dansken

2007 Passat Stv

I påsken tok jeg på meg to biler, og dette er den første.

Eier hadde kjøpt den brukt bare noen uker tidligere, så her var det mye gammel skade å rette opp i, til tross for at den angivelig skulle ha vært tatt godt vare på :unsure:

Her er hva som ventet meg

IMG_5089Large.jpg

IMG_5090Large.jpg

IMG_5091Large.jpg

IMG_5092Large.jpg

IMG_5094Large.jpg

Enda bilen er møkkete ser man tydelige spor av swirls og hologrammer :blink:

IMG_5095Large.jpg

IMG_5096Large.jpg

IMG_5097Large.jpg

IMG_5098Large.jpg

IMG_5099Large.jpg

Planen var vask av bil og shine av sommerfelger onsdag kveld, maskering og polering torsdag og fredag, og siste detaljer lørdag morgen før overlevering til eier.

Bilen ble sprayet med Prickbort som fikk lov å stå 6-7 minutter mens jeg blandet såpevann til vasken etterpå. Så la jeg på CG Grime Reaper som rakk å tørke inn mens jeg holdt på med sommerhjulene, som ble sauset inn i Bilberry Safe Wheel 1:3 og dekk med Surfex HD 1:10.

Nå fant jeg ut at det ikke var noen ”foam-gun” til høytrykkspyleren, og min nyinnkjøpte foam-cannon til Alto/Nilfisk naturligvis ikke passet til Kärcheren jeg hadde til rådighet. Men ettersom det var en slange på høytrykkspyleren, så blandet jeg en sterk såpeblanding i vaskebøtten, og fikk hjelp til å holde slangen i bøtten, for å skumlegge bilen :) Ble ikke noe tykt skum av dette, men med CG Maxi Suds II i bøtten, gjorde det absolutt nytte likevel! Det fikk lov å stå noen minutter, før jeg spylte bilen og vasket med Maxi Suds II og den nye sea sponge fra Verdal’n ;) Deretter ble bilen spylet igjen, og slik så det ut

IMG_5100Large.jpg

IMG_5101Large.jpg

IMG_5102Large.jpg

IMG_5103Large.jpg

Lakken ville absolutt ikke slippe vannet, og tilmed med to nye tørkehåndklær slet jeg med å tørke bilen. Når jeg la håndkle på tak og panser, var det mye vann igjen på bilen, og når jeg prøvde å dra tørkehåndkle over lakken lugget det veldig. Har aldri vært borte i at det var SÅ vanskelig å tørke en nyvasket bil, men etter litt over en halv time var bilen tør, og dette var hva som ventet meg.

Riper på førerdør :o

IMG_5106Large.jpg

IMG_5107Large.jpg

Riper på forskjerm

IMG_5108Large.jpg

IMG_5109Large.jpg

IMG_5110Large.jpg

Resten av det som ventet meg

IMG_5111Large.jpg

IMG_5112Large.jpg

IMG_5113Large.jpg

IMG_5114Large.jpg

IMG_5115Large.jpg

IMG_5116Large.jpg

IMG_5117Large.jpg

IMG_5118Large.jpg

IMG_5119Large.jpg

IMG_5120Large.jpg

IMG_5121Large.jpg

Nå kom så turen til sommerhjulene. Bilberry hadde fått stå nesten en time, og jeg fant frem en Vikanbørste og resten av såpevannet fra bilvasken. Baksiden av felgene var ”lakkert” med noe som var sykt ruglete, så de fikk en runde med Iron-X etterfulgt av prickbort. Jeg prøvde meg også med Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover, men den ruglete overflaten spiste både clay og mikrofiberkluter, så jeg ga opp baksiden. Fronten ble spylet, tørket og fikk en runde med CG Wheel Guard. Dekk fikk Swissvax Pneu, og slik ble resultatet

IMG_5104Large.jpg

Da var det tid for mat i gode venners selskap og litt søvn før de neste to dagers utfordring. Våknet opp til strålende sol torsdag morgen, og dette var synet som møtte meg når jeg kjørte ut bilen

IMG_5122Large.jpg

IMG_5123Large.jpg

IMG_5124Large.jpg

IMG_5125Large.jpg

IMG_5126Large.jpg

IMG_5127Large.jpg

IMG_5128Large.jpg

IMG_5129Large.jpg

Da var det tid for maskering

IMG_5130Large.jpg

IMG_5131Large.jpg

Vanligvis ville jeg testet kombo’er, men med tanke på at VAG-lakk vanligvis er hard, og det var dype riper gikk jeg rett på med Scholl 3 Gold på gul pute på Makita roterende poleringsmaskin. Sprer produktet på laveste hastighet uten press og går over 4-5 pass med ca 1500 o/m og MYE press på de verste ripene. Jeg var ikke så nøye med å avslutte pent, da jeg uansett hadde planlagt fullt steg med finere polering etterpå. Flere steder måtte jeg kjøre 3 runder med 4-5 pass, for bare å få forholdsvis greit resultat (skulle absolutt hatt våtslipeutstyr til denne!)

IMG_5132Large.jpg

IMG_5133Large.jpg

IMG_5134Large.jpg

IMG_5135Large.jpg

IMG_5137Large.jpg

IMG_5138Large.jpg

IMG_5139Large.jpg

IMG_5140Large.jpg

Front- og bakfanger i plast fikk også S3 Gold på gul pute, for å få tatt tilstrekkelig.

Ripe før

IMG_5141Large.jpg

Ripe etter

IMG_5142Large.jpg

IMG_5143Large.jpg

Ene ripen i førerdøren var fortsatt svært synlig etter 4 runder med 4-5 pass og MYE press, så jeg fant frem 3M Kontrollspray og 3M sliperondell. Jeg fikk dempet ripen mye, men som man ser i midten av våtslipen, ble den ikke helt borte

IMG_5144Large.jpg

Her er området polert opp igjen og man ser fortsatt restene av ripen men jeg sa meg fornøyd med resultatet

IMG_5152Large.jpg

Jeg ble kvitt det meste ellers, men laget massevis av kjørespor

IMG_5145Large.jpg

IMG_5146Large.jpg

IMG_5147Large.jpg

IMG_5148Large.jpg

IMG_5149Large.jpg

IMG_5150Large.jpg

IMG_5151Large.jpg

Det var alt jeg rakk om torsdagen. Tak og panser var et sant helvete, da begge hadde fått bake i solen hele dagen. Resten av bilen hadde jeg tatt etterhvert som hver side av bilen var i skyggen. Etter å ha kjørt mange pass med mye press på hele bilen passet det veldig godt med grillmat og pils i gode venners selskap :D

Fredag morgen var det da tid til å fjerne alle kjøresporene fra dagen før. Sidene og bakende av bilen var ikke så vanskelig å jobbe med. Kjørte Scholl S30+ på grønn Über-pute, spredte på laveste hastighet, og kjørte 2-3 pass med medium press og ca 1500 o/m og sluttet av med 2 pass med samme hastighet men da uten press. Dette funket fjell på sidene, front og bak, men tak og panser måtte jeg jobbe betydelig mer med for å få pent. Jeg burde naturligvis tenkt meg til at lakken var varmesensitiv og hadde bakt i solen hele dagen, men jeg jobbet i steden med hastighet, mengde produkt og press.. Så tak og panser tok sykt lang tid å få greit :huh:

IMG_5153Large.jpg

IMG_5154Large.jpg

IMG_5156Large.jpg

IMG_5157Large.jpg

IMG_5158Large.jpg

IMG_5159Large.jpg

IMG_5160Large.jpg

IMG_5161Large.jpg

IMG_5162Large.jpg

IMG_5163Large.jpg

IMG_5164Large.jpg

IMG_5165Large.jpg

IMG_5166Large.jpg

Når jeg var ferdig å kjøre S30+ var det tid til å spyle poleringsrester av bilen. Sprayet på 3M Kontrollspray i alle åpninger, og åpnet panseret og la en runde CG Grime Reaper 1:5, mens resten av bilen ble dynket i Sufex HD 1:10. Nå trengte jeg ingen bøtte, så jeg blandet Valet Pro Orange Pre Wash og CG Maxi Suds II i en 0,5 liter flaske, og fikk hjelp til å holde slangen på høytrykkspyleren i flasken, mens jeg skumla motor og bil. Gikk så over motor med en langhåret kost, og mens det fikk stå litt, gikk jeg over kriker og kroker med Swissvax Detail kost. Deretter ble bilen spylet ren og tørket, og nå gikk tørking som en lek. Det var svært lite vann som lå igjen nå gitt :D

Jeg la da på Swissvax Shield på hele bilen, og mens den fikk stå og kose seg, fant jeg frem CG Green Clean 1:16 med mikrofiberklut og tok en kjapp runde på interiør etterfulgt av Scholl Purple. Vinduene innvendig fikk Scholl Ice og utvendig fikk alle ruter en runde med CG Wet Mirror Finish. Shield ble buffet av og bilen kjørt inn for å stå natten over.

Eier hadde vært innom og lagt om til sommerhjul, så vinterhjulene ble vasket med Bilberry, Vikan kost og litt såpevann, samt en runde med Iron-X for å bli kvitt det gule belegget rundt ”eikene”. Dekk samt bilens gummimatter ble vasket med Surfex HD 1:10 og Vikan-kost, og begge deler ble behandlet med Scholl Blue. Jeg burde ha vasket baksiden av vinterfelgene, og ha lagt voks på felgene, men maten sto på bordet.. Så enda en gang ble dagen sluttet av med grilling og kald Carlsberg i gode venners selskap, og nå var det i grunn kun kosejobb som sto igjen lørdag formiddag, nemlig utvendig plast og krom B)

Og her er synet som ventet meg lørdag morgen :D

IMG_5167Large.jpg

IMG_5168Large.jpg

IMG_5169Large.jpg

Øyelokkene var limt på med Sika, uten å ha blitt behandlet på noen måte. Jeg la på Owatrol, men det hadde dessverre ikke nok virkning

IMG_5170Large.jpg

Så fortsatt jeg med Owatrol på resterende plast, og effekten er like imponerende hver gang :thumbup:

IMG_5171Large.jpg

IMG_5172Large.jpg

Krom, takreling og beskyttelsesplaten på bakfangeren ble alle behandlet med Swissvax Metal Shine, og ferdig resultat ble sånn

IMG_5173Large.jpg

IMG_5174Large.jpg

IMG_5175Large.jpg

IMG_5176Large.jpg

IMG_5177Large.jpg

IMG_5178Large.jpg

IMG_5179Large.jpg

IMG_5180Large.jpg

Og til sist.. Det som var igjen av ripene på førerdør og forskjerm

IMG_5181Large.jpg

IMG_5182Large.jpg

Totalt tidsforbruk ca 25 timer.

Takk for titten :)

32

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette.. det ble en stor overgang... blank og fin.. cred gitt

Jeg skal selv polere en Svart Passat CC om 2 uker.. Er lakken grei og jobbe med?

Kyrre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobba! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette.. det ble en stor overgang... blank og fin.. cred gitt

Jeg skal selv polere en Svart Passat CC om 2 uker.. Er lakken grei og jobbe med?

Kyrre

Takk for det! :)

Hvis du kan unngå å stå i solsteken en hel dag, er lakken hard men grei å jobbe med. Den er som sagt varmesensitiv, og kjenner du at produktene jobber mot deg, så gå videre til neste panel, og kom heller tilbake når panelet du holdt på med har kjølt seg ned :thumbup:

Endret av dansken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:) Nydelig
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobb og flott writeup dette her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent resutat etter flott arbeidsinnsats. +1 cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Nydelig

Takk for det :)

Knallbra jobb og flott writeup dette her...

Tusen takk!!

Pent resutat etter flott arbeidsinnsats. +1 cred :)

Takker og bukker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb dette:)

hvordan var krom listene på denne? like dårlig som de fleste andre?

Fine biler spessielt i svart og ny stelt:)

tommel opp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb Mikael. Så ut til sårt å trenge en runde med maskinen din denne her....

Fant en grønn knapp jeg trykket på her ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall dette Mikael! cred servert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobba her :) Husker den Passaten jeg tok at lakken var veldig grei å jobbe med, og meget takknemlig :)

Blankt og pent ble det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sweet - en meget bra utført detail, gode bilder og masse no-fake-holde-det-ekte bilder i sola! :thumbs: og grønn-knapp trykket!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble stor forandring ja, Veldig bra og grønn knapp ble benyttet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb og godt dokumentert dette:) Ble blankt og fint.

Jeg skal selv gjøre en jobb på lik bil, bare grå om ikke lenge. Det blir i første omgang bare en 1-stegs så kjører nok på med S17+ der tror jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle!!

Veldig hyggelig å komme hjem til så mange gode tilbakemeldinger :)

Fin jobb dette:)

hvordan var krom listene på denne? like dårlig som de fleste andre?

Fine biler spessielt i svart og ny stelt:)

tommel opp!

Kromlistene på denne var ikke ille i det hele tatt. SV Metal Polish på en mikrofiberklut holdt i massevis, og ingen av listene hadde flasset eller mistet farge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike bra :)

Eg begynte på en touran med samme farge i dag :) greit å ha basis oppskrift på hvordan man skal kjøre så takk for den :)

Jeg ser jeg må øve meg å ta flere/bedre bilder så eg får dullet meg til å lage en show and shine snart :9

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette her, eieren bør være greit fonøyd nå. Dytta på den grønne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive