ØHN

2005 Mercedes-Benz ML - ØHN detail

49 innlegg i emnet

2005 Mercedes-Benz ML


IMG_0103.jpg

Jeg traff på eier for noen uker siden og han nevnte på at bilen hans nok trengte litt pleie. Han snakket også om at det hadde blitt noen riper etter at han hadde forsøkt å gni vekk et eller annet. Han hadde brukt "skrubben" sa han. Vi avtalte at han skulle ta kontakt rett over påske. Han skulle ut og reise og kunne være uten bil noen dager. Mandag for ei uke siden tok han kontakt. Bilen ble levert seint mandag kveld og avtalt ferdig søndag. Jeg hadde sagt at det ikke var nødvendig for ham å vaske på forhånd. Siden bilen er sølvgrå, var ganske møkkete og det var mørkt så jeg ikke omfanget av ripene. Jeg parkerte bilen i garasjen og tok kvelden.

Dag 1

Tirsdag etter jobb mens jeg fant frem vaskesaker kom Thomas_K og Dennis innom for en liten titt. Vi skravla og jugde litt, mens jeg fant frem litt saker til forvask. Jeg ville begynne med Prickbort og IronX på karosseri, og P21S på felgene. Skiltplata bak plundret jeg med å få av, en av skruene var helt rustet fast. Jeg ga meg før jeg ødela skruene...

Pip pip
IMG_9965.jpg

IMG_9966.jpg

IMG_9968.jpg

IMG_9967.jpg

IMG_9972.jpg

Men først trengtes en HT spyling for at Prickbort skulle få gjort jobben sin. Etter avspyling fikk jeg bedre inntrykk av bilen. Den bar preg av mye børsteløs vask. Swirls var det ikke mye av, men bilen var generelt veldig matt og skjoldete. Tydeligvis lenge siden denne var rørt av menneske eller maskin.

IMG_9974.jpg

IMG_9976.jpg

IMG_9977.jpg

IMG_9978.jpg

Etter avspyling så ikke felgene så verst ut ved første øyekast, men kanten hadde en del inngrodd skitt. Venstre felg foran var klart den med mest smuss. Før påføring av P21S Power Gel tørket jeg felgene med snabeldyret fra Autobahn.

IMG_9979.jpg

IMG_9980.jpg

IMG_9982.jpg

Prickbort med SurfexHD bruker jeg mye. Siden det også var noe kvae-/harpiksaktige flekker på panser og tak kjørte jeg ren Surfex 1:0.

Men først skulle prickbort og IronX få gjøre jobben sin en 10 minutters tid hver. Ganske varmt i været og lite sol gjorde at den kunne ligge på uten å tørke.

Det var ikke mye asfalt på bilen, men litt fikk PB å jobbe med

IMG_9983.jpg

IMG_9984.jpg

IMG_9985.jpg

IMG_9986.jpg

IMG_9987.jpg

Jeg spylte P21 av felgene uten bruk av børste først. Det var fortsatt en del igjen.

IMG_9988.jpg

IMG_9989.jpg

Så fikk bilen tørke mens jeg var på babysvømming med de små håpefulle.

Vel hjemme igjen var det IronX sin tur. Lakken virket generelt ganske rustbrun, så jeg var spent på hvordan det ville reagere på denne. Først fikk felgene... og det skjedde ting rimelig fort.

IMG_9991.jpg

IronX fikk litt å jobbe med på lakken også

IMG_9990.jpg

Så var det SurfexHD sin tur. Jeg var spent på om den ville ta de kvae-/harpikslignende flekkene.

IMG_9992.jpg

Så ble Foma 747 og skumkanon fra Scandicshine ladet med ren Bilthamber Autofoam.

IMG_9994.jpg

IMG_9993.jpg

Felgene var fortsatt ikke bra men bilen nærmet seg klar for vask med mitt. Da hadde også min gode nabo Thomas_K dukket opp igjen. Han ville prøve seg på felgene og smatt fort hjemom for å fange Scholl Spam. Et forsøk på gjensittende møkk, ble med forsøket. Møkka satt så godt at jeg senere tok og børstet med IronX og rubbet resten med Meguiar's D151.

IMG_9995.jpg

Som den naturligste ting i verden for gutter på jakt etter mus, fant vi på og åpne panseret. Musejakta bragte umiddelbare resultater.

IMG_9997.jpg

Vi syntes synd på motoren og startet like så godt en real motorvask. SurfexHD, ren BH autofoam og børster hjalp en del. men først da Thomas_K dro frem dampsteamer, og jeg bidro med Whitesprite, tok festen av. Vannrenna på framskjermene hadde noen skikkelig voksaktige flekker som vi jobbet lenge med å få vekk.

IMG_9998.jpg

IMG_9999.jpg

Jeg avsluttet dag 1 med en Meguiar's mitt og NXT såpe i Scandicshinebøtte med grit.

Dag 2:

Jeg hadde bare anleding til å jobbe et par timer med bilen denne dagen, så tiden ble brukt til
SurfexHD på dekk, plast og gummidetaljer

IMG_0005.jpg

IMG_0004.jpg

Dag 3:

Eier var mest spent på om det gikk an å få gjort noe med ripene etter skrubben, men ville gjerne at jeg gjorde rent inni også.

IMG_9969.jpg

IMG_9973.jpg

IMG_9970.jpg

IMG_0006.jpg

Under baksetene

IMG_0008.jpg

IMG_0010.jpg

IMG_0009.jpg

Felgene begynte å bli rene, men bar preg av noen år på veien.

IMG_0012.jpg

Bilen var klar for clay

IMG_0015.jpg

Dessverre hadde ikke SurfexHD tatt alle flekkene i lakken og mild Megs clay funket ikke. Det ble en strafferunde for hånd med ren SurfexHD.

IMG_0016.jpg

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

Resten av dag 3 gikk med til rengjøring av interiør. Bilen ble grundig støvsugd. Matter ble dynket i sterk Green Clean, spylt med HT og fuktigheten sugd ut med Foma Mimo. Interiør ble rengjørt med Green clean.

Dag 4

Hjulbuene bak var omlakkert pga rust. PTG viste noe høye verdier på begge dører på den siden med mest riper, typisk 160 -200 my. Verdiene varierte noe mot resten av bilen, så kanskje større deler hadde fått ny lakk.

IMG_0020.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0022.jpg

Litt å ta tak i

IMG_0027.jpg

I tillegg til 95 og 205 ble D151 brukt som mellomsteg. Megs burgunderpad på M95 og roterende, spredd på laveste og opp på 1500 rpm med mye press som ble sluppet til middels press på slutten. Burgunderpad på D151 med FlexDA med 5 i hastighet. Mye press som ble sluppet litt på slutten. M205 med Megs gul polishpad på FlexDA med 4 i hastighet. Middels til lett press.

IMG_0026.jpg

IPA

IMG_0025.jpg

Siden jeg kjenner bilmerket ble det konstantert at denne har keramisk lakk. C foran fargekoden viser det. Lakken er skikkelig hard.

IMG_0014.jpg

Etter et forsøk med gul polishpad og D151, gikk jeg rett på M95 og burgunder pad med hele kroppen som press.

Ikke mye refleksjon fra halogen her

IMG_0028.jpg

En, to og tre runder fikk opp glansen, men mye igjen fortsatt.

IMG_0029.jpg

IMG_0030.jpg

IMG_0031.jpg

Kona stakk innom garasjen for å se om jeg var i live. Det var jeg, så hun knipset et par bilder. Hun lurte litt på om dette var rette måten å tilbringe en fredagskveld på. Jeg bare gryntet et eller annet uforståelig.

IMG_0032.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

Arbeidet bragte resultater etter 6-7 runder på 1500 rpm og mye press. Spredde på 600 og rett opp på tre på Makitaen, og avsluttet der. Jeg prøvde rød Solo-ull også, men det tok ikke mer enn burgunder+varme.

IMG_0037.jpg

IMG_0038.jpg

IMG_0039.jpg

Jeg bestemte meg for å våtslipe litt. ONR som lube

IMG_0041.jpg

IMG_0042.jpg

IMG_0043.jpg

Takk til Nanolotus. Kjelleren full av 25pk's

IMG_0044.jpg

IMG_0045.jpg

IMG_0046.jpg

IMG_0050.jpg

IMG_0052.jpg

IMG_0053.jpg

IMG_0059.jpg

IMG_0049.jpg

Står ikke lenger helt i stil med resten

IMG_0055.jpg

IMG_0058.jpg

D151

IMG_0059.jpg

Dag 5:

Vokset, en siste støvsuging, Pneu på dekk, plast og i hjulbuer. Gummi fikk noe Megs-greier. Filt bak rengjort med Green Clean under vask. Eksos fikk grov svamp med IronX og SV metallpolish

Ferdigbilder:

IMG_0089.jpg

IMG_0101.jpg

IMG_0102.jpg

IMG_0061.jpg

IMG_0090.jpg

IMG_0093.jpg

IMG_0094.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0096.jpg

IMG_0098.jpg

IMG_0099.jpg

IMG_0100.jpg



Tidsbruk: 34 timer
Takk for oppmerksomheten.

90

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Himmel....

Ble noe til forandring dette her.. interiøret var i en egen klasse gitt, var jo en åker det der....

Tok Bilt Hamber surfex HD kvaen ok?

Cred for utsøkt jobb på en stor bil..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på en bil som så veldig vanskelig ut ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott jobb, og writeup. Eneste å sette fingeren på (personlig mening) er SV merket på bakluka. Synes det passer bedre inne i dørkarmen. Men cred er selfølgelig levert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott turnaround dette ØHN :)

Cred er gitt for god tålmodighet og ikke minst ett topp resultat :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Himmel....

Ble noe til forandring dette her.. interiøret var i en egen klasse gitt, var jo en åker det der....

Tok Bilt Hamber surfex HD kvaen ok?

Cred for utsøkt jobb på en stor bil..

Tusen takk. Bilthamber 1:0 løste dette med ca et halvt minutts gnukking pr. flekk :)

Nydelig jobb på en bil som så veldig vanskelig ut ;)

Takk skal du ha. Mye av tiden gikk med til rengjøring :)

Meget flott jobb, og writeup. Eneste å sette fingeren på (personlig mening) er SV merket på bakluka. Synes det passer bedre inne i dørkarmen. Men cred er selfølgelig levert.

Tusen takk for cred og gode ord. Liker merket på bakluka jeg da. ;) Jeg spurte ikke eier om dette, Satser på at han ikke har noe i mot å ha det merket der. :)

Flott turnaround dette ØHN :)

Cred er gitt for god tålmodighet og ikke minst ett topp resultat :)

Tusen takk for cred, B. Har gått en god skole hos deg og Ketil veit du :)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo kanon bra :) kjempe jobb.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gromt. Grønn knapp er såklart trykket på

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra! ;)

Tenker eieren ble sjokket over at bilen hans kunne bli så fin...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burgunder pad er grove saker :) Kjempebra jobb! Fra traktor til luksusbil på 34 timer jo ;) Jeg også liker å plassere swissvax merket utenpå bilen om det passer litt inn noen plass.Vil ha det der, så folk kan se det ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Særdeles bra jobba - knallhard lakk på disse bilene ja! Bra bilde av deg oppe i tråden her - og til alle dere andre, ja - det er slik vi ser ut når huleboer-mannen i oss kommer fram for å pushe mest mulig kraft mot panelet :) Selvfølgelig kred-verdig så det holder dette her! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du svarte så mye drit det var i og på denne da

grattis med flott utført jobb, fikk nytt liv denne

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra job ØHN :thumbup:

Kanskje anbefale eier en vaske pakke og vaske tips den bilen så jo ikke ut :shocking2:

Likte veldig godt bakrummet med streker som en ny klippet gress matte :thumbs: Detaljer detaljer :blush:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon jobb dette her ØHN :)

Fint at Surfex tok kvaen. Bra tips ;)

Cred er gitt :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette her da :thumbup: . Kommer å henter dampmaskinen i kveld tenker jeg.

Bilen så mye værre ut enn det bildene klarer å gjengi. :shocking2:

Ble eieren fornøyd eller?

Cred er servert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på stor bil. Fytti katta hvordan den så ut før du begynte.

Mange bra tips i writeupen og bra bilder. Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo kanon bra :) kjempe jobb.

Tusen takk! :)

Gromt. Grønn knapp er såklart trykket på

Takk skal du ha :)

Veldig bra! ;)

Tenker eieren ble sjokket over at bilen hans kunne bli så fin...

