ØrjanA

SS: BMW 325D M-tech

Fikk levert denne på tirsdags ettermiddagen for full utvendig shinings. Hadde den inne for en titt i høst så hva som skulle gjøres var allerede klart når den nå ble levert inn. Lakken har vært forsøkt "reddet" av et annet firma i Oslo noe som har resultert i "effektlakk" ;) Har tatt flere sorte BMW`er de siste årene (X6, X3 og 320DAT) så hadde et viss håp om hva som skulle til for å få det ønskede resultatet. Set skulle vise seg å være en helt annen lakk å jobbe på en noen av de andre jeg tidligere har vært bortpå. Ble endel prøving med forskjellge komboer og fant da tilslutt en bra kombinasjon som ga resultatet jeg ønsket.

Produktlist:

Hjul:

Bilberry safe wheel clean

Prikkbort

Iron-X

CG Vertua Bond

Swissvax Autobahn

Scholl Blue

Motorrom:

Scholl Rapid 9000 1:3

Scholl Spam

Scholl Blue

Karosseri:

Scholl Rapid 9000 1:3

Prikkbort

Iron-X

CG Gloss Workz

Optimum Power Clean

Menzerna SIP

Menzerna PO85RD

Scholl S03Gold

Scholl S17+

CG Vertua Bond

Swissvax Quick Finish

Swissvax Crystal Rock

CG Metal polish

Scholl Ice 9000

Før bilder:

DSC_0309.jpg

DSC_0310.jpg

DSC_0311.jpg

DSC_0312.jpg

DSC_0313.jpg

DSC_0314.jpg

DSC_0315.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0318.jpg

Først på programmet stod vask. Begynte som vanlig med å gi felgene en runde med Bilberry safe wheel clean. Mens dette fikk virke fikk bilen en runde med Scholl Rapid 9000. Motorrommet fikk også en runde med Scholl Rapid 9000. Alt dette fikk ligge på og godgjøre seg i drøyt 10 minutter før det ble spylt av. La så en runde med prikkbort på bil og felger. Dette fikk ligge på i gode 7-8 minutter før jeg skumla hele bilen/motorrommet med en skumblanding bestående av CG gloss workz og Optimum power clean som fikk ligge på i 5 minutter før det ble spylt av. Det var så tid for å finne frem Iron-X og hele bilen fikk en runde med dette. Iron-X fikk ligge på i 7-8 minutter før det ble spylt av. Så var det frem med bøtten som var fylt med såpevann blandet på CG citrus wash og vasket med Swissvax Wash pudle. Etter dette ble det en matbit mens bilen fikk lufttørke og det var klart for en inspeksjonsrunde....

Etter vask:

DSC_0323.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0325.jpg

DSC_0326.jpg

DSC_0328.jpg

DSC_0329.jpg

DSC_0330.jpg

DSC_0331.jpg

DSC_0332.jpg

DSC_0333.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0335.jpg

DSC_0341.jpg

DSC_0342.jpg

DSC_0343.jpg

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg

DSC_0346.jpg

DSC_0347.jpg

DSC_0357.jpg

DSC_0358.jpg

DSC_0361.jpg

DSC_0378.jpg

DSC_0382.jpg

DSC_0387.jpg

DSC_0395.jpg

DSC_0396.jpg

DSC_0397.jpg

DSC_0399.jpg

DSC_0401.jpg

DSC_0402.jpg

DSC_0412.jpg

DSC_0415.jpg

DSC_0429.jpg

DSC_0432.jpg

Forrige eier hadde forsøkt seg med steinsprut rep av et pat steinspruter som jeg hadde lovet å våtslipe for å få litt mindre synlige:

DSC_0353.jpg

DSC_0355.jpg

Etter sliping, før polering:

DSC_0363.jpg

DSC_0362.jpg

Så var det tid for å finne riktig kombo for denne tyskerbrakka....

Optimistsisk som jeg var så ble første forsøk:

Scholl S03Gold på gul Über pad etterfulgt av Scholl S30+ på orange Scholl pad = Ikke bra, tok masse, ble blankt, men selv etter S30+ så var det holos å spotte.

Så ble det:

Scholl S03Gold på gul Über pad etterfulgt av Scholl S17+ på grønn Über pad og til slutt S30+ på orange Scholl pad = >Enda litt blankere, men fremdeles spor selv etter S30+.........

Forsøkte å tenke helt annerledes og gikk derfor over på:

Menzerna SIP på Scholl ullpute, Scholl S17+ på grønn Über pad og tilslutt Menzerna PO85RD også den på grønn Über pad = MEGET BRA!!!! Wiped 2-3 ganger med Scholl CF02 og fant ikke spor i det hele tatt (håper det er tilfelle også i sterk sollys ;) )

Menzerna Sip på ull ble bruk på denne måten: spredde på laveste hastighet uten press. kjørte så opp på 1600-1800 o/min med mye press 2-3 pass og kjørte med samme hastigheten og lite press til det kun var en tynn hinne igjen. Kjørte så et pass med lav hastighet uten press. Dette ble gjentatt 2 til 3 ganger på de fleste panelene.

Scholl S17+ på grønn über pad ble brukt på denne måten: Spredde på lavetse hastighet uten press. Kjørte så opp på 1500 o/min og lite press. Kjørte også her til en tynn hinne lå igjen og et siste pass på lavetse hastighet uten press. Dette ble kjørt 1 gang på alle panelene.

Menzerna PO85RD ble brukt på denne måten: Spredde på lavetse hastighet uten press. Kjørte så opp på 1900-2000 o/min og litt press til den kun var en tynn hinne igjen. Kjørte så på samme hastighet UTEN press før et siste pass på laveste hastighet uten press.

Litt 50/50 biler etter overnevnte kombinasjon:

DSC_0375.jpg

DSC_0420.jpg

DSC_0421.jpg

DSC_0422.jpg

DSC_0430.jpg

DSC_0431.jpg

DSC_0442.jpg

DSC_0443.jpg

DSC_0444.jpg

DSC_0365.jpg

Frontlyktene var ganske matte og eier klagde på dårlig lys og det var kanskje ikke så rart:

DSC_0449.jpg

DSC_0450.jpg

DSC_0452.jpg

DSC_0453.jpg

Etter en runde med Scholl S03Gold på ullpad etterfulgt av Menzerna PO85RD på blå Über pad så de ut som dette:

DSC_0454.jpg

DSC_0455.jpg

DSC_0456.jpg

DSC_0457.jpg

Så var bilen ferdig polert og da bar ut for en grundig avfetting/skumming og nøye avspyling og da så den ut som dette:

DSC_0458.jpg

DSC_0459.jpg

DSC_0460.jpg

Bilen ble levert på vinterhjul og med sommerhjulene liggende i bilen for å legge om når jeg først hadde bien inne. Sommerhjulene trengte en vask:

Begynte først med Scholl Rim7 på fremsiden. Dette fikk ligge på mens jeg gikk over hele bilen med CG Vertua Bond. Spylte så av hjulene og ga de en runde med prikkbort som fikk stå på og virke mens jeg la første laget med Swissvax Crystal Rock før Jeg gikk over med diverse felgbørster og snudde hjulene. Innsiden trenge virkelig en runde med Iron-X:

DSC_0465.jpg

DSC_0464.jpg

DSC_0463.jpg

DSC_0462.jpg

Etter dette satte det fremdeles litt asfalt igjen og det ble lett fjernet med Prikkbort:

DSC_0466.jpg

DSC_0467.jpg

DSC_0468.jpg

DSC_0469.jpg

DSC_0470.jpg

DSC_0471.jpg

DSC_0472.jpg

DSC_0473.jpg

DSC_0474.jpg

Hjulene fikk så en runde med CG Vertua Bond og Swissvax Autobahn. Lag nr 2 med Swissvax Crystal Rock ble fjernet og bileb var etter drøyt 30 timers jobb ferdig :D

DSC_0476.jpg

DSC_0477.jpg

DSC_0479.jpg

DSC_0480.jpg

DSC_0483.jpg

DSC_0484.jpg

DSC_0485.jpg

DSC_0486.jpg

DSC_0487.jpg

DSC_0489.jpg

DSC_0490.jpg

DSC_0491.jpg

DSC_0492.jpg

DSC_0497.jpg

DSC_0498.jpg

DSC_0495.jpg

DSC_0496.jpg

DSC_0503.jpg

DSC_0504.jpg

Motorrommet ferdig shinet

DSC_0505.jpg

Og til slutt prikken over ien....

DSC_0499.jpg

(www.a-autospa.no er ikke oppe og går riktig enda, men snart....... ;) )

Endret av ØrjanA
28

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er flink Ørjan :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra!!! Kan du fortelle litt om hvor hard press og hvor mange pass du måtte kjøre på de forskjellige stegene? Jeg har en med slik vriompeis jeg må ta på nytt default_blink.png

+Cred så klart!!!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende resultat på alt her :) Meget bra jobba!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er flink Ørjan :D

Takk takk :)

Dette ble bra!!! Kan du fortelle litt om hvor hard press og hvor mange pass du måtte kjøre på de forskjellige stegene? Jeg har en med slik vriompeis jeg må ta på nytt default_blink.png

+Cred så klart!!!!

Takk takk.

Det kan jeg vet du.

Menzerna Sip på ull ble bruk på denne måten: spredde på laveste hastighet uten press. kjørte så opp på 1600-1800 o/min med mye press 2-3 pass og kjørte med samme hastigheten og lite press til det kun var en tynn hinne igjen. Kjørte så et pass med lav hastighet uten press. Dette ble gjentatt 2 til 3 ganger på de fleste panelene.

Scholl S17+ på grønn über pad ble brukt på denne måten: Spredde på lavetse hastighet uten press. Kjørte så opp på 1500 o/min og lite press. Kjørte også her til en tynn hinne lå igjen og et siste pass på lavetse hastighet uten press. Dette ble kjørt 1 gang på alle panelene.

Menzerna PO85RD ble brukt på denne måten: Spredde på lavetse hastighet uten press. Kjørte så opp på 1900-2000 o/min og litt press til den kun var en tynn hinne igjen. Kjørte så på samme hastighet UTEN press før et siste pass på laveste hastighet uten press.

Strålende resultat på alt her :) Meget bra jobba!

Takk takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert dette her Ørjan... Sot BMW lakk er ikke alltid like enkelt har jeg skjønt, så gulljobb på denne her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert dette her Ørjan... Sot BMW lakk er ikke alltid like enkelt har jeg skjønt, så gulljobb på denne her :)

Takk takk Truls.

Når en bare fant den rette komboen så gikk det veldig lett og fint, men det var det å finne den rette komboen da......

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, så pent Ørjan ;) Liker det jeg ser!

Hva slags Scholl ullpad var det du brukte forresten? Den milde eller den aggresive?

Gleder meg virkelig til jeg får dulle litt med en bil igjen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobbet, Ørjan :thumbs:

Rart at "kjent" lakk plutselig ikke var kjent likevel, men det er en god erfaring at man ikke kan ta noe for gitt.. Samtidig som det er godt å vite at det tross alt er håp, også selvom lakken ikke reagerer som man regner med ;)

Dæven for et løft denne bilen fikk nå :blink:B)

Cred er naturligvis avgitt :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble ett knall resultat Ørjan... Utrolig bra..

a-autospa blir flott det ja.. :)

selvfølgelig cred for denne jobben..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, så pent Ørjan ;) Liker det jeg ser!

Hva slags Scholl ullpad var det du brukte forresten? Den milde eller den aggresive?

Gleder meg virkelig til jeg får dulle litt med en bil igjen...

Takk takk.

Mener de var den snille jeg brukte...

Utrolig bra jobbet, Ørjan :thumbs:

Rart at "kjent" lakk plutselig ikke var kjent likevel, men det er en god erfaring at man ikke kan ta noe for gitt.. Samtidig som det er godt å vite at det tross alt er håp, også selvom lakken ikke reagerer som man regner med ;)

Dæven for et løft denne bilen fikk nå :blink:B)

Cred er naturligvis avgitt :thumbup:

Takk takk. Viser seg at helt topp var ikke jobben så blir en strafferunde på den. Selv etter2x wipedown med CF02 og avfetting/spyling så er det noe holos på den som tydligvis hadde gjemt seg godt fikk jeg melding om fra eier nå.......... Grrrrrrrrrrrrrr. Spørrs om ikke DA maskinen må frem..

Dette ble ett knall resultat Ørjan... Utrolig bra..

a-autospa blir flott det ja.. :)

selvfølgelig cred for denne jobben..

Takk takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
:blink::D
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeshine dette. Holos på sort er ofte såpass tydelig at selv mannen i gata oppdager de, ja :) Det er ikke noe nederlag å ta frem DA-maskinen. +1 cred selvfølgelig

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfekt detail utført her ja! T.o.m eksosen var perfekt, sånt liker jeg å se! :)

Grønn knapp er trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble jæ**ig bra igjen Ørjan" :thumbs: og grønn-knapp-verdig med god margin!

Har hatt noen biler i det siste hvor burnishing virker som den eneste måten å få holo-fri bil på. Merkelige greier. Tok en S-Max panther black i går hvor en framgangsmåte funket fjell på dørene på ene siden, men som laget et sant holo-helsikke på andre siden. Klødde meg litt i det lille jeg har igjen av hår da ja....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit lekkert Ørjan! B)

Cred er selvfølgelig gitt!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som lykkelig eier av bilen var jeg i fjor sommer keen på å finne en ildsjel som kunne forvandle den nitriste, grå og flaue sorte bilen til noe den fortjente. Ørjan fikk jeg anbefalt av en kar i byen og jeg tok sporenstreks kontakt, og etter dette har ting gått meget bra. Jobben på bilen må jeg si meg ekstremt godt fornøyd med , bilen var mildt sakt misshandlet i et par år av gammel eier og ikke lenger sort men helgrå! Bildene taler for seg.

Bilen har fått en finish og farge som ikke kan måle seg med nybilstandard, dette er det flere som har kommentert siden jeg hentet bilen. Jeg innbiller meg at bilen er litt raskere nå også! B)

Ørjan kan det han driver med!

Grønn knapp og 10+ :D

Kan hende du får noen henvendelser nå Ørjan, en del folk som har notert seg skiltplata di! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive