TobiasW

Min første S&S: BMW X5 3.0da

23 innlegg i emnet

Heisann!

Da er det på tide for meg å legge ut min første S&S her på forumet. Bilen er en 2002 BMW X5 3.0da med så og si alt utstyr man fikk i 2002. Fargen heter Titansilver tror jeg. Generelt sett var den ganske slitt i lakken, og eier informerte om at den ikke hadde blitt polert på 5-7 år... Så jeg skjønte fort at det var litt jobb å gjøre her. Målet var hvertfall å få bilen i generelt bedre stand.

Litt bilder før arbeid:

3.jpg

2.jpg

1.jpg

4.jpg

IMG_9731.jpg

IMG_9732.jpg

IMG_9733.jpg

IMG_9734.jpg

IMG_9738.jpg

Startet med å vaske bilen grundig.

Hjulene får Bilberry 1:6 (har virket her noen min) for så å bli skrubbet nøye med detailpensel

IMG_9740.jpg

Deretter fikk lakken en dusj med Prickbort som fikk virke i 5 min ca.

IMG_9743.jpg

IMG_9744.jpg

IMG_9747.jpg

Felger fikk også Prickbort, her var det også litt å jobbe med

IMG_9749.jpg

Så ble bilen "skumlagt" med Meguiars NXT car wash blandet med VP Orange Pre-Wash, og avspylt (Gleder meg til å få foam cannon nå snart)

IMG_9750.jpg

Deretter ble den håndvasket grundig med Meguiars mikrofiberhanske og CG CW+G og spylt av.

Da var det tid for clayen, etter to dører på passasjersiden:

IMG_9752.jpg

Litt bilder innvendig:

IMG_9758.jpg

IMG_9759.jpg

IMG_9761.jpg

IMG_9763.jpg

IMG_9764.jpg

IMG_9766.jpg

Deretter var det inn for litt inspeksjon...

IMG_9767.jpg

IMG_9768.jpg

IMG_9769.jpg

IMG_9772.jpg

IMG_9786.jpg

IMG_9787.jpg

IMG_9788.jpg

IMG_9800.jpg

IMG_9801.jpg

IMG_9804.jpg

IMG_9810.jpg

IMG_9811.jpg

Startet litt med frontlyktene for de var så matte at xenonlyset nesten ikke slapp igjennom

IMG_9779.jpg

Biltemas tohodede-DA-maskin, orange Cyclopad og Scholl S03 Gold:

IMG_9780.jpg

IMG_9781.jpg

Det ble bedre

IMG_9782.jpg

Listene mellom dørstolpene ble tatt med samme combo. Tror det er en form for pianolakk her på shaddowline utgaven?

IMG_9773.jpg

IMG_9774.jpg

IMG_9778.jpg

IMG_9784.jpg

Speil ble tatt med samme combo:

IMG_9792.jpg

IMG_9793.jpg

Det er lite bilder av arbeidet med lakken, for fargen var svært vanskelig å ta bilder av. Serlig 50/50. Men det ligger litt før bilder oppe, og etter noen runder med gul Cyclopad og Meguiars Ultimate Compound ble det bedre:

IMG_9836.jpg

IMG_9838.jpg

IMG_9839.jpg

IMG_9866.jpg

IMG_9867.jpg

Inni alle dørhåndtak var det mye riper, så hær var det frem med håndkraft, random pad og S03 Gold:

IMG_9843.jpg

IMG_9854.jpg

IMG_9844.jpg

IMG_9846.jpg

Siden det var MANGE steinsprut spurte eier om jeg kunne prøve å gjøre det bedre. Bilder:

IMG_9825.jpg

IMG_9826.jpg

IMG_9828.jpg

IMG_9832.jpg

Pusset lett med Dremel og sandpapir, for så å fylle med lakk fra BMW to strøk, etterfulgt av klarlakk. Ble bedre hvertfall

IMG_9829.jpg

IMG_9830.jpg

IMG_9831.jpg

IMG_9832.jpg

IMG_9833.jpg

IMG_9834.jpg

IMG_9835.jpg

BMW-grillen var ikke veldig pen, så den fikk en runde med mye gnikking og Autosol

Før:

IMG_9847.jpg

IMG_9848.jpg

Etter:

IMG_9851.jpg

IMG_9853.jpg

IMG_9863.jpg

Deretter ble bilen støvsugd innvendig og vasket med CG Green Clean, og dashbord fikk Meguiars Natural Shine, bildene kommer med etterbildene.

Meguiars #16 ble lagt på lakken, tørket 15min og så buffet av med mikrofiber. Samtidig fikk all plast rundt bilen Owatrol Polytrol, dekk fikk CG New Look Trim Gel og hjul fikk Meguiars NXT 2.0 tech wax. NB: der hvor det ble brukt S03 Gold, ble det etterfulgt med S17+

IMG_9866.jpg

IMG_9867.jpg

IMG_9858.jpg

IMG_9859.jpg

IMG_9860.jpg

IMG_9865.jpg

Litt etterbilder :)

IMG_9868.jpg

IMG_9869.jpg

IMG_9870.jpg

IMG_9872.jpg

IMG_9873.jpg

IMG_9874.jpg

IMG_9875.jpg

IMG_9876.jpg

IMG_9878.jpg

IMG_9879.jpg

IMG_9880.jpg

IMG_9881.jpg

IMG_9882.jpg

IMG_9883.jpg

IMG_9884.jpg

IMG_9885.jpg

IMG_9887.jpg

IMG_9888.jpg

IMG_9889.jpg

IMG_9890.jpg

IMG_9891.jpg

IMG_9892.jpg

IMG_9893.jpg

IMG_9894.jpg

IMG_9895.jpg

IMG_9896.jpg

IMG_9897.jpg

IMG_9899.jpg

IMG_9900.jpg

IMG_9902.jpg

IMG_9903.jpg

IMG_9905.jpg

IMG_9906.jpg

IMG_9907.jpg

IMG_9908.jpg

IMG_9909.jpg

IMG_9910.jpg

IMG_9911.jpg

IMG_9912.jpg

IMG_9913.jpg

IMG_9915.jpg

IMG_9916.jpg

IMG_9918.jpg

IMG_9919.jpg

IMG_9920.jpg

IMG_9921.jpg

IMG_9923.jpg

IMG_9924.jpg

IMG_9925.jpg

IMG_9926.jpg

IMG_9927.jpg

Ble mange etterbilder hvertfall. Selv er jeg ganske fornøyd med arbeidet jeg fikk gjort på 16-17 timer, tross tilstanden til bilen i utgangspunktet.

Kom gjerne med tips, innspill og kommentarer! :)

Endret av TobiasW
23

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første jobb dette :thumbup:

Skal du slipe steinsprutene ved en senere anledning? Og fikk du felgene rene med Bilberry 1:6 på første forsøk, eller måtte du over flere ganger? De så inngrodde ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det litt å ta tak i kan man trygt si. Du løftet denne bilen svært mange hakk! +1 cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble litt av en før/etter forskjell! Den bilen så jo ikke ut...synd noen lar bilen gå for lut og kalt vann!

Cred gitt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første jobb dette :thumbup:

Skal du slipe steinsprutene ved en senere anledning? Og fikk du felgene rene med Bilberry 1:6 på første forsøk, eller måtte du over flere ganger? De så inngrodde ut :)

Takktakk :) Nei, det er ikke planen foreløpig... Kan ikke så mye om reparasjon av steinsprut, men så jo at de burde blitt våtslipt senere. Felgene var meget inngrodde ja! Hele bilen og ble vasket to ganger, i tillegg til avfetting. Felgene fikk 2-3 runder med Bilberry totalt, og jeg synes den fungerte utmerket selv i 1:6 :)

Her var det litt å ta tak i kan man trygt si. Du løftet denne bilen svært mange hakk! +1 cred :)

Ja, det var noe å ta tak i ja! Takk skal du ha :)

Det ble litt av en før/etter forskjell! Den bilen så jo ikke ut...synd noen lar bilen gå for lut og kalt vann!

Cred gitt :D

Takk :) Jeg vet, hadde jeg hatt en så flott bil ville jeg hvertfall vasket jevnlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb dette. Bilen ser ut slik en X5 burde se ut på etterbildene dine.

Cred velfortjent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke akkurat det peneste BMW har produsert i mine øyne, men jaggu klarte du å gjøre bilen utrolig pen :thumbup:

Veldig bra resultat! Hadde unektelig vært gøy med "før"-bilde av motor, med tanke på hvordan resten av bilen så ut før du begynte ;)

Cred er naturligvis avgitt B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommel opp fra meg her. Formidabel jobb som blir gjort på denne bilen.Du løfter den mange hakk opp på alle fronter.

Grønn knapp en selvfølge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ser jo meget bra ut :) kred for en god første s&s.Ikke enkelt å få frem forskjellen på 50/50, så så mest på før og etter bilde av hele bilen.Da så det bra ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av et utgangspunkt :blink: Men det er moro med skikkelig forandring ja, pent!

Nå er jeg ikke sikker på BMW, men på de fleste biler(under millionklassen) er det "krom-look"-plastpynteringer i grillen, da er det dårlig stemning med Autosol(det blir rent og fint, men mye slipemerker) Hvis det er plast så er det best å bruke f.eks. s17 med en håndpad. :)

Autosol er uansett grov, selv på metall, så det være greit å teste med noe finere(s17, s3 etc) før man eskalerer til Autosol.

Edit* Innlegg nr 900, Jeey :fun:

Endret av AndersB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred gitt! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for veldig bra resultat som første S&S :thumbup:

Blei en stor forskjell på bilen etter du hadde vært der ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb dette. Bilen ser ut slik en X5 burde se ut på etterbildene dine.

Cred velfortjent.

Takktakk, det var hyggelig :)

Ikke akkurat det peneste BMW har produsert i mine øyne, men jaggu klarte du å gjøre bilen utrolig pen :thumbup:

Veldig bra resultat! Hadde unektelig vært gøy med "før"-bilde av motor, med tanke på hvordan resten av bilen så ut før du begynte ;)

Cred er naturligvis avgitt B)

Tusen takk! Skal prøve å huske før bilde av motor også. Til info var ikke motor sååå ille sett i sammenheng med resten av bilen, for på verksted for ca 1 år siden hadde den fått motorvask. Ikke at jeg tror de legger ned like mye finisharbeid som vi på dette forumet ville gjort :)

Tommel opp fra meg her. Formidabel jobb som blir gjort på denne bilen.Du løfter den mange hakk opp på alle fronter.

Grønn knapp en selvfølge.

Tusen takk, hyggelig feedback! :)

Den ser jo meget bra ut :) kred for en god første s&s.Ikke enkelt å få frem forskjellen på 50/50, så så mest på før og etter bilde av hele bilen.Da så det bra ut :)

Takker! :) Var ikke lett å ta 50/50 bilder nei. Eneste som fungerte var på shaddowline-listene, lyktene og speilene. De andre var ikke verdt å legge ut, for kamera klarte ikke å fange det opp.

Litt av et utgangspunkt  :blink: Men det er moro med skikkelig forandring ja, pent!

Nå er jeg ikke sikker på BMW, men på de fleste biler(under millionklassen) er det "krom-look"-plastpynteringer i grillen, da er det dårlig stemning med Autosol(det blir rent og fint, men mye slipemerker) Hvis det er plast så er det best å bruke f.eks. s17 med en håndpad.   :)

Autosol er uansett grov, selv på metall, så det være greit å teste med noe finere(s17, s3 etc) før man eskalerer til Autosol.

Takk :) Jeg er veldig sikker på at det ikke er plast i grillen, kjentes ikke sånn ut og det ble ikke slipemerker. Men skal ikke si det for sikkert. Tar med meg tipsene ;)

Edit* Innlegg nr 900, Jeey :fun:

Flott jobb :thumbup:

+cred

Takk :)

Cred gitt! :thumbup:

Takk :)

Cred for veldig bra resultat som første S&S :thumbup:

Blei en stor forskjell på bilen etter du hadde vært der ;)

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en veldig fin SS, ihvertfall på den korte tiden!

Blir overrasket hvor ille folk behandler bilene sine. Denne bilen kan umulig ha fått noe særlig omtanke de siste åra.. Godt du fikk gitt den litt love! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trengte den, for å si det sånn....X5 er jo en pen bil synes jeg, men denne var skikkelig møkkete. Hva var det nederst på dørene?

Flott jobb, eier BØR bli happy når han ser resultatet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en veldig fin SS, ihvertfall på den korte tiden!

Blir overrasket hvor ille folk behandler bilene sine. Denne bilen kan umulig ha fått noe særlig omtanke de siste åra.. Godt du fikk gitt den litt love! :)

Tusen takk :) Ja, det er synd, jeg hadde ikke gjort det selv.

Det trengte den, for å si det sånn....X5 er jo en pen bil synes jeg, men denne var skikkelig møkkete. Hva var det nederst på dørene?

Flott jobb, eier BØR bli happy når han ser resultatet :)

Det nederste på dørene er ikke lett å si hva var, men det ville ikke vekk etter Prickbort og "skummet". Måtte som sagt vaske bilen 2 ganger i tillegg til 2 x avfetting for å få det nederste på dørene og felgene rene igjen. Tusen takk :) Eier var så happy så! Selv synes han at han hadde fått en 2011 X5 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pent resultat på så kort tid ;)

cred servert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb dette ja :) Litt av en forvandling!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive