ØrjanA

SS: 2010 Mitsubishi Outlander

36 innlegg i emnet

Så var jeg tilbake igjen ;) Er ALDRI langt unna, men litt fri må man ha innimellom ;)

Vell denne gangen stod det en Mitsubishi Outlander regget i mars 2010, men allerede 34.600km på telleverket. Bilen er sølv metalikk og generelt pen i laken og pent behandlet, men og det er et STORT men. Ved en anleding har det med stor sannsynlighet vært noe annet på spylervæskebeholderen en vanlig spylervæske og ingen aner hva. Eneste spylervæsken eieren har fylt er den man får kjøpt på Statoil. Vell problemet var som følger: Rundt lyktespylerdysene, spylerdysene på panseret og fremre del av taket var lakken svært matt og skjoldette. Dette var ikke mulig å fjerne ved vask. Bilen var innom flere bilpleiefirmaer og innommforhandler uten at disse fikk det bort. Eier var i kontakt med Bo her inne i håp om at han kunne se på bilen, men i mangel av tid måtte han si nei. På dette tidspunktet ble jeg kontaktet av eier med spørsmål om jeg kunne ta på meg jobben. Var skeptisk til dette da jeg ikke haded sett bilen in real life og andre hadde ikek fått fjernet de matte feltene, men ble i allefall enig med eieren om å ta en titt på bilen ved en passende anledning og den anledningen ble for 14 dager siden. Tok da en rask titt på bilen og kjørte et lite område med Scholl S03Gold på gul ûber pad og det fjernet ALT som vi så på det tidspunktet. Eier var fornøyd og det ble avtalt tid for full runde på hele bilen utvendig.

Så ble bilen kjørt fra Trondheim og ned til Ås natt til fredag. Fikk sms fra eieren om at bilen stod utenfor porten kl 7.30 før han satte seg på flyet hjem igjen til Trondheim før han tok fly ned igjen i dag morges, hentet bilen og satte kursen oppover igjen!!!!

Så da var det bare å sette igang:

Dag 1:

Her var det bare å sette igang med vasking. Begynte med hjulene som fikk en runde med Scholl Rim7 som fikk stå på i ca 10 minutter i mellom tiden fikk hjulhusene en runde med CG Grime reaper 1:2 Det hele ble spylt av med HT. Hele bilen fikk så en runde med Scholl Rapid 9000 1:3 og hjulene fikk en ny runde med Scholl Rim7. Hele bilen ble så spylt med HT. En kjapp runde vsite at her var det MYE asfalt i lakken så da fikk hele bilen en runde med Scholl Crack 9000 som fikk ligge på i 5 minutter før bilen ble skumlagt med en blandig av CG Glossworkz og orange pre-wash som fikk ligge i 5 minutter før alt ble spylt av med HT. Bilen ble så vasket med Bernhard's mitt i Swissvax bøtte med grittguard og med såpevann bestående av CG Maxi suds og CG Glossworkz før en siste pyling med HT. Så var det klart for tørking og inspeksjon.

Før vask:

DSC_0019.jpg

DSC_0011.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0013.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0023.jpg

DSC_0024.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0026.jpg

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

M/ Scholl Rim7:

DSC_0032.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0035.jpg

Etter Scholl Rapid 9000 (litt asfalt i lakken):

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0039.jpg

DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

Asfalten løsner lett og fort med Scholl Crack 9000:

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

DSC_0047.jpg

Hele bilen skumlagt:

DSC_0048.jpg

DSC_0049.jpg

DSC_0050.jpg

DSC_0051.jpg

Ferdig tørket og klar for inspeksjon kom "sjokket" HELE panseret var fullt av ringer i lakken. Dette kunne se ut som vann som hadde tørket inn i første omgang, men gikk ikek bort etter en runde med Scholl CF02 så her var det noe muffens. Merkene kna også minne om den mindre fine effekten fugledritt har på lakken om den får lgge lenge, men har var det da i små rundinger over hele panseret og ikke en eller to store flekker som det blir av fugledritten. Hva som har vært på den spylervæskebeholderen skulle jeg likt å vite. Noen som har en ide om hva det kan være? Området som var værst var ganske likt med det området som ble dekket av spruten fra lyktespylerne når denne ble brukt så det kommer fra spyler`n det er det ikke noe tvil om.

Ikke lett å få fanget dette på bildet på sølv bil, men legg goviljen til så ser dere rundingene i lakken.

DSC_0052.jpg

DSC_0053.jpg

DSC_0054.jpg

Noen som har en ide av om hva dette kan komme av??

Som nevnt så er de matte områdene blitt forsøkt fjernet ved vask etc så panseret så ut deretter:

DSC_0056.jpg

DSC_0057.jpg

Så var det bare å starte jakten på den riktige kombinasjonen til denne jobben.........

Forsøk 1: Scholl S30+ på orange Scholl pute. Funket ikke i det hele tatt på merkene i lakken.

Forsøk 2: Scholl S17+ på blå Scholl pute. Tok ikke noe av merkene i lakken.

Forsøk 3: Scholl S03Gold på gul Über pad. Tok endel, men langt fra alt.

Forsøk 4: Scholl S03Gold på Ull pad. Tok ganske mye så sattset på denne kombinasjonen.

Kjørte så hele panseret med Scholl S03Gold på Ull pad. Spredde produktet på 1 pass og 1100 o/min så 4-5 pass på ca 2100 o/min med hardt press så et pass på ca 2100 o/min uten press og avsluttet med 1 pass på 1100 o/min uten press. Dette bke gjentatt før det ble kjørt en runde med Scholl S30+ på blå Über pad. Spredde produktet på 1100 o/min så 2 pass på 1800 o/min uten særlig press og avsluttet med en runde på 1100 o/min. Etter dette var det faktisk greit med holos...... :S Kjørte så en kjapp runde med Menzerna PO85RD på sort Über pad og alt var bare bra :) Var på dette tidspunktet gått med ca 6 timer og måtte pakke sammen for å hente junior på SFO.

Dag 2:

Sidene på bilen var bra, lite vaskeriper. Her ble det kjørt Scholl S30+ på blå Über pad. Spredde produktet på 1100 o/min så 2 pass på 1800 o/min uten særlig press og avsluttet med en runde på 1100 o/min. Dette ble kjørt over hele bilen med untak av taket som fikk en runde med Scholl S03Gold på Ull pad. Spredde produktet på 1 pass og 1100 o/min så 4-5 pass på ca 2100 o/min med hardt press så et pass på ca 2100 o/min uten press og avsluttet med 1 pass på 1100 o/min uten press. Klokken var nå 23.50 og skulle være på jobb kl 9.00 dagen etter, men klarte jeg å gi meg??? NEIDA :D Ga så taket og hele høyre siden en runde med Menzerna PO85RD på sort Über pad. Kl 02.00 fant jeg ut det var på tide gi seg iom at jeg skulle jobbe fra 9.00 til 20.00 den kommende dagen så 5 timers søvn mente jeg at jeg kunne unne meg ;)

Dag 3:

Etter 11 timer på jobb var det på tide å brette opp ermene og gyve løs igjen med friskt mot. Det var nå mandag kved kl 20.30 og overlevering av bilen var avtalt til tirsdag morgen kl 09.00........

Kjøret ferdig bakluka, bakfanger, venstre siden og frontfanger med Menzerna PO85RD. Tid for å fjerne all maskeringstapen. Etter det ble bilen kjørt ut og DYNKET med Scholl Rapid 9000 som fikk virke i 5 minutter før det ble spylt av med HT. Dette ble gjort for å få bort reste av polish og oljer etter denne. Alle panelen ble det også underveis tatt wipedown på med Scholl CF02. Bilen ble igjen kjørt inn og tørket. Så ble det en runde med CG Vertua Bond før det etter ønske fra eier ble lagt selaer og som vanlig var det CG Jet Seal som ble lagt på. Denne fikk herde inne i god varme i 30 minutter før jeg fjernet denne. Men denne hadde herdet ble all krommen pusset med CG Metal Shine. Så ble det lagt en bra lag med Swissvax Endurance. Denne fikk ligge på i ca 45 minutter og mens den fikk gogjøre seg ble alle døråpningene vasket med Scholl Spam og Scholl SW20. All sort plast fikk en runde med CG Silk Shine dressing og dekkene fikk en runde med SV Pneu. Litt gognikking så var det tid for bilder :D

Ferdig bil:

DSC_0068.jpg

DSC_0064.jpg

DSC_0065.jpg

DSC_0066.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0068.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0073.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0087.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0094.jpg

DSC_0095.jpg

DSC_0063.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0083.jpg

DSC_0086.jpg

DSC_0093.jpg

DSC_0105.jpg

Noen som husker hvordan eksosen så ut???

Her er en liten oppfriskning:

DSC_0012.jpg

Etter:

DSC_0067.jpg

Også kronen på verket:

DSC_0097.jpg

Det var fremdeles etsemerker i lakken på panseret, men klarte ikke å fange de på bilde. Vet man ikke at de er der så skal man være flink for å finne de ;) Snakket så vidt med Brynjar som så på panseret om våtsliping, men etter en lakkmåling som vist ned i 88my så droppet jeg den tanken......... Eier ble uansett veldig godt fornøyd med det hele og kl 12 forsvant den oppover mot Trondheim igjen :)

Takk for titten :D

Endret av ØrjanA
19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke dårlig og få kunder så langveis fra :) Jeg vet i hvertfall at den så bra ut på søndag så da gjør den sikkert det nå også :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se en tråd fra deg igjen også Ørjan! Gleder meg til full tråd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke dårlig og få kunder så langveis fra :) Jeg vet i hvertfall at den så bra ut på søndag så da gjør den sikkert det nå også :P

På søndag var den med untak av panseret KUN vasket ;) Panseret hadde på det tidspunktet fått en 4-stegs..... Grunnen til at det måtte en 4-stegs til på 6 mnd gml sølv bil kommer i kveld ;)

Godt å se en tråd fra deg igjen også Ørjan! Gleder meg til full tråd :)

Takk for det, lover ferdig tråd ut på kvelden :)

Endret av ØrjanA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe det var vel det eneste jeg så av bilen også siden det var så mye annet i veien. 4 steg ja, det hørtes ut som mye arbeid. Blir spennende å se bilder av hvordan den ser ut før det da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til i kveld :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til i kveld :P

blir vel god lesing til kaffekoppen i kveld da :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yess, dette tror jeg blir morsom lesing. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like myk lakk som vanlig på Mitsubishi Outlander eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke kveld nå :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke kveld nå :P

Jo og sitter og jobber for harde livet. Sittet siden kl 18.10 nå, men en del igjen så bare pass på å ha kaffen klar du ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første innlegg er oppdatert ;)

Like myk lakk som vanlig på Mitsubishi Outlander eller?

Var ikke så myk som jeg fryktet, men å si at lakken var hard ville være å ljuge ;) Det som er sikkert er at lakken var sinnsykt sticky :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du glemte etterbildene med Blitz.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra. Skulle også likt å visst hva som var i den spylervesken. Cred er levert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du glemte etterbildene med Blitz.....

Glemte de ikke, men syntes ikke de var så "morsomme" men du kan altids få et par ;)

DSC_0080.jpg

DSC_0081.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0088.jpg

Ikke mye å rope hurra for, men er ikke alt man husker på kl 02.00 om natten 18 1/2 time etter man gikk på jobb ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette Ørjan! Sølv er lekkert når det er shinet gitt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti at det kan oppstå slike merker om spylervesken får tørke på lakken, men jeg har fått vasket bort mine da.. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for titten , ble virklelig flott , sikkert veldig fornøyd eier :)

Det med vinduspylervesken hørtes meget skummelt ut altså :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rå innsats! Får kred fra meg :) Jeg tror det er noe rart med enkelte mitsubishi lakker. Jeg synes å huske det er eneste lakken noen av Nanolex sine produkter kan reagere negativt på, men ikke fått vite hvordan.

Merk: Produktet er testet på de aller fleste bilmerker og det har vist seg at Mitsubishi billakk ikke bør rengjøres med rensen. Om du skal behandle en Mitsubishi, vask den grundig – og tørk den, før forsegling med Nanolex.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syk dybde og glans til sølv bil å være! Bra jobb, credd gitt selfølgelig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive