Gå til innhold

GUIDE: Blandingforholdguide

Recommended Posts

Skrevet

Litt feil tråd å poste i, men kan prøve å gi deg et svar, og så kan heller moderator flytte det etterpå.

Er ikke helt inni 3M serien, så vet ikke forskjellen mellom lys og mørk blå kork, men fra grovest til finest er det først grønn (Fast cut+ compound), gul (Extra fine compound) og deretter blå (Ultrafina SE Polish). Hovedregelen er at du alltid starter med fineste kombinasjon, og jobber deg oppover til du finner den du trenger for å fjerne ønsket mengde. Det er litt ulikt hva du trenger å bruke, alt etter hvor myk lakk du har. Ved myk lakk er det lettere å fjerne ripene, men da vil du kunne få problemer med kjørespor. På hardere lakk vil det kreve mer for å fjerne ripene, men de vil igjen ikke lage noen spor (med mindre du er veldig uforsiktig.)

Meguiars Step 1 og 3 er håndprodukter, så egner seg ikke for bruk med roterende maskin da det lager en del varme.

Meguiars Tech Wax er en lakkforsegling (med litt rens i), og kan enten legges på for hånd eller med en DA maskin. Step 3 er vel en slags flytende carnubavoks, men har ikke all verdens holdbarhet...

Rekkefølgen bør da bli som følger; først 3M polish (start med Ultrafina, evnt gå til den gule eller grønne, etter hvor hard lakken er og hvor mye du vil fjerne. Er det første gang med roterende maskin er det å anbefale å ikke bruke for grov polish, både fordi maskinene blir tyngre å styre/kontrollere, men også fordi det er større mulighet for å gjøre noe galt med grov polish.

Etter polering er det lurt å ta en wipedown (avfetting/isopropanol/sterk vask) for å fjerne oljene etter polishen, samt fjerne støv osv. Ultrafina inneholder veldig mye oljer, så krever gjerne et par wipedown før du har fått fjernet alt. Ved å fjerne oljene vil du også kunne se om du faktisk har fjernet ripene skikkelig, eller om du bare har "dekket dem" med polishen/oljen.

Deretter kan du legge på Meguiars Tech Wax. Om du vil, kan du også legge på Step3 etter Tech Wax, men la lakkforsegleren herde i 24timer før du legger på noe nytt oppå. Da får du best holdbarhet ;)

Litt feil tråd å poste i, men kan prøve å gi deg et svar, og så kan heller moderator flytte det etterpå.

Er ikke helt inni 3M serien, så vet ikke forskjellen mellom lys og mørk blå kork, men fra grovest til finest er det først grønn (Fast cut+ compound), gul (Extra fine compound) og deretter blå (Ultrafina SE Polish). Hovedregelen er at du alltid starter med fineste kombinasjon, og jobber deg oppover til du finner den du trenger for å fjerne ønsket mengde. Det er litt ulikt hva du trenger å bruke, alt etter hvor myk lakk du har. Ved myk lakk er det lettere å fjerne ripene, men da vil du kunne få problemer med kjørespor. På hardere lakk vil det kreve mer for å fjerne ripene, men de vil igjen ikke lage noen spor (med mindre du er veldig uforsiktig.)

Meguiars Step 1 og 3 er håndprodukter, så egner seg ikke for bruk med roterende maskin da det lager en del varme.

Meguiars Tech Wax er en lakkforsegling (med litt rens i), og kan enten legges på for hånd eller med en DA maskin. Step 3 er vel en slags flytende carnubavoks, men har ikke all verdens holdbarhet...

Rekkefølgen bør da bli som følger; først 3M polish (start med Ultrafina, evnt gå til den gule eller grønne, etter hvor hard lakken er og hvor mye du vil fjerne. Er det første gang med roterende maskin er det å anbefale å ikke bruke for grov polish, både fordi maskinene blir tyngre å styre/kontrollere, men også fordi det er større mulighet for å gjøre noe galt med grov polish.

Etter polering er det lurt å ta en wipedown (avfetting/isopropanol/sterk vask) for å fjerne oljene etter polishen, samt fjerne støv osv. Ultrafina inneholder veldig mye oljer, så krever gjerne et par wipedown før du har fått fjernet alt. Ved å fjerne oljene vil du også kunne se om du faktisk har fjernet ripene skikkelig, eller om du bare har "dekket dem" med polishen/oljen.

Deretter kan du legge på Meguiars Tech Wax. Om du vil, kan du også legge på Step3 etter Tech Wax, men la lakkforsegleren herde i 24timer før du legger på noe nytt oppå. Da får du best holdbarhet ;)

Takk for svaret jeg fikk :D jeg vet ikke helt hvor jeg skulle sende sånne spørsmål :unsure:

• 3 months later...
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

• Chris-520e39

13

• truhaa

5

• Terjeo

5

• bjorke

3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Skrevet

Hva sier folket til en skikkelig dugnad her???

Jeg vet der kan og jeg vet dere vil ;) Er så ufattelig greit å ha et slikt register å gå ut i fra, uten å måtte søke seg igjennom alle tråder og poster her inne.

Vår dugnad på blandingsforhold B)

• 1 month later...
Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål men ser at det skal til en kork med Chemical Guys såpe for en mild vask. Er ikke korkene på den store og den lille flaska forskjellige størrelse. I såfall hvilken har dere tatt utgangspunk i?

Hans Marius
Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål men ser at det skal til en kork med Chemical Guys såpe for en mild vask. Er ikke korkene på den store og den lille flaska forskjellige størrelse. I såfall hvilken har dere tatt utgangspunk i?

Er den lille det er tatt utgangspunkt i da ja :)

Skrevet

Er den lille det er tatt utgangspunkt i da ja :)

Er litt forvirrende dette, for når man sjekker hjemmesiden til CG så står det feks." en kork" på både gallon og 16 oz flasker ;)

Også på etiketten på gallon og 16oz på samme produkt....Enklere når det er oppgitt oz pr.gallon vann :)

Hans Marius
Skrevet
  • 2 months later...
Skrevet

På megs WB står det ratio 4:1.. Mener de da 4 deler wb og 1 del vann, eller omvendt? :huh:

Stein86
Skrevet

De mener 1 del vann og 4 deler vann.

Dersom du har de megs flaskene som hører til WB er det målemerke på flasken når en skal blande den ut.

Jan Erik Rasmussen
Skrevet

De mener 1 del vann og 4 deler vann.

Dersom du har de megs flaskene som hører til WB er det målemerke på flasken når en skal blande den ut.

Da blir den tynn, med lite lukt og dårlig glid :-)

Skrevet

Hehe, tipper den blir ganske tynn da ja :) Joda, har tilhørende megs flaske med oppmerking. Men stusset på om man skal ha produkt eller vann opp til merket.. ?

• 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Hvor har det blitt av tråden med merker til merking av flasker? Tenker på disse merkene en printer ut og fester utpå flaskene. Eks. ONR 1:20 osv.

Endret av killbox
  • Admins
truhaa
Skrevet

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet (endret)

Takk takk. Fant den til slutt. Siden har vært litt kranglete idag. Søkefunksjonen gav meg feilmeldinger, og når jeg trykket "post" knappen endte jeg opp på forsiden :/

Forresten. For å være litt on-topic. Jeg brukte 15ml ONR i en halvlitersflaske. Er det en grei mengde med tanke på lube? det skal vell tilsvare 1:32. Har letet rundt i hele huset etter et målebeger og 15 ml var det eneste jeg fant :P

Endret av killbox

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår