rogersolmyr

Sort Audi S3

22 innlegg i emnet

Jeg har en kompis som er bilmekaniker og har skrudd litt bil for meg. Som en gjenytelse foreslo jeg at jeg kunne vaske og polere hans bil, som altså er en Audi S3. Stilig bil som jeg alltid har trodd er mørkegrå :blink:

Dette er den første jobben jeg gjør på andres biler, så jeg lovte ikke akkurat gull og grønne skoger, men lovte å gjøre mitt beste.

Jeg fikk overlevert bilen en sen onsdag kveld. Torsdag kveld ble brukt til å prøve bilen litt, etter sterk oppfordring fra eieren. Veldig morsom og rask bil må jeg si. 265 (litt trimmet denne) hester i en forholdsvis liten bil innbyr jo til ordentlig prøvekjøring B)

Fredag etter jobb startet jeg det som jeg trodde skulle bli en enkel kosejobb.

post-1662-020625800 1286623692_thumb.jpg

Første ble å få av den værste møkka. Satte inn hele bilen med prickbort som fikk virke ca 5 minutter.

post-1662-090568900 1286623693_thumb.jpg

post-1662-007218800 1286623696_thumb.jpg

Så var det i gang med skumkanonen. Blandet en sterk blanding av Meguiars Ultimate Wash & Wax og Valet Pro Snow Foam Combo.

post-1662-005036800 1286623698_thumb.jpg

post-1662-026927300 1286623700_thumb.jpg

Dette la jeg over Prickbort'en og lot det hele stå noen minutter. Imens sprayet jeg felgene med Ferro-Bet Alu-rens. En og en felg og spylte dette av (skal jo kun virke kort tid) før jeg spylte av hele bilen med høytrykk. (Foma 670 med variolanse).

Det var nå for mørkt til å fortsette ute, så jeg begynte tidlig lørdag morgen med håndvask, etter å ha spylt av bilen med høytrykk.

Brukte to bøtter med gritguard og vaskemitt fra Nano-lotus. Såpen var den samme Meguiars Wash & Wax. Satt i gang med Meguaiars Clay, men måtte kjøpe ny fordi den jeg hadde hadde blitt helt seig og klissete.... :( Det viste seg imidlertid fort at bilen hadde alt for mye asfalt og tjærereste på sidene til at det kunne tas med clay. Tok litt Whitespirit på en klut, og det gjorde susen. Etter å ha spylt av clayet jeg resten og vasket igjen for å få bort eventuelle rester av whitespirit osv.

post-1662-046692700 1286623702_thumb.jpg

Nå er bilen ren og jeg ble klar over at den faktisk er sort..... Tørket bilen grundig med tørkehåndkle og trykkluft før polering.

Bilen hadde helt utrolig mye vaskeriper og masse RDS overalt. Prøvde meg først med DA (Biltema tohoders), gule Cyclo-pads og Meguiars Ultimate Compound, men det hjalp ingenting.... Jeg er helt fersk med roterende maskin, men satte igang med min Gule Einhell-maskin med det jeg haddde av pads fra Bilextra (Sonax) og Menzerma SIP. Dette skjønte jeg raskt at var helt andre saker.

Det er fryktelig hard og sticky lakk på denne bilen, men med mye press på maskinen og mange pass forsvant det meste av vaskeriper etterhvert. Måtte imidlertid leve med at jeg ikke fikk bort absolutt alt....

post-1662-057632500 1286623703_thumb.jpg

Speil med litt limrester fra tape, men vi ser jo forskjellen.

post-1662-004002100 1286623705_thumb.jpg

C-stolpen.

Ble ikke til at jeg tok flere 50/50 bilder, men forskjellen var jo tydelig :)

Dette brukte jeg hele lørdagen på, og deler av søndag på. Ble veldig sliten i armene, men får se på det som trening. Ble egentlig bare passe mellomfornøyd med at jeg ikke fikk bort alt av riper, men skjønte at det ikke ble tid til mer.... Kjørte over med DA og Ultimate Compound for å få bort litt hologrammer før jeg vasket bilen igjen (med Prickbort og samme såpe som før)

post-1662-099912600 1286623707_thumb.jpg

Mandag satte jeg igang med finishen. Brukte først Duragloss 101 på DA over hele bilen etterfulgt av et lag med Duragloss 111 som ble lagt på for hånd.

post-1662-087354600 1286623709_thumb.jpg

Lister tok jeg med Meguiars Gold Class trim Detailer.

post-1662-023174800 1286623711_thumb.jpg

Brukte også denne i hjulhusene. Dekksidene ble tatt med Meguiars Gold Class Endurance TireGel og vinduene ble satt inn med TW Clear Vue. Felgene ble polert de også med en TurtleWax sak jeg hadde, men de bør tas på nytt når de er tatt av bilen til vinteren.

Bilen fikk så stå i ro for at sealeren skulle herde før eieren hentet bilen.

Resultatet ble jo blankt og fint selv om mye mer kunne gjøres for å fjerne riper.

post-1662-016386900 1286623688_thumb.jpg

post-1662-010409600 1286623713_thumb.jpg

Interiør og motorrom ble det ikke tid til i denne omgang, men noe får jo eieren klare også :rolleyes:

Endret av rogersolmyr
22

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba på en flott og leken bil :)

Godt å se at biler fra andre steder i Østfold enn Halden og Moss blir tatt godt vare på også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble blank og pent. Tipper eier ble godt fornøyd og stiller opp neste gang du skal ha litt fiks på S210'n ;) +1 cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Variolanse på høytrykkspyleren, og på lakk....?

Er ikke det litt fy fy, eller er det bare jeg som tror det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en kruttønne som fikk en vel etterlengtet SPA-behandling.

Ble sort og blank igjen :)

Fin jobb :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Variolanse på høytrykkspyleren, og på lakk....?

Er ikke det litt fy fy, eller er det bare jeg som tror det.

Snakker ikke om rotodyse (eller lignende). Variolanse er en lanse som kan vinkles slik at det er lett å komme til under bilen, i hjulhus osv. Dessuten syns jeg den generelt er veldig behagelig å bruke lavt nede på karroseriet, på tak og panser, ja faktisk stort sett i det hele tatt :-) . Selve strålen er som på en vanlig lanse. Rotodyse må ganske riktig ikke brukes på lakk. Egner seg best til gårdsplass, steinheller osv.

Endret av rogersolmyr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble blank og pent. Tipper eier ble godt fornøyd og stiller opp neste gang du skal ha litt fiks på S210'n ;) +1 cred

Eier var veldig godt fornøyd ja :) Vil nok tro at jeg har noen timer til gode hos ham nå, men tror det er morsommere for meg å holde på med hans bil enn det er for ham å fikse min.... Dette er jo hobby for meg, mens skruing er jobb for ham, men han stiller alltid opp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo veldig greit å gjøre vennetjensester når det er noe en liker å holde på med. og det vises jo her at det er noe du liker å holde på med...

pen jobb på en artig bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bedre enn før :) Bra jobba!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på bra bil, +1 cred:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på flott bil dette her ja...

Vakkert med blank svart lakk... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent pent.. Morsom bil som nå er blank og våt i lakken :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Good job! Bra du fant ut at den egentlig var svart og ikke grå da :)

Litt flere bilder neste gang så blir jeg kjempefornøyd ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en kjempebra jobb! Er nok med ett 50/50 bilde når det er så bra :) Kred er gitt for en veldig god debut! Har ingenting å utsette på selve jobben! Være forsiktig med prøvekjøring ;) Har kjørt mye kjapt selv.Dieselbil med 400 diesel hk hadde jeg i 2 uker.Klødde så jxxxxxx i høyre foten, men klarte å holde meg :rolleyes: Har også polert gammel BMW 320d der turboen røyk dagen etter.Da er jeg glad jeg kunne si at jeg ikke har gitt på i det hele tatt med god samvittighet. Om eieren sier at du må prøve den litt, så er det greit da.

Ps: bilder av regnr og samtidig opplysninger om hk kan være negativt om rette gjøken ser opplysningene ;)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å unngå regnr, men ser at jeg bommet der. Har fjernet dette bildet nå.

Når det gjelder prøvekjøring var det etter sterk oppfordring fra eier som er en god venn av meg.

Takk for gode tilbakemeldinger, det motiverer helt klart til å drive på videre. Neste prosjekt nå blir å få bygd en garasje slik at jeg kan bli uavhengig av vær og vind B)

Endret av rogersolmyr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ohoi! har ikke sett tråden din før nå, men hyggelig lesning. Jeg fikk jo sett bilen live etter at lørdagsgrøten var satt til livs, og du hadde hatt litt å bryne deg på der. Fin jobb, bilder og lesning B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk som jeg nevnte kun lagt et lag med Duragloss 111. Lurer på om jeg skal tilby kompisen min å legge et lag til før vinteren.

Om jeg gjør det, holder det da med en grundig vask og tørk først? Om jeg begynner med clay osv risikerer jeg vel å skade/fjerne det laget jeg har lagt med 111? Burde kanskje også lagt et lag med voks av noe slag, eller er det unødvendig før vinteren?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk som jeg nevnte kun lagt et lag med Duragloss 111. Lurer på om jeg skal tilby kompisen min å legge et lag til før vinteren.

Om jeg gjør det, holder det da med en grundig vask og tørk først? Om jeg begynner med clay osv risikerer jeg vel å skade/fjerne det laget jeg har lagt med 111? Burde kanskje også lagt et lag med voks av noe slag, eller er det unødvendig før vinteren?

Grundig avfetting og vask bør holde hvis bilen har laget med 111 fortsatt. Du kjenner på panelene om de er glatte og fine etter vask og tørk. Er de ikke det bør du bruke clay eventuelt sterkere avfetting.

Hvis du clayer i et oppvarmet lokale og har et par claybiter i varmt vann så den er myk og smidig hele tiden, reduserer du marring/claymerker betraktelig.

Voks på toppen av en god sealer er ikke nødvendig, men to lag sealer for god dekning er lurt. Jeg bruker heller sprayvoks ca hver 2. vask, gjerne Meguiar's Ultimate Quick Wax. Da beholder bilen vannskrekken gjennom vinteren og er lett å vaske.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine 5050 Roger! :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behovet for etterbehandling forsvant litt brått her gitt. Bilen ble dessverre totalvraket på det glatte føret som var i helgen..... Det gikk bra med fører/eier av bilen.

Han fortalte meg etterpå at den første tanken som slo ham etter at han hadde fått kjent etter om han var hel og så hvordan bilen så ut var følgende: "Unnskyld Roger" :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive