Hans Marius

S&S VW Touran

VW Touran 2007

IMG_8391.jpg

Det tar tid med meg, men her er i alle fall tråden på bilen som ble tatt samtidig som Mazdaen jeg tok for ca en måned siden.

Denne bilen tilhører Suvdal her inne, som er en tidligere kollega og kompis av meg. Det har vært snakk om å ta denne bilen i nærmere 2 år, men diverse ting har gjort at det ikke ble gjort noe før nå. Fikk bilen 3. april, og skulle ha den hos meg frem til 8. april. Jobben bestod av en 2-steg utvendig, i tillegg til rens av taktrekket. Bilen har vært hos møller og fått lakkert tak og panser for ikke så lenge siden. Når de på Møller demonterte taktrekket for å få av railsene før lakkering, har de nok ikke vært rene på hendene, for det var oljete fingermerker etter mange av listene. Pollenfilter skulle også byttes, og AC rens skulle taes. I tillegg skulle motoren få seg en etterlengtet vask.

Ved annkomst

Så til litt bilder av bilen før vask:

IMG_8081.jpg

IMG_8082.jpg

IMG_8083.jpg

IMG_8084.jpg

IMG_8085.jpg

IMG_8086.jpg

IMG_8087.jpg

IMG_8088.jpg

IMG_8089.jpg

IMG_8090.jpg

IMG_8091.jpg

IMG_8092.jpg

IMG_8093.jpg

IMG_8094.jpg

Som dere ser hadde Møller vært så snille å kjøre en liten runde med maskin på i alle fall panseret etter de lakkerte det også :thumbdown:

Vask

Startet vasken med å spraye ren P21 felgrens på felger, før jeg startet med motorvasken.

IMG_8097.jpg

Pakket så inn batteri og dynamo med plastposer før jeg sauset inn motorrommet med surfex blandet 1:3. Dette fikk ligge å virke en stund, før jeg skummet motorrommet med en blanding av 200 ml autofoam, 100 ml Megs APC, en liten sprut CG W+G, en kork Sonax glansvask og 500 ml varmt vann. Dette fikk også virke en liten stund før jeg skummet igjen, og gikk så over med diverse koster. Så ble motorrommet spylt med HT, før det igjen ble dynket, men denne gangen med Prickbort. Så skum og koster igjen, og HT etter det. Til slutt gikk jeg rundt med Surfex 1:3 og detail børste der det trengtes enda en runde, før det ble spylt med HT en siste gang.

IMG_8098.jpg

IMG_8099.jpg

IMG_8100.jpg

IMG_8101.jpg

IMG_8102.jpg

IMG_8103.jpg

IMG_8104.jpg

IMG_8105.jpg

IMG_8120.jpg

IMG_8121.jpg

IMG_8124.jpg

IMG_8141.jpg

IMG_8153.jpg

Så gikk turen til felgene igjen. P21 hadde nå fått virket ganske så lenge, og dermed dratt med seg mye møkk fra felgene. Gikk først over dekk og hjulbuer med Surfex 1:3, før jeg skrubbet dekk med børste med stiv bust. Så skummet jeg dekk og felger. Mens skummet jobbet med dekk og felger gikk jeg over hjulbuer med mothers børste med langt skaft. Til slutt spylte jeg både dekk og felger med HT.

IMG_8111.jpg

IMG_8110.jpg

IMG_8114.jpg

IMG_8117.jpg

IMG_8118.jpg

IMG_8122.jpg

IMG_8128.jpg

IMG_8129.jpg

IMG_8131.jpg

Så ble Prickbort lagt under list og ned, i tillegg til hele bagasjeluka. Surfex 1:3 ble lagt på resten av bilen. Felger fikk så en ny runde med P21. Denne gangen ble de gått over med div børster. Tok to felger før jeg skummet bilen. Så gikk jeg videre til de to neste felgene. Gikk så over alle sprekker og lister med detail brush mens skummet virket på bilen. Deretter ble bilen spylt med HT, før jeg igjen skummet felger og hjulbuer. Dette fikk ligge noen minutter, og deretter spylt av igjen. Sprayet så Prickbort i hjulbuer, før jeg tok håndvask av bilen. Vasket bilen med Mothers ullmitt og CG W+G i bøtta. Bilen ble så spylt, før den fikk stå noen minutter å lufttørke. Så fikk felger og lakk en runde med IronX, da det var igjen en del metallpartikler i lakken. IronX fikk virke mens jeg spylte hjulbuer med HT, og litt til, før det også ble spylt av.

IMG_8157.jpg

IMG_8162.jpg

IMG_8163.jpg

IMG_8164.jpg

IMG_8167.jpg

IMG_8173.jpg

IMG_8176.jpg

IMG_8179.jpg

IMG_8195.jpg

IMG_8201.jpg

IMG_8206.jpg

IMG_8220.jpg

IMG_8222.jpg

IMG_8229.jpg

IMG_8234.jpg

Siden det fortsatt var igjen en god del metallpartikler i lakken, og spesielt chromelista på dørene på bilen, ble hele bilen også clayet. Dette ble gjort med Bilthamber medium og rennende vann. Litt før i vaskeprosessen hadde jeg sprayet Surfex 1:3 i dørkarmene, og når jeg var ferdig med clayingen spylte jeg av dette med HT på minst trykk. Dette fungerte utrolig bra, og jeg trengte ikke bruke kost i det hele tatt. Så heretter lar jeg surfexen ligge ca 30 min i dørkarmene å virke på olja, og det funker som f ;)

IMG_8236.jpg

IMG_8240.jpg

IMG_8241.jpg

IMG_8253.jpg

IMG_8254.jpg

Bilen ble så tørket med Miracle Dryer før den ble kjørt i sola for å lufttørke mens jeg sjekket hvordan lakken så ut.

IMG_8249.jpg

IMG_8250.jpg

IMG_8251.jpg

IMG_8252.jpg

IMG_8255.jpg

IMG_8256.jpg

IMG_8259.jpg

IMG_8261.jpg

IMG_8262.jpg

IMG_8263.jpg

Rens av tak

Bilen ble deretter kjørt opp i verkstedet å gjort klar til å få renset taket. Fyrte opp MIMO’en med CG GC 1:16 og dynket taktrekket. Etter det hadde fått virket litt børstet jeg med en stiv børste. Sugde så opp igjen med MIMO’en. Gjorde dette to runder på hele taktrekket, og en runde med rent vann, før det jeg sugde opp var rent. Etter dette byttet jeg pollenfilter på bilen, og kjørte AC rens.

IMG_8268.jpg

IMG_8267.jpg

IMG_8269.jpg

IMG_8270.jpg

IMG_8271.jpg

IMG_8352.jpg

IMG_8353.jpg

Korrigering

Dagen etter maskerte jeg hele bilen, og gikk over for å måle lakkdybde. Kunne tydelig se på målingene at panser, tak og bagasjerom var omlakkert. Var derfor klar over at på disse stedene kunne lakken være noe mykere enn ellers. Lakktykkelsen var i snitt på 150 my, så jeg hadde nok å jobbe med.

IMG_8275.jpg

Startet så med combotesting. Prøvde først Gtechniq G1 på orange uber. Dette tok litt lite, så gikk opp til orange Gtechniq pad. Dette fungerte greit på de nylakkerte panelene, men på resten gikk jeg over med Gtechniq ull medium pad, og liten gul Scholl i stede. Kjørte på følgende metode: spre 1 runde med lite press på 800 rpm, 1 pass med litt press på 1200 rpm, 3-4 pass med mye press på 1500 rpm, så rett av. Dette la selvfølgelig igjen litt spøkelser, men det fikset jeg på steg 2. Det ble også igjen noen litt dypere riper som nok hadde trengt en god del våtslip får å få helt bort. Spesielt på toppen av bakfangeren var ille. Dette har så klart en sammenheng med at både barnevogn og annet blir dratt over den når det skal inn i bagasjerommet. I dørhåndtak brukte jeg en oppkuttet grønn 3M pad med FCP for hånd. På chromedetaljer ble polert med S03 Gold med detailing sticks. Takrailsene ble polert med liten gul Scholl pad og S03 Gold med mye press for å fjerne skjoldene. Denne comboen ble kjørt på følgende måte: 1 pass spre på 800 RPM, 2-3 pass med mye press på 1500 RPM, så rett av.

Så litt bilder:

50/50

IMG_8277.jpg

IMG_8280.jpg

IMG_8281.jpg

IMG_8282.jpg

IMG_8283.jpg

IMG_8284.jpg

Holos

IMG_8286.jpg

IMG_8287.jpg

Panser var ikke spesielt ille, men det var noe waterspots og som sagt en del hologrammer.

IMG_8290.jpg

IMG_8291.jpg

IMG_8292.jpg

50/50 av panser

IMG_8293.jpg

IMG_8296.jpg

Dyp ripe på A-stolpen. Denne ble ikke helt borte, da jeg kunne kjenne den godt med neglen.

IMG_8298.jpg

IMG_8299.jpg

50/50 med polish ikke tørket bort

IMG_8300.jpg

Etter polish tørket bort

IMG_8301.jpg

Før

IMG_8302.jpg

1 runde

IMG_8305.jpg

2 runder

IMG_8310.jpg

Litt dårlig 50/50

IMG_8311.jpg

IMG_8312.jpg

IMG_8313.jpg

IMG_8315.jpg

Litt dårlig før og etter bilde

IMG_8316.jpg

IMG_8317.jpg

Før

IMG_8318.jpg

Etter

IMG_8319.jpg

Før

IMG_8320.jpg

Etter

IMG_8321.jpg

Før

IMG_8322.jpg

50/50

IMG_8323.jpg

IMG_8324.jpg

IMG_8327.jpg

Før

IMG_8328.jpg

Etter(som sagt fortsatt mye igjen)

IMG_8329.jpg

Før

IMG_8336.jpg

Etter

IMG_8338.jpg

Før

IMG_8339.jpg

Etter

IMG_8341.jpg

Før

IMG_8350.jpg

Etter

IMG_8351.jpg

Holofjerning

Så var det klart for holofjerning. De nylakkerte panelene måtte jeg bruke S30+ på hvit sonus med DA maskin. Det virket som hologrammene satt "dypere" i lakken på disse panelene, da jeg kunne bruke Megs MG#205 på hvit sonus på resten av bilen. S30+ ble spredd på laveste OPM uten press, så kjørt 2 pass med en del press på full guffe, så rett av. Megs MG#205 ble kjørt først 1 pass på laveste OPM med null press, så 2 pass med en del press på full guffe, og til slutt 1 pass med litt mindre press fortsatt på full guffe så rett av. For å sjekke at jeg hadde fjernet hologrammene helt, brukte jeg 3M Kontrollspray til wipedown.

Før

IMG_8343.jpg

IMG_8344.jpg

Etter

IMG_8345.jpg

IMG_8346.jpg

IMG_8347.jpg

IMG_8348.jpg

Diverse

Rutene ble så renset med Nanolotus rens på hvit Sonus pad på DA maskin. Dette ble kjørt på full guffe i snitt 4 pass for å fjerne trafikkfilmen.

Så gikk jeg over all lakk og alle kriker og kroker med Megs Final Inspection for å fjerne støv og polishrester. Brukte kun myke kvalitetsmikrofiber, da lakken hadde en tendens til å være så myk at den fikk mikroriper av MF noen steder. Spesielt de nylakkerte panelene.

IMG_8355.jpg

IMG_8356.jpg

IMG_8359.jpg

Da var det klart til LSP. Fyrte opp vifteovnen så gradestokken nesten bikket 25 grader. Da var det klart til voks :)

IMG_8360.jpg

IMG_8361.jpg

LSP

Eieren ville ha god beskyttelse på denne bilen, dermed falt valget på SV Endurance. Denne ble brukt på all blank lakk, mens SV Opaque ble brukt på alle matte detaljer. Nanolotus ruteforsegling ble lagt på ruter, 1Z Gummi Pflege på utvendige og innvendige gummilister. I dørkarmene brukte jeg som vanlig CRC Multilube. Owatrol Polytrol ble brukt på utvendig plast, mens CG New Trim Look ble brukt på plast og gummi i motorrom. SV Pneu ble brukt på dekk, og CG Bare Bones i hjulbuer.

Innvendige ruter ble vasket med CG ruterens før jeg gikk over en siste runde med SV QF på lakk med SV micro polish MF.

IMG_8362.jpg

IMG_8363.jpg

IMG_8364.jpg

IMG_8365.jpg

IMG_8366.jpg

IMG_8367.jpg

Så var det duket for litt ferdigbilder :)

IMG_8370.jpg

IMG_8368.jpg

IMG_8369.jpg

IMG_8377.jpg

IMG_8384.jpg

IMG_8376.jpg

IMG_8373.jpg

IMG_8374.jpg

IMG_8375.jpg

IMG_8378.jpg

IMG_8379.jpg

IMG_8381.jpg

IMG_8383.jpg

IMG_8388.jpg

IMG_8387.jpg

IMG_8386.jpg

IMG_8390.jpg

IMG_8371.jpg

IMG_8391.jpg

Tror det gikk med ca 28 timer på denne jobben.

Håper dere likte detailen. Suvdal virket i alle fall som han ble fornøyd. Så får vi bare håpe han klarer å holde den ved like. Han burde i alle fall ha produktene til det nå ;)

Neste tråd kommer plutselig :)

Endret av Hans Marius
27

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja :thumbs: Eeeendelig kom den gitt ;) Da kommer jo plutselig penga å. hehe :thumbup:

Flere pakker på tur inn as we speak, så får håpe jeg snart har alt jeg trenger ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra som alltid Hans Marius.

Alltid en fryd å lese dine SS!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at du er skikkelig skikkelig i gang igjen :) Bra jobba!cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja :thumbs: Eeeendelig kom den gitt ;) Da kommer jo plutselig penga å. hehe :thumbup:

Flere pakker på tur inn as we speak, så får håpe jeg snart har alt jeg trenger ;)

Hehe, tok litt tid ja :P Men den som venter osv ;) Tviler ikke på at du har pakke på tur. Måtte selv bestille litt mer i dag. Snakker vi 20 liter Prickbort :rolleyes:

Veldig bra som alltid Hans Marius.

Alltid en fryd å lese dine SS!!

Takk takk Petter. Hyggelig å høre :)

Godt å se at du er skikkelig skikkelig i gang igjen :) Bra jobba!cred

Takk for det :) Godt å være ordentlig i gang igjen også!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken jobb og svært god S&S. Helt opp til din standard, Hans Marius! :) Cred er selvsagt :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berre lekkert! Gode bilder og bra writeup :thumbup: +1 cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra bilder og writeup. Ble jo fantastisk bra! Godt jobbet

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig flott jobb og bra writeup :thumbup:

Godt å se at du er tilbake og ser frem til flere S&S

+cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken jobb og svært god S&S. Helt opp til din standard, Hans Marius! :) Cred er selvsagt :thumbup:

Thanks :)

Berre lekkert! Gode bilder og bra writeup :thumbup: +1 cred!

Takker ;)

Kjempebra bilder og writeup. Ble jo fantastisk bra! Godt jobbet

Takk!

Virkelig flott jobb og bra writeup :thumbup:

Godt å se at du er tilbake og ser frem til flere S&S

+cred :)

Takk takk! Ny tråd ute ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket?

Niks :) Innvendig mekker jeg sjøl :) Iallefall så godt det lar seg gjøre :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat, og godt dokumentert writeup. Ble det ikke tatt noe annet innvendig, en taktrekket?

Takk tommy! Som Suvdal sier så fikser han det selv ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid kvalitet når du lager en S&S Hans Marius. :thumbup:

Bra jobba, cred for denne.

Godt tips med å la Suffex få virke lenge i dørkarmer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker jeg har fått en kjepphest når det gjelder å vaske og spyle og mase med trekket oppunder panseret:

IMG_8099.jpg

IMG_8387.jpg

Den ser ut til å ha blitt litt funky...

Men ellers en fin S&S, alltid gøy med omlakkerte paneler og måtte tenke på at den lakken gjerne er annerledes.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt og fint!:) Du har kontrol på dørkarmer:) Bakfanger er jo ofte veldig ripete, og mye kanter/vinkler, ikke så greit å måle lakkdybde heller. Kort sagt veldig pen jobb på pen farge..

Meget sporty av deg å fyre av med S&S i fleng, tar jo tid å knipse og ikke minst skrive/lime inn:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid kvalitet når du lager en S&S Hans Marius. :thumbup:

Bra jobba, cred for denne.

Godt tips med å la Suffex få virke lenge i dørkarmer.

Takk for hyggelige ord :) Absolutt verdt å la surfex ligge litt lenger ;)

Jeg merker jeg har fått en kjepphest når det gjelder å vaske og spyle og mase med trekket oppunder panseret:

IMG_8099.jpg

IMG_8387.jpg

Den ser ut til å ha blitt litt funky...

Men ellers en fin S&S, alltid gøy med omlakkerte paneler og måtte tenke på at den lakken gjerne er annerledes.

Takk! Ble litt mye vann i dempematta, og siden den ikke har noen fester på "toppen" ble den bøyd nedover. Men så fort den har tørket ordentlig ser den nok som vanlig ut :)

Blankt og fint! :) Du har kontrol på dørkarmer:) Bakfanger er jo ofte veldig ripete, og mye kanter/vinkler, ikke så greit å måle lakkdybde heller. Kort sagt veldig pen jobb på pen farge..

Meget sporty av deg å fyre av med S&S i fleng, tar jo tid å knipse og ikke minst skrive/lime inn:)

Takker :) Dørkarmer er ingen sak lenger nei ;) Som du sier, vanskelig å få målt plastfangere om du ikke har lakkdybdemåler type veldig dyr, så greit å være på den sikre siden. Tar tid å lage S&S ja, men blir nesten truet av eier så da må jeg bare sette meg ned :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar tid å lage S&S ja, men blir nesten truet av eier så da må jeg bare sette meg ned :P

Mangler vel strengt tatt ett par? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mangler vel strengt tatt ett par? ;)

Kommer de kommer! Nå er det jo ny bil i garasjen så den må nok prioriteres først ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive