code13

02' Opel Omega 2,5ia V6 Gråsølv

2002 OPEL OMEGA 2.5 V6

Hei folkens, S&S #2, dette er Opel'n til svigerfar. Har hatt bilen stående utenfor hos meg i ett par uker nå mens han er på jobb ute på sjøen. Sa meg villig til å se på ripen han har fått, han skulle lakkere om uannsett hvis det ikke ble bra. Sa at jeg kunne kanskje polere den opp også hvis det trengtes. Anyways, som alltid så greier jeg ikke å la være å ta mange bilder, ei heller å velge vekk noen

Fredag:

Kommer fram til hallen på jobben, og er klar for å begynne å vaske i minusgrader. men høytrykkspyleren som vanligvis står der (stod der forrige gang) var vekk. hmmm... heldigvis har jeg statoil rett over gata. Drar dit og dunker bilen i surfex 1:4 og bilberry 1:3 på felgene. Blir desverre ingen bilder av kattevask.

Først inspeksjon, bilen ser fin og blank ut. Kanskje jeg ikke trenger å polere den.

1.jpg

Frisk og sprek bil, lagde mer bråk og moro enn min Vectra 1.8

2.jpg

liten avlang bulk på panseret

3.jpg

4.jpg

joda bilen ser bra ut den i dette lyset. Grå-sølv fargen skjuler ripene ganske godt

5.jpg

6.jpg

Men vi finner noen riper, så da tar vi fram sakene.

DSC_0133.jpg

Nå nærmere inspeksjon, panseret har lite swirls

DSC_0150.jpg

Men har noen riper

DSC_0152.jpg

steinsprut

DSC_0154.jpg

røde malingsflekker fant jeg over hele bilen.

DSC_0157.jpg

Bulk og riper

DSC_0159.jpg

Dør håndtaket er som forventet

DSC_0164.jpg

swirls heaven - i love it

DSC_0167.jpg

dørhåndtak bak - de skulle få seg litt scratchx2, men glemte den hjemme - men funket fint med 3M fcp på påføringspad også :)

DSC_0169.jpg

Litt mer malingslfekker

DSC_0171.jpg

DSC_0172.jpg

Litt rust, akkurat på samme sted som min vectra.

DSC_0173.jpg

DSC_0176.jpg

DSC_0177.jpg

DSC_0181.jpg

Høyrespeil fått seg noen riper

DSC_0188.jpg

DSC_0189.jpg

DSC_0195.jpg

Høyre side av bil

DSC_0197.jpg

DSC_0199.jpg

en ripe, den var lang men mest dyp her. Ser ut som noen har skrapa med nøkkel("#%!??)

DSC_0201.jpg

noen som har lagt igjen litt hvit maling på bilen

DSC_0203.jpg

bak høyreside

DSC_0205.jpg

DSC_0215.jpg

DSC_0217.jpg

DSC_0218.jpg

venstre side

DSC_0221.jpg

DSC_0222.jpg

porer i lakken? Omlakkert?

DSC_0228.jpg

DSC_0233.jpg

noen som har vært her før meg med polish

DSC_0235.jpg

holos? noen som har vært her med maskin før? eller pga ripene på panser som gjør at lyset brytes sånn?

DSC_0239.jpg

fant flere sånne på bilen

DSC_0240.jpg

a-stolpe

DSC_0241.jpg

DSC_0242.jpg

ett par shots av motorrom

DSC_0244.jpg

DSC_0245.jpg

riper on tha hood

DSC_0246.jpg

DSC_0250.jpg

rust:

DSC_0256.jpg

DSC_0257.jpg

bulk, bilen har ryggesensor btw

DSC_0258.jpg

DSC_0259.jpg

DSC_0260.jpg

DSC_0281.jpg

DSC_0283.jpg

gjengen som skal tas ibruk ikveld:

DSC_0288.jpg

DSC_0293.jpg

tørte ikke å ta mer, var litt redd for at lakk skulle følge med limen

DSC_0294.jpg

DSC_0295.jpg

DSC_0297.jpg

DSC_0301.jpg

DSC_0302.jpg

ble litt bedre, skulle ta det en gang til etter polering, men glemte av det :( sorry -bad vietnamese. Tar det igjen til uka.

DSC_0303.jpg

diamantslipesett fra Jula

DSC_0305.jpg

DSC_0306.jpg

DSC_0307.jpg

DSC_0309.jpg

DSC_0312.jpg

sprøyter fra apoteket 3xkanyler og sprøyer= 7kr - følte meg som narkis når jeg skulle ha sprøyter - måtte forklare litt ekstra høylytt at det var til lakk.

DSC_0314.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0319.jpg

DSC_0323.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0328.jpg

Lørdag: Tok med egen HT og vasket bilen.

Surfex Hd 1:4

Prickbort 1:0

Ullvott + Megs Nxt Shampoo

Mothers Hjulbuebørste

Autosmart Power avfettning i hjulbuer og bil 1:0

Tørte ikke å skumme bilen pga minusgrader

Desvverre ingen bilder av vask.

Våtslip:

Riper og malingsflekker - 3m Pussekloss - 3000 papir, Megs QD utvannet som lube

Frontlykter - 1500 og 3000 papir rondell på elektrisk drill + Megs QD som lube - Pusset opp med 3M FCP 1500 rpm 5-8 pass lite trykk.

Litt våtsliping av malingsflekker, har bilder av noen - de fleste gadd jeg ikke å ta bilde av

DSC_0330.jpg

DSC_0335.jpg

DSC_0337.jpg

3m gul efc 4 pass, 2100 rpm medium trykk - tar ikke nok, må nok over på grønn fcp

DSC_0342.jpg

våtslipt noen riper

DSC_0343.jpg

DSC_0344.jpg

tatt litt av døren - 3m fcp 4-5 pass, 2100 rpm medium trykk 1 pass 1500rpm lite trykk - det er den eneste oppskriften jeg kan (newbie)

DSC_0346.jpg

DSC_0348.jpg

speilhus, 50/50 - ble ikke noe særlig wow

DSC_0350.jpg

burger king roper på meg - kanskje dette kan bli en rituale når jeg driver med bilpleie.

DSC_0357.jpg

sjekker resultat først

DSC_0365.jpg

Meny nr1, Whooper Cheese medium meny med sprite til drikke. Brød er litt tørt, kjøtt er ok saftig, grønnskaer er bra og friskt. Friesen er bra og ikke slapp. Smaker som forventet og ikke noe mer. Terningkast 4. Neste gang blir det review av meny#2

DSC_0369.jpg

baklyktene får seg en fpc de også, 1500 rpm 5-6 pass lite trykk

DSC_0373.jpg

noen riper, fikk vekk noe av det - tør ikke å ta mer. redd for å brenne gjennom

DSC_0375.jpg

DSC_0383.jpg

DSC_0380.jpg

tør heller ikke mer her - 3m fpc 1500rpm mange pass medium/lite trykk

DSC_0387.jpg

DSC_0388.jpg

DSC_0390.jpg

tok bilde her pga det var en lang lys ripe her før

DSC_0397.jpg

lakk fylt, slipt og polert. Men hvorfor har jeg fått mørk lakk da?? Ikke riktig nyanse i det hele tatt! :/ CRAP! + at det ble ikke noe bra jobb. Ser ikke så bra ut.

DSC_0399.jpg

DSC_0401.jpg

siste bilde av bil på lørdag. drar hjem

DSC_0411.jpg

Søndag:

Ble ikke mange bilder fra idag. Jeg tror jeg bruker altfor mye tid på å stå å se på bilen, ta bilder av bilen, stå og lure på hva jeg skal gjøre på neste steg, switche radiokanal, spise, drikke og snuse. Jeg kan ikke forstå at jeg bruker 20-25 timer på bil, mens andre bruker 8-10 timer. Jeg må virkelig jobbe mer effektivt.

idag kjører jeg 3m UF, og gjør siste rest.

Autosol på eksosstussa

IMAG0420.jpg

Rain-X på vindu fram og bak

IMAG0419.jpg

Bare Bones (er deres også rød? Trodde den skulle være blå?)

IMAG0418.jpg

A-stolpe 50/50

IMAG0417.jpg

Tørst! Da er det kjekt med en sånn automat på jobben. Prøvde trikset med å trykke raskt på 2 forskjellige og få 2 til 1 pris. Gikk ikke.

DSC_0132.jpg

Var enten denne eller en Solo

DSC_0200.jpg

Motorrommet ble vasket for hånd med våt klut, gikk over med CG new trim på plastikk og Megs Black trim greier på gummi

DSC_0191.jpg

DSC_0196.jpg

DSC_0195.jpg

sjekker etter holos

DSC_0147.jpg

DSC_0158.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0170.jpg

Ferdig bilder, bilen ble bedre. Men langt ifra 100%, ser at det er flere steder så ser jeg noen riper fra enkelte vinkler. Vanskelig å se med denne lakken.

DSC_0134.jpg

DSC_0136.jpg

DSC_0139.jpg

DSC_0140.jpg

DSC_0141.jpg

DSC_0142.jpg

DSC_0144.jpg

DSC_0146.jpg

DSC_0149.jpg

DSC_0154.jpg

DSC_0182.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0184.jpg

Håper det greit nok og vil imponere eier når han kommer tilbake. Har nå avtalt med eier at bilen skal inn på nytt for å ta interiørrens av tepper og seter, demontering av dørdeksel for å banke ut bulk og våtslipe ripene på polere på nytt - håper på bedre resultat da.

takk for titten - hade bra og ha en fin dag :) Mvh Code13

DSC_0188.jpg

Endret av code13
14

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo langt bedre dette :) Du hadde jo mer enn nok å ta tak i her da! Hvilken LSP velger du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble da ikke så verst dette :) Var i alle fall mer enn nok å ta av, så du skal være fornøyd med så mye du klarte å fjerne.

Når det kommer til fargematch på sølv farge, er det heller vanslelig å få 100% Vet Bernhard også har slitt med å få helt lik farge på delene han har lakket på Passaten sin!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!! Jeg også lurer på hvilken lsp som er brukt. Norsk-Vietnamesisken satt som ei kule :)

Så litt om jobben.

At du bruker 25 timer på en bil som andre som f.eks jeg bruker 10 timer på, kommer av at du gjør mye mere enn hva jeg gjør.

F.eks er det mange som ikke våtsliper,drar ut bulker og fyller i lakk på sine jobber.At du bruker god tid på bilder er bra.Mange bilder er kjekt, så du kan velge ut de beste, og en får også tenkt og slappa av litt innimellom når en tar bilder eller filmer.

Mcdonalds meny er jo lettvint da ;) Håper du tar med deg eller handler mere energirik mat i løpet av en bil også.Jeg klarer meg ihvertfall ikke med burger og french fries..Går mest mulig i ren sjokolade,saft/brus, og matpakke fra Esso med grovt brød med egg,laks,ost,karbonader,løk osv på ;)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW! Den var "trashed".

Synes du gjorde en bra jobb. Var mye bulker og dype riper her.

Artig write up også. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martinsh: Tusen takk for kompliment :) Hadde tenkt til å velge Megs Nxt Sealer, men ble ikke ferdig lørdagen - og tenkte at siden den ikke får herdet i 12timer minst før den møter snø og regn - så ble det heller 2lag med autoglym HD på søndagen.

Hans Marius: Takker :) Ja, kanskje det er mer vanskelig å matche sølv. Kanskje jeg gjorde noe feil, eller det ble blandet feil (små marginer på blandingensforhold?) Uannsett, flekklakking er noe jeg har lyst til å øve meg mer på. Gir ikke opp enda.

Hmsilset: Takker og bukker :) ( ot: hehe ja er ikke helt 100% på norsk-vietnamesisk/engelsken enda, føler at det blir litt feil utenledning akksent noenganger. Bare tull jeg driver å øver meg på, er veldig gøy å dra den stemmen når jeg får telefonselgere på mobilen. Den stemmen og det vietnamesiske navnet mitt går bra sammen uten å vekke mistanke om kødd. )

Og om tidsforbruk så tror jeg at jeg er bare treg som jeg vanligvis er. Problemet er vel at jeg har en hel helg til disposisjon og tar meg derfor god tid. Gjorde mindre arbeid på forrige bil, og brukte ca like lang tid. Jeg må bare skjerpe meg og jobbe mer effektivt. Og takk for tips om kosthold :) Men tviler at det går inn i den tykke papp-skallen min, er nok altfor glad i søppelmat.

EasyL: Merci merci! Ja den var trashed når man titta nærmere på den, men var faktisk vanskelig å se fra par meter avstand. Litt synd med bulker og dype riper og rust på bilen :/ er jo bare 8 år gammel bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje verst dette! :)

Er andre jobben din og du driver allerede med å ta ut bulker og fylle i lakk.

Kan fort bli litt ekstrainntekter her om du gidder og har tid!

Det ser ut som om du har eit greit lokale og.

Har svigerfar sett bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All cred til deg som ser mulighetene før du begynner. Når en bil er så "sliten" har jeg ikke lyst til å legge mye tid på å få en skinnende lakk, når det er bulker, riper og det som værre er. OM dette bare er #2, så har vi masse å se frem til i hvertfall..virker som du har masse utstyr og kunnskap til å få bilene til å skinne igjen. cred gitt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ett bra løft dette, bulkene og de store ripene ble godt skjult så det ut som og synes vel ikke så godt på avstand lenger. Cred gitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra jobb på en godt brukt bil! du har all min sympati for å vedlikeholde glansen på (halv)gamle biler. Viktig, det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet, fint resultat og bra dokumentert. Det var jo langt mer å gjøre enn mann skulle tro ut fra de første bildene. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

toddleif: takk, man må jo bare øve. Også er det greit å øve litt når man vet at eier skal omlakkere om det blir dårlig. Jeg har mye å lære om flekklakkering og våtpussing, men syns det er artig! Jo, det er ett veldig greit lokale, men nå bygger bedriften om lokalet, så jeg får ett annet mindre lokale med mindre lys. men stort nok. Nei svigers har ikke sett bilen, han kommer tilbake neste uke.

tomrabb: takk for kompliment :) men jeg har ikke mye kunnskap i det heletatt, føler meg fortsatt som nybegynner, men er villig til å prøve/feile og lære. Heldigvis er det mange gode detailere her inne som deler sin kunnskap med sånne som meg.

bilpleiegærning: takker :) Det ser litt bedre ut på avstand, men ikke fornøyd med bulk eller fargeforskjell. Så skal ha inn bilen igjen i Januar til å demontere dørtrekk og prøve å banke ut bulker.

challenger: ja syns det er litt ekstra gøy å få det til å gå fra vrak til glis, jo værre utgangspunkt jo bedre. vi alle her inne liker en challenge :P Biler fra den vanlige mannen i gata syns jeg gøy å ta, enn biler fra entusiaster. Men litt kjipt at man vet at disse bilene blir like fort stygge igjen.

gjohn: ja, stod og vaska bilen på statoil og lakken så ganske bra ut i det lyset. ble litt overrasket når jeg så lakken i halogen stativet.

igjen, takk for alle komplimenter :) motiverer til neste jobb :) Trolig en Passat eller en Boble.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble da en forandring dette her ja. Får håpe sivgerfar ble fornøyd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive