Gå til innhold

BSA sin SAAB 9-3SS, 2.0t | Oppgradering til xenon prosjektor

Recommended Posts

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg redigerer bildene i MS Paint for å fjerne bilskilt før jeg laster dem opp på intarwebtuben... må begynne å ta av skiltene før jeg tar bilder.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet (endret)

Er jo en løsning. Kan gjøre det i LR og, men veldig ofte er jeg ikke innom der med bilfiklebildene. Hadde liksom vært så fint å kunne gjøre det fra Photobucket når man først er der. Det finnes noe redigeringsverktøy, bl.a en "brush-tool" men den gjør ikkenoesomhelst!? Kan jo alltids sette en "stikker" over, men en burdagskake eller smileyface blir liksom lettere distraherende...

Endret av bsa
Skrevet

Jeg eksporterer bildene mine fra LR, og så blar jeg fort gjennom de krympede jgp-filene med IrfanView (gratisprogram) og fjerner skiltnr med F12-redigering (henter farge med dråpetelleren og tegner over, synes det blir renere enn en stor generisk svart eller hvit firkant), lagrer med samme navn. Ferdig.

Ganske fort gjort så lenge jeg ikke roter meg bort og begynner å føle at fargen ikke matcher skiltet godt nok, sladd er sladd :)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

25.10.12

Fikk endelig testa skumkanonen jeg kjøpte i et gruppekjøp hos Bilnerden for en stund tilbake.

Hadde litt problemer med at jeg ikke får konstant trykk. Akkurat som om ikke maskinen leverer nok trykk, eller at skumkanonen slepper igjennom for mye trykk?

Uansett hva jeg gjorde av innstillinger var det ingen forskjell. Ikke noe lekkasjer fra koblinger. Fikk liksom sveipa en dørbredde før maskinen hiksta et kvart sekund og sånn gikk nå kvelden. På med originallansen, og alt funket som normalt.

Sjekk om det ligger noe i rørsystemet i kanonen. Hos meg ble "mellomrøret" tett pga at en (hjemmesnekra) pakning hadde kilt seg inni der. Rettet opp den og kanonen fungerte som en drøm igjen.

Og tilslutt: Noen som har funnet en god metode og slette bilskilt i Photobucket?

Bilskiltene kan redigeres bort i bildebebandlingsprogram som Photoshop, paint eller et gratisalternativ til Photoshop: The Gimp http://www.gimp.org/

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet (endret)

Sjekker rør :)

Ang redigering: Greia er at jeg gjør ofte dette på jobb og da har jeg verken LR eller Photoshop tilgjengelig som jeg har hjemme, men jeg fant en løsning, "Adjustment" - "Doodle" gir muligheten til frihåndstegning i fritt valgt farge. :)

Fikk litt problemer med ett av bildene. Selv om jeg valgte lagre og erstatt, så viste den ikke redigeringene. Måtte tilslutt lagre en kopi. Men nå har PB nettopp kjørt en oppdatering av helel layouten så det er endel rusk ute å går der nå. (hadde de implementert en fargepipette og nå så blire bra...)

Edit: Ser at på "Sticker" - "Pride" kan man velge et rektangel og velge bort regnbuefargen. Men man må vel bruke flere for å dekke et skilt, da de er låst i str forholdet.

Endret av bsa
Skrevet (endret)

Jeg tenker som så at om noen vil ha bilen din, så tar de den. Man tar jo ikke av skiltet på en parkeringsplass. Der kan det stå folk og skrive det ned, ta bilder og alt mulig rart for alt du vet.

Når det er sagt, så er jo eksponeringen "litt" høyere her på nett enn på en parkeringsplass, men poenget mitt er at folk er sleipe og frekke uansett.

Forresten en strålende tråd. Du er en tålmodig og pirkete kar, bsa! Veldig bra ;)

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Skrevet (endret)

Jeg tenker som så at om noen vil ha bilen din, så tar de den. Man tar jo ikke av skiltet på en parkeringsplass. Der kan det stå folk og skrive det ned, ta bilder og alt mulig rart for alt du vet.

Når det er sagt, så er jo eksponeringen "litt" høyere her på nett enn på en parkeringsplass, men poenget mitt er at folk er sleipe og frekke uansett.

Forresten en strålende tråd. Du er en tålmodig og pirkete kar, bsa! Veldig bra ;)

Jeg er forsåvidt litt enig i det. Men skader ikke å ta de enkle forhåndsregler man kan. Og sannsynlighetene for at noen aktivt gidder å oppsøke SAAB'en min eller den feite stereo'n er nok små ;)

Edit: Og takk for go' ord ja :)

Endret av bsa
Øyvind G
Skrevet

Jeg hadde problemer med at kanonen min fusket (skummet kom og gikk). Tok den helt ifrahverandre for å se at det ikke var tett noen plass. Fant ikke noe her.

Til slutt kom jeg frem til at slangen som går ned i flasken faktisk sugde seg fast ved bruk (kunne ikke se det, men hadde selv en teori om at dette kunne være årsaken). Jeg kappet enden av slangen skrå og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.

Skrevet (endret)

Tja...ikke at jeg helt skjønner hvorfor og hvordan, men problemet er løst iallefall. :)

Inni her

IMG_0807.jpg

Sitter denne lille følsomme karen.

IMG_0809.jpg

Etter mye om og men og frem og tilbake er konklusjonen:

Den satt for hardt fast. Jeg løsnet den og skrudde den inn igjen, men skru den fast med to fingre. Stopp så fort man merker motstand.Tar du i litt fusker den, løsner du den en halv omregning det samme.

Go figure!?

Men alt ok, nå iallefall, holder trykket og flaska tømmes sakte men sikkert. :)

Jeg hadde problemer med at kanonen min fusket (skummet kom og gikk). Tok den helt ifrahverandre for å se at det ikke var tett noen plass. Fant ikke noe her.

Til slutt kom jeg frem til at slangen som går ned i flasken faktisk sugde seg fast ved bruk (kunne ikke se det, men hadde selv en teori om at dette kunne være årsaken). Jeg kappet enden av slangen skrå og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.

Det skal jeg faktisk gjøre med min også bare for å være på den sikre siden.

Endret av bsa
Skrevet

Hmmm jeg skal jaggu åpne min egen skumkanon og se etter den dysa der, har ikke tenkt så langt.

For jeg har testet kanona uten den innvendige slangen (holder flaska oppned så renner det jo såpe den veien det skal inn i systemet) og den spytta allikevel.

Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Simen
Skrevet

Fine skumbilder bsa. Men ingen bilder av ren og blank bil?

Speilhusene dine er av svart, gjennomfarget plast...

Hva var poenget ditt. Går jo an å lakke dem allikevel? Må vel ha grunning først men..

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Hva var poenget ditt. Går jo an å lakke dem allikevel? Må vel ha grunning først men..

Det er jo tre uker siden jeg skrev det... du forventer ikke seriøst at jeg skal huske noe som er eldre enn 15 minutter, vel? :)

Skrevet

Etter mye om og men og frem og tilbake er konklusjonen:

Den satt for hardt fast. Jeg løsnet den og skrudde den inn igjen, men skru den fast med to fingre. Stopp så fort man merker motstand.Tar du i litt fusker den, løsner du den en halv omregning det samme.

Jeg overfalt skumkanona mi før jeg dro fra lageret i stad, og den lille terten satt noe inni perkkele fast! Gleder meg til å teste om dette var det som skulle til :fun:

Skrevet

Fine skumbilder bsa. Men ingen bilder av ren og blank bil?

...

...herregud så flaut :blush:

Gikk litt i ball da jeg måtte redigere å slenge inn noen nye linker.

Fiksa nå. Takker ;)

Jeg overfalt skumkanona mi før jeg dro fra lageret i stad, og den lille terten satt noe inni perkkele fast! Gleder meg til å teste om dette var det som skulle til :fun:

Jeg krysser fingrene! :)

Skrevet (endret)

Ang motorvarmeren som jeg monterte litt oppi her:

Defa kontaktvarmer. 300W. Testa den i morres. -1 grad. Da hadde motorvarmeren stått i et par timer. Fant en artikkelsom mente at det skulle holde. (Og det var en graf der, så da er det bevis nok for meg ;) )

Nå har jeg tre minutters kjøring til jobb så jeg vet ikke om motoren egentlig ble fortere varm, kjente ikke det på varmeanlegget for å si det sånn.

Men, ved oppstart var tempnåla fortsatt på null. Er dette vanlig? Eller må den stå på i mer enn to timer?

Endret av bsa
Skrevet

Jeg har alltid hatt motorvarmer (ikke på avensisen, det var mest fordi jeg angra på kjøpet før jeg rakk å montere noe) og erfaringen fra Yarisen, som hadde en sånn oljetemp-lampe i dashen som alltid starta som blå uansett hva det var for temperaturer (sommer som vinter), så så jeg at med motorvarmer i kaldt vært så gikk den fortere i normal modus (slukket) enn uten. Typisk ble motoren varm på 3km ved kaldstart, mens med motorvarmer kunne den slukke nesten med en gang (litt avhengig av utetemperatur selvfølgelig). Har kupevarmer også, siden jeg ikke har garasjeplass, så jeg vet ikke så mye om hva som kom ut av anlegget.

De artiklene jeg har lest om bruk av motorvarmer sier at en time er nok, så jeg tror ikke det er noe poeng i å la den gå lenger hvis det ikke ramler under -15 eller noe

Skrevet

Mener å ha lest at Defa opplyser om en varmeforskjell på ca 30grader. Altså ved - 10 vil motoren ha 20grader.

Skrevet

Hmm, takker for innspill.

Får vel teste litt "med/uten og tid/distanse før det skjer noe med den nåla" ser det ut til.

Skrevet

Eg har ein 03 s60 2.4d med motorvarmer.

Eg får null reaksjon på tempmåleren uansett kor lenge den står på. Merker at glødelampa skrus av med ein gang ved bruk av motorvarmer.

Og det virker som om temperaturen stiger litt fortere når motorvarmeren er i bruk.

So det er nok greit for motoren at den brukes.

Eg har og kupevarmer. Og det anbefalles! Har dessverre dårligt med strøm, so den blir brukt på halv styrke.

Det negative med kupevarmer er at snø/is smelter og renner ned til dørene der det fryser til igjen.

Eg bur på ein plass med veldig lite nedbør og må køyre igjennom ein 6,5km lang tunell til jobben, so for min del går det greit.

Skrevet

Bra å høre todleif, da er nok alt som det skal :thumbup:

Kupevarmer får jeg evnt supplere med etterhvert. Synes egentlig det veldig fort kommer varme nok til at jeg ikke fryser øra av meg :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Fikla litt med steinsprang og stått litt på hue i motorromet over helga.

Steinsprangfixing er fortsatt under utbedring, så det får jeg komme tilbake til.

Tok av spjeldhuset heter det vel, noen som mente det var kjekt å få rengjort fra tid til annen. Tenkte jeg skulle få tatt MAF og MAP og noe andre sensorer også, men må få tak i de rette rengjøringssprayene først. De tinga der er visst litt følsomme.

Rimelig møkkete under dekslet.

IMG_0823.jpg

Og det kan vel se ut som om den pakningen ikke er heeelt tett. Får vel få tak i en ny.

IMG_0829.jpg

Tok av hele huset. Lot spjeldet stå der det sto. Leste et sted at tannhjula var litt følsomme og ikke var så glad i å bli pressa rundt.

Brukte forgasserrens. Gjorde vei i vellinga den.

Var ikke såå ille på fremsida.

IMG_0833.jpg

Betraktlig mere gugge på baksiden.

Frem med tannbørste.

IMG_0835.jpg

Og basert på andre utsagn jeg kom med her om dagen, så får jeg vel høre det nå ;)

Men det er vanskelig å la den tuben ligge gitt.

IMG_0842.jpg

Ren og pen.

IMG_0844.jpg

IMG_0848.jpg

Joa, jeg kunne sikkert fått den ennå blankere :)

IMG_0849.jpg

Og gikk over litt rør og slangeklemmer og festeanodninger med mere Autosol,

slangen der fikk litt GTechniq T1. Blei litt bedre iallefall, men mer igjen til neste runde.

Skulle nesten hatt en avleggs elektrisk tannbørste til sånne knotesteder som detta. :)

IMG_0850.jpg

Spørsmål:

På bildet under er det endel sorte små flekker. Disse likner veldig på de jeg var borte i på bremsekalippere også. Og de vil fankern ikke vekk uansett hva jeg prøver med.

Autowheel, Surfex, Prickbort, CarbClean, RustRens, Citrusrens, Trix, ingenting beit.

Andre forslag?

IMG_0845.jpg

• DCN Poeng 3
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

De flekkene er vel oljerester som har brent seg fast i godset... spørs om det i det hele tatt er mulig å få dem vekk uten å slipe.

Skrevet

Nei, ikke akkurat på denne, men jeg testet Autowheel og Trix og de skulle jo ha litt av samme effekten selv om IX nok er sterkere.

Kan jo teste en kveld.

Det er liksom det og malingsfjerner som er igjen i arsenalet ;)

Øyvind G
Skrevet (endret)

Nei, ikke akkurat på denne, men jeg testet Autowheel og Trix og de skulle jo ha litt av samme effekten selv om IX nok er sterkere.

Kan jo teste en kveld.

Det er liksom det og malingsfjerner som er igjen i arsenalet ;)

Ta en titt på de siste sidene i loggen min (vet ikke om du har sett det). Holder på med å få noen gamle felger rene og pene, så jeg har prøvd litt av hvert der. Har ikke fått bort alt selv, men ganske mye av det.

Link til logg finner du i signaturen min ;)

Edit:

Ser nå at du har hvert en tur i loggen min, men jeg aner jo ikke om du har fått med deg de siste postene.

Endret av Øyvind G

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår