Påførte deretter P21S 1:4, og fant frem Swissvax sin detaljkost for felger og vaskebøtta med såpevann... Jobbet grundig med kosten, viktig med berøringsvask inni alle kriker og kroker av felgen... Etter siste avspyling, fant jeg frem IronX da det alltid er noe grums igjen... Påført... Fikk umiddelbar virkning. Her er den ene felgen etter bare 1-2 minutt: Litt mer etter cirka 5 minutter... Spylte av etter 7-8 minutter på alle felgene... Etter dette var utsiden av alle felgene 100% rene... Så da var det bare å gyve seg løs og få jekket opp denne enorme bilen. Pga bilens vekt (nesten 2,5 tonn) valgte jeg å bruke jekken som hører til bilen. Den var veldig god i bruk. 20"-tommeren var vanvittig tung, så passet på å løfte den av på en ergonomisk måte. Kalipper og hjulbue før start: Og innside av felg... Ikke kantfelger dette, men lærte av sist og la hjulet utrolig forsiktig ned på treverket her... Denne gangen starta jeg med Rim7 1:1 på innsiden av felgen: Det fikk stå og godgjøre seg imens jeg gikk løs på hjulbuen. Prickbort først, i både hjulbue og på kalipperen: Lot dette virke noen minutter, og før jeg spylte med HT undersøkte jeg statusen på felgen. Dette er etter 3-4 minutter: Spylte så grundig av i hjulbuen. Prickbort fjernet mye grums... Men på med Surfex HD 1:5 også, og imens det fikk virke sjekka jeg status på felgen igjen. Spylte deretter grundig av i hjulbuen igjen, og tok berøringsvask med Mother's felgbørste... Etter avspyling så det slik ut: Så spylte jeg felgen grundig, med cirka 15 centimeters avstand. Slik så felgen ut etter avspyling: Rim7 fikk en ny sjanse... Imens det fikk virke gikk jeg og irriterte meg over hjulbuen som hadde en del gress som satt godt i stoffet (hjulbuer i stoff på denne bilen): Gjorde et forsøk med CG Green Clean 1:8 og en liten tekstilbørste med stive hår: Dette hjalp en del hvertfall. Klarte ikke å fjerne alt, men det ble akseptabelt syntes jeg... Gikk så over kalipperen med såpevann og detaljkost... Etter det hadde Rim7 fått ganske lang virketid på felgen igjen, og denne gangen valgte jeg å jobbe det inn med børster (SV felgkost for eikene, og Mother's for banen rundt): Spylte så av, og så at Rim7 hadde fått felgene temmelig rene nå: Men man kan også se på bildene at det var et stykke igjen før felgen var helt fin. Så da tørket jeg av med en mikrofiberklut og påførte IronX: Den fant mye å jobbe med her: Etter 7-8 minutter ble dette spylt grundig av, og felgen ble seendes slik ut: Tilslutt gjensto det noen asfaltflekker på felgen, så jeg tørket av vannet igjen og påførte Prickbort for å ta asfalten... Imens det fikk virke en god stund, vasket jeg dekksidene med Surfex HD 1:5 og Mother's dekkbørste... Etter å ha spylt av dette og Prickbort, børstet jeg felgen igjen pga. hinnen som PB legger igjen på felgen. Glemte desverre å ta ferdigbilde av felgen, men dere får et gjensyn av den senere i denne S&S'en. Montert tilbake på plass: Så fortsatte jeg i samme stil på bakhjulet på samme side... Imens Rim7 fikk virke på bakfelgen, irriterte jeg meg over forhjulet som så brunt ut i sola... Ett godt bevis på at en runde ikke alltid er nok. Pumpet mere møkk ut selv etter 3 (!) strafferunder. Felgen bak ferdig vasket: Resten av dagen gikk jo ut på det samme, fortsatte med venstre side foran... ...og avslutta med venstre bakhjul/hjulbue: Ferdig resultat av hjul og hjulbuer kommer senere. Dag 2 (tidsforbruk: 4 t.) Den andre dagen gikk også med til vask, og fikk bare jobba i cirka 4 timer denne dagen. Bilen stod hvertfall klar på samme plass, klar for en skikkelig vask... Forvask. Fant først frem utstyr til forvask... Prickbort ble påført nedenfra og opp, på all lakk: Så ble bilen spylt grundig nedenifra og oppover. Etter avspyling påførte jeg Surfex HD 1:10... Så ble bilen grundig høyttrykksvasket. Spylte fra cirka 20 centimeters avstand overalt (en del nærmere enn på dette bildet)... Berøringsvask. Nå var bilen ren nok for mekanisk vask, så jeg fant frem en bøtte med CG Citrus Wash & Gloss (ganske sterk blanding, type 40-50 ml. i bøtta), Zymol-svampen, og to detaljkoster: Den med svart merking bruker jeg på de mest møkkete områdene, og den andre på de reneste plassene... Starta med detaljvask på de mest delikate områdene. Spylte ned områdene, dyppet detaljkosten, og vasket foran rundt grillen... I hjørner og trange plasser på frontfangeren... Deretter langs vinduslister og speil... Så tok jeg i døråpninger og karmer. Her brukte jeg Surfex HD 1:5 og jobbet det inn med kosten... Deretter dørkarmer og rundt på dørene. Litt vann kommer inn i bilen, men ser ikke på dette som noe stort problem - lot dørene stå åpne en stund etter for å hjelpe det å tørke fortere... Så vasket jeg tilslutt over bilen med Zymol-svampen. Brukte krakk for å få vaska på taket og øverst på frontruta (sier litt om hvor høy denne bilen er). Fant Ditec-papirer i bilen, men ble ikke spesielt imponert over beading/sheating etter siste avspyling, dog virka det som at det var ørlitte beskyttelse på bilen... Motorvask. Så valgte jeg å ta motorvask. Denne bilen så veldig trygg ut mtp. motorvask, så jeg dekket ikke til noe denne gangen. Påførte Surfex HD 1:5 på all plastikk, og CG Grime Reaper 1:3 overalt ellers... Siden det var sol, lukka jeg igjen panseret imens det fikk virke ett par minutter... Så jobbet jeg dette inn med detaljkost (den med svart merke). Avspylt og grovtørket: Startet så bilen for å få resten til å fordampe. Bilen startet uten problemer og kombinasjonen sol og tomgang gjorde at vannet tørket veldig fort i motorrommet. IronX. Pga. den lille beskyttelsen som lå på bilen, rant alt vannet greit av tilslutt, og iløpet av motorvasken hadde sola fått tørket bilen ganske godt, så det var klart for IronX. Ble påført nedenfra og opp, igjen. Ikke så mye å se på svart bil, men kunne bl.a. se en insekt som døde på taket... Så spylte jeg av grundig. Ferdig spylt bil: Så var det på tide å flytte bilen inn i garasjen. Var spent på hvor trangt det kom til å bli foran og bak bilen. Er vanligvis god plass til to vanlige personbiler i denne dobbeltgarasjen, men denne bilen er jo enorm... Ble helt OK plass, og med rett vinkel på bilen skulle jeg kunne komme til såvidt både foran og bak på bilen. Dette var alt jeg rakk å gjøre denne dagen, rakk ikke å tørke bilen heller men det er ikke noe problem her (kalkflekker går enkelt bort med en lett fuktet klut). Dag 3 (tidsforbruk: 6 t.) Clay. Fant frem claylube (DP Rinseless), Cobra Guzzler tørkehåndkle, og en bolle med varmt vann. Putta to biter av min nye CG-clay (den milde)... Startet med panseret. Sprayet først ned store deler av panelet før jeg jobbet med clay'en opp og ned, fram og tilbake (går over alle steder to ganger)... Ikke så mye å finne på panseret: Litt mere forurensning langs høyre side... Når jeg tok bakluke/fanger, tok jeg også på lakken bak baklyktene: Hadde bytta til Pinnacle sin claybar her, da jeg ikke likte CG sin, den bare hang seg opp og la igjen leirerester. Mye dritt på bakluke/fanger: Og overraskende lite å finne langs venstre side: Maskering. Så gikk det med et par timer til grundig maskering. Teipet også opp for kombotesting og diverse 50/50 på panelene... Inspeksjon. Så grundig over hva jeg hadde i vente. Flytta litt rundt på halogenlampene for å få sett skikkelig på alle panelene... Panseret hadde en del swirls: Merke etter ett eller annet: RDS på panseret: Ganske matt speil: Frontfanger hadde en god porsjon swirls også, særlig rundt hjulbuen: Frontlyktene var det peneste på bilen, nesten ikke en ripe å se faktisk: Så undersøkte jeg høyresiden. Denne bilen bar preg av mye stygg børstevask desverre, dyyype vaskeriper langs sia... Bakdøra så ut til å være nylig omlakkert (eller korrigert kanskje? Heh....): Noen stygge små RDS over håndtak: Matte felter rundt diesellokket og videre under kanten på bakskjermen. Lurte litt på hva dette var... Bakskjermen så også ut til å være omlakkert nylig, og siden på bakfangeren var vanvittig stygg etter (mest sannsynelig) mye børstevask den også... Så flytta jeg meg over og inspiserte venstre side av bilen. RDS på forskjerm: Generell tilstand på førerdør: Som med de fleste biler man tar så er det jo noen riper rundt dørhåndtaket: Lengre ned på høyre side av førerdøra: Videre bakover så jeg at denne bakdøra var skikkelig ille: Samme børstevask-tilstand på bakskjerm og venstre del av bakfanger: Bakluka hadde en stygg ripe på venstre hjørne: Flere RDS lengre bort, dog ikke like ille: Bakfangeren så grusomt stygg ut, og den bar preg av mye feilbruk mtp. last og bagasje. Tydelig at det har vært mye som bare har blitt dratt ut via bakfangeren her desverre. Så ikke bra ut dette... Bakfangeren hadde også en skade, tidligere eier hadde rygget på noe: Innså at jeg hadde mange timers korrigering foran meg på denne bilen. Lakkdybdemåling. Så målte jeg lakkens dybde for å se hvor mye det var å jobbe med. Varierte en del på denne bilen. Forskjermene for eksempel, hadde verdier på over 100 på noen deler, mens andre plasser hadde helt ned i bare 66.5: Trygge verdier på taket og langs taket... En bekreftelse på at bakdøra var omlakkert: Bakluka hadde ganske lave verdier, men ikke noe faretruende lavt... Høy og god verdi på den dype RDS'en i hjørnet: Kombotesting. Avslutta dagen med litt kombinasjonstesting for å vite hva jeg skulle begynne å korrigere med dagen etter (fikk ikke tid til å starte skikkelig på korrigeringa denne dagen). Ett par bilder av kombinasjonsruta før start: Testet ut et par CCS-pads jeg hadde liggende, da jeg skulle bruke Flex DA på panseret (pga. at dette panseret var i aluminium). Prøvde grønn pute med 3M EFC og gul pute med 3M FCP: Startet med den fineste polishen: Så at den ikke tok så voldsomt mye, så da kjørte jeg på med 3M FCP på andre siden. Kjørte begge slik: Spre på hastighet 1-2, kjørte opp på hastighet 4-5 (midt mellom cirka) og pressa mye 4-5 pass før jeg slapp opp og avslutta med lite press). Buffet: Så ble resultatene sjekket med 3M Kontrollspray: Fast Cutt Plus gjorde en mye bedre jobb, her foran i bildet: Her på høyre side: 50/50 EFC: 50/50 FCP: Saken var hvertfall klar, denne lakken var såpass hard at jeg måtte bruke 3M's groveste polish nok en gang. Dag 4 (tidsforbruk: 7,5 t.) Grovkorrigering - del 1. Så var det bare å gyve løs på denne bilen. Polerte videre på panseret, og hadde bytta til en gul Hex-logic pad fra Chemical Guys. Måtte kjøre 2-3 runder for å bli fornøyd med denne siden av panseret. Brukte hastighet 4-5 med mye press på Flex'en. Her er halve panseret ferdig korrigert og buffet: Noen 50/50-bilder av panseret etter kontrollspray (beklager alle de små prikkene/hårene på panseret, sliter litt med linting av mikrofiberklutene): Fra andre siden... Blitz: Før jeg tok andre halvdel av panseret, tok jeg venstre del og midtpartiet av frontfangeren. Deilig med en frontfanger med såpass store flater, ikke noe behov for noe spotpad her... Begynte med hjulbuen, før: Her brukte jeg hastighet 4 for å være ekstra skånsom mot plasten. Trengte 3-4 runder med mange pass for å bli bra her. Etter: Så fortsatte jeg videre til området under lykta. Tok hele dette området samtidig som at jeg tok ned den lille kanten utenfor maskeringsteipen nederst til venstre i første bildet, og gjorde også litt "kontrollert kantkjøring" rett under lykta der det er et par kanter. Før start: De samme plassene etter 3 runder og kontrollspray, fortsatt hastighet 4: Fortsatte så bortover nedre del av fangeren, ble veldig bra, lite til ingen riper som ble igjen i det hele tatt etter ett par runder... For å ta midterste del måtte jeg sette meg foran bilen og det var svært trangt men gikk så vidt. På den bøtta der satt jeg og knota med maskinen: Etter dette flytta jeg utstyret over på andre siden og tok andre halvdel av panseret. Her prøvde jeg å polere litt større områder om gangen, og brukte høyere hastighet, nesten på fullt. Var veldig usikker på dette med aluminiumspanser, så valgte å fordele varmen utover store områder... Buffet av, og etter et par runder med hardkjør så dette ut til å være stor suksess: Ferdig korrigert panser: Så var det venstre side av frontfangeren sin tur... Kjørte over dette området under lykta 3 ganger, kontrollerte med kontrollspray og fjernet teipen: Hadde tenkt til å fortsette på andre siden (høyre), men når jeg først sto der tok jeg speilet i samme slengen... Ferdig polért: Så flytta jeg meg tilbake og tok forskjermen. Kjørte Flex DA her også pga. den tynne lakken, og for å være skånsom mot kantene som jeg måtte kjøre over en del. Etter en god del runder (3-4 stk.) med hardkjør på hastighet 5 og cirka 4 pass med mye press pr. runde, ble det slik: Tok resten av forskjermen på samme måte, men nederste del krevde flere strafferunder pga. området bak hjulet som hadde mange grove vaskeriper. Kjørte litt opp a-stolpen i samme slengen... 50/50 etter kontrollspray: Fullførte andre del av a-stolpen, så la jeg Hex-logic pad'en i en tett pose og fant frem Makita roterende... Fikk sentrert Scholl-pad'en veldig bra denne gangen, ikke ofte jeg treffer såpass bra... Pga. glasstak så var det ikke så mye lakk å korrigere på taket, men litt er det jo, og starta med dette... Etter 2 runder med Makita'en ble jeg fornøyd med dette. Kontrollert med kontrollspray: Så kjørte jeg litt langs taket, og maskerte på kanten for å ikke brenne gjennom... Roterende korrigerte jo minst like bra som Flex'en, men uansett hvordan jeg kjørte/avslutta rundene, så endte jeg opp med stygge kjørespor, så jeg bytta tilbake til Flex DA. Fikk mye kortere kjøretid med Makita også, og jeg syntes ikke den korrigerte så voldsomt mye bedre enn Flex'en på denne lakken. Flex DA stod frem som den beste maskinen å korrigere med på denne bilen. Et eksempel på kjørespor etter Makita: Så da fortsatte jeg i god tro med Flex'en, og brukte høyeste hastighet for å ta ripene på høyre dør foran. Etter 7 runder (!) med alt fra 3 til 5 pass med masse press sa jeg meg fornøyd med høyre del av døra, disse ripene var dype! Noen 50/50-bilder: Tok øverste del imens jeg venta på at panelet skulle kjøle seg ned litt etter korrigering. 50/50: Så avslutta jeg dagen (fikk ikke tid til mer) med venstre del av fordøra. Etter kontrollspray ble den slik, trengte 7-8 runder på nedre del her også: Dag 5 (tidsforbruk: 7 t.) Grovkorrigering - del 2. Fortsatte naturligvis der jeg slapp på dag 4. Hadde nå kommet til høyre bakdør, den som ikke var like ille pga. tydelig omlakkering tidligere. Men, det hadde jo kommet noen riper her også og jeg tok noen 50/50-bilder etter å ha tatt halve døra... Fortsatte videre på venstre del av døra, så tok jeg hjulbuen. Hjulbuen før korrigering: Tok 3 runder på denne, så kontrollspray. Ble fornøyd med dette. Etter korrigering: Fortsatte bortover bakskjermen, og etter noen runder på høyre del kontrollerte jeg resultatet og knipsa et par 50/50-bilder igjen... Så ble bakskjermen ferdig, og det ble pent tilslutt: Så kom jeg til et veldig stygt område, nemlig bakfangeren på høyre side av bilen. Før korrigering: Kjørte på hastighet 4 her, for å ta litt hensyn til plasten. Etter 3 eller 4 runder sjekka jeg hvordan jeg lå an med kontrollspray, ikke akkurat ferdig da: En del bedre etter 2 runder til... Korrigerte litt oppover d-stolpen imens jeg lot plasten få kjøle seg ned litt. Ferdig etter et par runder bare her: Etter å ha kjørt rundt åtte runder med mange pass pr. runde på problemområdet lengre ned, sa jeg meg fornøyd... Korrigerte deretter langs taket. Tok først vinduskarmene og nærmeste del langs taket: Etter jeg var ferdig med dette bortover hele, maskerte jeg på kanten og korrigerte inntil takrails. Brukte maskeringsteip på rails'en også. Kjørte fram og tilbake i to ulike vinkler for å få tatt alt skikkelig: Så retta jeg fokusen mot taket og takspoileren. Hadde funnet frem enda flere fluffy mikrofiberkluter siden de ripte mindre på denne lakken... Tok først høyre del av takspoileren. Hastighet 4 her... Trengte 3 runder for å få det bra her. Kontrollspray blir brukt som vanlig: Så fjerna jeg teipen og knipsa litt med blitz: Tok deretter høyre side av taket bak panoramaglasstaket. Etter kontrollspray knipsa jeg selvfølgelig litt der også. Ferdig korrigert på høyre del: Så kom jeg til en av de styggeste områdene på bilen, her hadde jeg mye jobb foran meg... Før start: Kjørte fram og tilbake over alle flatene (alle vinkler) på hastighet 4. Ble cirka 5-6 pass med hardkjør på hver runde. Etter 3 eller 4 runder sjekka jeg hvordan jeg lå an. Slik: Fortsatt lang vei igjen. 2-3 runder senere ble det litt bedre: De loddrette ripene var veldig dype (barnevogn som har blitt dratt over kanskje?), men fikk greit has på dem etterhvert selvom jeg ikke fikk dem helt bort. Etter cirka 8 runder sa jeg meg ferdig, og her er resultatet (alltid, alltid, alltid etter kontrollspray): Så ble resten av fangeren kjørt på samme måte. Trengte like mange runder på andre siden. Før korrigering: Kontrollspray etter siste runde... Etter korrigering: Angående lakkskadene som var på venstre del av bakfangeren så prøvde jeg å pirke bort så mye løs lakk som mulig der før korrigering. Pressa ikke så hardt over de områdene, så det gikk fint. Hadde egentlig tenkt til å la de være, men så tenkte jeg at det ville sett dumt ut om jeg ikke polerte litt over der også. Det betydde bare litt ekstra slitasje på poleringsputa mi. Så tok jeg for meg bakluka. Var trangt, men fant en passende stolpe jeg kunne bruke som gjorde at luka var passe langt ned... Starta på venstre del. Før jeg satte igang så det slik ut: 50/50 øvre del: Det meste var borte etter 2 eller 3 runder, men den RDS'en som var øverst til venstre var det mye igjen av: Så da ble det noen strafferunder over den. Etter to strafferunder og kontrollspray: Tok flere runder etterpå, og gav meg etter 4 eller 5 runder med mange pass, da ble ripa greit dempa, men kommer tilbake til denne senere... Etter dette tok jeg venstre baklykt... Etter to runder på hastighet 4 ble jeg greit fornøyd. 50/50: Med blitz: Fortsatte på nederste del av bakluka. 50/50 etter kontrollspray: Så videre på høyre del av bakluka, ble bra der også... Støv? Tja... Ferdig korrigert på resten av bakluka: Høyre baklykt før korrigering: Etter korrigering: Så måtte jeg avslutte igjen. Hadde håpa på å få gjort ferdig korrigeringa denne dagen, men det var altfor mye igjen og det begynte å bli sent. Dag 6 (tidsforbruk: 10 t.) Grovkorrigering - del 3. Hadde ambisiøse mål om å bli ferdig med korrigeringa denne dagen. Den gule Hex-logic pad'en hadde blitt såpass slitt nå, at jeg dro frem en ny gul Scholl-pad isteden. Mye produkt første gangen, for å få primet pad'en skikkelig. Startet på venstre side av taket bak. Ble bra... Venstre del av spoileren ble også tatt selvfølgelig: Så maskerte jeg opp på innsiden av takrailsene for å få polert de få centimetrene som var mellom rails og glassrute: Så tok jeg venstre side av taket foran glasstaket. Ferdig korrigert etter 2 runder med hardkjør på hastighet mellom 5 og 6: Ville jobbe meg videre nedover fra taket, så da begynte jeg med a-stolpene... Ferdig korrigert a-stolpe m/ vinduskarm: Hadde ikke hatt noen teip her, men fikk ett par greie 50/50-bilder av dette. Kontrollspray brukt: Så tok jeg videre bortover langs taket, på samme måte som på høyre side. Ble bra... Ser forskjellen sammenlignet med den ukorrigerte bakskjermen her: Så flytta jeg meg frem til forskjermen. Sjekkes med kontrollspray etter hver eneste runde her, pga. den tynne lakken... Var fornøyd etter 3-4 runder. 50/50: Moving on... Den andre delen av forskjermen krevde flere runder pga. dype swirls bak hjulet (nedre del av forskjerm): 50/50 med førerdør: Så kom jeg altså til førerdøra, der hadde jeg nok å bryne meg på... Jo lengre ned vi kom, des større ble "havet" av swirls... Denne døra krevde minst like mange runder som på andre siden. Det vil si, jeg trengte ikke å ta hele området hver gang, kunne ta mindre og mindre flater siden det var dypere vaskeriper nederst og for hver runde kunne jeg flytte startpunktet ett hakk lengre ned. Øvre del av denne døra trengte altså bare 3-4 runder, videre nedover 5 til 8 runder... Dette er etter åttende og siste runde: Etter jeg hadde tatt andre halvdel av denne døra på samme måte sammenligna jeg med bakdøra (ble igjen noen småriper ved kanten der, men de ble tatt etter dette): 50/50 på bakdør (etter 7 runder og kontrollspray): Tiden flyr stadig fra meg, men vi fortsetter... 50/50 bakskjerm (og ja, det er lag med støv der også, etter X antall runder)... Børstet bort støvet for å se bedre: (PS: Det er ikke en ripe som går over der på de neste bildene, men refleksjon av ledningen til halogenlampa): Var ikke helt fornøyd med hjulbuen der (tydelig vist på forrige bilde), så den ble kjørt flere ganger i kombinasjon med del 2 av bakskjermen. Tok først øverste del... Kjørte også forbi hjørnet og noen ganger over den dype ripa øverst til venstre på bakluka (den jeg gjorde et forsøk på tidligere), og den ble mye mer dempet nå: I noen vinkler var den ikke mulig å se: Så ble resten av bakskjermen tatt, samt venstre side av bakfangeren. Før korrigering Etter en liten økt med mange runder, spesielt nederst, ble det slik etter kontrollspray (og ja, det er en fargeforskjell her også): Så var jeg nesten ferdig med korrigeringen, men områdene rundt håndtakene hadde jeg spart til Makita roterende, liten bakplate og spotpad. Dette korrigerte veldig bra, men lagde voldsomme kjørespor uansett hvor pent jeg avslutta (kjørte rundt håndtaket 4 pass med mye press på cirka 1500 rpm, så slapp jeg opp og kjørte noen pass med lite til ingen pressing). Derfor kjørte jeg over med samme kombinasjon på Flex DA for å prøve å dempe ned kjøresporene, og det funka bra selvom jeg måtte vinkle pad'en. Rundt dørhåndtak på førerdøra, før: Trengte to runder med kjøremetoden beskrevet over bildet. Etter: Så ble det ble brukt håndmakt bak døråpneren. Brukte en mikrofiberklut til det, da det var litt trangt. Dørhåndtakene på andre siden ble selvfølgelig også tatt etter dette, men har ingen bilder fra det. Så gjensto det bare noen stolper med "pianolakk". Starta med B-stolper på høyre side. Disse var behagelige å korrigere da de sto litt ut slik at gummipakningene rundt ikke gikk kant-i-kant med lakken. Før korrigering: Ganske matte og ripete altså. Prøvde med grønn Hex-logic pad og 3M EFC og tok begge samtidig... Etter to runder med mange pass pr. runde ble de slik: Tror jeg kom borti gummien litt da pad'en ble litt svart... Så tok jeg c-stolpene, der jeg hadde lagt opp teip for 50/50... Ganske lik prossedyre på andre siden. Etter det polerte jeg takrails også med samme kombinasjon. 50/50: Med blitz: Dag 7 (tidsforbruk: 7 t.) Polishvask. Hadde tatt av all maskeringsteip etter korrigeringa dagen før, og bilen var full av støv og polishrester som måtte bort. Påførte Surfex HD 1:4 i garasjen... Så spylte jeg bilen grundig. Valgte å ikke ta håndvask denne gangen. Tørka bilen og gikk over med QD etterpå, men angra egentlg litt på det etterpå. Testa ut den nye trykkluftpistolen min for å få bort vann fra sprekker og slikt. Etter tørk så maskerte jeg litt noen få plasser (gummi og plastikk)... Finkorrigering / høyglanspolering. Så over bilen med LED-lykta for å sjekke hvor mye hologrammer som lå på lakken. Det var noe, men ikke noe voldsomt siden jeg brukte Flex DA... Brukte faktisk Makita roterende, og fant frem min holokiller: Ultrafina SE på blå 3M-pad. Kjørte den på cirka 1300 rpm., 2-3 pass med medium+ press, så slapp jeg opp og kjørte et pass med lite press, så et pass med enda mindre press (bare maskinens vekt), og tilslutt 0 press (løftet maskinen litt fra lakken). Ett par bilder fra siden, før finpoleringen: Etter Ultrafina SE: Så etter et par timer hadde jeg polert hele bilen. Ultrafina gir en flott finish: Glass-prepp. Nå begynte lakken å bli klar for LSP. Men rutene hadde et stykke igjen. Clayet først alle rutene med Ultra Poly clay fra Pinnacle... Så polerte jeg alle rutene med 3M EFC og gul 3M-pad. Hadde egentlig ikke tenkt til å bruke maskin på rutene denne gangen, men måtte det pga. noen stygge rennemerker fra Surfex HD som hadde fått tørke under polishvask. Etterpå tok jeg wipedown med 3M glassrens, som også fjerner oljer på samme måte som kontrollsprayen fra 3M... Glaze. Synes det er kjapt å enkelt å kjøre over bilen med CG Black Light, og det forenkler voksleggingen veldig, så jeg velger å gjøre det denne gangen også. Brukte hvite 4" cyclo-pads på Biltema DA. Kommer til stort sett overalt med dette, selvom det er to hoder. Fant også ut at jeg vanligvis har brukt altfor mye produkt. Black Light er utrolig drøy i bruk, en "dråpe" på hver pad holder lenge til flere paneler... Etter å ha kjørt over hele bilen, lot jeg det stå og haze litt imens jeg gikk over dekkene med Pneu Glossy... Så buffet jeg av Black Light. Sola titta også frem gjennom garasjevinduet... Det var alt jeg rakk denne dagen, ble en forholdsvis kort økt. Men nå var hvertfall alt klart for LSP dagen etter. Dag 8 (tidsforbruk: 13 t.) LSP glass. Dette ble "LSP-dagen", og jeg starta med rutene da det er de som, etter min mening, trenger lengst herdetid. Eieren kom på formiddagen, så jeg måtte bli ferdig med eksteriør denne dagen og burde helst også begynt på interiør. Uansett så ble Nanolotus Glassforsegling lagt på alle rutene, på glasstaket også selvfølgelig... LSP hjul og hjulbuer. Satte igang med hjulene, de må av igjen, og trenger en liten QD-vask pga. dritt og rustvann som hadde rent ned på felgen. Dette går hvertfall lett bort igjen, så det er ikke noe problem... Så la jeg Autobahn. Eikene ble vokset med fingra, ellers brukte jeg Meguiar's applikator... Imens det fikk stå og haze gikk jeg over dekket med 3M Tyre Restorer. Denne ble også påført med Meguiar's appikator (en annen til dette formålet selvfølgelig)... Så gikk jeg også over hjulbuen med CG Bare Bones. Siden disse hjulbuene var i stoff ble det bare sprayet på og det fikk tørke inn. Prøvde å få det så jevnt som mulig... Vente ett par minutter til, til det hadde gått minst 10 minutter, så buffa jeg felgen fra der jeg startet å påføre. Ferdig vokset og buffet felg: Ferdig resultat, hjul/hjulbue: Satte på hjulet igjen og jekka ned bilen. Så ble utsiden vokset. Påførte kun med fingrene... Vokset forsiden av bakfelgen på samme side imens det sto og hazet. Så ble felgen buffet: Så ble bilen jekka opp bak og gjorde det samme her... Strammet til alle hjulboltene med kort latmannsarm. Fortsetter på andre siden. Ferdig resultat foran: Og bak... Enderør eksos. Gjorde et forsøk på å gjøre eksosrøret litt penere. Så slik ut før: Etter mye pussing med stålull etterfulgt av febrilsk gnikking med Autosol ble det slik: Ble penere hvertfall, men finishen på disse så ut til å være matte så de kunne aldri blitt "blanke". Gjorde det samme på det andre røret. LSP plastikk. Skulle også behandle "sideskjørt", bakfanger og frontfanger som hadde store deler av plast. De var selvfølgelig avfettet og håndvasket allerede, men gikk allikevel over dem med Surfex HD 1:3 på en klut og det renset godt... Så gikk jeg over med SV Protecton Matt etterpå. Primet en ren klut med 3-4 sprut og dro over. Her er to 50/50 bilder av behandlet vs. ubehandlet plast (skal godt gjøres å se hvilken del som ikke har vært tatt ennå)... LSP motorrom. Behandlet plast og gummi i motorrom med SV Pneu Matt og CG Bare Bones for å få en finere finish... LSP lakk. Vifta bort støvlaget som hadde kommet på bilen med en fluffy mikrofiberklut, og fant frem voksen som skulle på denne bilen. Wax of choice: Swissvax Concorso Denne gangen ville jeg se om jeg kunne se noen forskjell før og etter, så jeg satte opp kameraet i et hjørne og knipsa før og etter fra nøyaktig samme punkt. Før voks: Etter (men belysningen ble desverre annerledes): Vokset hele bilen før jeg begynte å buffe denne gangen, og det funka gull. Begynte å bli langt utpå natta nå, så det var på tide å sove et par timer. La meg i 5-tiden og satte klokka på 7 dagen etter. Ble lite søvn de siste dagene med denne bilen, men måtte bli slik... Dag 9 (tidsforbruk: 5 t.) Eieren skulle komme på formiddagen for å hente bilen, så jeg hadde noen timer på å ta interiøret før han kom. Det ble derfor ikke så mye tid til å ta bilder underveis denne gangen, bare i starten. Mattevask. Fikk litt hjelp av madammen til å vaske mattene, da hun er ganske flink til dette så kunne trygt la hun gjøre det. Surfex HD 1:3 ble sprayet på, fikk virke litt, så ble det jobbet inn med detaljkost fra Swissvax. Dette ble gjort kvelden før, så fikk mattene tørke over natta... Rydding og støvsuging. Rydda ut det jeg fant av ting og søppel/rusk, men det var svært lite - noe jeg liker veldig godt. Fikk intrykk av at denne bilen holdes ren og pen inni av eieren, og det kunne eieren bekrefte. Siden bilen så såpass bra ut + at jeg begynte å få dårlig tid, ble det ikke noen våtrens denne gangen. Bilen ble dog støvsugd grundig. Tok ut stoffmattene som var der (eier hadde både stoff- og gummimatter liggende), og støvsugde først foran på høyre side. Ferdig støvsugd: Så la jeg tilbakestoffmatta og støvsugde den også... Så ble setet kjørt helt frem, så jeg fikk støvsugd grundig bak også. Ferdig støvsugd: Så flytta jeg meg bak og støvsugde bagasjerommet og seteryggene. Her satte jeg på to forlengerrør for å nå helt bort (beklager uskarpt bilde): Så videre på gulvet, venstre side bak. Ferdig støvsugd: Ferdig støvsugd på førerplassen (slapp av, pedalene og klaffene foran setet blir vasket senere!): Vasket raskt over pedalene med Surfex HD 1:3. Dørkarmer. Alle dørkarmene ble gått over med QD, og buffet deretter tørt. Etterpå satte jeg på dette merket på innsiden av førerdøra, hadde nettopp fått fra Swissvax: Vask av plast og vinyl. Fant frem en bøtte med varmt vann og en liten skvett Surfex HD (faktisk), og vaska over dashbord, plast og alle dørtrekk osv... Etter å ha vasket ferdig, gikk jeg over dashbord og øverste del av dørtrekkene med SV Protecton Matt. Vasket også vinduene, naturligvis. Til det brukte jeg Meguiar's NXT Glass Cleaner og to korthårede mikrofiberkluter: En til "vask" og en til å buffe skikkelig etterpå. Skinnbehandling. Støvsugde først i "sprekkene" på skinnsetene for å få ut rusk som hadde lagt seg der. Så ble alle setene renset med Leather Cleaner fra Swissvax. Sprayet på skinnet og jobbet det inn med skinnbørsten, tørket så av med frotehåndkle (bytta til mikrofiberklut når alle sidene på denne var møkkete). Deretter ble Leather Milk påført jevnt med stoffpad'en... Gummilister. Imens skinnmelken fikk stå og trekke, renset jeg alle gummilistene/pakninger rundt dørene og dørkarmene med Surfex HD 1:3 og en mikrofiberfille. Så påførte jeg SV Seal Feed med fingrene. Da jeg var halvveis med påføringen, kom eieren plutselig en halvtime før jeg trodde han sa han skulle komme. Han sa det var greit å vente litt imens jeg gjorde ferdig. Etter å ha påført Seal Feed på alle listene, gikk jeg inn og behandlet gummimattene med SV Pneu. Tok de med ut og la de inn i bilen, så buffet jeg skinnsetene (hadde ikke fått trekket inn i setene mer enn en times tid, men måtte jo buffe det av igjen så det ikke smittet av på klærne til eieren på vei hjem). Etter å ha buffet ferdig skinnsetene, startet jeg å buffe av gummilistene der jeg hadde startet. Tipper Seal Feed fikk trekke i 20-30 minutter, noe som er akseptabelt. Det var altså alt jeg rakk å gjøre på interiøret. Heldigvis var interiøret i gode hender fra før av, så resultatet ble overraskende bra til tross for kort tid. Ferdigbilder. Så var det klart for bilder av Q7'en i sin prakt etter denne økten. Det var fryktelig kjedelig vær denne dagen desverre... Interiør: Så tilslutt litt beading... Oppsummering. Må si det var noe helt annet å ta en såpass stor bil, særlig når den hadde mye riper som måtte korrigeres, derfor ble det mye mere tid på korrigering denne gangen og litt mindre ting på f.eks. interiør. Men jeg syntes allikevel jeg fikk gjort såpass mye at jeg er fornøyd med stort sett alt, dog kunne jeg ønske jeg hadde noen timer ekstre på interiør, men eier trengte jo bilen sin. Stussa litt på hvor mange timer jeg hadde brukt, da jeg regna meg frem til at jeg hadde brukt nøyaktig like mange timer som på forrige bil (66,5 timer). Alt-i-alt er jeg veldig fornøyd med denne jobben. Var redd for at det skulle gå utover motivasjonen å ta en så stor jobb på en så svær bil, men det gikk veldig bra. Det var selvfølgelig noen dager jeg følte meg sliten og litt lei, men det gikk fort over og gikk ikke utover jobben på bilen. Eier ble fornøyd, og betalte gladelig prisen jeg satte. Må også si at jeg virkelig likte denne bilen. En mektig bil med masser av plass og komfort inni, og ikke minst et mektig utseende. Fikk mer og mer sansen for Q7'en etterhvert som jeg jobba med den, nesten så jeg fikk lyst på en slik selv. Heh. Ellers må jeg skryte litt av Flex DA: En fantastisk god DA-maskin med veldig bra korrigeringsevne, kunne nesten klart meg uten Makita roterende! Takk for at du tok deg tid til å lese min S&S! Endret 29 Mai, 2012 av Simen 48 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Ser veldig bra ut dette, Simen Cred for write-up og godt arbeid. Flotte 50/50! Hva tok du for jobben? Kan godt ta det per pm... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runnerm5 0 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 For en vanlig fyr som bare besøker dette forumet for å lære og lese, må jeg si at dere er passe sjuke...dette er jo kunst!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norfoc76 91 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Vannvittig bra jobbet,cred i lange baner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Jeg lå feil på en altfor smal hotellseng i natt, og har drittvondt i høyre skulder og arm, og det hjelper ikke akkurat å sitte i en time å rulle seg ned gjennom enda en Simen-66 timers-tråd! Pokker heller!! altså (Mangla noen bilder da jeg åpnet tråden? Bl.a før-bildet fra vokspålegging) Og svaret er: høyre er ubehandlet (pga rennemerker i plasten) Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune90 24 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Utrolig bra jobb dette simen Ble kjempe bra! Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Dette må bli en ny HOF nominasjon! Grise lekkert utført arbeide. Cred er en selvfølge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer A 4 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Meget meget pent! Og syke 50/50 Cred er gledelig servert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Sweet, you did it again. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 66,5 timer og like lenge på write-upen da eller! Inni hampen så lang da, krampe i scrollefingern Mektig imponert. Noen ville 50/50 her og nydelig resultat. Litt OT, men første gang jeg ser bilder av tekstil i hjulbuer. (sier sikkert noe om meg ) Ser jo fordelen sånn rent lydmessig kanskje, men det må da være noe herk i alle andre sammenhenger? Eller er det noe magisk med dette jeg ikke forstår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 20 Mai, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Nok en kjempejobb utført. Å ha tid til å gjøre så mye er jo en drøm. Artig å se flere som gjennomfører solid korrigering med FlexDA og samme grovkombo som roterende. Funker helt topp det, denne S&S'en er et solid bevis på det. Det hadde vært artig å visst om du lettere hadde få kontroll på de nederste mest skadede panelene med Meguiar's burgunderpad og den grove polishen fra 3M. Herlig å bla gjennom bøttevis av plettfrie 50/50's. Cred så klart Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsta 49 Skrevet 20 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Fantastisk flott jobb, både på denne og passaten(fikk ikke kommentert på den). Imponerende! Skjønner heller ikke hvordan du får tid:-) lykke til i den nye jobben også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 20 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2012 Rakk ikke å lese over før jeg posta denne S&S'en før jeg stakk ista, da jeg måtte rekke kinoen, men nå har jeg akkurat lest gjennom og retta opp i småfeil og fjerna et par feilplasserte bilder osv. Ser veldig bra ut dette, Simen Cred for write-up og godt arbeid. Flotte 50/50! Hva tok du for jobben? Kan godt ta det per pm... Takk skal du ha Christian! Sender deg en PM ja. For en vanlig fyr som bare besøker dette forumet for å lære og lese, må jeg si at dere er passe sjuke...dette er jo kunst!!! Hehe vi er ganske syke ja, men tar det som et kompliment. Tusen takk, Runnerm5. Hyggelig sagt at det er kunst. Vannvittig bra jobbet,cred i lange baner. Takk! Jeg lå feil på en altfor smal hotellseng i natt, og har drittvondt i høyre skulder og arm, og det hjelper ikke akkurat å sitte i en time å rulle seg ned gjennom enda en Simen-66 timers-tråd! Pokker heller!! altså (Mangla noen bilder da jeg åpnet tråden? Bl.a før-bildet fra vokspålegging) Og svaret er: høyre er ubehandlet (pga rennemerker i plasten) Hehehe uff da. Var ikke meningen å bidra til vonde skuldre osv. da Gry! Mangla et bilde der ja, er retta opp i nå! Høyre side ja. Vet det var rennemerker der, men all plasten gjorde at mikrofiberkluten ble brun ved å gnikke litt hardt fram og tilbake, så det var ikke bare rennemerkene som ble tatt. Utrolig bra jobb dette simen Ble kjempe bra! Cred Takk skal du ha, Rune. Dette må bli en ny HOF nominasjon! Grise lekkert utført arbeide. Cred er en selvfølge. Jo takk. Trodde egentlig denne skulle bli en større kandidat til HoF enn Passat'en, men den ble visst hakket vassere allikevel kanskje? Fikk jo ikke like god tid til alt på Q7'en, men alt-i-alt ble jeg egentlig veldig fornøyd med den. Men spesielt lakken da... Meget meget pent! Og syke 50/50 Cred er gledelig servert Takk takk. En veldig flott bil dette igrunn! Sweet, you did it again. Hehe. Takk for cred Tommy! 66,5 timer og like lenge på write-upen da eller! Inni hampen så lang da, krampe i scrollefingern Mektig imponert. Noen ville 50/50 her og nydelig resultat. Litt OT, men første gang jeg ser bilder av tekstil i hjulbuer. (sier sikkert noe om meg ) Ser jo fordelen sånn rent lydmessig kanskje, men det må da være noe herk i alle andre sammenhenger? Eller er det noe magisk med dette jeg ikke forstår? Cirka like mange timer på write-up ja, men det tok jeg ikke tiden på hehe. Ble bare litt satt ut av at jeg hadde brukt nøyaktig like mange timer på denne som på forrige. Målte også 66,5 som den laveste PTG-verdien på denne bilen... Noe mystisk med det tallet tror jeg. Takk for tilbakemelding, bsa! Angående hjulbuene så vet jeg ikke helt hvordan type stoff det er, men det var hvertfall himla upraktisk mtp. gress som satt fast. Men har vært borti hjulbuer i stoff før, tror det var det på Mercedes'en jeg tok for litt siden. Nok en kjempejobb utført. Å ha tid til å gjøre så mye er jo en drøm. Artig å se flere som gjennomfører solid korrigering med FlexDA og samme grovkombo som roterende. Funker helt topp det, denne S&S'en er et solid bevis på det. Det hadde vært artig å visst om du lettere hadde få kontroll på de nederste mest skadede panelene med Meguiar's burgunderpad og den grove polishen fra 3M. Herlig å bla gjennom bøttevis av plettfrie 50/50's. Cred så klart Ja jeg må nyte det mens jeg kan, fra 01.07 har jeg IKKE tid til slikt mer. Ja det var gøy å korrigere med Flex'en, tror nok jeg skal gjøre det igjen. En veldig god maskin som jeg også er veldig glad i. Litt bedre grep enn på Makita'en, som jeg forøvrig har forskjellig grep på utifra hvor jeg korrigerer... Meguiar's burgunder hadde vært morsomt å teste ja. Den finnes vel i størrelse M også? Fantastisk flott jobb, både på denne og passaten(fikk ikke kommentert på den). Imponerende! Skjønner heller ikke hvordan du får tid:-) lykke til i den nye jobben også! Takk takk johnsta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 Jeg ble liggende aaltfor lenge våken for å lese denne igår, siden det er 750 bilder!! Syke mann Simen! Dette var helrått! Cred givet med haug på! Og om du er i beit for biler å forbarme deg over, har jeg en Mondeo swirl-edition du kan få ta Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 For en SINNSYK S&S!! Hvis denne ikke blir HOF, blir jeg skuffa! Meget godt jobba og vanvittige fine 50/50 bilder Din beste S&S så langt! Håper det blir flere, selvom du starter i jobb! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 Utrolig, du er rå på dokumentasjon og er nøye. Meget bra. Cred, selvfølgelig. PC`en på jobb klarte ikke å laste alle bildene, så jeg skal nyte tråden i sin helhet når jeg kommer hjem. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tharshan 52 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 (endret) Ja, det er så mange bilder at eg ikkje får lasta inn alt. Firefox klikka kvar einaste gong, så måtte prøve med explorer. Det der var imponerande, spesielt med tanke på dokumentasjon! Cred gitt! Mulig å få vite kva du tok for jobben over pm? Endret 21 Mai, 2012 av tharshan Siter Golf VI bluemotion 11' Honda Civic 97' VTiR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 Du leverer enda en gang! Toppers S&S, godt dokumentert og grundig arbeid. Mange gode gråstein til gull 50/50-bilder! Cred er en selvfølge! PS: Tror du mangler et bilde, der du satt kameraet i hjørne og skulle ta bilde før og etter voks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 Nok en gang, utrolig bra og gjennomført på alle måter Cred er selvsagt gitt. Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 21 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2012 Ååååå blankt ble det Konge jobb, og satan så mange bilder du tar... Når det kommer til at paden ble svart når du tok pianolakken så var det nok ikke pga gummien. Pianolakken er SS lakk, så det var nok død lakk bare Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.