Bjerknez

Fortsatt skitt igjen etter Prickbort

48 innlegg i emnet

Dette er sikkert mat for de fleste her inne, men drister meg alikevel til å stille spørsmålet:

Her om dagen så skulle jeg vaske bilen min hos olejan. Den var ikke veldig skitten (for det rekker den sjelden å bli) men litt støv blir det jo.

Jeg startet med å dynke hele bilen med rikelige mengder Prickbort. Lot Prickbort jobbe i ca. 10min. og spylte så av med høytrykk (varmtvann)

Til min lille overaskelse så lå det igjen en matt film av støv som forsvant lett ved å dra fingeren lett over (jada.. er fyfy og dra fingeren over). Hvorfor klarte ikke Prickbort å fjerne denne skitten?

Er jo ikke akkurat noe som satt så hardt detta, og jeg synes faktisk at det er mer effektivt å skumlegge bilen fremfor å bruke Prickbort...

Mulig jeg gjør noe feil altså.. men vet ikke helt hva...?

Kan jo nevnes at det lå en ganske så utslitt Shield på bilen, og grunnen til den tilsynelatende "harde" vasken var at jeg skulle vokse bilen etterpå. (dog etter håndvask)

Noen her som kan svare meg på dette?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er ikke til trafikkfilm, men til asfalt og den slags.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plickbort legger igjen en liten hinne med støv og fett.. er også derfor den er så LSP-vennlig

En kjapp runde med Mitt'en tar resten

Endret av Øivind
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex er veldig bra for å ta trafikkfilmen... Men tar også LSP om den ikke blandes ut mye (1:20 eller svakere)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PB er ikke spesielt god på vanlig møkk som f.eks trafikkfilm som dette. Da er alkalisk avfetting mye bedre. Derfor først PB, så annen alkalisk avfetting, så skum, så bøtte. Med HT-spyling før bøtte da..

PB legger ofte igjen et grått slør også om man ikke skummer og mittvasker etterpå

Edit: Her var det mange som var ivrige :)

Endret av East
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet på en måte innerst inne at Prickbort er best på asfaltflekker å slikt, men jeg viste ikke at den var så og si ubrukelig på støvete bil...

Men hvis dette er tillfelle det som blir sagt her, så har jeg jo fått svaret jeg trenger :)

PB er ikke spesielt god på vanlig møkk som f.eks trafikkfilm som dette. Da er alkalisk avfetting mye bedre. Derfor først PB, så annen alkalisk avfetting, så skum, så bøtte. Med HT-spyling før bøtte da..

PB legger ofte igjen et grått slør også om man ikke skummer og mittvasker etterpå

Edit: Her var det mange som var ivrige :)

Er det ikke bedre med alkalisk først som fjerner møkka og PB til sist?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet på en måte innerst inne at Prickbort er best på asfaltflekker å slikt, men jeg viste ikke at den var så og si ubrukelig på støvete bil...

Men hvis dette er tillfelle det som blir sagt her, så har jeg jo fått svaret jeg trenger :)

Er det ikke bedre med alkalisk først som fjerner møkka og PB til sist?

Jeg legger alltid PB på tørr bil, da er den mest effektiv. Alkalisk blander man jo om regel ut i vann, og derfor mister ikke den så mye effekt av å legges på vått synes jeg.

Minner meg på at jeg er TOM for PB

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpe og høytrykk er ikke nok , må på med mitt el tilsvarende uansett hvor bra såpa er eller hvor kraftig høytrykk, du steamer bort lakken før den grå filmen gir seg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay... da lærte jeg jaggu meg noe i dag også :)

Bruker egentlig sjelden avfetting da jeg bruker skumkanon mest. Ifg. mine erfaringer så langt er skumkanonen mer effektiv enn selve avfettingen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger alltid PB på tørr bil, da er den mest effektiv. Alkalisk blander man jo om regel ut i vann, og derfor mister ikke den så mye effekt av å legges på vått synes jeg.

Minner meg på at jeg er TOM for PB

X2!

Alltid PB først!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det PB først som gjelder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk Greame Reaper blandet 1:8 på trafikkfilm. Jeg gjordre det hele forrige vinter og film blir borte...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk Greame Reaper blandet 1:8 på trafikkfilm. Jeg gjordre det hele forrige vinter og film blir borte...

Hvilken blanding anbefales med Surfex HD da for å fjerne mye skitt uten å ta knekken på shield?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken blanding anbefales med Surfex HD da for å fjerne mye skitt uten å ta knekken på shield?

ca 1:20 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:15 - 1:20

edit: great minds think alike :)

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PB først.. så skum. Har avfettinger som tar den siste hinna også, men de tar også LSP, så da bruker jeg heller bøtte og washmitt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:15 prøver jeg da...

Skal teste ut i morgen hos olejan :)

Deilig å ha ett sted og holde på innendørs med likesinnede gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

Dette er nyttig info.. må testes i vinter :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før, Surfex HD i 1:20 (eller enda tynnere som er foreslått i andre tråder), og i tillegg på våt bil = Bortkastet tid. Da fungerer bare HT like bra. Blir altfor mild. Jeg bruker den aldri svake enn 1:10, og min LSP lever i beste velgående etter flere mnd.

Da blir det 1:10

Hva hvis man skal vaske en bil som er helt forferdelig da og som alikevel skal korrigeres/vokses i etterkant?

Er det undødvendig å kjøre Surfex HD ren for at man skal være sikker på at den tar alt?

Tar den feks. like mye ved feks. 1:2 eller 1:4 ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive