Newenergy

Hvordan behandle nylakkerte flater?

Hei på dere!

Hadde et uhell her om dagen da jeg stod parkert på et kjøpesenter. Da jeg hadde handlet meg ferdig oppdaget jeg en tykk og dyp ripe på den ene kanalen, som gjør at jeg må lakkere opp hele svineriet. (takk for den, din nisse som ikke kan holde fingerne eller hva det nå er unna bilen min!! :mad: )

Ripen er mellom 1 og 5mm bred, cirka 75cm lang og helt ned til metallet en del steder. Når jeg da har fått lakkert opp kanalen, hvordan bør jeg best mulig behandle lakken? Har skjønt at nye biler kan man stort sett gjøre full behandling på, men da er også lakken noen uker gammel. Når lakken igrunn bare er 1 dag gammel, bør jeg være forsiktig med behandling? Evnt bare vokse?

Håper noen har kunnskap om dette, og deler med en rookie :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har blitt fortalt er at lakken skal få lov til å puste i ca 14 så den er herdet ferdig, så vent med å legge voks til etter det. Ikke legg noe tett forsegling i hvertfall for da får ikke lakken puste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Andreas sier, ikke legg noe over lakken på i alle fall 14 dager, helst 3 uker. Når det kommer til vask er det forskjellige meninger. Noen mener du ikke bør vaske i det hele tatt, noen at du bør vaske uten såpe(!) og noen at du bør vaske med en mild såpe. Stemmer nok selv evt for den siste. Hadde ikke problem med å gjøre det da jeg fikk lakkert noen deler på min bil. Det du imidlertid bør være forsiktig med, er å bruke HT spyler på de nylakkerte områdene, da lakken ikke sitter så godt enda og du kan risikere å spyle av lakken....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

Da skal jeg hvertfall være forsiktig med den nye lakken, og bruke bilen minst mulig. Får heller vaske meget forsiktig og vente noen uker før jeg legger på noe. Har jo forsåvidt resten av bilen å ta, så påsken er reddet likevel ;) Regner med å få lakkjobben gjort over påske en gang.

Jeg har Meguiars NXT car wash. Vil denne være grei hvis jeg blander den rimelig svak?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

Da skal jeg hvertfall være forsiktig med den nye lakken, og bruke bilen minst mulig. Får heller vaske meget forsiktig og vente noen uker før jeg legger på noe. Har jo forsåvidt resten av bilen å ta, så påsken er reddet likevel ;) Regner med å få lakkjobben gjort over påske en gang.

Jeg har Meguiars NXT car wash. Vil denne være grei hvis jeg blander den rimelig svak?

Megs NXT er i utgangspunktet en sterk såpe, men om du blander veldig svakt så går det vel. Eneste minus med å blande veldig svakt er at du mister en del av "glid" effekten såpen har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megs NXT er i utgangspunktet en sterk såpe, men om du blander veldig svakt så går det vel. Eneste minus med å blande veldig svakt er at du mister en del av "glid" effekten såpen har.

Ja, det kan jeg tenke meg. Kanskje bedre å bruke Biltema såpen jeg også har da. Uansett, skal være forsiktig om jeg vasker. Får prøve å unngå å bruke bilen for mye etter den er lakkert. Hvertfall et par uker :D

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem og vaske.Bruk rennende vann og kjøp deg en mild såpe til dette. uke etter du har fått igjen bilen kan du legge på en carnubavoks. Den lar lakken puste og dermed herde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge man ikke overdriver kan mang vaske panelet med HT, såpe og washmitt uten problem. Om jeg får ett støv, eller iværstefall ett lite sig i lakken, lar jeg lakken kjøle seg ned og så sliper og polerer.. Da har lakken fått stå på 65* i 45min, og er hard, men ikke ferdig herdet, så vær forsiktig med HT på kanter osv.

Alt med måte :) Kan gjærne vente litt med voks/sealer om det føles bedre.

På liggende paneler, tak/panser hvor man ofte kan legge på mye klarlakk pleier vi vente 10-15min før vi setter på tørk, dette for at lakken skal få lufte seg, løsemiddlene skal få komme ut før lakken tørker på overflaten og danner en hinne slik at gassen under ikke kommer ut og panelet blir slørete/skjolder i klarlakken :)

Joachim, Bil lakkerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge man ikke overdriver kan mang vaske panelet med HT, såpe og washmitt uten problem. Om jeg får ett støv, eller iværstefall ett lite sig i lakken, lar jeg lakken kjøle seg ned og så sliper og polerer.. Da har lakken fått stå på 65* i 45min, og er hard, men ikke ferdig herdet, så vær forsiktig med HT på kanter osv.

Alt med måte :) Kan gjærne vente litt med voks/sealer om det føles bedre.

På liggende paneler, tak/panser hvor man ofte kan legge på mye klarlakk pleier vi vente 10-15min før vi setter på tørk, dette for at lakken skal få lufte seg, løsemiddlene skal få komme ut før lakken tørker på overflaten og danner en hinne slik at gassen under ikke kommer ut og panelet blir slørete/skjolder i klarlakken :)

Joachim, Bil lakkerer.

Høres veldig greit ut :) Syns mitt virker veldig mye mer skånsomt enn svamp også. Har alltid brukt svamp, helt til jeg ble medlem her ;) Blir nok pen bruk av mitt på de nylakkerte kanalene etter påsken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben lakkerer vi plasteksteriør til Volvo, og er det klarlakk feil blir dette våtslipt og polert opp så fort lakken er blitt kald nok. Vi legger dog ikke noe form for forsegling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben lakkerer vi plasteksteriør til Volvo, og er det klarlakk feil blir dette våtslipt og polert opp så fort lakken er blitt kald nok. Vi legger dog ikke noe form for forsegling.

Skulle tro litt forsiktig vask skulle være rimelig ufarlig med tanke på det der ja :) Så får jeg heller legge voks etter noen uker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro litt forsiktig vask skulle være rimelig ufarlig med tanke på det der ja :) Så får jeg heller legge voks etter noen uker.

En vask bør gå bra det, men som du sier så vent med voksen. Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vask bør gå bra det, men som du sier så vent med voksen. Lykke til!

Mange takk :) Blir fint å få hele og pene kanaler igjen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive