vesla

Noen fra Lillehammer her?

Heisann.

Jeg dumpet borti dette nettstedet, fordi jeg nå har kjøpt meg en bruktbil som jeg så gjerne vil ta vare på. Planen er at jeg skal ta vare på bilen selv, slik at jeg slipper å være så avhengig av andre. Men desto mer jeg leser om voksing og polering desto mer forvirret blir jeg. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne og hva slags utstyr det kan være smart å ha. Jeg har ingenting imot å fikse og ordne på bilen opptil flere ganger i måneden, hvis dette er nødvendig. Og jeg blir veldig imponert over hva folk her inne har fått til med bilene sine.

Problemet er bare at jeg kan ingenting om utvendig vedlikehold. Og siden grunnlaget på bilen jeg har kjøpt er vannvittig bra, så vil jeg gjerne holde den standarden som er på den.Helst bedre også hvis jeg kan få til dette.For det ser ut til at det som ble gjort med bilen under salg ikke holder noe særlig lenge.

Derfor lurer jeg rett og slett om det er noen fra Lillehammer eller omegn her? Finnes det noen snille sjeler som skal dille med bilen sin i nærmeste fremtid? Og som kan tenke seg å la meg være tilskuer, vise meg hvordan jeg skal gjøre ting på bilen min og fortelle meg hva jeg skal bruke for å få bilen til å bli så bra som mulig?

Jeg tror kanskje at det er en bedre løsning for meg å bli vist ting. Samtidig som jeg kan stille spørsmål underveis. For jeg blir bare forvirret av å lese meg frem til ting og tør da ikke å begynne på slike ting alene. Håper at det er noen som har lyst til å hjelpe en nybegynner-noob som meg :)

Endret av vesla
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et Swissvax-senter på Lillehammer - Dag der kan sikkert gi deg noen gode tips i forbindelse med vedlikehold framover i kombinasjon med gode produkter. Send PM til Dag/Swissvax her inne så får du sikker svar - eller ta en titt på www.swissvax.no / http://www.swissvax....takt-mainmenu-4

edit: og velkommen til dcn.no - et forum hvor detailergalskapen dyrkes fram kjappere enn en vårløk spretter fram om våren :)

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit!

Det viktigste for å beholde bilen fin er å vaske så skånsomt som mulig så man lager minimalt med riper i lakken.

Scandicshine holder kurs i profesjonell bilpleie på Østlandet med jevne mellomrom. De kan anbefales på det varmeste. Det finnes sikkert også noen i området der du bor som kunne trengt en hjelpende hånd, så du kunne fulgt prosessen fra A til Å.

Du skal ikke være redd for å prøve selv. Mange gode tips kan plukkes opp i isse artikkelene.

Maskinpolering er tingen her inne, og det som skiller oss polish-nerder fra mannen i gata. Kort forttalt handler det om å slipe vekk bittelitt av lakken for å fjerne riper i overflaten på lakken. Den store forskjellen er altså at man fjerner skavanker permanent med maskin fremfor å fylle igjen/skjule det med bilpleieprodukter beregnet på folk flest.

Skaft deg et panser fra en bilhugger eller tilgang til en bil "det ikke er så farlig med" som testobjekt. Hvis du bruker sunn fornuft og tilegner der noen enkle basiskunnskaper skal det mye til at du ødelegger noe :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen :) jeg bor like ved gjøvik, så det er ikke lange biten unna :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen :) jeg bor like ved gjøvik, så det er ikke lange biten unna :)

Såså, dette er ikke www.møteplassen.no

Hør innom hos Swissvax du, der får du sikkert noen gode råd :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renest mulig bil med minst mulig berøring av lakken er vel en grei huskeregel som er enkel.

Er bilen igjengrodd av skitt, så bør man ikke berøre lakken før man har avfettet og spylt av opp til flere ganger. Når bilen er ren nok til å bli berørt med washmitt og rikelig med såpe så husk på og bruk MYE vann og gjerne to bøtter. Ingen vits i å gnikke hardt med washmitten og det holder med å bare bruke washmittens egen tyngde.

Ikke vask med sirkulære bevegelser.

Begynn på taket og jobb deg nedover, og ta nederst på dører skjermer etc. helt til slutt.

Er vertfall slik jeg gjør det.

Swirls vil du få uansett, men kunsten er å lage så lite swirls som mulig. En bil med mye swirls virker veldig matt og kjedelig i lakken og spesielt i solskinnet vil du se alle skavankene.

Bruk en god høytrykkspyler med minst 140bar trykk og en vannmengde på 500l/t eller mer. Kjøp deg også en skumkanon. Har du Karcher så kjøp deg den orginale Karcher kanonen. Den koster rundt 200,- og er bang for the bucks.

Ting du trenger mye av:

Avfetting

Såpe

Felgrens

Microfiberkluter

En god allround avfetting er feks. Prickbort og eller Surfex HD. Sistnevnte kan blandes ut ganske mye og er kanskje langt billigere å bruke.

Chemikal Guys Citrus Wash and Gloss, CG Maxi Sudds, er gode såper jeg kan annbefale, men finnes også en drøss andre gode såper.

Når det gjelder felgrens så finnes det bare en som duger etter min smak, og det er P21S Power Gel.

Kjøp deg også en drøss med microfiberkluter. Personlig elsker jeg Meguiars Supreme klutene.

I tillegg trenger du en drøss andre ting, men det er de tingene jeg har nevnt her som du aldri får nok av.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såså, dette er ikke www.møteplassen.no

Hør innom hos Swissvax du, der får du sikkert noen gode råd :)

Haha :lol: trodde det var det, og hovedtreffet var på swissvax hos dag :o

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei vesla!

Ta en tur innom oss på Swissvax centeret. Vi holder til i underetasjen på sulland bil(Ford og mitsubishi) i industrigata, tidligere Killi bil. Så skal vi hjelpe deg med gode råd.

Vi holder åpent fra 8-16 mandag til fredag.

Velkommen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et Swissvax-senter på Lillehammer - Dag der kan sikkert gi deg noen gode tips i forbindelse med vedlikehold framover i kombinasjon med gode produkter. Send PM til Dag/Swissvax her inne så får du sikker svar - eller ta en titt på www.swissvax.no / http://www.swissvax....takt-mainmenu-4

edit: og velkommen til dcn.no - et forum hvor detailergalskapen dyrkes fram kjappere enn en vårløk spretter fram om våren :)

Tusen takk. Må nesten holde den ooo store detailerspiren litt varm her. Kjente i går at jeg ble litt motløs da mannfolka på jobben mente at det ikke var så viktig å stelle med bilen før til høsten. Og at to ganger i året burde være nok. Hadde vært fint å kunnet sett om jeg kunnet ha fått maksimalt ut av lakken på bilen. Og da prøvd å vedlikeholde resultatet utover året.

Dessuten er det en fin måte å bli kjent med bilen på. For da ser jeg hva slags skrammer den har fra før av og hva som eventuelt blir nytt. . Mulig det er en jentegreie, men jeg blir veldig fort knyttet til bilene mine. Og akkurat den her ønsker jeg å ta best mulig vare på i årene fremover. Folka på jobben sier bare: "slapp av det går over" :blink: , så her får jeg bare prøve å finne ut av mest mulig på egenhånd og vise dem at jeg nå er i ferd med å tilegne meg en ny hobby.

Hei vesla!

Ta en tur innom oss på Swissvax centeret. Vi holder til i underetasjen på sulland bil(Ford og mitsubishi) i industrigata, tidligere Killi bil. Så skal vi hjelpe deg med gode råd.

Vi holder åpent fra 8-16 mandag til fredag.

Velkommen!

Tusen takk. Jeg kommer :) Men har dere noen gang vurdert å ha oppe på lørdager? :unsure: Ser ikke helt hvordan jeg skal få det til å klaffe med tidene deres, men skal gjøre mitt beste.

Hei og velkommen :) jeg bor like ved gjøvik, så det er ikke lange biten unna :)

Skal ha det i bakhodet. Mulig du er mer fleksibel på tider enn det Dag er :P

Såså, dette er ikke www.møteplassen.no

Såda, såda. Ingen fare. Verken understellsbehandling eller date er nevnt med et ord her :P Prøver bare å være litt løsningsorientert.

Renest mulig bil med minst mulig berøring av lakken er vel en grei huskeregel som er enkel.

Er bilen igjengrodd av skitt, så bør man ikke berøre lakken før man har avfettet og spylt av opp til flere ganger. Når bilen er ren nok til å bli berørt med washmitt og rikelig med såpe så husk på og bruk MYE vann og gjerne to bøtter. Ingen vits i å gnikke hardt med washmitten og det holder med å bare bruke washmittens egen tyngde.

Ikke vask med sirkulære bevegelser.

Begynn på taket og jobb deg nedover, og ta nederst på dører skjermer etc. helt til slutt.

Er vertfall slik jeg gjør det.

Swirls vil du få uansett, men kunsten er å lage så lite swirls som mulig. En bil med mye swirls virker veldig matt og kjedelig i lakken og spesielt i solskinnet vil du se alle skavankene.

Bruk en god høytrykkspyler med minst 140bar trykk og en vannmengde på 500l/t eller mer. Kjøp deg også en skumkanon. Har du Karcher så kjøp deg den orginale Karcher kanonen. Den koster rundt 200,- og er bang for the bucks.

Ting du trenger mye av:

Avfetting

Såpe

Felgrens

Microfiberkluter

En god allround avfetting er feks. Prickbort og eller Surfex HD. Sistnevnte kan blandes ut ganske mye og er kanskje langt billigere å bruke.

Chemikal Guys Citrus Wash and Gloss, CG Maxi Sudds, er gode såper jeg kan annbefale, men finnes også en drøss andre gode såper.

Når det gjelder felgrens så finnes det bare en som duger etter min smak, og det er P21S Power Gel.

Kjøp deg også en drøss med microfiberkluter. Personlig elsker jeg Meguiars Supreme klutene.

I tillegg trenger du en drøss andre ting, men det er de tingene jeg har nevnt her som du aldri får nok av.

Takk for et nøye svar. Kan man da til slutt bruke teflon på bilen? Mente jeg hørte det et sted.

Velkommen hit!

Det viktigste for å beholde bilen fin er å vaske så skånsomt som mulig så man lager minimalt med riper i lakken.

Scandicshine holder kurs i profesjonell bilpleie på Østlandet med jevne mellomrom. De kan anbefales på det varmeste. Det finnes sikkert også noen i området der du bor som kunne trengt en hjelpende hånd, så du kunne fulgt prosessen fra A til Å.

Du skal ikke være redd for å prøve selv. Mange gode tips kan plukkes opp i isse artikkelene.

Maskinpolering er tingen her inne, og det som skiller oss polish-nerder fra mannen i gata. Kort forttalt handler det om å slipe vekk bittelitt av lakken for å fjerne riper i overflaten på lakken. Den store forskjellen er altså at man fjerner skavanker permanent med maskin fremfor å fylle igjen/skjule det med bilpleieprodukter beregnet på folk flest.

Skaft deg et panser fra en bilhugger eller tilgang til en bil "det ikke er så farlig med" som testobjekt. Hvis du bruker sunn fornuft og tilegner der noen enkle basiskunnskaper skal det mye til at du ødelegger noe :)

Dette med kurs skal jeg undersøke. Og når det gjelder maskinpolering, så skremmer det vannet av meg. Selv om det høres ut som at det er det jeg faktisk trenger, Bilen har ikke så mange skavanker, men synes det er greit å få reddet det som reddes kan hvis det kommer på noen. Å gå igjenom ting nøye hver høst høst.

Enhver liten skramme fra steinsprut irriterer vettet av meg. Og jeg ser at bilen har en overfladisk ripe på panseret. De nødreperasjonene som er gjort (med lakk) er usedvanlig stygt utført. Småfeil på bilen synes ikke for folk ved første øyekast, men for meg som skal glane på den hver dag, så er det nok til at jeg vurderer å lære meg maskinpolering i samme slengen. Kanskje jeg kunne ha brukt den gamle bilen min som testobjekt?

Spørs om jeg ikke må høre med Dag om hvor mye utstyr han kan vurdere å prakke på meg... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for et nøye svar.  Kan man da til slutt bruke teflon på bilen? Mente jeg hørte det et sted.

Teflon er i hovedsak et markedsføringstriks som er i bruk blant lugubre bilpleiesjapper, folk forbinder det med teflonstekepannen men det er helt en annen sak. En voks eller lakkforsegling er det beste alternativet å ha på etter en polering :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teflon er i hovedsak et markedsføringstriks som er i bruk blant lugubre bilpleiesjapper, folk forbinder det med teflonstekepannen men det er helt en annen sak. En voks eller lakkforsegling er det beste alternativet å ha på etter en polering :)

Oj. Seriøst? Snakket med en i går som skrøt så fælt av Teflon. Han bruker det årlig på bilen. Og vi flira godt av at bilen ble så glatt at katten bare skled ned av den...Samtidig så snakket jeg med en annen som sa at resultatet holdt seg bedre med Teflon. Men nå var problemet det at jeg ikke kunne få tak i det lenger.

Huff, er derfor jeg blir litt forvirret. For folk mener så mye forskjellig. På den annen side, så er det nok best å forholde seg til dette foraet, for her virker dere i hvertfall mer entusiastiske i forhold til utseendet på bil. Og da har dere også mer greie på ting.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :) Synes du skal hente mest mulig info fra detailersclub.no ja. Her finner du info om det aller meste, og om noen gir feil info så blir det oftest rettet av andre :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Såda, såda. Ingen fare. Verken understellsbehandling eller date er nevnt med et ord her Prøver bare å være litt løsningsorientert."

Haha!! Klasse!!! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, var fin den...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får absolutt det beste av det beste hos Dag, så der er det bare å slå seg løs ;) De har også veldig god kunnskap om faget så det absolutt verdt å ta en tur til dem!

Ellers så bor jeg på Gjøvik, og kan være litt mer fleksibel på tiden som du sier. Men det er bare nå i påsken, da jeg er i militæret til vanlig...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive