Hans Olav

Prickbort som wipedown?

Er dette noe særlig?

Polerer bilen og det er jo ikke til å unngå at det har spruta en del på ruter og lakk osv.

Prickbort løser jo opp dritt veldig lett. Og det er jo lettere å bruke lavtrykksprøyta enn den lille scholl cf02 flaska...

Tenkte å legge prickbort og så foam og så starte på LSP..

Hva mener folk om dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan gjerne gå over bilen med avfetting og vaske før du går på med lsp hvis du ønsker det. Men du bør uansett bruke skikkelig wipedown produkt underveis og etter polering for å sjekke resultatet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke testet med Prickbort, men jeg bruker Surfex HD på samme måte, og det funker veldig bra. Med Menzerna PO85RD som jeg bruker mye, så funker det ikke med IPA wipedown, det klarer ikke ta alle oljene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Kanskje tryggest å legge en sterk foamblanding bare.

Bare det klarer å løse opp sprutemerker da. (av polishen ja!)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å hjelpe litt mot problemet før det skjer, så kan du jo legge tørkehåndklene over frontruta før du går på med korrigering, så slipper du vaske vinduspussere o.l så nøye. Evt vinylfornyer på plasten før korrigering, så er det myyye enklere å fjerne polishrester og støv etterpå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Torby. Da jeg brukte 3M UFSE (blå) så syntes jeg ikke vanlig IPA og 3M kontrollspray tok alt, og det viste seg etter en runde med ren Surfex HD at var sant, da det kom frem nye hologrammer. Så skal du være bænkers på at det ikke er oljer igjen på lakken så kan jeg anbefale det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke testet med Prickbort, men jeg bruker Surfex HD på samme måte, og det funker veldig bra. Med Menzerna PO85RD som jeg bruker mye, så funker det ikke med IPA wipedown, det klarer ikke ta alle oljene.

Blander du den ut noe når du bruker den til dette formålet? If so; hva er et bra blandingsforhold?

Edit: Ser at iDuddits i mellomtiden kjører den ren :)

Endret av Jan-H
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blander du den ut noe når du bruker den til dette formålet? If so; hva er et bra blandingsforhold?

Edit: Ser at iDuddits i mellomtiden kjører den ren :)

Jeg gjorde det sist, men tenkte å prøve å blande den 50/50 og 1:3 neste gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sauser jeg inn med litt prickbort og foam :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker også Surfex HD 1:3 etterfulgt av skum her i gården. Men går også samtidig over med IPA eller en annen type wipedown underveis...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo Prikkbort og surfexHD to produkter som er ganske forskjellig i.fht hvilken type møkk/oljer de løser opp, så ikke ta det som en selvfølge at Prikkbort er like god som surfex på det å fjerne polisholjer ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville droppet prickbort siden jeg ikke helt ser poenget. Surfex burde fjerne alle oljene.

Selv bruker jeg IPA underveis og megs super degreaser etter polering. Og tro meg, er det noe holoer igjen så blir det synlig!

Endret av hc_Tk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Surfex relativt utblandet til dette, blander på slump i lavtrykkssprøyte, men anslår ca 1:8 - 1:10. Det funker finfint til å ta oljer. Pleier å la dette virke noen få minutter (hvis det ikke bilen står i sola) og så legger jeg foam over.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg ikke har prickbort.

Men går det an å spraye scholl cf02 over hele bilen, la det virke litt og så foame og kanskje gni litt med mitt?

Eller MÅ man tørke det vekk med mikrofiber?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 3M Control Spray, og 3M polish, bruker jeg Meguiars bruker jeg final inspection, Scholl har jeg ikke kjøpt noe til enda da jeg er på teststadiet mtp den. Hver produsent har sitt eget middel beregnet til å fjerne oljene fra dems eget produkt, og de er forskjellige. Megs Final Inspection funker ikke til å ta oljene etter 3M, IPA funker heller dårlig på oljene fra 3M osv. Vil tro det er en grunn til at hver produsent har hvert sitt middel, er ikke BARE pga kroner inn...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil definitivt IKKE anbefale bruk av Prickbort eller annen "standard" avfetting til wipedown..! De legger ofte igjen rester da de er laget for å ligge på til man har vasket.

Til Wipedown bruker man enten produkter som er laget for nettopp dette, eller IPA. Vanlig kondensfjerner og batterivann kan brukes til IPA-mix, man finner begge deler f.eks på bensinstasjoner eller biltilbehørssjapper, så er det bare å blande 50/50

Endret av Øivind/Godkjemi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil definitivt IKKE anbefale bruk av Prickbort eller annen "standard" avfetting til wipedown..! De legger ofte igjen rester da de er laget for å ligge på til man har vasket.

Til Wipedown bruker man enten produkter som er laget for nettopp dette, eller IPA. Vanlig kondensfjerner og batterivann kan brukes til IPA-mix, man finner begge deler f.eks på bensinstasjoner eller biltilbehørssjapper, så er det bare å blande 50/50

Men slik jeg gjorde det med sist bil var at når jeg skulle kontrollere om det var holos og ikke bli lurt av MF-riper så valgte jeg legge Surfex og spyle av grundig med HT, mener du dette er problematisk, Øivind?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men slik jeg gjorde det med sist bil var at når jeg skulle kontrollere om det var holos og ikke bli lurt av MF-riper så valgte jeg legge Surfex og spyle av grundig med HT, mener du dette er problematisk, Øivind?

Ettersom jeg ikke kjenner Surfex godt nok til å vite hva den legger igjen, så skal jeg ikke uttale meg.. men jeg ville i alle fall ikke bruke noen av de utallige avfettingene jeg faktisk kjenner ;)

Men dersom det utelukkende er for å spotte holos, og man likevel skal rengjøre lakken på en eller annen "tilsetningsfri" måte før man legger LSP, er det jo sikkert greit nok; det gjør i alle fall lite eller ingen skade.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke prickbort.

Tok bare en sterk foamblanding

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive