Hans Marius

Chevrolet Blazer

21 innlegg i emnet

Chevrolet Blazer

Jepps, denne jobben tok jeg for noen uker siden, men har ikke hatt ork på meg til å lage tråd på før nå :) Bilen er det fattern som eier, og ble kjøpt for noen måneder siden.

Som noen her kanskje husker hadde han en Chevy Suburban som var den andre bilen jeg polerte. Den ble solgt kort tid etter jeg hadde polert den, men nå handlet han altså denne da han måtte ha seg amerikaner igjen ;)

Fargen er en litt spesiell grønnfarge, som jeg egentlig ikke var særlig fan av til å begynne med, men etter jeg fikk gitt den en liten stuss så var den faktisk ikke så ille lenger.

Dette var også den første jobben som ble gjort på den ny innkjøpte løftebukken, og skal si det var digg :)

Jobben gikk over to helger, da dette er mye bil...

Startet første helga med grundig vask utvendig, samt dørkarmer.

Siden det regnet rimelig greit når jeg skulle vaske ble det dessverre bare før og etter bilder denne gangen.

IMG_4701.jpg

IMG_4702.jpg

IMG_4703.jpg

IMG_4704.jpg

IMG_4705.jpg

IMG_4706.jpg

IMG_4707.jpg

IMG_4708.jpg

IMG_4709.jpg

IMG_4710.jpg

IMG_4711.jpg

Som dere ser var det litt av hvert å ta av her også, men det virket faktisk som det var igjen en eller annen form for beskyttelse på i alle fall noen deler av bilen. Den var dog borte etter vasken ;)

Startet som vanlig med å legge Prickbort på lakken (våt denne gangen av åpenbare grunner). Dette fungerte som forventet ikke fult så bra som når den blir lagt på tørr lakk, så jeg måtte til med flere runder. Brukte så Surfex HD blandet 1:3 på lakken og dekk, mens jeg sprayet Autosmart Smart Wheel i samme blandingsforhold på 3 av felgene. Den siste felgen tenkte jeg at jeg skulle teste den ny innkjøpte felgrensen fra P21 på. Dette ble ikke så veldig suksess, da sprayeren på flaska jeg hadde den i, ikke klarte å lage skikkelig spredning av produktet, og mye bare rant rett på bakken. I tillegg virket det ikke som felgrensen likte så veldig godt at felgen var våt, og at den ble lagt på i regn, for den hadde ikke den store effekten på møkka som satt på felgen. Men dette er nok ikke felgrensen sin feil, så jeg gleder meg bare til sommeren så jeg kan teste den ordentlig ;)

Så ble bilen dynket i en ganske sterk blanding med OPW i foam cannon. Denne blandingen fikk ligge en stund, men pga regnet fikk den ikke gjort den store nytten dessverre... Dermed ble den spylt av med HT, før jeg gikk på med håndvasken. Dette foregikk med CG W+G i bøtta, sammen med Nanolotus sin vaskehanske.

Etter håndvasken gikk jeg rundt med SV sin detail kost og Surfex HD 1:3 i alle dørkarmer.

Til slutt ble bilen clayet med Bilthamber Clay og rennende vann, før den ble kjørt inn i garasjen og tørket.

Så litt bilder av bilen etter vask.

IMG_4713.jpg

IMG_4714.jpg

IMG_4715.jpg

Så startet jakten på swirls.

IMG_4718.jpg

IMG_4722.jpg

IMG_4724.jpg

IMG_4725.jpg

IMG_4726.jpg

IMG_4727.jpg

IMG_4728.jpg

Som dere ser, ikke så alt for ille, men litt av hvert rundt omkring.

Da denne bilen kommer til å være en jobbil, selv om fattern er nøye med bilene sine, og prøver og forhindre riper, gikk vi for en 1-steg siden det kommer til å komme tilbake riper etter hvert.

Til poleringen ble følgende testet:

Scholl S17+ på grønn uber

Scholl S17+ på orange uber

Megs #105 på orange uber

Megs #80 på blå sonus

Siden lakken på den blå suburbanen jeg tok var rimelig hard, startet jeg likegodt med S17+ på grønn uber. Dette tok litt swirls, men ikke RDS.

IMG_4729.jpg

IMG_4731.jpg

Gikk så opp til orange uber. Denne comboen tok så og si alt av swirls, samt en god del RDS. Men til gjengjeld la den igjen noe hologrammer.

IMG_4736.jpg

IMG_4737.jpg

IMG_4740.jpg

Gikk så over til Megs #105 på orange uber, da jeg viste fra før at denne kan avslutte ganske fint til å være en så grov polish. Denne comboen tok alle swirls, og noe mer RDS. Den la også igjen noe hologrammer.......

Og hva er vel bedre da enn å gjøre en 1 steg om til en 2 steg for å få et tilfredsstillende resultat :)

IMG_4743.jpg

IMG_4744.jpg

IMG_4746.jpg

IMG_4747.jpg

IMG_4748.jpg

IMG_4749.jpg

Klare for noen 50/50 bilder? :)

IMG_4750.jpg

IMG_4752.jpg

IMG_4756.jpg

Heldigvis var ikke denne lakken av den nye kranglette typen som hologrammene er umulige å fjerne, så de gikk veldig greit bort med Megs MG#80 på blå sonus med DA maskin.

Den første helga gjorde jeg meg helt ferdig med tak og panser, samt et lag med sealer.

IMG_4759.jpg

IMG_4760.jpg

IMG_4761.jpg

IMG_4762.jpg

IMG_4763.jpg

Med det trente detailer øyet som jeg regner med mange av dere har, har dere sikkert sett at lakken ikke ser så alt for bra ut under swirlsene og ripene. Fikk konstatert misstankene mine helga etter da jeg fikk PTG i posten, at deler av bilen hadde blitt omlakkert en gang i tiden. Det virker som lakken er blitt slipt ned, og forsøkt polert opp igjen, men mye av slipemerkene var ikke ordentlig fjernet. Det mest ekstreme tilfellet på bilen ser dere på bildene under.

IMG_4765.jpg

IMG_4767.jpg

Dette var noe jeg valgte å ikke gjøre noe med, da jeg hadde måttet til med en del grovere skyts.

Neste helg startet jeg med litt lakkmålinger, siden jeg hadde fått PTG i posten :)

DSC01422.jpg

DSC01423.jpg

DSC01424.jpg

Som dere ser varierte målingene fra 112 um på det minste, til 381 um på det meste. Fant da ut at alt var lakkert i en eller flere omganger, med unntak av tak og nederst på dørene. Nederst på dørene var det desidert minst lakk, så valgte å være litt ekstra forsiktig der.

Klarte jo selvfølgelig å glemme igjen speilrefleksen denne helga, så jeg måtte ty til det litt aldrende kompaktkameraet til muttern, så de neste bildene ble deretter...

Så fortsatte jeg der jeg slapp sist helg, og kjørte på med MG#105 på gul uber på resten av lakken.

Flere 50/50 og før/etter bilder følger:

DSC01425.jpg

DSC01426.jpg

DSC01430.jpg

DSC01427.jpg

DSC01431.jpg

DSC01434.jpg

DSC01435.jpg

DSC01436.jpg

DSC01437.jpg

DSC01439.jpg

DSC01440.jpg

Litt in action bilder :)

Høyt på bilen=bil på bakken

DSC01447.jpg

DSC01448.jpg

Lavt på bilen=bil i lufta :P

DSC01441.jpg

DSC01443.jpg

Dårlige før/etter bilder av det ene blinklyset. Dette var ekstremt matt, og fikk seg en grei forvandling.

DSC01453.jpg

DSC01455.jpg

Som LSP ble det denne gangen 1 lag med Megs MG#21 lagt på med DA maskin, samt et lag med Pete's 53 på tak og panser.

Alle dørhengslene fikk CRC Multilube, dekk fikk Megs High Gloss Endurance, mens resten av plasten fikk Owatrol Polytrol.

Ruter ble renset og forseglet med Nanolotus Pro.

Så til de etterbildene jeg fikk tatt den helga. Det var mørkt ute, så det ble bare bilder tatt inne. Men jeg fikk fattern til å ikke bruke bilen på ei uke, så jeg kunne ta noen bedre bilder ute med speilrefleksen helga etter :)

DSC01456.jpg

DSC01457.jpg

DSC01459.jpg

DSC01460.jpg

DSC01461.jpg

DSC01462.jpg

Over til litt bedre bilder ;) Ser jeg glemte Bare Bones i hjulbuer (shame on me).

IMG_4771.jpg

IMG_4772.jpg

IMG_4773.jpg

IMG_4774.jpg

IMG_4775.jpg

IMG_4776.jpg

IMG_4777.jpg

Litt rusk igjen som sagt...

IMG_4778.jpg

IMG_4782.jpg

IMG_4784.jpg

IMG_4785.jpg

IMG_4786.jpg

IMG_4788.jpg

IMG_4789.jpg

IMG_4791.jpg

IMG_4792.jpg

Håper det varmet litt i de mange detailer hjem rundt om, med en ny S&S nå i vinterkulden :)

Takk for titten

26

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en bra jobb her :)

Førstemann ble jeg til og kommentere og :D

Ikke værst :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette mister.Liker chevy lakk godt selv.Stor bil med store flater og lite kriker og kroker.

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grom jobb! Varmet dette! :D

Velfortjent cred er gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb som vanlig dette Hans Marius :)

Hva synes du om Megs High Gloss Endurance?

+ :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke mye riper igjen der, så skal være temmelig kresen for å ikke kalle dette for strøkent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette! Blankt og flott resultat! Så veldig behagelig ut å ha løftebukk, så denne er jeg noe misunnelig på! Når du holdt på med siden, og bilen var heiset opp på bukken, hvor høyt vil du anta at bilen var i lufta? Regner ikke med at jeg har takhøyden til det, men det skader jo ikke å spørre ;) Cred naturligvis på plass.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trengte virkelig en S&S nå, Takk!! Denne fikk et realt løft. Bare Bones betyr lite på en slik bruksbil synes jeg. Dette ble veldig pent. Savner egentlig bare litt pussing av rust og grå matt lakk på tilhengerfeste og oppheng til det :) +1 cred for fin jobb

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra forbedring her Hans marius. :D

Og som folket over sier, var ikke noe nevneverdig igjen.

Får du ikke stor julegave av faren din nå så vet ikke jeg ihvertfall!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blinkende bil!!!! kan jeg spørre om hva du brukte på gummien i dørkarmingene? mvh

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en bra jobb her :)

Førstemann ble jeg til og kommentere og :D

Ikke værst :P

Takk for det!

Ikke værst det nei :P

Ble bra dette mister.Liker chevy lakk godt selv.Stor bil med store flater og lite kriker og kroker.

Cred gitt.

Takker Arne! Greit med få kriker og kroker iblant ja. Går ganske så "radigt" når du førstes er i gang :)

Grom jobb! Varmet dette! :D

Velfortjent cred er gitt!

Takk Torbjørn! Godt det varmet ;)

Flott jobb som vanlig dette Hans Marius :)

Hva synes du om Megs High Gloss Endurance?

+ :thumbup:

Takk Tomas :)

High Gloss Endurance er vel bare så som så synes jeg. Vet den gjør dekkene brune etter hvert, og er egentlig noe kliss å påføre. Derfor jeg som regel bare bruker den på biler som skal ha 1-steg!

Var ikke mye riper igjen der, så skal være temmelig kresen for å ikke kalle dette for strøkent :)

Vel, det er vel derfor vi kaller oss for detailere da :)

Flott jobb dette! Blankt og flott resultat! Så veldig behagelig ut å ha løftebukk, så denne er jeg noe misunnelig på! Når du holdt på med siden, og bilen var heiset opp på bukken, hvor høyt vil du anta at bilen var i lufta? Regner ikke med at jeg har takhøyden til det, men det skader jo ikke å spørre ;) Cred naturligvis på plass.

Tusen takk :)

Har desverre ikke takhøyde til å utnytte løftehøyden max jeg heller, men tror nok den klarer å løfte ca 2 meter eller no. Med golfen min så høyt den kan, klarer jeg nesten å stå oppreist under den, og jeg er ca 185 :)

Jeg trengte virkelig en S&S nå, Takk!! Denne fikk et realt løft. Bare Bones betyr lite på en slik bruksbil synes jeg. Dette ble veldig pent. Savner egentlig bare litt pussing av rust og grå matt lakk på tilhengerfeste og oppheng til det :) +1 cred for fin jobb

Takker Øyvind ;)

Pussing av rust er på tapetten, med ble ikke tid til det. Tror fattern skal ta av hele hengerfestet og få det sandblåst!

Meget bra forbedring her Hans marius. :D

Og som folket over sier, var ikke noe nevneverdig igjen.

Får du ikke stor julegave av faren din nå så vet ikke jeg ihvertfall!!

Hehe, takk for det Petter :)

Får se da vettu, men har jo egentlig fått julegave allerede i løftebukken ;)

Blinkende bil!!!! kan jeg spørre om hva du brukte på gummien i dørkarmingene? mvh

Brukte bare Bilthamber Surfex HD blandet 1:3 med vann og en kost for å gjøre rent. De var såpass fine da at jeg droppet noen form for gummifornyer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent arbeid Hassebasse..

At det er igjen litt smårask er jo ikke noe nytt for noen her tror jeg.. På en showbil er det en ting, men bruksbil så er det bedre å ha godt med lakk igjen og muligheten til flere korrigeringer :)

Cred er selvsagt gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!

Men å løfte opp bilen er juks altså :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig...

Løftebukk ser konge ut å jobbe med gitt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent arbeid Hassebasse..

At det er igjen litt smårask er jo ikke noe nytt for noen her tror jeg.. På en showbil er det en ting, men bruksbil så er det bedre å ha godt med lakk igjen og muligheten til flere korrigeringer :)

Cred er selvsagt gitt :)

Takk takk Bernhard! Greit å ha igjen litt lakk å jobbe med i fremtiden ja ;)

Bra jobba!

Men å løfte opp bilen er juks altså :P

Hehe, takk Terje ;) Er ikke juks, bare nesten :P

Nydelig...

Løftebukk ser konge ut å jobbe med gitt..

Takker Truls! Er ikke feil det nei :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pent :)

misunnelig på den løftebukken ja =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent det der ja.

Hvilke bukk er det vi snakker om? Har du link til den? Hvor mye kan den løfte, og hvordan er den festet.

Må ha meg noe sånn...

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"gjøre om en ett-stegs-jobb til tostegs for kvaliteten" :D den idèen gjenkjente jeg :)

jeg har sett en del av disse Blazerne i den grønnfargen, og den er trivelig slik du fikk hentet den frem igjen. For egen del syns jeg Bare Bones er viktig på suver med mange cm2 synlig innerskjerm, men nå på vinteren varer det bare ut porten og opp i 3. gear så er det like ille. Så ingenting å skjemmes for. Fin jobb utført til pappa! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott jobb fra deg :) Ser kjempebra ut!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pent :)

misunnelig på den løftebukken ja =)

Takk takk :)

Pent det der ja.

Hvilke bukk er det vi snakker om? Har du link til den? Hvor mye kan den løfte, og hvordan er den festet.

Må ha meg noe sånn...

Cred gitt.

Takker!

Er ikke sikker på hva slags merke bukken er eller noe, men det er i alle fall en en-søylet bukk som kan løft opp til 2.5 tonn. Kjøpte den brukt av en i Drammen som sertifiserer den typen bukker i Norge. Den er festet med 8 grove bolter i gulvet. Kan se noen flere bilder av den i garasjetråden min :)

"gjøre om en ett-stegs-jobb til tostegs for kvaliteten" :D den idèen gjenkjente jeg :)

jeg har sett en del av disse Blazerne i den grønnfargen, og den er trivelig slik du fikk hentet den frem igjen. For egen del syns jeg Bare Bones er viktig på suver med mange cm2 synlig innerskjerm, men nå på vinteren varer det bare ut porten og opp i 3. gear så er det like ille. Så ingenting å skjemmes for. Fin jobb utført til pappa! ;)

Hehe, er fort det blir slik ;)

Er egentlig enig i at bare bones gjør mye på en så høy bil, og når det i tillegg er så få biler ellers for tiden som har plast buer, og ikke filt så blir ikke bare bones brukt så mye. Så skulle uansett husket den, om så bare pga etterbildene ;)

Nok en flott jobb fra deg :) Ser kjempebra ut!

Tusen takk Bo :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive