Gå til innhold

S&S: Audi Q7 2007


Simen

Recommended Posts

Simen

Show & Shine

Audi Q7 2007 (tidsforbruk: 66,5 t.)

IMG_4866.jpg

Forord.

Eieren av denne bilen tok kontakt med meg via PM her på DCN. Han sa han likte mine S&S og lurte på om jeg kunne ta på meg en Audi Q7. Jeg takket ja til dette, og vi avtalte etterhvert at jeg skulle få ha bilen her hos meg ett par uker imens han var på sjøen og jobba. Mottok bilen samme morgen som han dro, og måtte sette bilen til side et par dager siden jeg ikke var helt ferdig med Passat'en jeg tok sist. Dette blir nok en av de siste store S&S'ene mine på en stund, siden jeg har fått meg heltidsjobb som bilklargjører og orker nok ikke å ta på meg slike store jobber noe særlig etter jeg har begynt å jobbe med vasking og polering hver dag. Før start så bilen slik ut på en solskinnsdag:

IMG_4867.jpg

IMG_4870.jpg

IMG_4871.jpg

IMG_4872.jpg

IMG_4873.jpg

IMG_4875.jpg

IMG_4876.jpg

IMG_4878.jpg

IMG_4880.jpg

IMG_4882.jpg

IMG_4883.jpg

IMG_4884.jpg

IMG_4886.jpg

IMG_4887.jpg

IMG_4888.jpg

IMG_4890.jpg

IMG_4891.jpg

IMG_4892.jpg

IMG_4893.jpg

IMG_4894.jpg

IMG_4895.jpg

IMG_4897.jpg

IMG_4898.jpg

IMG_4901.jpg

IMG_4903.jpg

IMG_4904.jpg

IMG_4905.jpg

IMG_4906.jpg

IMG_4907.jpg

IMG_4908.jpg

IMG_4909.jpg

IMG_4910.jpg

IMG_4912.jpg

IMG_4913.jpg

IMG_4914.jpg

IMG_4915.jpg

IMG_4916.jpg

IMG_4917.jpg

IMG_4919.jpg

IMG_4920.jpg

IMG_4921.jpg

IMG_4922.jpg

IMG_4926.jpg

IMG_4928.jpg

IMG_4929.jpg

IMG_4930.jpg

IMG_4931.jpg

IMG_4932.jpg

IMG_4933.jpg

IMG_4934.jpg

IMG_4936.jpg

IMG_4938.jpg

IMG_4939.jpg

IMG_4940.jpg

IMG_4941.jpg

IMG_4942.jpg

IMG_4944.jpg

IMG_4946.jpg

IMG_4947.jpg

IMG_4948.jpg

IMG_4950.jpg

IMG_4951.jpg

IMG_4954.jpg

IMG_4955.jpg

IMG_4957.jpg

IMG_4958.jpg

IMG_4959.jpg

IMG_4960.jpg

IMG_4961.jpg

IMG_4962.jpg

IMG_4964.jpg

IMG_4965.jpg

IMG_4966.jpg

IMG_4967.jpg

IMG_4968.jpg

IMG_4969.jpg

IMG_4970.jpg

IMG_4971.jpg

IMG_4972.jpg

Interiør så velholdt og pent ut, mens eksteriør trengte virkelig en shine. Eier sa at han hadde kjøpt bilen i november, og han syntes bilen hadde mange stygge vaskeriper etter børstevask - det hadde han helt rett i. Han hadde derfor ikke vært så nøye med vask og slikt før bilen kom til meg, men inni bilen var det tydelig at han holdt det rent og pent.

Produktliste.

Vask og lignende.

  • Mother's dekkbørste
  • Mother's felgbørste
  • SV Wheel Brush
  • SV Detail Brush
  • Zymol-svamp
  • SV vaskebøtte m/ GG
  • Prickbort
  • Surfex HD
  • Scholl Rim7
  • P21S Powergel
  • CarPro IronX
  • CG Grime Reaper
  • CG Citrus Wash & Gloss
  • SV XL Drying Towel
  • CG Miracle Dryer
  • Cobra Guzzler

    Lakk- og glassbehandling.
    • CG Mild Clay
    • Pinnacle Ultra Poly Clay
    • DP Rinseless QD
    • 3M blå maskeringsteip
    • Halogenlampe 1000w x2
    • PTG Paint Detective lakkdybdemåler
    • 3M Fast Cutt Plus
    • 3M Extra Fine Compound
    • 3M Ultrafina SE
    • 3M Grønn pute 75mm
    • Scholl gul rubbingpute 145mm
    • 3M Gul pute (145mm)
    • 3M Blå pute (75mm + 145mm)
    • CG Hex Logic gul rubbingpute
    • CG Hex Logic grønn pute
    • 2x hvit cyclo pad
    • 3M Kontrollspray
    • CG Black Light
    • Nanolotus Engros Mikrofiberkluter
    • Eurow Shag Fluffy Mikrofiber

      Interiør.
      • CG Green Clean
      • Surfex HD
      • Foma munnstykke
      • Nanolotus Mikrofiber
      • SV Leather Cleaner
      • SV Skinnbørste
      • SV Leather Milk
      • Frotéhåndkle
      • Stoffpad
      • SV Protecton Matt
      • SV Seal Feed
      • SV Pneu + Pneu kost

      Andre produkter.

      [*]Unik stålullpads

      [*]Autosol kromglans

      [*]SV Autobahn

      [*]SV Pneu + Pneu Glossy

      [*]SV Pneu kost

      [*]3M Tyre Restorer

      [*]Meguiar's gul pad

      [*]Torky papir

      [*]Nanolotus Glassforsegling

      Maskiner.

      [*]Makita Roterende

      [*]Flex DA (3401)

      [*]Biltema DA

      [*]Karcher K7.450

      [*]BilXtra Tørr- og våtstøvsuger

      [*]Cotech luftkompressor

      Dag 1

      (tidsforbruk: 7 t.)

      Vask av hjul og hjulbuer.

      Startet som vanlig med hjulene, samme fremgangsmetode som sist.

      IMG_4974.jpg

      Prickbort på tørre felger først...

      IMG_4975.jpg

      IMG_4976.jpg

      IMG_4977.jpg

      IMG_4978.jpg

      IMG_4979.jpg

      IMG_4980.jpg

      Imens PB fikk virke noen minutter, fant jeg frem alt jeg trengte til dagens økt:

      IMG_4983.jpg

      Spylte deretter av Prickbort'en med cirka 15 cm. avstand, vinklet i alle retninger for å få spylt alle eikene på hver side...

      IMG_4985.jpg

      IMG_4986.jpg

      Etter avspyling var det tydelig renere, men det satt fortsatt igjen et godt belegg på felgene:

      IMG_4987.jpg

      IMG_4989.jpg

      IMG_4990.jpg

      IMG_4992.jpg

      IMG_4991.jpg

      Så testa jeg ut en ny felgrens jeg har kjøpt gallon av, nemlig Rim7 - blandet ut 1:1...

      IMG_4994.jpg

      Det første jeg reagerte på var at stoffet så rosa ut i flaska, men kom ut og la seg som skum på felgene. Lot det virke en god stund, 10-15 minutter...

      IMG_4995.jpg

      IMG_4996.jpg

      IMG_4998.jpg

      Så ble de spylt på samme måte som med Prickbort...

      IMG_4999.jpg

      Nå så felgene ganske rene ut:

      IMG_5000.jpg

      IMG_5001.jpg

      IMG_5002.jpg

      IMG_5003.jpg

      Påførte deretter P21S 1:4, og fant frem Swissvax sin detaljkost for felger og vaskebøtta med såpevann...

      IMG_5004.jpg

      IMG_5005.jpg

      Jobbet grundig med kosten, viktig med berøringsvask inni alle kriker og kroker av felgen...

      IMG_5006.jpg

      Etter siste avspyling, fant jeg frem IronX da det alltid er noe grums igjen...

      IMG_5008.jpg

      Påført...

      IMG_5010.jpg

      Fikk umiddelbar virkning. Her er den ene felgen etter bare 1-2 minutt:

      IMG_5011.jpg

      IMG_5012.jpg

      IMG_5013.jpg

      Litt mer etter cirka 5 minutter...

      IMG_5014.jpg

      IMG_5016.jpg

      IMG_5015.jpg

      Spylte av etter 7-8 minutter på alle felgene...

      IMG_5017.jpg

      IMG_5019.jpg

      IMG_5021.jpg

      Etter dette var utsiden av alle felgene 100% rene...

      IMG_5022.jpg

      IMG_5023.jpg

      IMG_5025.jpg

      IMG_5026.jpg

      Så da var det bare å gyve seg løs og få jekket opp denne enorme bilen. Pga bilens vekt (nesten 2,5 tonn) valgte jeg å bruke jekken som hører til bilen. Den var veldig god i bruk. 20"-tommeren var vanvittig tung, så passet på å løfte den av på en ergonomisk måte.

      IMG_5028.jpg

      IMG_5029.jpg

      Kalipper og hjulbue før start:

      IMG_5030.jpg

      IMG_5031.jpg

      IMG_5032.jpg

      IMG_5033.jpg

      IMG_5034.jpg

      Og innside av felg...

      IMG_5035.jpg

      IMG_5036.jpg

      IMG_5037.jpg

      Ikke kantfelger dette, men lærte av sist og la hjulet utrolig forsiktig ned på treverket her...

      IMG_5038.jpg

      Denne gangen starta jeg med Rim7 1:1 på innsiden av felgen:

      IMG_5042.jpg

      Det fikk stå og godgjøre seg imens jeg gikk løs på hjulbuen. Prickbort først, i både hjulbue og på kalipperen:

      IMG_5043.jpg

      IMG_5044.jpg

      Lot dette virke noen minutter, og før jeg spylte med HT undersøkte jeg statusen på felgen. Dette er etter 3-4 minutter:

      IMG_5045.jpg

      IMG_5046.jpg

      IMG_5047.jpg

      IMG_5048.jpg

      Spylte så grundig av i hjulbuen. Prickbort fjernet mye grums...

      IMG_5049.jpg

      IMG_5050.jpg

      Men på med Surfex HD 1:5 også, og imens det fikk virke sjekka jeg status på felgen igjen.

      IMG_5052.jpg

      IMG_5055.jpg

      IMG_5057.jpg

      IMG_5058.jpg

      Spylte deretter grundig av i hjulbuen igjen, og tok berøringsvask med Mother's felgbørste...

      IMG_5060.jpg

      Etter avspyling så det slik ut:

      IMG_5062.jpg

      IMG_5063.jpg

      IMG_5065.jpg

      Så spylte jeg felgen grundig, med cirka 15 centimeters avstand.

      IMG_5066.jpg

      Slik så felgen ut etter avspyling:

      IMG_5069.jpg

      IMG_5067.jpg

      IMG_5068.jpg

      Rim7 fikk en ny sjanse...

      IMG_5070.jpg

      Imens det fikk virke gikk jeg og irriterte meg over hjulbuen som hadde en del gress som satt godt i stoffet (hjulbuer i stoff på denne bilen):

      IMG_5071.jpg

      Gjorde et forsøk med CG Green Clean 1:8 og en liten tekstilbørste med stive hår:

      IMG_5073.jpg

      IMG_5075.jpg

      IMG_5074.jpg

      Dette hjalp en del hvertfall. Klarte ikke å fjerne alt, men det ble akseptabelt syntes jeg...

      IMG_5080.jpg

      IMG_5079.jpg

      Gikk så over kalipperen med såpevann og detaljkost...

      IMG_5078.jpg

      Etter det hadde Rim7 fått ganske lang virketid på felgen igjen, og denne gangen valgte jeg å jobbe det inn med børster (SV felgkost for eikene, og Mother's for banen rundt):

      IMG_5082.jpg

      Spylte så av, og så at Rim7 hadde fått felgene temmelig rene nå:

      IMG_5086.jpg

      IMG_5087.jpg

      IMG_5088.jpg

      IMG_5089.jpg

      Men man kan også se på bildene at det var et stykke igjen før felgen var helt fin. Så da tørket jeg av med en mikrofiberklut og påførte IronX:

      IMG_5090.jpg

      IMG_5092.jpg

      Den fant mye å jobbe med her:

      IMG_5095.jpg

      IMG_5096.jpg

      IMG_5094.jpg

      Etter 7-8 minutter ble dette spylt grundig av, og felgen ble seendes slik ut:

      IMG_5097.jpg

      IMG_5099.jpg

      IMG_5100.jpg

      Tilslutt gjensto det noen asfaltflekker på felgen, så jeg tørket av vannet igjen og påførte Prickbort for å ta asfalten...

      IMG_5101.jpg

      IMG_5103.jpg

      IMG_5102.jpg

      Imens det fikk virke en god stund, vasket jeg dekksidene med Surfex HD 1:5 og Mother's dekkbørste...

      IMG_5107.jpg

      IMG_5110.jpg

      IMG_5106.jpg

      IMG_5105.jpg

      Etter å ha spylt av dette og Prickbort, børstet jeg felgen igjen pga. hinnen som PB legger igjen på felgen. Glemte desverre å ta ferdigbilde av felgen, men dere får et gjensyn av den senere i denne S&S'en. Montert tilbake på plass:

      IMG_5111.jpg

      Så fortsatte jeg i samme stil på bakhjulet på samme side...

      IMG_5115.jpg

      Imens Rim7 fikk virke på bakfelgen, irriterte jeg meg over forhjulet som så brunt ut i sola...

      IMG_5117.jpg

      Ett godt bevis på at en runde ikke alltid er nok. Pumpet mere møkk ut selv etter 3 (!) strafferunder.

      IMG_5114.jpg

      Felgen bak ferdig vasket:

      IMG_5116.jpg

      Resten av dagen gikk jo ut på det samme, fortsatte med venstre side foran...

      IMG_5119.jpg

      ...og avslutta med venstre bakhjul/hjulbue:

      IMG_5121.jpg

      Ferdig resultat av hjul og hjulbuer kommer senere.

      Dag 2

      (tidsforbruk: 4 t.)

      Den andre dagen gikk også med til vask, og fikk bare jobba i cirka 4 timer denne dagen. Bilen stod hvertfall klar på samme plass, klar for en skikkelig vask...

      IMG_5133.jpg

      Forvask.

      Fant først frem utstyr til forvask...

      IMG_5135.jpg

      Prickbort ble påført nedenfra og opp, på all lakk:

      IMG_5137.jpg

      IMG_5140.jpg

      IMG_5139.jpg

      IMG_5138.jpg

      Så ble bilen spylt grundig nedenifra og oppover.

      IMG_5144.jpg

      Etter avspyling påførte jeg Surfex HD 1:10...

      IMG_5141.jpg

      IMG_5142.jpg

      Så ble bilen grundig høyttrykksvasket. Spylte fra cirka 20 centimeters avstand overalt (en del nærmere enn på dette bildet)...

      IMG_5146.jpg

      Berøringsvask.

      Nå var bilen ren nok for mekanisk vask, så jeg fant frem en bøtte med CG Citrus Wash & Gloss (ganske sterk blanding, type 40-50 ml. i bøtta), Zymol-svampen, og to detaljkoster: Den med svart merking bruker jeg på de mest møkkete områdene, og den andre på de reneste plassene...

      IMG_5147.jpg

      Starta med detaljvask på de mest delikate områdene. Spylte ned områdene, dyppet detaljkosten, og vasket foran rundt grillen...

      IMG_5149.jpg

      I hjørner og trange plasser på frontfangeren...

      IMG_5150.jpg

      Deretter langs vinduslister og speil...

      IMG_5151.jpg

      IMG_5152.jpg

      Så tok jeg i døråpninger og karmer. Her brukte jeg Surfex HD 1:5 og jobbet det inn med kosten...

      IMG_5153.jpg

      IMG_5154.jpg

      IMG_5156.jpg

      Deretter dørkarmer og rundt på dørene.

      IMG_5162.jpg

      IMG_5161.jpg

      IMG_5159.jpg

      Litt vann kommer inn i bilen, men ser ikke på dette som noe stort problem - lot dørene stå åpne en stund etter for å hjelpe det å tørke fortere...

      IMG_5160.jpg

      Så vasket jeg tilslutt over bilen med Zymol-svampen. Brukte krakk for å få vaska på taket og øverst på frontruta (sier litt om hvor høy denne bilen er).

      IMG_5164.jpg

      IMG_5165.jpg

      Fant Ditec-papirer i bilen, men ble ikke spesielt imponert over beading/sheating etter siste avspyling, dog virka det som at det var ørlitte beskyttelse på bilen...

      IMG_5166.jpg

      IMG_5169.jpg

      Motorvask.

      Så valgte jeg å ta motorvask. Denne bilen så veldig trygg ut mtp. motorvask, så jeg dekket ikke til noe denne gangen. Påførte Surfex HD 1:5 på all plastikk, og CG Grime Reaper 1:3 overalt ellers...

      IMG_5171.jpg

      Siden det var sol, lukka jeg igjen panseret imens det fikk virke ett par minutter...

      IMG_5172.jpg

      Så jobbet jeg dette inn med detaljkost (den med svart merke).

      IMG_5174.jpg

      IMG_5175.jpg

      Avspylt og grovtørket:

      IMG_5178.jpg

      Startet så bilen for å få resten til å fordampe. Bilen startet uten problemer og kombinasjonen sol og tomgang gjorde at vannet tørket veldig fort i motorrommet.

      IMG_5177.jpg

      IronX.

      Pga. den lille beskyttelsen som lå på bilen, rant alt vannet greit av tilslutt, og iløpet av motorvasken hadde sola fått tørket bilen ganske godt, så det var klart for IronX. Ble påført nedenfra og opp, igjen.

      IMG_5181.jpg

      Ikke så mye å se på svart bil, men kunne bl.a. se en insekt som døde på taket...

      IMG_5184.jpg

      IMG_5182.jpg

      Så spylte jeg av grundig. Ferdig spylt bil:

      IMG_5188.jpg

      IMG_5189.jpg

      Så var det på tide å flytte bilen inn i garasjen. Var spent på hvor trangt det kom til å bli foran og bak bilen. Er vanligvis god plass til to vanlige personbiler i denne dobbeltgarasjen, men denne bilen er jo enorm...

      IMG_5190.jpg

      Ble helt OK plass, og med rett vinkel på bilen skulle jeg kunne komme til såvidt både foran og bak på bilen. Dette var alt jeg rakk å gjøre denne dagen, rakk ikke å tørke bilen heller men det er ikke noe problem her (kalkflekker går enkelt bort med en lett fuktet klut).

      Dag 3

      (tidsforbruk: 6 t.)

      Clay.

      Fant frem claylube (DP Rinseless), Cobra Guzzler tørkehåndkle, og en bolle med varmt vann. Putta to biter av min nye CG-clay (den milde)...

      IMG_5194.jpg

      IMG_5192.jpg

      Startet med panseret. Sprayet først ned store deler av panelet før jeg jobbet med clay'en opp og ned, fram og tilbake (går over alle steder to ganger)...

      IMG_5195.jpg

      IMG_5198.jpg

      Ikke så mye å finne på panseret:

      IMG_5199.jpg

      Litt mere forurensning langs høyre side...

      IMG_5201.jpg

      Når jeg tok bakluke/fanger, tok jeg også på lakken bak baklyktene:

      IMG_5203.jpg

      Hadde bytta til Pinnacle sin claybar her, da jeg ikke likte CG sin, den bare hang seg opp og la igjen leirerester. Mye dritt på bakluke/fanger:

      IMG_5205.jpg

      Og overraskende lite å finne langs venstre side:

      IMG_5210.jpg

      Maskering.

      Så gikk det med et par timer til grundig maskering. Teipet også opp for kombotesting og diverse 50/50 på panelene...

      IMG_5229.jpg

      IMG_5230.jpg

      IMG_5232.jpg

      IMG_5231.jpg

      IMG_5225.jpg

      IMG_5227.jpg

      IMG_5226.jpg

      Inspeksjon.

      Så grundig over hva jeg hadde i vente. Flytta litt rundt på halogenlampene for å få sett skikkelig på alle panelene...

      Panseret hadde en del swirls:

      IMG_5234.jpg

      IMG_5252.jpg

      IMG_5243.jpg

      IMG_5240.jpg

      Merke etter ett eller annet:

      IMG_5251.jpg

      RDS på panseret:

      IMG_5246.jpg

      Ganske matt speil:

      IMG_5253.jpg

      Frontfanger hadde en god porsjon swirls også, særlig rundt hjulbuen:

      IMG_5255.jpg

      Frontlyktene var det peneste på bilen, nesten ikke en ripe å se faktisk:

      IMG_5256.jpg

      Så undersøkte jeg høyresiden. Denne bilen bar preg av mye stygg børstevask desverre, dyyype vaskeriper langs sia...

      IMG_5257.jpg

      IMG_5258.jpg

      IMG_5259.jpg

      Bakdøra så ut til å være nylig omlakkert (eller korrigert kanskje? Heh....):

      IMG_5261.jpg

      IMG_5260.jpg

      Noen stygge små RDS over håndtak:

      IMG_5262.jpg

      Matte felter rundt diesellokket og videre under kanten på bakskjermen. Lurte litt på hva dette var...

      IMG_5263.jpg

      IMG_5264.jpg

      Bakskjermen så også ut til å være omlakkert nylig, og siden på bakfangeren var vanvittig stygg etter (mest sannsynelig) mye børstevask den også...

      IMG_5265.jpg

      IMG_5266.jpg

      Så flytta jeg meg over og inspiserte venstre side av bilen. RDS på forskjerm:

      IMG_5267.jpg

      Generell tilstand på førerdør:

      IMG_5270.jpg

      IMG_5273.jpg

      Som med de fleste biler man tar så er det jo noen riper rundt dørhåndtaket:

      IMG_5278.jpg

      Lengre ned på høyre side av førerdøra:

      IMG_5279.jpg

      Videre bakover så jeg at denne bakdøra var skikkelig ille:

      IMG_5281.jpg

      IMG_5282.jpg

      IMG_5284.jpg

      Samme børstevask-tilstand på bakskjerm og venstre del av bakfanger:

      IMG_5286.jpg

      Bakluka hadde en stygg ripe på venstre hjørne:

      IMG_5287.jpg

      Flere RDS lengre bort, dog ikke like ille:

      IMG_5289.jpg

      Bakfangeren så grusomt stygg ut, og den bar preg av mye feilbruk mtp. last og bagasje. Tydelig at det har vært mye som bare har blitt dratt ut via bakfangeren her desverre. Så ikke bra ut dette...

      IMG_5288.jpg

      IMG_5291.jpg

      IMG_5292.jpg

      Bakfangeren hadde også en skade, tidligere eier hadde rygget på noe:

      IMG_5290.jpg

      Innså at jeg hadde mange timers korrigering foran meg på denne bilen.

      Lakkdybdemåling.

      Så målte jeg lakkens dybde for å se hvor mye det var å jobbe med. Varierte en del på denne bilen. Forskjermene for eksempel, hadde verdier på over 100 på noen deler, mens andre plasser hadde helt ned i bare 66.5:

      IMG_5299.jpg

      IMG_5293.jpg

      IMG_5294.jpg

      IMG_5295.jpg

      Trygge verdier på taket og langs taket...

      IMG_5296.jpg

      En bekreftelse på at bakdøra var omlakkert:

      IMG_5301.jpg

      IMG_5302.jpg

      Bakluka hadde ganske lave verdier, men ikke noe faretruende lavt...

      IMG_5303.jpg

      IMG_5304.jpg

      Høy og god verdi på den dype RDS'en i hjørnet:

      IMG_5306.jpg

      Kombotesting.

      IMG_5311.jpg

      Avslutta dagen med litt kombinasjonstesting for å vite hva jeg skulle begynne å korrigere med dagen etter (fikk ikke tid til å starte skikkelig på korrigeringa denne dagen). Ett par bilder av kombinasjonsruta før start:

      IMG_5308.jpg

      IMG_5309.jpg

      Testet ut et par CCS-pads jeg hadde liggende, da jeg skulle bruke Flex DA på panseret (pga. at dette panseret var i aluminium). Prøvde grønn pute med 3M EFC og gul pute med 3M FCP:

      IMG_5314.jpg

      Startet med den fineste polishen:

      IMG_5312.jpg

      Så at den ikke tok så voldsomt mye, så da kjørte jeg på med 3M FCP på andre siden. Kjørte begge slik: Spre på hastighet 1-2, kjørte opp på hastighet 4-5 (midt mellom cirka) og pressa mye 4-5 pass før jeg slapp opp og avslutta med lite press). Buffet:

      IMG_5317.jpg

      Så ble resultatene sjekket med 3M Kontrollspray:

      IMG_5319.jpg

      Fast Cutt Plus gjorde en mye bedre jobb, her foran i bildet:

      IMG_5327.jpg

      IMG_5320.jpg

      IMG_5328.jpg

      Her på høyre side:

      IMG_5324.jpg

      50/50 EFC:

      IMG_5331.jpg

      IMG_5329.jpg

      50/50 FCP:

      IMG_5325.jpg

      IMG_5326.jpg

      Saken var hvertfall klar, denne lakken var såpass hard at jeg måtte bruke 3M's groveste polish nok en gang.

      Dag 4

      (tidsforbruk: 7,5 t.)

      Grovkorrigering - del 1.

      Så var det bare å gyve løs på denne bilen. Polerte videre på panseret, og hadde bytta til en gul Hex-logic pad fra Chemical Guys.

      IMG_5333.jpg

      Måtte kjøre 2-3 runder for å bli fornøyd med denne siden av panseret. Brukte hastighet 4-5 med mye press på Flex'en. Her er halve panseret ferdig korrigert og buffet:

      IMG_5334.jpg

      Noen 50/50-bilder av panseret etter kontrollspray (beklager alle de små prikkene/hårene på panseret, sliter litt med linting av mikrofiberklutene):

      IMG_5336.jpg

      IMG_5350.jpg

      IMG_5342.jpg

      IMG_5343.jpg

      IMG_5341.jpg

      IMG_5344.jpg

      Fra andre siden...

      IMG_5366.jpg

      IMG_5367.jpg

      IMG_5369.jpg

      IMG_5368.jpg

      IMG_5374.jpg

      Blitz:

      IMG_5338.jpg

      Før jeg tok andre halvdel av panseret, tok jeg venstre del og midtpartiet av frontfangeren. Deilig med en frontfanger med såpass store flater, ikke noe behov for noe spotpad her...

      IMG_5354.jpg

      Begynte med hjulbuen, før:

      IMG_5353.jpg

      Her brukte jeg hastighet 4 for å være ekstra skånsom mot plasten. Trengte 3-4 runder med mange pass for å bli bra her. Etter:

      IMG_5355.jpg

      Så fortsatte jeg videre til området under lykta. Tok hele dette området samtidig som at jeg tok ned den lille kanten utenfor maskeringsteipen nederst til venstre i første bildet, og gjorde også litt "kontrollert kantkjøring" rett under lykta der det er et par kanter. Før start:

      IMG_5356.jpg

      IMG_5357.jpg

      De samme plassene etter 3 runder og kontrollspray, fortsatt hastighet 4:

      IMG_5360.jpg

      IMG_5361.jpg

      IMG_5358.jpg

      Fortsatte så bortover nedre del av fangeren, ble veldig bra, lite til ingen riper som ble igjen i det hele tatt etter ett par runder...

      IMG_5362.jpg

      For å ta midterste del måtte jeg sette meg foran bilen og det var svært trangt men gikk så vidt. På den bøtta der satt jeg og knota med maskinen:

      IMG_5364.jpg

      Etter dette flytta jeg utstyret over på andre siden og tok andre halvdel av panseret. Her prøvde jeg å polere litt større områder om gangen, og brukte høyere hastighet, nesten på fullt. Var veldig usikker på dette med aluminiumspanser, så valgte å fordele varmen utover store områder...

      IMG_5382.jpg

      IMG_5381.jpg

      Buffet av, og etter et par runder med hardkjør så dette ut til å være stor suksess:

      IMG_5383.jpg

      Ferdig korrigert panser:

      IMG_5384.jpg

      Så var det venstre side av frontfangeren sin tur...

      IMG_5385.jpg

      Kjørte over dette området under lykta 3 ganger, kontrollerte med kontrollspray og fjernet teipen:

      IMG_5387.jpg

      IMG_5389.jpg

      IMG_5390.jpg

      IMG_5391.jpg

      Hadde tenkt til å fortsette på andre siden (høyre), men når jeg først sto der tok jeg speilet i samme slengen...

      IMG_5392.jpg

      IMG_5393.jpg

      IMG_5397.jpg

      IMG_5400.jpg

      Ferdig polért:

      IMG_5403.jpg

      Så flytta jeg meg tilbake og tok forskjermen. Kjørte Flex DA her også pga. den tynne lakken, og for å være skånsom mot kantene som jeg måtte kjøre over en del.

      IMG_5416.jpg

      IMG_5415.jpg

      Etter en god del runder (3-4 stk.) med hardkjør på hastighet 5 og cirka 4 pass med mye press pr. runde, ble det slik:

      IMG_5430.jpg

      IMG_5431.jpg

      IMG_5418.jpg

      IMG_5424.jpg

      IMG_5419.jpg

      IMG_5425.jpg

      Tok resten av forskjermen på samme måte, men nederste del krevde flere strafferunder pga. området bak hjulet som hadde mange grove vaskeriper.

      IMG_5432.jpg

      Kjørte litt opp a-stolpen i samme slengen...

      IMG_5433.jpg

      50/50 etter kontrollspray:

      IMG_5439.jpg

      IMG_5435.jpg

      Fullførte andre del av a-stolpen, så la jeg Hex-logic pad'en i en tett pose og fant frem Makita roterende...

      IMG_5442.jpg

      Fikk sentrert Scholl-pad'en veldig bra denne gangen, ikke ofte jeg treffer såpass bra...

      IMG_5444.jpg

      Pga. glasstak så var det ikke så mye lakk å korrigere på taket, men litt er det jo, og starta med dette...

      IMG_5445.jpg

      Etter 2 runder med Makita'en ble jeg fornøyd med dette. Kontrollert med kontrollspray:

      IMG_5449.jpg

      IMG_5453.jpg

      Så kjørte jeg litt langs taket, og maskerte på kanten for å ikke brenne gjennom...

      IMG_5456.jpg

      IMG_5458.jpg

      Roterende korrigerte jo minst like bra som Flex'en, men uansett hvordan jeg kjørte/avslutta rundene, så endte jeg opp med stygge kjørespor, så jeg bytta tilbake til Flex DA. Fikk mye kortere kjøretid med Makita også, og jeg syntes ikke den korrigerte så voldsomt mye bedre enn Flex'en på denne lakken. Flex DA stod frem som den beste maskinen å korrigere med på denne bilen. Et eksempel på kjørespor etter Makita:

      IMG_5459.jpg

      Så da fortsatte jeg i god tro med Flex'en, og brukte høyeste hastighet for å ta ripene på høyre dør foran. Etter 7 runder (!) med alt fra 3 til 5 pass med masse press sa jeg meg fornøyd med høyre del av døra, disse ripene var dype! Noen 50/50-bilder:

      IMG_5465.jpg

      IMG_5463.jpg

      IMG_5474.jpg

      IMG_5475.jpg

      IMG_5464.jpg

      IMG_5476.jpg

      IMG_5477.jpg

      Tok øverste del imens jeg venta på at panelet skulle kjøle seg ned litt etter korrigering. 50/50:

      IMG_5466.jpg

      Så avslutta jeg dagen (fikk ikke tid til mer) med venstre del av fordøra. Etter kontrollspray ble den slik, trengte 7-8 runder på nedre del her også:

      IMG_5483.jpg

      IMG_5484.jpg

      IMG_5480.jpg

      IMG_5482.jpg

      Dag 5

      (tidsforbruk: 7 t.)

      Grovkorrigering - del 2.

      IMG_5501.jpg

      Fortsatte naturligvis der jeg slapp på dag 4. Hadde nå kommet til høyre bakdør, den som ikke var like ille pga. tydelig omlakkering tidligere. Men, det hadde jo kommet noen riper her også og jeg tok noen 50/50-bilder etter å ha tatt halve døra...

      IMG_5508.jpg

      IMG_5509.jpg

      IMG_5513.jpg

      IMG_5504.jpg

      IMG_5506.jpg

      IMG_5505.jpg

      IMG_5511.jpg

      Fortsatte videre på venstre del av døra, så tok jeg hjulbuen. Hjulbuen før korrigering:

      IMG_5518.jpg

      IMG_5521.jpg

      IMG_5522.jpg

      Tok 3 runder på denne, så kontrollspray.

      IMG_5525.jpg

      IMG_5524.jpg

      Ble fornøyd med dette. Etter korrigering:

      IMG_5526.jpg

      IMG_5527.jpg

      Fortsatte bortover bakskjermen, og etter noen runder på høyre del kontrollerte jeg resultatet og knipsa et par 50/50-bilder igjen...

      IMG_5514.jpg

      IMG_5516.jpg

      IMG_5515.jpg

      Så ble bakskjermen ferdig, og det ble pent tilslutt:

      IMG_5529.jpg

      Så kom jeg til et veldig stygt område, nemlig bakfangeren på høyre side av bilen. Før korrigering:

      IMG_5548.jpg

      IMG_5549.jpg

      IMG_5550.jpg

      Kjørte på hastighet 4 her, for å ta litt hensyn til plasten. Etter 3 eller 4 runder sjekka jeg hvordan jeg lå an med kontrollspray, ikke akkurat ferdig da:

      IMG_5562.jpg

      IMG_5563.jpg

      En del bedre etter 2 runder til...

      IMG_5564.jpg

      Korrigerte litt oppover d-stolpen imens jeg lot plasten få kjøle seg ned litt. Ferdig etter et par runder bare her:

      IMG_5569.jpg

      IMG_5571.jpg

      Etter å ha kjørt rundt åtte runder med mange pass pr. runde på problemområdet lengre ned, sa jeg meg fornøyd...

      IMG_5577.jpg

      IMG_5580.jpg

      IMG_5581.jpg

      Korrigerte deretter langs taket. Tok først vinduskarmene og nærmeste del langs taket:

      IMG_5587.jpg

      Etter jeg var ferdig med dette bortover hele, maskerte jeg på kanten og korrigerte inntil takrails. Brukte maskeringsteip på rails'en også. Kjørte fram og tilbake i to ulike vinkler for å få tatt alt skikkelig:

      IMG_5582.jpg

      IMG_5586.jpg

      Så retta jeg fokusen mot taket og takspoileren. Hadde funnet frem enda flere fluffy mikrofiberkluter siden de ripte mindre på denne lakken...

      IMG_5591.jpg

      Tok først høyre del av takspoileren. Hastighet 4 her...

      IMG_5595.jpg

      Trengte 3 runder for å få det bra her. Kontrollspray blir brukt som vanlig:

      IMG_5614.jpg

      IMG_5616.jpg

      Så fjerna jeg teipen og knipsa litt med blitz:

      IMG_5608.jpg

      IMG_5611.jpg

      IMG_5605.jpg

      Tok deretter høyre side av taket bak panoramaglasstaket. Etter kontrollspray knipsa jeg selvfølgelig litt der også. Ferdig korrigert på høyre del:

      IMG_5619.jpg

      IMG_5623.jpg

      IMG_5626.jpg

      IMG_5625.jpg

      Så kom jeg til en av de styggeste områdene på bilen, her hadde jeg mye jobb foran meg...

      IMG_5627.jpg

      Før start:

      IMG_5629.jpg

      IMG_5630.jpg

      IMG_5631.jpg

      Kjørte fram og tilbake over alle flatene (alle vinkler) på hastighet 4. Ble cirka 5-6 pass med hardkjør på hver runde. Etter 3 eller 4 runder sjekka jeg hvordan jeg lå an. Slik:

      IMG_5634.jpg

      IMG_5636.jpg

      IMG_5635.jpg

      Fortsatt lang vei igjen. 2-3 runder senere ble det litt bedre:

      IMG_5643.jpg

      IMG_5642.jpg

      De loddrette ripene var veldig dype (barnevogn som har blitt dratt over kanskje?), men fikk greit has på dem etterhvert selvom jeg ikke fikk dem helt bort. Etter cirka 8 runder sa jeg meg ferdig, og her er resultatet (alltid, alltid, alltid etter kontrollspray):

      IMG_5661.jpg

      IMG_5651.jpg

      IMG_5655.jpg

      IMG_5660.jpg

      IMG_5662.jpg

      IMG_5656.jpg

      Så ble resten av fangeren kjørt på samme måte. Trengte like mange runder på andre siden. Før korrigering:

      IMG_5672.jpg

      IMG_5673.jpg

      Kontrollspray etter siste runde...

      IMG_5676.jpg

      Etter korrigering:

      IMG_5678.jpg

      IMG_5679.jpg

      Angående lakkskadene som var på venstre del av bakfangeren så prøvde jeg å pirke bort så mye løs lakk som mulig der før korrigering. Pressa ikke så hardt over de områdene, så det gikk fint. Hadde egentlig tenkt til å la de være, men så tenkte jeg at det ville sett dumt ut om jeg ikke polerte litt over der også. Det betydde bare litt ekstra slitasje på poleringsputa mi.

      Så tok jeg for meg bakluka. Var trangt, men fant en passende stolpe jeg kunne bruke som gjorde at luka var passe langt ned...

      IMG_5681.jpg

      IMG_5683.jpg

      Starta på venstre del. Før jeg satte igang så det slik ut:

      IMG_5685.jpg

      IMG_5686.jpg

      IMG_5687.jpg

      50/50 øvre del:

      IMG_5689.jpg

      IMG_5693.jpg

      IMG_5692.jpg

      Det meste var borte etter 2 eller 3 runder, men den RDS'en som var øverst til venstre var det mye igjen av:

      IMG_5695.jpg

      Så da ble det noen strafferunder over den. Etter to strafferunder og kontrollspray:

      IMG_5700.jpg

      Tok flere runder etterpå, og gav meg etter 4 eller 5 runder med mange pass, da ble ripa greit dempa, men kommer tilbake til denne senere...

      IMG_5704.jpg

      Etter dette tok jeg venstre baklykt...

      IMG_5708.jpg

      Etter to runder på hastighet 4 ble jeg greit fornøyd. 50/50:

      IMG_5709.jpg

      IMG_5714.jpg

      IMG_5712.jpg

      IMG_5714.jpg

      Med blitz:

      IMG_5726.jpg

      IMG_5730.jpg

      Fortsatte på nederste del av bakluka. 50/50 etter kontrollspray:

      IMG_5735.jpg

      IMG_5734.jpg

      IMG_5743.jpg

      IMG_5737.jpg

      Så videre på høyre del av bakluka, ble bra der også...

      IMG_5744.jpg

      IMG_5745.jpg

      IMG_5746.jpg

      IMG_5747.jpg

      Støv? Tja...

      IMG_5753.jpg

      Ferdig korrigert på resten av bakluka:

      IMG_5754.jpg

      IMG_5761.jpg

      IMG_5772.jpg

      Høyre baklykt før korrigering:

      IMG_5751.jpg

      Etter korrigering:

      IMG_5780.jpg

      Så måtte jeg avslutte igjen. Hadde håpa på å få gjort ferdig korrigeringa denne dagen, men det var altfor mye igjen og det begynte å bli sent.

      Dag 6

      (tidsforbruk: 10 t.)

      Grovkorrigering - del 3.

      Hadde ambisiøse mål om å bli ferdig med korrigeringa denne dagen. Den gule Hex-logic pad'en hadde blitt såpass slitt nå, at jeg dro frem en ny gul Scholl-pad isteden.

      IMG_5797.jpg

      Mye produkt første gangen, for å få primet pad'en skikkelig.

      IMG_5802.jpg

      Startet på venstre side av taket bak. Ble bra...

      IMG_5798.jpg

      IMG_5805.jpg

      Venstre del av spoileren ble også tatt selvfølgelig:

      IMG_5783.jpg

      Så maskerte jeg opp på innsiden av takrailsene for å få polert de få centimetrene som var mellom rails og glassrute:

      IMG_5799.jpg

      IMG_5800.jpg

      Så tok jeg venstre side av taket foran glasstaket. Ferdig korrigert etter 2 runder med hardkjør på hastighet mellom 5 og 6:

      IMG_5807.jpg

      Ville jobbe meg videre nedover fra taket, så da begynte jeg med a-stolpene...

      IMG_5809.jpg

      Ferdig korrigert a-stolpe m/ vinduskarm:

      IMG_5810.jpg

      IMG_5811.jpg

      Hadde ikke hatt noen teip her, men fikk ett par greie 50/50-bilder av dette. Kontrollspray brukt:

      IMG_5814.jpg

      IMG_5813.jpg

      Så tok jeg videre bortover langs taket, på samme måte som på høyre side. Ble bra...

      IMG_5821.jpg

      IMG_5822.jpg

      IMG_5816.jpg

      Ser forskjellen sammenlignet med den ukorrigerte bakskjermen her:

      IMG_5818.jpg

      IMG_5819.jpg

      Så flytta jeg meg frem til forskjermen. Sjekkes med kontrollspray etter hver eneste runde her, pga. den tynne lakken...

      IMG_5823.jpg

      IMG_5824.jpg

      Var fornøyd etter 3-4 runder. 50/50:

      IMG_5831.jpg

      IMG_5833.jpg

      IMG_5832.jpg

      IMG_5840.jpg

      IMG_5839.jpg

      IMG_5843.jpg

      IMG_5846.jpg

      IMG_5845.jpg

      IMG_5848.jpg

      IMG_5851.jpg

      IMG_5854.jpg

      Moving on... Den andre delen av forskjermen krevde flere runder pga. dype swirls bak hjulet (nedre del av forskjerm):

      IMG_5863.jpg

      50/50 med førerdør:

      IMG_5867.jpg

      IMG_5866.jpg

      Så kom jeg altså til førerdøra, der hadde jeg nok å bryne meg på...

      IMG_5873.jpg

      IMG_5874.jpg

      Jo lengre ned vi kom, des større ble "havet" av swirls...

      IMG_5875.jpg

      Denne døra krevde minst like mange runder som på andre siden. Det vil si, jeg trengte ikke å ta hele området hver gang, kunne ta mindre og mindre flater siden det var dypere vaskeriper nederst og for hver runde kunne jeg flytte startpunktet ett hakk lengre ned. Øvre del av denne døra trengte altså bare 3-4 runder, videre nedover 5 til 8 runder... Dette er etter åttende og siste runde:

      IMG_5876.jpg

      IMG_5879.jpg

      IMG_5877.jpg

      IMG_5882.jpg

      IMG_5884.jpg

      IMG_5888.jpg

      IMG_5892.jpg

      IMG_5891.jpg

      IMG_5894.jpg

      IMG_5899.jpg

      IMG_5898.jpg

      IMG_5908.jpg

      IMG_5907.jpg

      IMG_5903.jpg

      Etter jeg hadde tatt andre halvdel av denne døra på samme måte sammenligna jeg med bakdøra (ble igjen noen småriper ved kanten der, men de ble tatt etter dette):

      IMG_5914.jpg

      IMG_5913.jpg

      IMG_5910.jpg

      IMG_5909.jpg

      IMG_5917.jpg

      IMG_5915.jpg

      50/50 på bakdør (etter 7 runder og kontrollspray):

      IMG_5918.jpg

      IMG_5920.jpg

      IMG_5923.jpg

      IMG_5924.jpg

      IMG_5926.jpg

      IMG_5925.jpg

      IMG_5928.jpg

      IMG_5927.jpg

      IMG_5929.jpg

      IMG_5931.jpg

      IMG_5938.jpg

      Tiden flyr stadig fra meg, men vi fortsetter...

      IMG_5940.jpg

      50/50 bakskjerm (og ja, det er lag med støv der også, etter X antall runder)...

      IMG_5944.jpg

      Børstet bort støvet for å se bedre:

      IMG_5945.jpg

      IMG_5942.jpg

      IMG_5951.jpg

      IMG_5953.jpg

      (PS: Det er ikke en ripe som går over der på de neste bildene, men refleksjon av ledningen til halogenlampa):

      IMG_5954.jpg

      IMG_5958.jpg

      IMG_5949.jpg

      IMG_5950.jpg

      IMG_5960.jpg

      Var ikke helt fornøyd med hjulbuen der (tydelig vist på forrige bilde), så den ble kjørt flere ganger i kombinasjon med del 2 av bakskjermen. Tok først øverste del...

      IMG_5972.jpg

      Kjørte også forbi hjørnet og noen ganger over den dype ripa øverst til venstre på bakluka (den jeg gjorde et forsøk på tidligere), og den ble mye mer dempet nå:

      IMG_5977.jpg

      IMG_5976.jpg

      I noen vinkler var den ikke mulig å se:

      IMG_5973.jpg

      Så ble resten av bakskjermen tatt, samt venstre side av bakfangeren. Før korrigering

      IMG_5961.jpg

      IMG_5962.jpg

      IMG_5963.jpg

      IMG_5966.jpg

      Etter en liten økt med mange runder, spesielt nederst, ble det slik etter kontrollspray (og ja, det er en fargeforskjell her også):

      IMG_5978.jpg

      IMG_5981.jpg

      IMG_5984.jpg

      Så var jeg nesten ferdig med korrigeringen, men områdene rundt håndtakene hadde jeg spart til Makita roterende, liten bakplate og spotpad.

      IMG_5986.jpg

      Dette korrigerte veldig bra, men lagde voldsomme kjørespor uansett hvor pent jeg avslutta (kjørte rundt håndtaket 4 pass med mye press på cirka 1500 rpm, så slapp jeg opp og kjørte noen pass med lite til ingen pressing). Derfor kjørte jeg over med samme kombinasjon på Flex DA for å prøve å dempe ned kjøresporene, og det funka bra selvom jeg måtte vinkle pad'en.

      Rundt dørhåndtak på førerdøra, før:

      IMG_5994.jpg

      Trengte to runder med kjøremetoden beskrevet over bildet.

      IMG_5997.jpg

      IMG_5999.jpg

      Etter:

      IMG_6000.jpg

      Så ble det ble brukt håndmakt bak døråpneren. Brukte en mikrofiberklut til det, da det var litt trangt. Dørhåndtakene på andre siden ble selvfølgelig også tatt etter dette, men har ingen bilder fra det.

      Så gjensto det bare noen stolper med "pianolakk". Starta med B-stolper på høyre side. Disse var behagelige å korrigere da de sto litt ut slik at gummipakningene rundt ikke gikk kant-i-kant med lakken. Før korrigering:

      IMG_6009.jpg

      IMG_6010.jpg

      Ganske matte og ripete altså. Prøvde med grønn Hex-logic pad og 3M EFC og tok begge samtidig...

      IMG_6011.jpg

      IMG_6012.jpg

      Etter to runder med mange pass pr. runde ble de slik:

      IMG_6015.jpg

      IMG_6016.jpg

      Tror jeg kom borti gummien litt da pad'en ble litt svart...

      IMG_6014.jpg

      Så tok jeg c-stolpene, der jeg hadde lagt opp teip for 50/50...

      IMG_6013.jpg

      IMG_6019.jpg

      IMG_6028.jpg

      IMG_6023.jpg

      Ganske lik prossedyre på andre siden. Etter det polerte jeg takrails også med samme kombinasjon. 50/50:

      IMG_6043.jpg

      IMG_6042.jpg

      Med blitz:

      IMG_6047.jpg

      Dag 7

      (tidsforbruk: 7 t.)

      Polishvask.

      Hadde tatt av all maskeringsteip etter korrigeringa dagen før, og bilen var full av støv og polishrester som måtte bort. Påførte Surfex HD 1:4 i garasjen...

      IMG_6051.jpg

      IMG_6052.jpg

      Så spylte jeg bilen grundig. Valgte å ikke ta håndvask denne gangen. Tørka bilen og gikk over med QD etterpå, men angra egentlg litt på det etterpå.

      IMG_6053.jpg

      IMG_6064.jpg

      Testa ut den nye trykkluftpistolen min for å få bort vann fra sprekker og slikt.

      IMG_6094.jpg

      Etter tørk så maskerte jeg litt noen få plasser (gummi og plastikk)...

      IMG_6057.jpg

      IMG_6060.jpg

      IMG_6061.jpg

      Finkorrigering / høyglanspolering.

      Så over bilen med LED-lykta for å sjekke hvor mye hologrammer som lå på lakken. Det var noe, men ikke noe voldsomt siden jeg brukte Flex DA...

      IMG_6054.jpg

      Brukte faktisk Makita roterende, og fant frem min holokiller: Ultrafina SE på blå 3M-pad. Kjørte den på cirka 1300 rpm., 2-3 pass med medium+ press, så slapp jeg opp og kjørte et pass med lite press, så et pass med enda mindre press (bare maskinens vekt), og tilslutt 0 press (løftet maskinen litt fra lakken). Ett par bilder fra siden, før finpoleringen:

      IMG_6065.jpg

      IMG_6067.jpg

      Etter Ultrafina SE:

      IMG_6070.jpg

      IMG_6074.jpg

      IMG_6073.jpg

      Så etter et par timer hadde jeg polert hele bilen. Ultrafina gir en flott finish:

      IMG_6077.jpg

      IMG_6086.jpg

      Glass-prepp.

      Nå begynte lakken å bli klar for LSP. Men rutene hadde et stykke igjen. Clayet først alle rutene med Ultra Poly clay fra Pinnacle...

      IMG_6088.jpg

      Så polerte jeg alle rutene med 3M EFC og gul 3M-pad. Hadde egentlig ikke tenkt til å bruke maskin på rutene denne gangen, men måtte det pga. noen stygge rennemerker fra Surfex HD som hadde fått tørke under polishvask.

      IMG_6090.jpg

      Etterpå tok jeg wipedown med 3M glassrens, som også fjerner oljer på samme måte som kontrollsprayen fra 3M...

      IMG_6092.jpg

      Glaze.

      Synes det er kjapt å enkelt å kjøre over bilen med CG Black Light, og det forenkler voksleggingen veldig, så jeg velger å gjøre det denne gangen også. Brukte hvite 4" cyclo-pads på Biltema DA. Kommer til stort sett overalt med dette, selvom det er to hoder. Fant også ut at jeg vanligvis har brukt altfor mye produkt. Black Light er utrolig drøy i bruk, en "dråpe" på hver pad holder lenge til flere paneler...

      IMG_6095.jpg

      IMG_6096.jpg

      Etter å ha kjørt over hele bilen, lot jeg det stå og haze litt imens jeg gikk over dekkene med Pneu Glossy...

      IMG_6097.jpg

      Så buffet jeg av Black Light. Sola titta også frem gjennom garasjevinduet...

      IMG_6105.jpg

      IMG_6104.jpg

      Det var alt jeg rakk denne dagen, ble en forholdsvis kort økt. Men nå var hvertfall alt klart for LSP dagen etter.

      Dag 8

      (tidsforbruk: 13 t.)

      LSP glass.

      Dette ble "LSP-dagen", og jeg starta med rutene da det er de som, etter min mening, trenger lengst herdetid. Eieren kom på formiddagen, så jeg måtte bli ferdig med eksteriør denne dagen og burde helst også begynt på interiør. Uansett så ble Nanolotus Glassforsegling lagt på alle rutene, på glasstaket også selvfølgelig...

      IMG_6098.jpg

      LSP hjul og hjulbuer.

      IMG_6107.jpg

      Satte igang med hjulene, de må av igjen, og trenger en liten QD-vask pga. dritt og rustvann som hadde rent ned på felgen. Dette går hvertfall lett bort igjen, så det er ikke noe problem...

      IMG_6109.jpg

      Så la jeg Autobahn. Eikene ble vokset med fingra, ellers brukte jeg Meguiar's applikator...

      IMG_6113.jpg

      Imens det fikk stå og haze gikk jeg over dekket med 3M Tyre Restorer. Denne ble også påført med Meguiar's appikator (en annen til dette formålet selvfølgelig)...

      IMG_6112.jpg

      IMG_6110.jpg

      Så gikk jeg også over hjulbuen med CG Bare Bones. Siden disse hjulbuene var i stoff ble det bare sprayet på og det fikk tørke inn. Prøvde å få det så jevnt som mulig...

      IMG_6121.jpg

      IMG_6120.jpg

      Vente ett par minutter til, til det hadde gått minst 10 minutter, så buffa jeg felgen fra der jeg startet å påføre. Ferdig vokset og buffet felg:

      IMG_6116.jpg

      Ferdig resultat, hjul/hjulbue:

      IMG_6125.jpg

      Satte på hjulet igjen og jekka ned bilen. Så ble utsiden vokset. Påførte kun med fingrene...

      IMG_6126.jpg

      IMG_6128.jpg

      Vokset forsiden av bakfelgen på samme side imens det sto og hazet. Så ble felgen buffet:

      IMG_6132.jpg

      Så ble bilen jekka opp bak og gjorde det samme her...

      IMG_6100.jpg

      IMG_6102.jpg

      Strammet til alle hjulboltene med kort latmannsarm.

      IMG_6103.jpg

      Fortsetter på andre siden. Ferdig resultat foran:

      IMG_6135.jpg

      IMG_6153.jpg

      Og bak...

      IMG_6150.jpg

      IMG_6152.jpg

      Enderør eksos.

      Gjorde et forsøk på å gjøre eksosrøret litt penere. Så slik ut før:

      IMG_6160.jpg

      IMG_6158.jpg

      Etter mye pussing med stålull etterfulgt av febrilsk gnikking med Autosol ble det slik:

      IMG_6162.jpg

      IMG_6165.jpg

      Ble penere hvertfall, men finishen på disse så ut til å være matte så de kunne aldri blitt "blanke". Gjorde det samme på det andre røret.

      LSP plastikk.

      Skulle også behandle "sideskjørt", bakfanger og frontfanger som hadde store deler av plast. De var selvfølgelig avfettet og håndvasket allerede, men gikk allikevel over dem med Surfex HD 1:3 på en klut og det renset godt...

      IMG_6167.jpg

      IMG_6169.jpg

      IMG_6170.jpg

      Så gikk jeg over med SV Protecton Matt etterpå. Primet en ren klut med 3-4 sprut og dro over. Her er to 50/50 bilder av behandlet vs. ubehandlet plast (skal godt gjøres å se hvilken del som ikke har vært tatt ennå)...

      IMG_6178.jpg

      IMG_6181.jpg

      LSP motorrom.

      Behandlet plast og gummi i motorrom med SV Pneu Matt og CG Bare Bones for å få en finere finish...

      IMG_6184.jpg

      LSP lakk.

      Vifta bort støvlaget som hadde kommet på bilen med en fluffy mikrofiberklut, og fant frem voksen som skulle på denne bilen.

      IMG_6187.jpg

      Wax of choice: Swissvax Concorso

      IMG_6199.jpg

      IMG_6197.jpg

      Denne gangen ville jeg se om jeg kunne se noen forskjell før og etter, så jeg satte opp kameraet i et hjørne og knipsa før og etter fra nøyaktig samme punkt. Før voks:

      IMG_6241.jpg

      Etter (men belysningen ble desverre annerledes):

      IMG_6250.jpg

      Vokset hele bilen før jeg begynte å buffe denne gangen, og det funka gull. Begynte å bli langt utpå natta nå, så det var på tide å sove et par timer. La meg i 5-tiden og satte klokka på 7 dagen etter. Ble lite søvn de siste dagene med denne bilen, men måtte bli slik...

      Dag 9

      (tidsforbruk: 5 t.)

      IMG_6334.jpg

      Eieren skulle komme på formiddagen for å hente bilen, så jeg hadde noen timer på å ta interiøret før han kom. Det ble derfor ikke så mye tid til å ta bilder underveis denne gangen, bare i starten.

      Mattevask.

      Fikk litt hjelp av madammen til å vaske mattene, da hun er ganske flink til dette så kunne trygt la hun gjøre det. Surfex HD 1:3 ble sprayet på, fikk virke litt, så ble det jobbet inn med detaljkost fra Swissvax. Dette ble gjort kvelden før, så fikk mattene tørke over natta...

      IMG_6123.jpg

      Rydding og støvsuging.

      IMG_6335.jpg

      Rydda ut det jeg fant av ting og søppel/rusk, men det var svært lite - noe jeg liker veldig godt. Fikk intrykk av at denne bilen holdes ren og pen inni av eieren, og det kunne eieren bekrefte. Siden bilen så såpass bra ut + at jeg begynte å få dårlig tid, ble det ikke noen våtrens denne gangen. Bilen ble dog støvsugd grundig. Tok ut stoffmattene som var der (eier hadde både stoff- og gummimatter liggende), og støvsugde først foran på høyre side. Ferdig støvsugd:

      IMG_6339.jpg

      IMG_6340.jpg

      Så la jeg tilbakestoffmatta og støvsugde den også...

      IMG_6341.jpg

      Så ble setet kjørt helt frem, så jeg fikk støvsugd grundig bak også. Ferdig støvsugd:

      IMG_6343.jpg

      IMG_6344.jpg

      Så flytta jeg meg bak og støvsugde bagasjerommet og seteryggene. Her satte jeg på to forlengerrør for å nå helt bort (beklager uskarpt bilde):

      IMG_6353.jpg

      Så videre på gulvet, venstre side bak. Ferdig støvsugd:

      IMG_6347.jpg

      Ferdig støvsugd på førerplassen (slapp av, pedalene og klaffene foran setet blir vasket senere!):

      IMG_6354.jpg

      IMG_6357.jpg

      Vasket raskt over pedalene med Surfex HD 1:3.

      IMG_6361.jpg

      Dørkarmer.

      Alle dørkarmene ble gått over med QD, og buffet deretter tørt.

      IMG_6364.jpg

      Etterpå satte jeg på dette merket på innsiden av førerdøra, hadde nettopp fått fra Swissvax:

      IMG_6368.jpg

      Vask av plast og vinyl.

      Fant frem en bøtte med varmt vann og en liten skvett Surfex HD (faktisk), og vaska over dashbord, plast og alle dørtrekk osv...

      IMG_6373.jpg

      IMG_6374.jpg

      IMG_6366.jpg

      Etter å ha vasket ferdig, gikk jeg over dashbord og øverste del av dørtrekkene med SV Protecton Matt. Vasket også vinduene, naturligvis. Til det brukte jeg Meguiar's NXT Glass Cleaner og to korthårede mikrofiberkluter: En til "vask" og en til å buffe skikkelig etterpå.

      Skinnbehandling.

      Støvsugde først i "sprekkene" på skinnsetene for å få ut rusk som hadde lagt seg der.

      IMG_6358.jpg

      Så ble alle setene renset med Leather Cleaner fra Swissvax. Sprayet på skinnet og jobbet det inn med skinnbørsten, tørket så av med frotehåndkle (bytta til mikrofiberklut når alle sidene på denne var møkkete).

      IMG_2890-1.jpg

      Deretter ble Leather Milk påført jevnt med stoffpad'en...

      IMG_4683.jpg

      Gummilister.

      Imens skinnmelken fikk stå og trekke, renset jeg alle gummilistene/pakninger rundt dørene og dørkarmene med Surfex HD 1:3 og en mikrofiberfille. Så påførte jeg SV Seal Feed med fingrene. Da jeg var halvveis med påføringen, kom eieren plutselig en halvtime før jeg trodde han sa han skulle komme. Han sa det var greit å vente litt imens jeg gjorde ferdig.

      Etter å ha påført Seal Feed på alle listene, gikk jeg inn og behandlet gummimattene med SV Pneu. Tok de med ut og la de inn i bilen, så buffet jeg skinnsetene (hadde ikke fått trekket inn i setene mer enn en times tid, men måtte jo buffe det av igjen så det ikke smittet av på klærne til eieren på vei hjem). Etter å ha buffet ferdig skinnsetene, startet jeg å buffe av gummilistene der jeg hadde startet. Tipper Seal Feed fikk trekke i 20-30 minutter, noe som er akseptabelt.

      Det var altså alt jeg rakk å gjøre på interiøret. Heldigvis var interiøret i gode hender fra før av, så resultatet ble overraskende bra til tross for kort tid.

      Ferdigbilder.

      Så var det klart for bilder av Q7'en i sin prakt etter denne økten. Det var fryktelig kjedelig vær denne dagen desverre...

      IMG_6254.jpg

      IMG_6256.jpg

      IMG_6257.jpg

      IMG_6258.jpg

      IMG_6259.jpg

      IMG_6261.jpg

      IMG_6263.jpg

      IMG_6264.jpg

      IMG_6266.jpg

      IMG_6267.jpg

      IMG_6268.jpg

      IMG_6271.jpg

      IMG_6273.jpg

      IMG_6274.jpg

      IMG_6275.jpg

      IMG_6276.jpg

      IMG_6279.jpg

      IMG_6284.jpg

      IMG_6288.jpg

      IMG_6289.jpg

      IMG_6290.jpg

      IMG_6291.jpg

      IMG_6293.jpg

      IMG_6294.jpg

      IMG_6297.jpg

      IMG_6298.jpg

      IMG_6304.jpg

      IMG_6306.jpg

      IMG_6310.jpg

      IMG_6316.jpg

      IMG_6318.jpg

      IMG_6328.jpg

      IMG_6330.jpg

      Interiør:

      IMG_6375.jpg

      IMG_6376.jpg

      IMG_6379.jpg

      IMG_6381.jpg

      IMG_6382.jpg

      IMG_6385.jpg

      IMG_6391.jpg

      IMG_6393.jpg

      IMG_6394.jpg

      IMG_6396.jpg

      IMG_6397.jpg

      IMG_6398.jpg

      IMG_6399.jpg

      IMG_6401.jpg

      IMG_6402.jpg

      IMG_6403.jpg

      IMG_6409.jpg

      IMG_6410.jpg

      IMG_6412.jpg

      IMG_6413.jpg

      IMG_6414.jpg

      IMG_6418.jpg

      IMG_6419.jpg

      IMG_6420.jpg

      IMG_6421.jpg

      Så tilslutt litt beading...

      IMG_6407.jpg

      IMG_6408.jpg

      IMG_6415.jpg

      IMG_6416.jpg

      IMG_6422.jpg

      IMG_6425.jpg

      IMG_6426.jpg

      IMG_6431.jpg

      IMG_6432.jpg

      IMG_6433.jpg

      IMG_6435.jpg

      IMG_6437.jpg

      IMG_6439.jpg

      Oppsummering.

      Må si det var noe helt annet å ta en såpass stor bil, særlig når den hadde mye riper som måtte korrigeres, derfor ble det mye mere tid på korrigering denne gangen og litt mindre ting på f.eks. interiør. Men jeg syntes allikevel jeg fikk gjort såpass mye at jeg er fornøyd med stort sett alt, dog kunne jeg ønske jeg hadde noen timer ekstre på interiør, men eier trengte jo bilen sin. Stussa litt på hvor mange timer jeg hadde brukt, da jeg regna meg frem til at jeg hadde brukt nøyaktig like mange timer som på forrige bil (66,5 timer). Alt-i-alt er jeg veldig fornøyd med denne jobben. Var redd for at det skulle gå utover motivasjonen å ta en så stor jobb på en så svær bil, men det gikk veldig bra. Det var selvfølgelig noen dager jeg følte meg sliten og litt lei, men det gikk fort over og gikk ikke utover jobben på bilen. Eier ble fornøyd, og betalte gladelig prisen jeg satte.

      Må også si at jeg virkelig likte denne bilen. En mektig bil med masser av plass og komfort inni, og ikke minst et mektig utseende. Fikk mer og mer sansen for Q7'en etterhvert som jeg jobba med den, nesten så jeg fikk lyst på en slik selv. Heh. Ellers må jeg skryte litt av Flex DA: En fantastisk god DA-maskin med veldig bra korrigeringsevne, kunne nesten klart meg uten Makita roterende!

      oppsummering.jpg

      Takk for at du tok deg tid til å lese min S&S!

Endret av Simen
  • DCN Poeng 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Ser veldig bra ut dette, Simen :) Cred for write-up og godt arbeid. Flotte 50/50!

Hva tok du for jobben? Kan godt ta det per pm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå feil på en altfor smal hotellseng i natt, og har drittvondt i høyre skulder og arm, og det hjelper ikke akkurat å sitte i en time å rulle seg ned gjennom enda en Simen-66 timers-tråd! Pokker heller!!

:thumbup: altså

(Mangla noen bilder da jeg åpnet tråden? Bl.a før-bildet fra vokspålegging)

Og svaret er: høyre er ubehandlet (pga rennemerker i plasten)

IMG_6178.jpg

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66,5 timer og like lenge på write-upen da eller! Inni hampen så lang da, krampe i scrollefingern ;) Mektig imponert.

Noen ville 50/50 her og nydelig resultat.

Litt OT, men første gang jeg ser bilder av tekstil i hjulbuer. (sier sikkert noe om meg ;) ) Ser jo fordelen sånn rent lydmessig kanskje, men det må da være noe herk i alle andre sammenhenger? Eller er det noe magisk med dette jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Nok en kjempejobb utført. :thumbup: Å ha tid til å gjøre så mye er jo en drøm.

Artig å se flere som gjennomfører solid korrigering med FlexDA og samme grovkombo som roterende. Funker helt topp det, denne S&S'en er et solid bevis på det. Det hadde vært artig å visst om du lettere hadde få kontroll på de nederste mest skadede panelene med Meguiar's burgunderpad og den grove polishen fra 3M. Herlig å bla gjennom bøttevis av plettfrie 50/50's.

Cred så klart :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott jobb, både på denne og passaten(fikk ikke kommentert på den). Imponerende! Skjønner heller ikke hvordan du får tid:-) lykke til i den nye jobben også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Rakk ikke å lese over før jeg posta denne S&S'en før jeg stakk ista, da jeg måtte rekke kinoen, men nå har jeg akkurat lest gjennom og retta opp i småfeil og fjerna et par feilplasserte bilder osv.

Ser veldig bra ut dette, Simen :) Cred for write-up og godt arbeid. Flotte 50/50!

Hva tok du for jobben? Kan godt ta det per pm...

Takk skal du ha Christian! Sender deg en PM ja. ;)

For en vanlig fyr som bare besøker dette forumet for å lære og lese, må jeg si at dere er passe sjuke...dette er jo kunst!!!

Hehe vi er ganske syke ja, men tar det som et kompliment. Tusen takk, Runnerm5. Hyggelig sagt at det er kunst. :)

Vannvittig bra jobbet,cred i lange baner. :)

Takk! :)

Jeg lå feil på en altfor smal hotellseng i natt, og har drittvondt i høyre skulder og arm, og det hjelper ikke akkurat å sitte i en time å rulle seg ned gjennom enda en Simen-66 timers-tråd! Pokker heller!!

:thumbup: altså

(Mangla noen bilder da jeg åpnet tråden? Bl.a før-bildet fra vokspålegging)

Og svaret er: høyre er ubehandlet (pga rennemerker i plasten)

Hehehe uff da. Var ikke meningen å bidra til vonde skuldre osv. da Gry! ^_^

Mangla et bilde der ja, er retta opp i nå!

Høyre side ja. Vet det var rennemerker der, men all plasten gjorde at mikrofiberkluten ble brun ved å gnikke litt hardt fram og tilbake, så det var ikke bare rennemerkene som ble tatt. :)

Utrolig bra jobb dette simen ;) Ble kjempe bra! Cred

Takk skal du ha, Rune. ;)

Dette må bli en ny HOF nominasjon! Grise lekkert utført arbeide. Cred er en selvfølge.

Jo takk. Trodde egentlig denne skulle bli en større kandidat til HoF enn Passat'en, men den ble visst hakket vassere allikevel kanskje? Fikk jo ikke like god tid til alt på Q7'en, men alt-i-alt ble jeg egentlig veldig fornøyd med den. Men spesielt lakken da...

Meget meget pent! Og syke 50/50 :thumbs: Cred er gledelig servert :fun:

Takk takk. En veldig flott bil dette igrunn! ;)

Sweet, you did it again.

Hehe. :) Takk for cred Tommy!

66,5 timer og like lenge på write-upen da eller! Inni hampen så lang da, krampe i scrollefingern ;) Mektig imponert.

Noen ville 50/50 her og nydelig resultat.

Litt OT, men første gang jeg ser bilder av tekstil i hjulbuer. (sier sikkert noe om meg ;) ) Ser jo fordelen sånn rent lydmessig kanskje, men det må da være noe herk i alle andre sammenhenger? Eller er det noe magisk med dette jeg ikke forstår?

Cirka like mange timer på write-up ja, men det tok jeg ikke tiden på hehe. Ble bare litt satt ut av at jeg hadde brukt nøyaktig like mange timer på denne som på forrige. Målte også 66,5 som den laveste PTG-verdien på denne bilen... Noe mystisk med det tallet tror jeg. :D Takk for tilbakemelding, bsa! :)

Angående hjulbuene så vet jeg ikke helt hvordan type stoff det er, men det var hvertfall himla upraktisk mtp. gress som satt fast. Men har vært borti hjulbuer i stoff før, tror det var det på Mercedes'en jeg tok for litt siden.

Nok en kjempejobb utført. :thumbup: Å ha tid til å gjøre så mye er jo en drøm.

Artig å se flere som gjennomfører solid korrigering med FlexDA og samme grovkombo som roterende. Funker helt topp det, denne S&S'en er et solid bevis på det. Det hadde vært artig å visst om du lettere hadde få kontroll på de nederste mest skadede panelene med Meguiar's burgunderpad og den grove polishen fra 3M. Herlig å bla gjennom bøttevis av plettfrie 50/50's.

Cred så klart :)

Ja jeg må nyte det mens jeg kan, fra 01.07 har jeg IKKE tid til slikt mer. :(

Ja det var gøy å korrigere med Flex'en, tror nok jeg skal gjøre det igjen. En veldig god maskin som jeg også er veldig glad i. Litt bedre grep enn på Makita'en, som jeg forøvrig har forskjellig grep på utifra hvor jeg korrigerer... Meguiar's burgunder hadde vært morsomt å teste ja. Den finnes vel i størrelse M også?

Fantastisk flott jobb, både på denne og passaten(fikk ikke kommentert på den). Imponerende! Skjønner heller ikke hvordan du får tid:-) lykke til i den nye jobben også!

Takk takk johnsta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Jeg ble liggende aaltfor lenge våken for å lese denne igår, siden det er 750 bilder!! :eek:

Syke mann Simen! Dette var helrått! :thumbs: Cred givet med haug på!

Og om du er i beit for biler å forbarme deg over, har jeg en Mondeo swirl-edition du kan få ta :rofl1:

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

For en SINNSYK S&S!! :D Hvis denne ikke blir HOF, blir jeg skuffa! :P

Meget godt jobba og vanvittige fine 50/50 bilder :) Din beste S&S så langt! :thumbs:

Håper det blir flere, selvom du starter i jobb! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Utrolig, du er rå på dokumentasjon og er nøye. :thumbs: Meget bra.

Cred, selvfølgelig.

PC`en på jobb klarte ikke å laste alle bildene, så jeg skal nyte tråden i sin helhet når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tharshan

Ja, det er så mange bilder at eg ikkje får lasta inn alt. Firefox klikka kvar einaste gong, så måtte prøve med explorer.

Det der var imponerande, spesielt med tanke på dokumentasjon!

Cred gitt!

Mulig å få vite kva du tok for jobben over pm?:)

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Du leverer enda en gang! Toppers S&S, godt dokumentert og grundig arbeid. Mange gode gråstein til gull 50/50-bilder!

Cred er en selvfølge! :)

PS: Tror du mangler et bilde, der du satt kameraet i hjørne og skulle ta bilde før og etter voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Nok en gang, utrolig bra og gjennomført på alle måter :thumbs:

Cred er selvsagt gitt.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ååååå blankt ble det :P Konge jobb, og satan så mange bilder du tar... :P

Når det kommer til at paden ble svart når du tok pianolakken så var det nok ikke pga gummien. Pianolakken er SS lakk, så det var nok død lakk bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...