Takk takk. Han ble litt overrasket ja ;)

Burgunder pad er grove saker :) Kjempebra jobb! Fra traktor til luksusbil på 34 timer jo ;) Jeg også liker å plassere swissvax merket utenpå bilen om det passer litt inn noen plass.Vil ha det der, så folk kan se det ;)

Det merket skjemmer ingen :) Burgunder er helt suveren når man skal ta i litt. FlexDA+Burgunder+Meguiar's D151 fjerner mye og avslutter veldig fint uten spøkelser på medium til hard lakk. Ypperlig til å rydde opp etter skikkelig grov korrigering.

Særdeles bra jobba - knallhard lakk på disse bilene ja! Bra bilde av deg oppe i tråden her - og til alle dere andre, ja - det er slik vi ser ut når huleboer-mannen i oss kommer fram for å pushe mest mulig kraft mot panelet :) Selvfølgelig kred-verdig så det holder dette her! :thumbs:

Mange takk skal du ha. Keramisk lakk får frem ur-instinktet, helt klart :)

du svarte så mye drit det var i og på denne da

grattis med flott utført jobb, fikk nytt liv denne

Ja, den var realt ingrodd og nedsauset med gammal drit. Vasking og rengjøring ble en unormalt stor del av jobben. Takk for gode ord :)

Veldig bra job ØHN :thumbup:

Kanskje anbefale eier en vaske pakke og vaske tips den bilen så jo ikke ut :shocking2:

Likte veldig godt bakrummet med streker som en ny klippet gress matte :thumbs: Detaljer detaljer :blush:

En vaskepakke blir aldri feil, men det krever jo at den blir benyttet. Det tror jeg ikke vil skje her ;) Etter den runden eier hadde med med skrubben, anbefaler jeg han å fortsette børsteløs vask en stund til.

Jeg skal innrømme visse tvangstanker også når det gjelder plenklipping. Faste kjøremønster, sikting på ulike punkt i andre enden av hagen for rette linjer og alle detaljer ryddet med kantklipper først, så det hele havner i oppsamleren på klipperen. Veldig fornøyd med pris/kvalitet på Nanolotus mf. Deilig å bare kunne fange en ren, ny, uten å gå tom med det første. :)

Kanon jobb dette her ØHN :)

Fint at Surfex tok kvaen. Bra tips ;)

Cred er gitt :thumbup:

Tusen takk :) Ren Surfex fikset dette greit. Har aldri før hatt behov for noe sterkere enn 1:1, men her måtte "alle kluter til".

Ble bra dette her da :thumbup: . Kommer å henter dampmaskinen i kveld tenker jeg.

Bilen så mye værre ut enn det bildene klarer å gjengi. :shocking2:

Ble eieren fornøyd eller?

Cred er servert.

Hyggelig at du stikker innom, men det skulle egentlig bare mangle om jeg ikke stakk nedom deg med den. Takk for lånet :) Både du og jeg veit hvor ille den var, men sølvgrå er en tilgivende farge. Det som gir en nøyaktig pekepinn på tilstanden, er musehullet og gulvet på førersiden. Takk for motivasjon og fokus på detaljer, mens jeg følte jeg stod til livet i drit og møkk. Det gjorde jobben lettere :) Jeg la ut nøkkelen og eier hentet den på natten, men jeg fikk en SMS som sa følgende; "Bilen ble kjempefin. Jeg er kjempefornøyd" Så da er den saken biff :)

Flott jobb på stor bil. Fytti katta hvordan den så ut før du begynte.

Mange bra tips i writeupen og bra bilder. Cred :)

Tusen takk, Geir. Fint å høre at write up'en er til nytte :) Jeg lærte litt om vask og rengjøring "the hard way" kan man vel si.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, Øyvind! :) Her var det nok å henge fingra i.

Kanskje eieren lar "skrubben" få stå i fred neste gang han skal gni vekk noe fra lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, Øyvind! :) Her var det nok å henge fingra i.

Kanskje eieren lar "skrubben" få stå i fred neste gang han skal gni vekk noe fra lakken.

Takk skal du ha. Det var litt å henge fingra i kan en vel trygt si :) De ripeskadene var såpass tydelig på sølvgrå upolert bil, at eier selv var oppmerkson på dem. Vi får tro han har lært ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow Øyvind, du har da ingen grunn til å ikke lage flere S&S tråder. Denne er jo super :) Og for en jobb. Var rett og slett noe av det verste jeg har set på en sølvfarget bil!

Cred vellfortjent mener i alle fall jeg ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive