Gå til innhold

1972 Lotus Europa - 1 steg, rød SS på glassfiber


Gry

Recommended Posts

Huseieren har endel biler, og denne lekre lille saken fortjente litt stell.

1972 modell Lotus Europa. Rød singlestage lakk.

_DSC6805.jpg

_DSC6804.jpg

_DSC6807.jpg

_DSC6809.jpg

Bilen står stort sett innendørs og brukes pent. På bane også.

Den har ikke sett noe annet enn vanlig bøttevask, ingen forsøk på polering eller voksing eller noe annen behandling.

Karosseriet er glassfiber, med de følger det har for lakkdybdemåling, polering og forventet resultat. Den skulle få seg en strekk.

Et lite utvalg inspeksjonsbilder. (Det er endel bilder... Men det er ikke så mange andre Lotus Europa her på forumet:-D)

Litt generelt for å vise defekter. Sprekker, bobler, skraper, riper, fettmerker, overspray... For øvrig sleit jeg fryktelig med å få tatt representative bilder av denne røde bilen. På noen av før-bildene ser den jo helt strøken ut, og på noen av etterbildene er den igrunn blass og orange.. Testet mye med blitz, uten blitz, overeksponering, undereksponering, og myyye manuelt fokus (måtte slette mye siden jeg tok minst tre bilder av alt for å få ett bra)

_DSC6811.jpg

_DSC6813.jpg

_DSC6814.jpg

_DSC6816.jpg

_DSC6820.jpg

_DSC6821.jpg

_DSC6822.jpg

_DSC6823.jpg

_DSC6825.jpg

_DSC6831.jpg

_DSC6832.jpg

Begynte med ONR-vask siden den var relativt nyvasket og så grei ut der den sto. Var litt sølesprut helt nederst bak hjulbuene men eller fin. Ingen nupper jeg kunne merke heller.

Bøtta etter vask av alt, inkludert sølen nederst. Ikke egentlig så ille. (Første gang jeg tester ONR. Husker dessverre ikke blandingsforholdet. 1oz til en bøtte? Tok det som var foreslått på flaska)

_DSC6835.jpg

Tok en runde med lakkleire for sikkerhets skyld, litt her og der, men fikk kun på litt oksidert lakk. Det var litt sånn, "å, ja, selvfølgelig er det ss-lakk. Tenke, Gry, tenke!".

_DSC6833.jpg

Tapet opp et testfelt og durte på med sort vaffel og S17+ og Krauss DA.

_DSC6838.jpg

_DSC6837.jpg

Litt oksidering, altså

_DSC6839.jpg

Resultat av en runde med en relativt mild kombo.

_DSC6843.jpg

_DSC6850.jpg

_DSC6857.jpg

Tok en runde til med samme.

_DSC6868.jpg

Og så tok jeg kvelden. Kan ikke slite seg helt ut!

Bestemte meg for at prøvefeltet blei litt for tamt, så jeg plukket med meg noen orange scholl-puter i medium og små, og noen gulorange små sonax for å få nok. Regnet med å fylle putene med lakk... Og fylt blei de.

Hele bilen ble deretter kjørt med DA, S17+ og enten orange scholl eller gulorange sonax.

Et av 50-50 feltene som sto igjen fra kombotesting.

_DSC6872.jpg

Og etter å ha kjørt over hele med orange og S17

_DSC6874.jpg

Et av disse "better in real life" bildene. Høyre siden er polert.

_DSC6876.jpg

Detalj

_DSC6877.jpg

_DSC6878.jpg

Forsøkte en kjapp 50-50 på taket også

_DSC6888.jpg

Tar mye vaskeriper!

_DSC6890.jpg

S17. Tok av motordekslet da det var litt enklere å jobbe med den løst.

_DSC6892.jpg

Litt mer interessant glassfiber-lakkering

_DSC6899.jpg

En frihånds 50-50 mot speilhuset.

_DSC6909.jpg

Ferdig (det er ikke polishrester, det er bare litt dårlig lakket). Tok for hånd under klinkene med en liten pute og samme polish.

_DSC6910.jpg

_DSC6912.jpg

Litt før og etter og midtimellom

_DSC6916.jpg

_DSC6917.jpg

_DSC6921.jpg

_DSC6922.jpg

Tok panseret etter forskjermer..

_DSC6927.jpg

En av de bedre før og etter bildene fra motordekslet.. Den holdes nede med sånne øyeringer, relativt umulig å unngå riper..

_DSC6932.jpg

E voila!

_DSC6933.jpg

Kjørte over metallet også men det har jeg nok glemt å ta bilder av. Det var nesten like stor forskjell før og etter som for lakkens del. Brukte samme som på lakken, orange og S17.

Innsteget var heller ikke så lekkert, men dette tok jeg litt som en ettertanke på slutten, kjørte bare en lett runde her så resultatet blei ikke helt noe å skrive om egentlig. Har tenkt å gå over bilen før vårmønstringen til NSK (28 mai tror jeg), så jeg får ta det en gang til da istedet.

_DSC6942.jpg

_DSC6956.jpg

Og det var dag to. Usikker på om jeg vasket bilen med IPA på slutten av denne dagen eller begynnelsen av neste, men det ble gjort for å fjerne støv og polishrester. Og inspisert med DIY sungunen.

Så var det å få satt på litt varme i garasjen mens jeg surret med forsegling og voks. To vifteovner fikk tempen opp i rundt 15 antar jeg, sol ute også.

Smurte inn med CG Jetseal (så fryktelig tykt og klabbete ut, hadde på følelsen at jeg misbrukte produkt, men det minket ikke så mye i flaska som jeg skulle tro).

_DSC6960.jpg

Underveis-bilder. Mikrofiberen tok faktisk farge på begge rundene med Jetseal! Nesten så man skulle tro jeg kunne kjørt mer, mye mer.

_DSC6961.jpg

Motordeksel, på bukk:) Veldig fin arbeidshøyde!

_DSC6965.jpg

_DSC6969.jpg

Mens jeg ventet på at Jetseal skulle tørke og herde mellom lagene satt jeg og gnukket lær... Lær i taket, på dashen, midtkonsollen, setene... Var blant annet et stygt sort merke på dashen jeg måtte ha bort (sikkert etter skift av frontrute). Skulle bare ta utvendig men når man uansett står der og diller..

Brukte en tilårskommen BWM-lærrens. Den skal jeg ikke kjøpe mer av, ikke så fornøyd (og eieren sier den er likens nå som da den var ny, tjukk og klinete og gjør setene dritglatte. Noe som ikke er noe problem med bøtteseter forsåvidt.)

_DSC6970.jpg

Forresten gikk jeg over metallet rundt vinduene og de to tanklokkene med CG metal shine. Fikk lett bort endel overspray på listen bak speilhusene (kan ses på et av de tidlige bildene). Hvis jeg husker det skal jeg claye sidevinduene ved neste korsvei, så at det var overspray der også da jeg vasket rutene.

Motorrom. Ikke mye å gjøre her. Reint og pent forsåvidt. La både voks og forsegling på den øvre kanten, da denne var glatt. Ble grovere og grovere jo lenger unna "den synlige delen" av lakken jeg kom.

_DSC6972.jpg

_DSC6974.jpg

_DSC6976.jpg

På med voks. Dagens blei Autoglym HD wax, da den har gjort suksess på røde biler før. Lagt med fuktig pad. Fikk hjelp til å buffe.

_DSC6981.jpg

Ferdigbilder inne i garasjen. Det var mørkt da vi var ferdige, og dagen etter ble gårdsplassen fylt opp med grus.. Det kommer utebilder!

(Irriterer meg at jeg glemte å snu speilhusene tilbake igjen, ser passe teit ut, he-he)

_DSC6988.jpg

Lite å få gjort med dette, men litt overflateshine blei det uansett

_DSC6990.jpg

Litt fettflekker innvendig etter lærseansen min, tok en tur dagen etterpå og vasket med CG Window clean. Og tok speilene.

_DSC6991.jpg

_DSC6992.jpg

_DSC6994.jpg

_DSC6995.jpg

Rumpa tildekket!

_DSC6997.jpg

_DSC7000.jpg

Noen hvisket at det er ikke original motor i denne lenger, så det er strengt tatt ikke en twin cam altså. Ser nok ikke forskjellen, jeg;)

_DSC6999.jpg

Produkter brukt:

Optimum no rinse

Meguiars Clay

Krauss DA

(Scholl sort vaffel)

Scholl orange puter, små og middels

Sonax gulorange puter, små

Scholl S17+

Maskeringstape fra et eller annet byggvarehus

IPA (50-50)

Chemical Guys Metal Shine

Chemical Guys Streak Free window clean

BMW lærrens

Chemical Guys Jetseal 109, to lag

Meguiars håndpad

Autoglym HD wax, et lag

Autoglym håndpad

Masse mikrofiber av både den myke og ekstra myke varianten

Glatt mikrofiber til vindu (som linter! Pokkers små mikrodritthår, har sikkert vasket den sammen med noe annet tull som har smittet)

Har ikke nevnt det for eieren ennå, men planen er å gå over bilen nærmest mulig til vårmønstringen og ta de siste småtingene som dekkshine, litt plastikkfornyer og ellers om det er noe bling som mangler.

Takk for meg imens, så kommer det pene utebilder etterhvert.

edit:

Pene utebilder tatt av min tilkommende samboer

Siden vi tar bildene i RAW, så er de selvfølgelig redigert.

Sånn generelt: hvitbalanse 4800K, brightness 46, contrast 51, tint -10, clarity 20, saturation 10, lens correction, Noen har nok blitt fiklet mer med (f.eks perle-bildene fikk et rosa skjær jeg fikk bort ved å justere ned contrast i forhold til den default-pakka jeg har laget). Monitoren min er ikke kalibrert så jeg håper på det beste.

_DSC0054.jpg

Perling på 5 dager gammel Autoglym HD, vasket en gang med CG Citrus Wash blandet ganske mildt (litt prickbort ved hjulbuene for å løsne på sølen der før bøttevask og hageslange)

_DSC0055.jpg

(Høyttrykk på denne bilen er ikke lov..)

_DSC0058.jpg

_DSC0061.jpg

Synes rumpa er fin, jeg ^_^

_DSC0065.jpg

_DSC0067.jpg

_DSC0069.jpg

Si hei til fotografen :wub:

_DSC0074.jpg

_DSC0076.jpg

_DSC0080.jpg

Blideste lille bilen :fun:

_DSC0082.jpg

_DSC0085.jpg

Derimot så har bilen noen snedige overganger. Fin forfra. Fin bakfra. Not so much, fra siden.

_DSC0093.jpg

_DSC0097.jpg

_DSC0098.jpg

_DSC0103.jpg

_DSC0105.jpg

_DSC0108.jpg

Endret av Gry
  • DCN Poeng 36

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ser ut som om du har gjort en kjempe jobb her Gry. SS lakk er mye jobb og gris.

Hvis du lurer på hva Twin Cam er, så er det bare å oversette det egentlig. Det betyr nemelig at motoren har 2 kam'er (de sitter under lokket som du fyller olje i. Det røde helt på toppen av motoren). Når en motor har 2 stk kam'er gir dette muligheten til at man kan ha flere ventiler som slipper inn bensin og luft og slipper ut eksosen. mao mer inn og mer ut = mer effekt. Ikke alle med twin cam motor har fler ventiler, men de fleste har det. En annen fordel 2 kam'er gir er at da kan tennpluggen plasseres helt i senter. Noe som gir en mere riktig forbrenning inne i motoren.

Ble mye mer enn jeg hadde tenkt til å skrive i første omgang, men håper det er forståelig sånn som jeg har skrevet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Ser ut som en bra jobb dette! Prøvde meg selv på SS-lakk forrige uke, og fant ut at det er noe dritt å jobbe med. Ble fin farge og glans på etterbildene :)

BTW så synes jeg det er kult at du er så aktiv her, ikke mange andre kvinner her som jeg har sett :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cred herifra. Spennende bil dette her. Godt jobba!

Ser ut som det fortsatt er Twin Cam i bilen. Er vertfall 2 kamdrev på motoren :)

Endret av Bigbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Kjempejobb på fin men litt rar bil:) brukte vel litt tid her?:) Bilen er tøff forfra, men rompa:()...

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Lekker jobb Gry! Ser ut som bilene i gården for god pleie :) Cred gitt. Og så slenger jeg meg på Tobias! Kult med kvinner som er aktive her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Ser veldig bra ut dette her, Gry! :)

Syntes det er veldig moro at det er noen jenter som holder på med dette også! :D Cred skal du selvfølgelig få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg rapportere at bilen blei vasket over og tatt bilder av i finværet i går, men jeg får ikke redigert og lagt dem ut før på tirsdag :( Jeg sitter på jobb og ser ut på blå himmel.

Takk for kreds og gild oppmerksomhet. Jeg er et konkurransemenneske, og liker meg best i miljøer uten særlig konkurranse siden jeg er en utrolig dårlig taper og har en lei tendens til å bli temmelig blærete når jeg vinner. Ganske greit å velge seg områder der man får lov å være alene i sin klasse :fun: Jeg er uansett god på å konkurrere mot meg selv, kan alltids bli litt bedre! Eller for bilpleien sin del, ganske mye bedre. Går ikke så mye tid på facebook lenger, sitter heller på DCN og surrer.

Bra jobba!Ikke bare og bare å holde på med lakkert glassfiber, så synes du valgte en fin kombo på maskina!

Takk! Prøvde meg litt fram på hva som tok uten å bli spennende på feil måte.

Kjempejobb på fin men litt rar bil:) brukte vel litt tid her? :) Bilen er tøff forfra, men rompa:()...

Lekker jobb Gry! Ser ut som bilene i gården for god pleie :) Cred gitt. Og så slenger jeg meg på Tobias! Kult med kvinner som er aktive her inne! :)

Europaen er ganske kul! Litt usikker på tida, men basert på exif-data la oss si to timer fredag, sju timer lørdag og tre timer søndag? Omtrent 12 timer.

Timesprisen blir ganske lav, men det er jo huseieren, en hyggelig kar med mye verktøy og masse moro ting i garasjen, så han får grei rabatt og oppfølging inkludert i tillegg.

Ser ut som om du har gjort en kjempe jobb her Gry. SS lakk er mye jobb og gris.

Hvis du lurer på hva Twin Cam er, så er det bare å oversette det egentlig. Det betyr nemelig at motoren har 2 kam'er (de sitter under lokket som du fyller olje i. Det røde helt på toppen av motoren). Når en motor har 2 stk kam'er gir dette muligheten til at man kan ha flere ventiler som slipper inn bensin og luft og slipper ut eksosen. mao mer inn og mer ut = mer effekt. Ikke alle med twin cam motor har fler ventiler, men de fleste har det. En annen fordel 2 kam'er gir er at da kan tennpluggen plasseres helt i senter. Noe som gir en mere riktig forbrenning inne i motoren.

Ble mye mer enn jeg hadde tenkt til å skrive i første omgang, men håper det er forståelig sånn som jeg har skrevet det :)

Cred herifra. Spennende bil dette her. Godt jobba!

Ser ut som det fortsatt er Twin Cam i bilen. Er vertfall 2 kamdrev på motoren :)

Det er visst twin cam i min egen bil også blei jeg fortalt i går kveld? Jeg tror det var essensen i leksjonen. Jeg fikk ikke sjokolade før typen hadde snakket seg ferdig om kammer, råder og ventiler. Så skal jeg ikke se bort i fra at jeg ikke helt fikk med meg alle detaljene der jeg satt i kakaoabstinensene.

Men jada, det er står fremdeles twin cam i Lotusen. Bare ikke den originale. Sånn var det visst ^_^

(hm nå forsvant multisitering etter at jeg åpnet fulleditor for å forhåndsvise innlegg?)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Wow, kul bil! Og ikke minst et bra løft. Ser ikke ut som det var slik knallhard lakk som det pleier å være når det kommer til rød SS lakk. Mulig det har noe med at det er glassfiber? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første-tråden oppdatert med utebilder tatt etter en bøttevask.

Wow, kul bil! Og ikke minst et bra løft. Ser ikke ut som det var slik knallhard lakk som det pleier å være når det kommer til rød SS lakk. Mulig det har noe med at det er glassfiber? :)

Det er jo britisk lakk (om den er lakket originalt?) og britisk har jeg lest mye rart om. Kanskje det var derfor det gikk så fint med relativt mild kombo.

Men alle putene mine har blitt litt rosaish ;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...