obimann

Valget er tatt!

Hjelp, jeg er nybegynner på roterende!

Etter å ha fått opplæring av Brynjar og i samme anledning testet forskjellige produkter, så har forvirringen vært total. Det er altfor mye fint å velge mellom! Hvor skal jeg begynne? Hva skal jeg handle inn?

Det viktigste valget er kanskje maskinen. I alle fall det dyreste i mange tilfeller. Her har jeg prøvd Skil, Flex og Makita. Av disse likte jeg rett og slett Makitaen best. Godt håndtak, fint, lavt turtall å spre på, og lite varmgang. (Egentlig har jeg alltid synes Metabo har sett finest ut, men siden jeg ikke har fått prøvd den, og fordi Bernhard lovte å knuse kneskålene mine uten tillegg i prisen hvis jeg kjøpte noe annet enn Makita, så ...) Valget falt altså på Makita.

Kanskje jeg kunne klart meg med én bakplate. Men BMW'en har en del krumme flater, så jeg safer og kjøper to. En liten og en stor. 3M har lenge vært populær, så en stor 3M må på lista. Ellers er Scholl sine nye bakplater visstnok veldig bra også, både stor og liten, så en liten Scholl bakplate må testes.

Jeg har lyst til å starte litt forsiktig med maskinen. Jeg vil gjøre litt lett polering og bli skikkelig kjent med maskinen før jeg kjører en skikkelig korrigering. Første runde blir derfor å fjerne litt vaskeriper og lignende på BMW'en som har hard lakk. Etter kraftige hint fra sjefen sjøl, så faller valget på Scholl S30+ og Scholl oransje pads. Lakken på BMW'en er såpass enkel å ha med å gjøre at jeg trolig kunne gitt meg med dette.

Men så har kona en blå metallic Subaru. Som er omlakkert omtrent på halvparten av bilen, for sikkerhets skyld. Alle tiders mulighet for skikkelig kranglelakk, med andre ord! For å ha en sjanse på et noenlunde resultat på denne, så havner også Scholl S40 og blå Uber pads på lista.

Litt maskeringtape er også kjekt å ha. Den blå 3M-tapen funket bra, men siden den ikke var på lager der jeg skulle handle, så tester jeg en rull med grønn 3M tape i stedet. Og så må jeg ha litt isopropanol til å vaske med.

Obimanns roterende nybegynnerliste ser dermed slik ut:

• Makita roterende poleringsmaskin
  • 3M bakplate 125mm
  • Scholl bakplate 75mm
  • Scholl S30+ polish
  • Scholl S40 polish
  • Scholl oransje pad 145mm
  • Scholl oransje pad 85mm
  • Uber blå pad 150mm
  • Uber blå pad 100mm
  • 3M tape (i alle regnbuens farger!)
  • Isopropanol/vann (1:1) for wipedown

Og så er det helt sikkert noe viktig jeg har glemt som jeg må bruke en formue på å hastebestille på nettet!

Og lurer du på hva jeg planlegger å kjøpe når jeg skal begynne med skikkelig korrigering? Ikke så vanskelig å gjette, nei. Scholl S3 med gul pad eller ull.

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette. Likner litt på min innkjøpsliste, bare uten Makita. Jeg har gått for Skil sin.... mest pga økonomien ;) Men det kommer nok etterhvert.

Jeg var veldig usikker på pads'a jeg skulle ha, men jeg ser du har begrenset deg noe du også. Godt det ikke er alle som tar HELT av ved første forsøk :) Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta ullen til scholl, så det ble med stor+liten oransje og gul scholl med tilh. bakplate. Uber får jeg prøve seinere.

Du får komme med videre komm. og utredning om hvordan dette går. Har forstått det slik at VW har noe hard lakk de også, så jeg følger med deg også lærer jeg av dine feil ;) hahaha...... (for jeg gjør nok sikkert mer enn nok av feil sjøl )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikrofiber

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikrofiber

Burde kanskje presisert at lista kun dreier seg om det jeg trenger å "fylle på" med for å starte med roterende. Jeg har utstyr til vask og voks, deriblant mikrofiberkluter. :)

Ser bra ut dette. Likner litt på min innkjøpsliste, bare uten Makita. Jeg har gått for Skil sin.... mest pga økonomien ;) Men det kommer nok etterhvert.

Jeg var veldig usikker på pads'a jeg skulle ha, men jeg ser du har begrenset deg noe du også. Godt det ikke er alle som tar HELT av ved første forsøk :) Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta ullen til scholl, så det ble med stor+liten oransje og gul scholl med tilh. bakplate. Uber får jeg prøve seinere.

Du får komme med videre komm. og utredning om hvordan dette går. Har forstått det slik at VW har noe hard lakk de også, så jeg følger med deg også lærer jeg av dine feil ;) hahaha...... (for jeg gjør nok sikkert mer enn nok av feil sjøl )

Skil'en er nok et godt valg, den også. Jeg har flere ganger vært inne på tanken at den hadde holdt til min bruk. Men jeg falt til slutt for den litt mer solide følelsen i Makitaen.

Når det gjelder pads, så synes jeg også at det var masse forskjellig, og vanskelig å velge. Men så prøvde jeg å tenke litt i andre retningen. "Hva ville jeg valgt hvis jeg bare kunne bruke en polish og en pad?" Og da ble det litt lettere. Selv om jeg selvfølgelig endte opp med to typer likevel. :)

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se hva andre funderer på med tanke på roterende, da jeg håper på å "ta steget" snart..:)

Hvor mye setter dette deg tilbake i lommeboka? Fint å få oppdateringer om hvordan det skrider frem..:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se hva andre funderer på med tanke på roterende, da jeg håper på å "ta steget" snart..:)

Hvor mye setter dette deg tilbake i lommeboka? Fint å få oppdateringer om hvordan det skrider frem..:D

Tror det blir noe i underkant av 4500,-. Kjøper Makitaen fra Toolstop.co.uk, men har ikke helt oversikt over hvor mye tollgebyr og sånt som kommer på til slutt.

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du kommer til å angre på Makita, knallmaskin! 3M bakplata er også veldig bra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg byttet ut Scholl S40 med S03 Gold Edition. Da jeg selv synes S30 gir en ganske så fin finish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg byttet ut Scholl S40 med S03 Gold Edition. Da jeg selv synes S30 gir en ganske så fin finish.

S3 kommer når jeg får mer trening. S40 er med fordi det er lite trolig at jeg klarer å avslutte Subaruen med S30+.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du kommer til å angre på Makita, knallmaskin! 3M bakplata er også veldig bra!

x2!

Knallfornøyd med begge selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å gå for S03gold, S30 og S40 når jeg først handler. Vet jeg kommer til å føle meg litt frem med S30/40, men en vakker dag kommer det en skikkelig godbit med masse oksidering og jævli lakk, som jeg kan jobbe med og få noen flotte 50/50 på.

Dessuten har jeg tenkt å kjøpe meg noen paneler fra nærmeste høgger. Panser, dører o.l bare for å få herja villt og få inn "feelingen" i hånda uten å ha frykten over å ødelegge noen sin bil hengende over meg.... ;)

Regner også med at det vil komme mye mer pads inn i min samling. Må kunne variere og teste ut vettu :) Men det høgger godt i lommeboken når det er på startfasen dette her. Men smugling funker fint.... mtp kona ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å gå for S03gold, S30 og S40 når jeg først handler. Vet jeg kommer til å føle meg litt frem med S30/40, men en vakker dag kommer det en skikkelig godbit med masse oksidering og jævli lakk, som jeg kan jobbe med og få noen flotte 50/50 på.

Dessuten har jeg tenkt å kjøpe meg noen paneler fra nærmeste høgger. Panser, dører o.l bare for å få herja villt og få inn "feelingen" i hånda uten å ha frykten over å ødelegge noen sin bil hengende over meg.... ;)

Regner også med at det vil komme mye mer pads inn i min samling. Må kunne variere og teste ut vettu :) Men det høgger godt i lommeboken når det er på startfasen dette her. Men smugling funker fint.... mtp kona ;)

God ide! :) Ikke kjekt å gjøre feil med egen eller andres bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive