Gå til innhold

Knutis' maskintråd (Tester, erfaringer osv)

Recommended Posts

Skrevet

Neida, ikke eneste skritt.

Man kan også gå over på en roterende for virkelig å lage vei i vellingen.

Jeg syns Bigfoot 21 er omtrent 2500kr bedre enn das6. ;)

Skrevet

Neida, ikke eneste skritt.Man kan også gå over på en roterende for virkelig å lage vei i vellingen.Jeg syns Bigfoot 21 er omtrent 2500kr bedre enn das6. ;)

Fin prisvurdering:-)

Men trekker du fra 21kit dette i prisen: 4x pads 180mm, samt 4x polish så blir dette ca. 1000lappen.

Trekk så bort prisen på en das6pro til ca 14-1500, så er plutselig ikke bf21 mer enn ca 2500 dyrere.. Og da medfølger bag som koster litt, forkle og en MF..

Men jeg er enig, men jeg synes at den store bakplate og pad på 21 er en fordel på mesteparten av min bruk på denne (korrigering panser,dører, tak..)

Mens 15 brukes på trangere områder, samt 2/3steg for finpolering,fjerning/unngå holo, der er ikke mindre bakplate noe ulempe, samt mindre bevegelse gjør den enda enklere etter min mening.

Hvis jeg måtte valgt en av de måtte jeg tenkt meg litt om.. Bigfoot21 kanskje, nei.. Bigfoot15 tipper jeg...

Siden jeg ikke helt er komfortabel med roterende enda (redd for å brenne lakk, ikke 100%trygg enda) så er dog begge gull verdt..

Skrevet

Husk også at bakplaten fra LH21 kan brukes på LH15. :)

Fort gjort å bytte.

Jeg har både 21 og 15 og syns den økte slaglengden på 21 passer meg ekstremt bra. Men det er ingen tvil om at 15 er en god maskin, for all del.

Prisvurderingen min var mot 500w som Alfred spør om btw, ikke pro-utgaven.

Øverst på min ønskeliste har det lenge stått en ny roterende, for det trengs. Mange biler med hard lakk i omløp. :)

• 3 weeks later...
  • Moderatorer
Skrevet

Lite innspill til meguairs G220. Bakplaten som følger med denne har temmelig dårlig borrelås.

Etter å ha brukt den litt har jeg funnet ut at den slipper taket på de fleste normale pads, siden bakplaten er litt for "korthåret"

Også meguairs sine egene pads har problemer med å beholde festet.

Ikke noe større problem enn å bytte bakplate, men fortsatt dårlig på en såpass dyr maskin.

Skrevet

Det blir du helt sikkert. :) Jeg har "noen" timer med Flex også, og jeg syns det er en kjempemaskin.

S3g og lilla Scholl fungerer veldig bra på denne lakken. Men du ville nok gått over med s30 og orange etterpå for å fjerne kjørespor og få opp glansen likevel. :)

Kan du variere med forskjellige puter s30 for å fjerne riper eller bør du ha s03 først? Står på flaska at du kan bruke ull for dypere riper med denne.Grunne tileg spør er at eg kun har denne foreløpig + sample av s17.

Skrevet

Både ja og nei. Veldig grov pute og veldig fin polish har sjelden god effekt.

Jeg har feks kjørt gul 3m som har medium cut på de groveste putene jeg har, uten særlig suksess. S17 er en litt rar polish; på noen biler er den perfekt til 1-stegs jobber, på andre lager den hologrammer og bare tuller. På sistnevnte kan det funke bedre med s3g faktisk, da den virker å inneholde mer oljer.

Kjør på med det du har så ser du hva du får gjort. :-)

Blir du ikke fornøyd, får du bestille s3gold neste gang.

Skrevet

Skil Masters 9950 fordeler:

-sterkere motor enn både Einhell BT1100 og Biltema

-behagelig pistolgrep

-bedre regulator enn Einhell og Biltema, mer stabilt turtall

-softstart

-bråker mindre enn Biltema

-relativt fin pris mange steder: 1000-1300kr normalt

Skil Masters 9950 ulemper:

-forholdsvis tung, på linje med Biltema vektmessig

-bråker mer enn Flex

Tar her med farten på forskjellige stiller på Skil-maskinen, all ære til Jan-H for målingene!

1-1000

2-1400

3-2250

4-2850

5-3100

6-3200

Har som nybegynner kjøpt denne maskinen men ser rundt omkring i bla. denne guiden at vanlig turtall i bruk ikke er særlig over 2000 så bra jeg fikk lest denne listen først, takker :thumbup:

Skrevet

Hei

har lyst til å kjøpe meg en poleringsmaskin, og har en cyclo , og har sett en flex 14.3-125 fra Bollnes bilvård med en poleringspakke verdi 1100kr selges for 3400kr , Er dette en bra maskin for en som polerere 2-3 biler i året ?

Skrevet (endret)

Det er en god maskin ja, personlig synes jeg den starter litt for høyt i turtall (1100) men det er sikkert en smakssak.

Feks får du Metabo eller Rupes 18 til nesten 1000lappen billigere enn Flexen, disse er også solide maskiner og starter lavere på turtall som jeg synes er en fordel. Tipper jeg hadde gått for Rupes til en liten hundrings mer enn Metaboen.

Endret av tr86
Skrevet

Har som nybegynner kjøpt denne maskinen men ser rundt omkring i bla. denne guiden at vanlig turtall i bruk ikke er særlig over 2000 så bra jeg fikk lest denne listen først, takker  :thumbup: 

Hei!

Moderne polisher cutter også bra på lave turtall, så høyt turtall er nå ikke så viktig som før. Det gjør bl.a at det blir mindre sjanse for spruting/rot, mindre støy og rett og slett at det er mer komfortabelt.

Hastighet må man dog finne ut av, da det er en kombinasjon av flere ting;

Lakktype (hard, myk, sticky osv), pad, polish osv

Skrevet

Det er en god maskin ja, personlig synes jeg den starter litt for høyt i turtall (1100) men det er sikkert en smakssak.

Feks får du Metabo eller Rupes 18 til nesten 1000lappen billigere enn Flexen, disse er også solide maskiner og starter lavere på turtall som jeg synes er en fordel. Tipper jeg hadde gått for Rupes til en liten hundrings mer enn Metaboen.

Jeg ville også idag, som nybegynner, gått for maskinen fra Rupes da jeg syns den gir mest for pengene.

Skrevet

Har nå tatt en bil med Skil Masters 9950 og må si at jeg angrer på at jeg ikke investerte i noe bedre for ikke bare er den tung og bråkete, men det verste var at den blir for varm til å hele tiden kunne holde den ene hånden helt ytterst på framstykket selv med hanske hvilket jeg synes var avgjørende for å holde stabilt og dermed få et optimalt resultat. Håndtaket som sitter framme er ok men det er vesentlig forskjell iom. at den ikke er foran selve maskinen som en kan se på f.eks. Flex og andre. Bøylen bak var nesten bare å glemme og var mest for å hvile maskinen på.

Skrevet

Jeg kjøpte en Fixit fra Jernia da jeg fant ut at jeg ville prøve noe som var litt sprekere enn en tohodet Biltema DA. Fixiten kostet meg vel litt over 500kr og jeg har brukt den mye og vært fornøyd. Men når jeg kjøpte Flex så merket jeg fort at det er en kvalitetsforskjell.

Fixiten blir varmere men ikke ubehagelig slik jeg brukte den, den har ujevnere gange så den er vanskeligere å kontrollere og holde stabilt (større risiko for at den skjærer avgårde på egenhånd), den starter ujevnt/drar ujevnt på turtallet, og hele sikringsknappdritten løsnet så jeg må holde hele maskina på huet og skrått for å påvirke leamikken nok til å få startet den opp (ja, ja, med garantien kunne jeg sikkert bytta den inn men jeg fant en workaround og da var jeg hæppi). Og så er den tyngre.

Men utover det med sikringen så merket jeg meg ikke noe med alt det andre før jeg testet en skikkelig maskin. Og har ikke angret et sekund på kjøp av Flex :wub:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Fikk min Rupes 15 fredag og testet den litt igår. Må si meg skuffet.

Den starter ikke på turtalls innstilling 1 og går ujevnt som fy på lavt turtall. Er dette normalt eller klasifiserer dette til ny maskin?

Skrevet

Får prøve den en gang til ikveld. Virker den ikke tilfredsstillende blir det mail til nettbutikken som solgte den.

Skrevet

Selv om det selvsagt skal virke, er det noen som bruker sine Bigfoot på 1 eller 2?

Tror jeg aldri har vært under 3 på spre av produkt, og 4på selve poleringen..

Skrevet

Annen maskin enn dere diskuterer nå riktignok, Krauss 500W, men den får jeg heller ikke startet på 1 om det er noe som helst motstand i systemet, må ha puta ikke nærmere enn at den subber i den statiske elektrisiteten over lakken, og så når den er dratt i gang kan jeg fysisk berøre lakken. Men jeg får jo spredd produktet like bra på 2 så jeg gjør heller det, ja

• DCN Poeng 1

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

• 3 months later...
k_sandnes
Skrevet (endret)

Flott tråd!:)

Endret av kristoffersandnes

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår