Gå til innhold
Anders_Aa

Fjerning av diverse riper ?

Recommended Posts

Anders_Aa    151
Anders_Aa

Driver å vasker bilen vår ofte. Er nemlig ikke gammel nok til å kjøre bil selv, så derfor liker jeg å holde på med bilen vår.

Det verste jeg vet ved å vaske er å se riper. Alt fra små solriper eller Swirls, til litt større riper som går nesten ned/ned til metallet.

Derfor vil jeg nå prøve å få gjort noe med det. Jeg ønsker å få hele bilen så blank som mulig(helst helt strøken :)).

Så derfor lurer jeg på hvordan det er mulig å fjerne steinsprut som går ned til metallet, riper som kan kjennes med neglen, som ikke går ned til metallet

men ser hvite ut. Og til slutt solriper/swirls som er irriterende når sola skinner mot bilen.

Er nybegynner, så vil gjerne lære mest mulig. Framgangsmåter og produkter hadde vært fint å fått vite :)

Bilen er svart, som gjør at riper synes bedre.

Takker for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Steinsprangskader må flekkes for å få pent igjen... Rense såret, slipe litt i hullet, legge i grunning og fylle opp til det er topp der. Så vente noen traller før du enten benytter en lakkhøvell eller våtslipepapir får å jevne den ut. Så må du polere det opp igjen..

Riper du kjenner med neglen kan du dempe, men du får ikke fjernet de 100%, du må slipe deg ned til bunnen av ripa for å få det plant og da fjerner du for mye lakk/klarlakk på bilen, det anbefales ikke. Dypere riper ellers som er ned til metallet kan du også fylle med lakk, men ikke like lett om ripene er lange å få lakken ned i ripe, men alt er vel mulig bare en har tid og litt fingernem...

Brynjar har en tråd her inne der han fikser steinsprang på en Ford mener jeg, finner den ikke akkurat nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Steinsprangskader må flekkes for å få pent igjen... Rense såret, slipe litt i hullet, legge i grunning og fylle opp til det er topp der. Så vente noen traller før du enten benytter en lakkhøvell eller våtslipepapir får å jevne den ut. Så må du polere det opp igjen..

Riper du kjenner med neglen kan du dempe, men du får ikke fjernet de 100%, du må slipe deg ned til bunnen av ripa for å få det plant og da fjerner du for mye lakk/klarlakk på bilen, det anbefales ikke. Dypere riper ellers som er ned til metallet kan du også fylle med lakk, men ikke like lett om ripene er lange å få lakken ned i ripe, men alt er vel mulig bare en har tid og litt fingernem...

Brynjar har en tråd her inne der han fikser steinsprang på en Ford mener jeg, finner den ikke akkurat nå..

Takk for respons!

Lurer fremdeles på hvilke produkter og hjelpmidler man kan bruke ved å fjerne swirls og slikt.

Fant også dette produktet : Turtle Wax Scratch Repair Kit

Hvordan fungerer det på små riper som ikke kan kjennes med neglen ?

Er det andre produkter eller metoder som fungerer bra til å gå over hele bilen, for å fjerne små riper ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Takk for respons!

Lurer fremdeles på hvilke produkter og hjelpmidler man kan bruke ved å fjerne swirls og slikt.

Fant også dette produktet : Turtle Wax Scratch Repair Kit

Hvordan fungerer det på små riper som ikke kan kjennes med neglen ?

Er det andre produkter eller metoder som fungerer bra til å gå over hele bilen, for å fjerne små riper ?

De fleste "nybegynner" får anbefalt å kjøpe seg en DA maskin. Den billigste er en to-hodet maskin fra Clas Ohlson eller Biltema. Denne bruker du med Megiuars Ultimate Compound og f. eks Sonax pads fra Clas Ohlson. Hvor mye dette fjerner avhenger av hardhet på lakk, men har man tolmodighet vil man klare å fjerne mye av swirls uavhengig av lakk.

Alternativ er å gå for proff produkter sammen med en roterende maskin. Her går det fort ett par tusen i utstyr, og i tillegg krever det litt mer kunnskap enn en DA maskin og Ultimate Compound. Anbefaler en DA maskin først,da du uansett kan få bruk for denne når du bruker roterende.

Har aldri prøvd Turtle Wax Scratch Repair Kit, men de fleste jeg har hørt brukt den har ikke fått fjernet noe særlig. Du kan jo prøve for gøy å se hva du får gjort, men er uansett ikke noe du går over en hel bil med.

Ta forøvrig et søk rundt på forumet, der vil du finne masse nyttig. Bruk Google: nybegynner site:detailersclub.no

Endret av johnsta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Et godt sted å starte er Meguiars Ultimate Compound, noen forskjellige Über-pads og en DA-maskin. I tillegg trenger du vaskeutstyr (god såpe + håndvask-utstyr som en god vaskehanske, evt. en Zymöl-lignende svamp), avfetting (SurfexHD, Prickbort), muligens IronX for å ta asfalt/piggdekk-spot-rust, og clay (med clay-lube). Til slutt en voks/sealer for å beskytte resultatet av mange timers jobb med UC og DA-maskin.

Så du bør ha et start-budsjett på ca 2.500,- ihvertfall. Og deretter (etter å ha blitt bitt av detailer-basillen) flagrer tusenlappene. Welcome to the dark-side :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørgvin    4
Bjørgvin

Støtter meguiars Ultimate Compound. Prøvde denne litt for morro skyld i dag. Tok veldig bra med grov pad og DA maskin på Toyota lakk ihvertfall!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Takker for mange gode svar! :)

Tenker jeg begynner med Meguiars Ultimate Compound med en DA-maskin. Så kan jeg heller bruke andre metoder til å fjerne litt dypere riper.

Uansett, er det da viktig å bruke clay først, eller polere ? Eller blir det en slags polering ved å bruke Ultimate Compound?

Jeg har aldri skjønt hva clayen gjør ? Er det en slags "siste" rengjøring, for å få bort alt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN
Jeg har aldri skjønt hva clayen gjør ? Er det en slags "siste" rengjøring, for å få bort alt ?

Ja, det er det. :) En siste rengjøring for å sikre at ingenting havner i poleringspadden og lager ugang på lakken.

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Ja, det er det. :) En siste rengjøring for å sikre at ingenting havner i poleringspadden og lager ugang på lakken.

Åjaa :) Da skjønner jeg litt mer. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Clay hjelper deg å fjerne det som sitter lakken, så greit med en runde med den også... Huks at den kan lage noen merker også, så clay gjerne kun når du skal polere/korrigere lakken etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørgvin    4
Bjørgvin

Ultimate compound blir lakkrens og poleringen din ja. Du kan om du vil, gå over etterpå med en glaze/finish polish for å prøve å få mer glans. Men dette tror jeg ikke du trenger. Ultimate compound skal etterlate overflaten klar til voks eller sealer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Veldig bra forum må jeg si!

Men hvis jeg skal bruke noe som Scratchx 2.0 (eller andre bra produkter?)på enkelte riper. Er det da lurt å gjøre det FØR jeg går over med Meguiars Ultimate Compound ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Veldig bra forum må jeg si!

Men hvis jeg skal bruke noe som Scratchx 2.0 (eller andre bra produkter?)på enkelte riper. Er det da lurt å gjøre det FØR jeg går over med Meguiars Ultimate Compound ?

Ifølge denne oversikten, så skal Ultimate Compound ha mer cut enn ScratchX:

post-1538-0-76382000-1303464866_thumb.jp

Går ut ifra denne er rett, så du får ikke fjernet noe mer med ScratchX. Men du kan jo kjøre over med Ultimate Compound for å få fjernet det meste av swirls. Da ser du RDS lettere, så da kan du jobbe mer intenst rundt disse for å gjøre dem mindre synlig,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Ifølge denne oversikten, så skal Ultimate Compound ha mer cut enn ScratchX:

post-1538-0-76382000-1303464866_thumb.jp

Går ut ifra denne er rett, så du får ikke fjernet noe mer med ScratchX. Men du kan jo kjøre over med Ultimate Compound for å få fjernet det meste av swirls. Da ser du RDS lettere, så da kan du jobbe mer intenst rundt disse for å gjøre dem mindre synlig,

Da gjør jeg som du sa. Begynner med Ultimate Compound, også får jeg se hva mer som må gjøres ;)

Da har jeg litt jeg skal handle på nærmeste bilpleie forhandler :D Men nå er det jo påske, så må vente til de åpner :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Et siste spørsmål.....

Som nevnt tidligere i et annet innlegg så krever en roterende maskin litt mer kunnskap enn med en DA-maskin.

I kjelleren har jeg nemlig en ubrukt poleringsmaskin som ser noe slik ut:

post-2787-0-68780700-1303478509_thumb.jp

Spørsmålet er om denne funker til polering og bruk av Meguiars Ultimate Compound ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Den maskina der er det nok bare å kaste ;) Klarer ikke noe mer enn å vibrere bittelitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Den maskina der er det nok bare å kaste ;) Klarer ikke noe mer enn å vibrere bittelitt...

Altså burde jeg kjøpe en DA-maskin. Den for vel gjort sitt ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

DA maskin + Ultimate Compound er veien å gå for de som ikke ønsker en herskare av produkter hjemme. Da har en til egen bil om det er det en skal ha..

Gode DA maskiner koster noen kroner, skal du ha budsjet maskin som er ok så funker Biltema sin 2 hoder, sammen med Sonax, Uber, Cyclo pads så får du gjort mye. Alternativt så er det DoDojuice maskinen, Das6 mfl, de er de samme mener jeg.. Meguiars G220 er også fin fin, men koster fort 3000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

DA maskin + Ultimate Compound er veien å gå for de som ikke ønsker en herskare av produkter hjemme. Da har en til egen bil om det er det en skal ha..

Gode DA maskiner koster noen kroner, skal du ha budsjet maskin som er ok så funker Biltema sin 2 hoder, sammen med Sonax, Uber, Cyclo pads så får du gjort mye. Alternativt så er det DoDojuice maskinen, Das6 mfl, de er de samme mener jeg.. Meguiars G220 er også fin fin, men koster fort 3000,-

Hadde jo vært ålreit med Meguiars sin DA maskin da :D, men får se hvor mye penger jeg legger ut får dette i starten. Regner jo med at man kan ha en slik maskin

ganske lenge. Så hvis den blir brukt mye og er vært pengene, så kan man jo kjøpe en god og dyr en :P Men får som sagt se hva jeg gjør ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Ja det er mye en tenker "hvorfor har jeg ikke kjøpt denne her før" om mht bilpleie, ikke alt som koster penger er bra, men en god DA maskin er verdt kronene det, og holder i mange år. Det er dyrere å kjøpe billig, så en litt dyrere, så dyrt og så dyrest, så det er ofte "økonomisk" å handle bra maskinen med en gang, ikke ikke handle alle, som flere av oss her inne har gjort.. :D

Så får en se hvor ofte en trenger den, til egen bil holder det ofte med en budsjett type, men skal en rote litt med andre sine biler så er det verdt å legge noen kr i den også,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×