obimann

Flekking av steinsprut, våtslip og korrigering

28 innlegg i emnet

Min første detailingtråd!

Jeg starter med produktene som ble brukt (husker ikke alt, skal prøve å finne ut mer etterhvert):

Vask

Foam?

CG citruswash+gloss

SV bøtte med gritguard x 2

SV Washpudel

P21s gel 1:3 på hjul

SV clay

ONR claylube 1:3

Diverse tørkehåndklær

Flekking

Diamantslipehode til Dremel

Isopropanol/vann 1:1

"Klisseservietter" for rengjøring

Syregrunning

Spraylakk fra Billakkspesialisten med metallic, klarlakk og herder

"Q-tips" fra Billakkspesialisten

Diverse forstørrelsesglass

Våtsliping

3M blå teip

3M 1000 papir

3M 3000 papir

Slipeblokk

3M 150mm luftdrevet slipemaskin

3M 75mm luftdrevet slipemaskin

3M skumpute for 75mm maskin

3M 1000 sliperondeller i 75 og 150mm

3M 3000 sliperondeller i 75 og 150mm

3M Liten slipekloss for småflekker

Korrigering

Scholl S3

Scholl S30

Scholl S40

Menzerna 85RD

SV Cleaner Fluid Professional

Ullpad

Scholl gul pad 75 og 150mm

Scholl oransje pad 150mm

Über blå pad 150mm

Über svart pad 150mm

Voks

SV Autobahn

SV Scuderia

SV Crystal Rock

Glass

3M Glassrens

Nanolotus Bilglasforsegling Prof

Plast og gummi

SV Pneu matt

SV Protection matt

Eksos

Scholl S0

Autosol Chrom Glans

Stålull!

Håper ikke jeg har surra altfor mye her!

Så var endelig tiden kommet!

Etter å ha lurket på forumet et års tid uten å gjøre noe mer avansert enn å vaske bilen med mitt var det min tur til å få prøve meg på litt skikkelig detailing. Gjorde en avtale med Brynjar tidligere i høst om å ta en helg med litt opplæring i detailingens edle kunst, og forrige fredag braket det løs! Planen var å fylle steinsprut på panseret, teste litt våtsliping og korrigering med roterende og DA. En spent stakkar (meg altså) møtte på Ås etter jobb, med hjertet i halsen.

På Ås ble jeg tatt i mot av en veldig hyggelig nordlending (Brynjar, for dem som må ha det inn med teskje), og etter utveksling av noen velvalgte høflighetsfraser satte vi rett og slett i gang med å vaske bilen. (Hvem hadde vel ventet det!)

Før jeg går videre må jeg fortelle at jeg ikke har fotografert noe særlig tidligere, og dette var første gangen med speilrefleks og avanserte innstillinger. Med et innlånt kamera for anledningen, som jeg ikke hadde fått lest bruksanvisningen til, så ble selvsagt bildene av ymse kvalitet. En annen ting jeg oppdaget etterpå, var at jeg skulle knipsa mange flere bilder. Så det mangler en del bilder for å få den helt store sammenhengen. Heldigvis kastet Brynjar seg over fotoapparatet innimellom, og reddet litt av situasjonen. Jeg hadde strengt tatt nok med å konsentrere meg om detailing, og alt det nye jeg skulle lære.

En annen morsom effekt med at jeg har fotografert, er at det ser ut som Brynjar har gjort nesten hele jobben. Det har han selvsagt, men det var ikke meningen at det skulle komme så klart fram av bildene! :)

Nok om det. Her er bildene

P21s på felgene og skumlegging med deilig tykt skum

post-1201-092572000 1286312114_thumb.jpg

post-1201-085313200 1286312115_thumb.jpg

post-1201-093647200 1286312116_thumb.jpg

post-1201-025472700 1286312118_thumb.jpg

Brynjar spyler av med deilig varmt vann i HTen

post-1201-025552600 1286312119_thumb.jpg

Første bud. Av med skiltene!

post-1201-033068300 1286312120_thumb.jpg

post-1201-010756200 1286312121_thumb.jpg

Så det store problemet man alltid står foran ved flekking av steinsprut. Hvilken farge skal man velge på MFen?

post-1201-071492400 1286312121_thumb.jpg

Noen store steinsprut og noen små

post-1201-026506500 1286312122_thumb.jpg

post-1201-089467000 1286312122_thumb.jpg

Her et par som hadde laget dumper i panseret

post-1201-046088400 1286312123_thumb.jpg

Da må vi trekke dem ut! Plugg i limpistolen

post-1201-008478300 1286312124_thumb.jpg

På med lim

post-1201-066270300 1286312124_thumb.jpg

Der satt den!

post-1201-024765700 1286312125_thumb.jpg

Hm. Skal jeg bruke den der?

post-1201-085045300 1286312125_thumb.jpg

Helt sikker på at det går bra, Brynjar?

post-1201-043459600 1286312126_thumb.jpg

Utrekkingsverktøyet gjorde ingen skade, men metallet i panseret var så stivt at bulkene ikke ble noe særlig mindre.

Så litt sliping med diamantverktøy der hvor steinspruten gikk ned til bart metall. Poenget var å få vekk all synlig rust og å lage jevne kanter på hullet.

post-1201-003767800 1286312127_thumb.jpg

post-1201-062164500 1286312127_thumb.jpg

Etter sliping ble de store hullene grunnet med syregrunning. Så ble sprayboksen med ferdigblandet lakk hentet frem. Etter grundig risting ble det sprayet litt lakk i lokket til sprayflaska. Spesial Q-tips ble så brukt til å påføre lakk på steinsprutflekkene. Q-tipsene ble dyppet forsiktig ned i lokket, og så ble det forsiktig lagt en liten dråpe lakk på hver flekk på panseret. De større flekkene ble det lagt flere dråper i, og i flere omganger. Vi prøvde hele tiden å oppnå en rund og fin overflate på flekkene. Hvis vi trykte for hard med Q-tipsen ble overflaten ujevn, og fikk ofte en liten forsenking i midten når den tørket.

Forsiktig!

post-1201-021597500 1286312128_thumb.jpg

post-1201-085137200 1286312128_thumb.jpg

post-1201-047873400 1286312129_thumb.jpg

Her må det gjøres skikkelig, så denne tar jeg!

post-1201-006143500 1286312130_thumb.jpg

Sånn, ja!

post-1201-065413400 1286312130_thumb.jpg

BMW med meslinger

post-1201-027494100 1286312131_thumb.jpg

post-1201-084433300 1286312131_thumb.jpg

post-1201-044228000 1286312132_thumb.jpg

En av de store

post-1201-005514500 1286312133_thumb.jpg

Fata morgana! Er det den berømte B&B detailing grillen jeg skimter der borte. Mat, jeg må ha mat!

post-1201-064992000 1286312133_thumb.jpg

Så var fredagen over!

Lørdag er som kjent hviledag, så neste økt var søndag. På vei ut til Ås fikk jeg høre på radioen at Thor Hushovd var blitt verdensmester i landeveissykling fellesstart. Konge! Gratulerer Thor!

Etter en feiring med kaffe og sjokoladeboller satte vi i gang med slipingen. Vi startet med å matte ned panseret. Først ble det prøvd litt våtsliping for hånd med slipekloss og 1000 og 3000 papir. Deretter med luftverktøy med 1000 og 3000 papir. ONR ble brukt som lube. Da panseret var matt og fint (det vil si stygt) var det lakkblobbene sin tur. Disse ble slipt ned med en sånn bitteliten slipekloss. Her var det om å gjøre å gi seg mens leken var god. Sliper man for mye blir det plutselig en fordypning som du ikke får vekk igjen. Og i verste fall dukker grunninga opp!

Det var i denne fasen jeg ble litt løs i magen.

post-1201-022232600 1286312134_thumb.jpg

post-1201-083780300 1286312134_thumb.jpg

post-1201-042901200 1286312135_thumb.jpg

Håper det går vekk igjen.

post-1201-003912200 1286312136_thumb.jpg

Etter å ha slipt ned blobbene gikk vi på med litt mer våtsliping av panseret.

Skal jeg virkelig bruke denne store fæle maskinen på bilen min?

post-1201-068117800 1286312136_thumb.jpg

Skitt, la gå!

post-1201-028218100 1286312137_thumb.jpg

Fine kruseduller, da!

post-1201-087668100 1286312137_thumb.jpg

Næmenn, flere, jo!

post-1201-046225200 1286312138_thumb.jpg

Artig detta!

post-1201-004196400 1286312139_thumb.jpg

Der er det noe vi ikke har tatt! Brumm, brumm!

post-1201-063547900 1286312139_thumb.jpg

Og noen bilder av effekten av forskjellige våtslipingsteknikker

post-1201-023567900 1286312140_thumb.jpg

post-1201-085111500 1286312140_thumb.jpg

post-1201-042676900 1286312141_thumb.jpg

post-1201-002796300 1286312142_thumb.jpg

post-1201-062738700 1286312142_thumb.jpg

Huff, her må det en proff til for å redde stumpene!

post-1201-020507400 1286312143_thumb.jpg

post-1201-079888600 1286312143_thumb.jpg

Tørk av sølet før det renner ned over resten av bilen.

post-1201-041873800 1286312144_thumb.jpg

Scholl S3 på ull for å ta slipemerkene

post-1201-005099700 1286312145_thumb.jpg

post-1201-064962900 1286312145_thumb.jpg

Fikk det ikke helt fritt for kjøremerker etter ulla, jeg får ta det med gul Scholl pad og S3! Holofritt, selvfølgelig. :)

post-1201-024604900 1286312146_thumb.jpg

post-1201-084803400 1286312146_thumb.jpg

post-1201-098173900 1286312147_thumb.jpg

Meg med blå Ûber pad og Menzerna 85RD. Legg merke til det faste grepet rund maskinen. Her er det om å gjøre å henge på!

post-1201-019947100 1286312149_thumb.jpg

Her går det bedre. Se den avslappede høyrehånda. Her var det faktisk en kort periode der maskinen gikk den veien jeg ville. Nirvana!

post-1201-023588400 1286312150_thumb.jpg

Neimenn, Brynjar, da! Skamme seg!

post-1201-028872900 1286312151_thumb.jpg

Skammekroken!

post-1201-024476400 1286312152_thumb.jpg

Det ble altså kjørt S3 med ull, S3 med gul Scholl pad og S30 med oransje pad. Litt testing av Menzerna 85RD på blå Über pad og Scholl S40 på blå Über pad, og så til slutt SV Cleaner Fluid Pro på svart Über pad lagt på med Flex DA.

Endelig tid for voks.

post-1201-030753600 1286312153_thumb.jpg

Crystal Rock, står det visst!

post-1201-041675800 1286312154_thumb.jpg

Brynjar ser en annen vei. Da sniker jeg meg til å legge litt ekstra tjukt her!

post-1201-045413000 1286312155_thumb.jpg

Panseret fikk altså Crystal Rock. Resten av bilen fikk SV Scuderia, felgene SV Autobahn. Siden det højregnet ble det begrenset med ferdigbilder. Glemte også å ta skikkelige nærbilder av fronten på panseret. Sorry!

post-1201-067245100 1286312156_thumb.jpg

post-1201-064668400 1286312157_thumb.jpg

post-1201-069682900 1286312158_thumb.jpg

post-1201-082583800 1286312159_thumb.jpg

post-1201-096071400 1286312160_thumb.jpg

post-1201-099481500 1286312161_thumb.jpg

post-1201-004710600 1286312163_thumb.jpg

Ikke så ofte man ser bilde fra denne vinkelen. Takk for nå!

post-1201-013950500 1286312164_thumb.jpg

Og takk til Brynjar for bra opplæring, og en hyggelig helg!

Edit: Litt om resultatet av våtslipingen.

På grunn av at metoden til Brynjar innebærer å få blandet metallic, klarlakk og herder, må fargen kjøpes samme dag som flekkingen skal gjøres. Da Brynjar kom til Billakkspesialisten på fredag med fargekoden til min bil, viste det seg at det fantes åtte nyanser av samme fargekode. Hadde jeg møtt opp med bilen kunne vi funnet riktig nyanse ved hjelp av fargeprøvene som butikken har, men siden jeg ikke var der måtte Brynjar velge en nyanse. Det viste seg at nyansen han valgte var litt mørkere enn fargen på bilen. Vi valgte likevel å bruke denne fargen, siden alternativet var å utsette hele jobben flere uker, og panseret uansett ville bli mye bedre enn det var.

Resultatet er veldig avhengig av at man får lagt en fin rund "blobb" på flekkene, og at man sliper ned akkurat passe langt før man polerer. Vi klarte stort sett dette på de små flekkene, så her må man veldig nærme panseret for å se at det er gjort noe. På disse flekkene var nesten ikke fargeforskjellene synlige heller.

På de store flekkene fikk vi nok slipt ned litt for mye, så der kan man se at lakken ligger lavere enn resten når man ser mot lyset. Det kan hende at det hadde vi holdt den lille rondellen litt for mye på skrå mens vi slipte disse. I tillegg er det synlig på en meter eller to avstand at lakken er mørkere her. Ikke et perfekt resultat med andre ord. Men bedre enn jeg trodde det ville bli, så jeg er fornøyd. På litt lenger avstand ser panseret strøkent ut, med unntak av det to steinsprutmerkene der det er små bulker i panseret. Bulker kan jo ikke rettes med polering. :)

Konklusjonen for min del er at våtsliping, både for hånd og med maskin, er en mye mer kontrollert prosess enn det jeg trodde på forhånd. Man kan slipe lenge før man får problemer, så det er bare å ta det med ro. Jeg synes korrigering er verre. (Korrigering med S3 og gul pad var det jeg synes var vanskeligst å kontrollere.) Jeg kommer sannsynligvis til å prøve mer våtsliping på egenhånd, da for å ta appelsinlakk. Når det blir mye steinsprut på panseret igjen (for det er uunngåelig, tror jeg), så kommer jeg til å bruke samme metode for flekking igjen. Men da tar jeg med bilen når jeg kjøper lakk, og er litt mer påpasselig med hvor dypt jeg sliper flekkene.

Endret av obimann
18

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall skrive under på at resultatet ble hinsides blankt!

Visste ikke at dere gikk så grundig til verks, moro å se :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall skrive under på at resultatet ble hinsides blankt!

Visste ikke at dere gikk så grundig til verks, moro å se :)

Ja, det ble blankt. Jeg satt med gråten i halsen i regnværet på veien hjem med tanke på at jeg ikke fikk se nygnukket Crystal Rock i dagslys! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, takk for en hyggelig helg Øivind..

Nå som du har fått ut tråd så er det ingen vei tilbake:-) Lykke til i utstyrssøken.

BTW! Ser ut som du har fått med deg det meste i utstyrslisten :thumbup:

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du har hatt en lærerik helg med Brynjar :) Ser knallbra ut!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å hoppe i det med begge beina da!! Utført med høy stil dette. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en fin økt dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, takk for en hyggelig helg Øivind..

Nå som du har fått ut tråd så er det ingen vei tilbake:-) Lykke til i utstyrssøken.

BTW! Ser ut som du har fått med deg det meste i utstyrslisten :thumbup:

Kjørte vi S40 også? På blå pad? Og den svarte pad'en til CFP, var det Megs?

Spørs om ikke det blir handling både av roterende og fotoapparat. default_blink.png

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte vi S40 også? På blå pad? Og den svarte pad'en til CFP, var det Megs?

Jeppers, du polerte med S40 og blå pad. Svart über og CFP...

Du er jo skyldig i ny linse til meg i dag, så skulle bare mangle om ikke du også bør straffes litt med nytt fotoutstyr...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å hoppe i det med begge beina da!! Utført med høy stil dette. :)

Føltes ganske safe med Brynjar som mentor. Han kan jo redde inn det meste av feil. Hadde aldri verden turt dette alene. Jeg gruer meg faktisk fortsatt til første gang jeg skal gå på korrigering på egen hånd. Føles litt ekstra vrient med så mange krumme flater som det er på 1'eren. unsure.gif

Du er jo skyldig i ny linse til meg i dag, så skulle bare mangle om ikke du også bør straffes litt med nytt fotoutstyr...

Så det ble handel? Så du om han hadde "linsa mi" fortsatt?

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føltes ganske safe med Brynjar som mentor. Han kan jo redde inn det meste av feil. Hadde aldri verden turt dette alene. Jeg gruer meg faktisk fortsatt til første gang jeg skal gå på korrigering på egen hånd. Føles litt ekstra vrient med så mange krumme flater som det er på 1'eren. unsure.gif

Så det ble handel? Så du om han hadde "linsa mi" fortsatt?

Nå skal det i all rettferdighetens navn sies at jeg stort sett bare trengte å forklare litt, 2 sekund med demo, så gjørde Øivind det meste selv.. Var ikke så mye feil å spotte der. Kommer langt med riktig innstilling og litt respekt for lakken:-)

Ja, sitter å klusser med den nå.. Han hadde kun 70-300 linsen igjen desverre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser utrolig bra ut,meget pent resultat på meget fin bil :) du får ta noen nærbilder av flekkene når du har tida, er intressert å lære mer om dette. om jeg kan for lov å spørre noen spm: det holder med bare 1 dags herding på flekklakk? la dere klarlakk oppå flekkene? hvorfor slipe hele panseret og ikke kun problem områdene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jammen en bra og lærerik førstetråd i S&S :) Skal lese denne nøye når jeg kommer hjem fra jobb.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker om å gå grundig til verks! Får dårlig samvittighet av mine egne steinsprut.. Knallbra resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

naaaaais work =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo ett kjempe resultat! Synes du hadde teknikken fint inne når jeg var innom og hilste på så her er det bare å gå bananas og kjøpe maskin og alt som trengs. Absolutt velfortjent cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser utrolig bra ut,meget pent resultat på meget fin bil :) du får ta noen nærbilder av flekkene når du har tida, er intressert å lære mer om dette. om jeg kan for lov å spørre noen spm: det holder med bare 1 dags herding på flekklakk? la dere klarlakk oppå flekkene? hvorfor slipe hele panseret og ikke kun problem områdene?

Det holder med bare en dags herding, så lenge du bruker lakk ut i fra de spesifikasjonene jeg har fått trykket på boks. Hvis det er snakk om Ødegård lakk så vil ikke den være hard nok etter et døgn. Er tilsatt klarlakk og herder i boksen så overflaten som pensles blir blank. Trykket på boks for at man skal få god nok spredning på metallic flakes.

Grunnen til matting av resten av panseret var todelt. Det første var for å trene våtslip og ta pittelitt appelsinlakk. Det andre var for at da er det mye enklere å se hvor mye man må slipe på "bloben/forhøyningen" før det er tilstrekkelig. Steinsprangene blir mye mer fremtredende med en matt overflate.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette ble jo virkelig speilblankt! Heldig som fikk CR på panseret også ;) Mulig det er jeg som er blind, men gjorde dere noe med annet enn panseret med unntak av voks?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

Mulig det er jeg som er blind, men gjorde dere noe med annet enn panseret med unntak av voks?

Vi rakk faktisk ikke å gjøre så mye med resten av bilen, men den fikk en omgang Cleaner Fluid Pro med svart pad på Flex DA før det ble lagt SV Scuderia.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo riktig fint ut det her. Vått og blankt. :)

Det hadde vært interessant å få vite litt mer om resultatet av våtslipingen. Hvor gått traff fargen? Mitt inntrykk er at det ofte er vanskeligere å få fargematch på lyse farger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive