Gå til innhold

Knutis' maskintråd (Tester, erfaringer osv)

Recommended Posts

Skrevet

Ok. :) flott om du gidder å måle. :)

Men opprettholder rupes'en fart uavhengig av press? Og hvem er mest behagelig i forhold til støy? Flex eller rupes? :)

Skrevet

Støymålinger står på første side i antall desibel.

Mange liker ikke lyden fra Flex fordi den er mer høyfrekvent enn lyden fra Rupes. Jeg syns begge er ok.

Rupes'en holder farten bra ja.

Skrevet

Db er en ting, tenkte mer på hvilken som opplevdes mest slitsom. :) men alt i alt så er rupes sin maskin et godt kjøp da. :)

Skrevet

Da ble det Flex PE 14-2 fra bilnerden. :) gleder meg til å få hjem denne. :)

Skrevet

Gratulerer med knallgod maskin. :)

Takker. :) gleder meg til å prøve den. :)
Skrevet

Forskjellen i høyde på Rupes og Flex er ca 2cm, så du hadde helt rett. :)

Jeg merker dog ikke dette som negativt på noe måte, jeg holder uansett Rupesen litt annerledes enn Flex'en. Flex'en ble mye varmere i girhuset enn Rupes.

Skrevet

Absolutt.

Roterende har mange fordeler kontra DA:

De korrigerer mer og bedre på mye kortere tid.

De vibrerer nesten ikke og er normalt lettere vektmessig.

De sliter mindre på pads da rotasjonen er mer skånsom.

Større utvalg i bakplater.

Det er i grunn bare to ulemper for en nybegynner:

1. Du korrigerer mye på kort tid og kan oppnå høy varme på panelet. Det kan i verste fall føre til at du brenner lakken (misfarging) eller at lakken bobler (spesielt på plast).

2. Det skal ikke så mye til før du får kjørespor, og det krever litt teknikk for å kjøre roterende holofritt på mange lakktyper.

Ulempe nr 1 løses med erfaring, ulempe nr 2 løses enten med erfaring eller ved at du har en billig DA-maskin i bakhånd.

Jeg begynte selv å polere biler med roterende, og gjorde det i vel to år før jeg kjøpte min første DA. Leverte nok fra meg noen biler i starten med kjørespor, men det kom seg på sikt. :)

Skrevet

Hvor mye tid vil man spare ved å bruke en roterende til korrigering kontra DA? Synes det gikk mange nok timer når jeg tok min -08 A6 Avant med Flex DA.

Skrevet

Ekstremt vanskelig å anslå, da det kommer an på hardhet på lakk, hvilken polish du bruker, hvilken pute du bruker og teknikken din.

For min egen del, går det omtrent 40% av tiden på å korrigere et panel fra skikkelig ille til 100% strøkent, med roterende kontra en god DA. Ofte holder det bare med to runder på roterende, der jeg på DA må kjøre både tre og fire omganger for å oppnå samme resultat.

Om du ikke må ha det 100% strøkent derimot, eller har veldig myk lakk, er en god DA-maskin bedre.

Timene flyr nok uansett, så litt tålmod må man ha. :)

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen i høyde på Rupes og Flex er ca 2cm, så du hadde helt rett. :)

Jeg merker dog ikke dette som negativt på noe måte, jeg holder uansett Rupesen litt annerledes enn Flex'en. Flex'en ble mye varmere i girhuset enn Rupes.

Oki. :) da er jo det oppklart. :) nå ble det flex, så håper og tror jeg blir fornøyd med den. :)
Skrevet

Lakken var av typen Fantomsort perlemor som vistnok er ganske hard. Brukte S3g og lilla Scholl og avsluttet med S30 og oransje.

Skjønner at det var et litt vagt spørsmål, men en liten pekepinne fikk jeg :-)

Skrevet

Oki. :) da er jo det oppklart. :) nå ble det flex, så håper og tror jeg blir fornøyd med den. :)

Det blir du helt sikkert. :) Jeg har "noen" timer med Flex også, og jeg syns det er en kjempemaskin.

Lakken var av typen Fantomsort perlemor som vistnok er ganske hard. Brukte S3g og lilla Scholl og avsluttet med S30 og oransje.

Skjønner at det var et litt vagt spørsmål, men en liten pekepinne fikk jeg :-)

S3g og lilla Scholl fungerer veldig bra på denne lakken. Men du ville nok gått over med s30 og orange etterpå for å fjerne kjørespor og få opp glansen likevel. :)
Skrevet

Det blir du helt sikkert. :) Jeg har "noen" timer med Flex også, og jeg syns det er en kjempemaskin.

Startet den såvidt idag, og ble overrasket over hvor stillegående den var. Ikke så intens som flex sin DA. :)
  • 4 weeks later...
Skrevet

Har megs g220 v2 tvungen rotasjon og er det noko fordel kontra fri?

Skrevet

Hei!

G220 v2 har ikke tvungen rotasjon. Den er veldig lik das6 i bruk, en veldig lettkjørt og fin DA-maskin.

Dog litt stiv pris på den her til lands.

Fordelen med tvungen er at du lettere får opp mer temperatur i panelet og korrigerer mer enn med fri rotasjon.

Ulempen er at maskinen "drar" mer på lakken, blir litt mer sliten i armene av å bruke den.

En smakssak hva som er best av dette. :) Jeg liker begge deler.

Skrevet

Da ville jeg ikke kjøpt G220v2 da den er nesten lik din Krauss 500w.

Skal du ha noe som korrigerer mer, er det Bigfoot LH21R eller Flex DA som gjelder.

Skrevet

Da ville jeg ikke kjøpt G220v2 da den er nesten lik din Krauss 500w.Skal du ha noe som korrigerer mer, er det Bigfoot LH21R eller Flex DA som gjelder.

kva er pris forskjellen på desse?
Skrevet

Ville også sagt at bigfoot15 korrigerer bedre/raskere. Og er i tillegg (etter min mening) mer behagelig å bruke, virker bedre balansert og enda mindre vibrasjoner.

Skrevet

kva er pris forskjellen på desse?

Rupes Bigfoot selges nå kun som kit med puter og polish, og er da 700kr dyrere enn Flex sin DA.

Ville også sagt at bigfoot15 korrigerer bedre/raskere. Og er i tillegg (etter min mening) mer behagelig å bruke, virker bedre balansert og enda mindre vibrasjoner.

Jeg syns ikke LH15R er nesten 4000kr bedre enn Das6. :) Det er en god maskin, men du bør prøve LH15R-bakplate på LH21R om du får sjansen: det beste fra begge verdener.
Skrevet (endret)

Da ville jeg ikke kjøpt G220v2 da den er nesten lik din Krauss 500w.Skal du ha noe som korrigerer mer, er det Bigfoot LH21R eller Flex DA som gjelder.

Rupes Bigfoot selges nå kun som kit med puter og polish, og er da 700kr dyrere enn Flex sin DA. Jeg syns ikke LH15R er nesten 4000kr bedre enn Das6. :) Det er en god maskin, men du bør prøve LH15R-bakplate på LH21R om du får sjansen: det beste fra begge verdener.

Det meg bigfoot15 var ment som et svar på at det ikke nødvendigvis bare er bigfoot21 eller Flex som er neste skritt fra krauss, da jeg mener bigfoot15 også korrigerer raskere / bedre

Når det er sagt synes jeg synes jeg ikke nødvendigvis bigfoot21 er 4000 bedre enn krauss heller (bf15/21 er jo relativt lik i pris)

Endret av tr86

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår