Anaxyd

Toyota Celica T20

Min første korrigering

- En liten teaser på hva som kommer snart...

Dette er en tråd som omhandler min første korrigering. Jeg valgte å "teste" og lære meg teknikken på en del av bilen min, så det er ingen fullstendig jobb dette her, bare for å se hva man kan få til.

Såh, det har seg slik at jeg har sitti å lest opp og ned på forumet her, og blitt "frelst" for egentlig lenge siden. Jeg måtte bare gi plass i studentbudsjettet mitt til utstyr. Men plutselig så så jeg "Gruppekjøp Flex", og da ble det automatisk arrangert plass gitt. Det ble handlet inn det "beste", for jeg vil rett og slett ha det beste når man skal gjøre det skikkelig. Stikkordene her er Flex og Scholl.

Utstyrsliste:

Vask

- CG CWG

- CG Maxi Suds II

- CG Bug bugger

- CG Grime Reaper

- CG Green Clean

- Bilberry felgrens

- P21S Powergel felgrens

- Orange Prewash

- Meguiars NXT såpe

- Prickbort

Maskiner og utstyr

- Flex roterende

- Skumlanse fra ScandicShine

- Karcher K6.450 HT

Korrigering

- Scholl S03 Gold Edition

- Scholl S30+

- Blå Uber

- Grønn Uber

- Gul Scholl

- Oransj Scholl

(og noen doseringsflasker må jeg jaggu meg få meg)

+ masse forskjellig vaskeutstyr

"Priming", vask og klargjøring av lakken

Lakken er beskyttet med SV Shield fra før av, så har tatt en vanlig vask for å få vekk møkka.

1. Legge Prickbort på utsatte paneler, tørt

2. Legge Bilberry på felger, tørt

3. Ladet skumlansen med en mikstur av Maxi Suds og CWG(1,5cm tils), samt et og et halvt pump med Orange prewash. Resten fylte jeg med glovarmt vann og ristet godt

4. Skummet over prickborten og bilberryen.

5. Lot dette virke i 5+ minutter mens jeg klargjorde bøttevasken

6. Spylte av

7. Kjørte på med bøttevask. Bøtta er ladet med Maxi Suds og CWG.

8. Spylte av

9. Tørket av

Valg av første korrigeringssted

Siden jeg aldri har rørt en roterende maskin før, så vil jeg ikke akkurat begynne rett på. Så jeg valgte spoileren på bilen min, som bærer preg av mange år med dårlig vask av mine forrige eiere. Bilen er omlakkert, men ser ut som de har spart spoileren for ny lakk gitt. Uansett et perfekt sted å innøve teknikken!

Introduksjonbilder

mini-IMG_8696.jpg

Her ligger produktene klare til dyst.

mini-IMG_8697.jpg

Gjengen som hjalp meg med vasken idag!

mini-IMG_8698.jpg

Takket være denne Karchern, er det litt lettere å vaske bilen. Bra maskin dette her!

Inspeksjon og prepping

mini-IMG_8699.jpg

Som sagt, endte det opp med å prøve ut spoileren. Jeg har aldri holdt i en slik maskin før, så greit å ta noe som enkelt kan rettes opp om det går til helvette.

mini-IMG_8700.jpg

Så titter vi litt på offeret. Litt vanskelig å ta bilde av riper ute, men vi prøver. Må lære dette også gitt! :)

mini-IMG_8701.jpg

Her er det masse vaskeriper ser dere. Så her tror jeg vi snakker om original lakk fra 1996!

mini-IMG_8702.jpg

Om dere ser litt over på midten av spoileren her, er det en ganske grov ripe.

mini-IMG_8703.jpg

Nærmere bilde av ripa.

mini-IMG_8704.jpg

Flere bilder ettersom jeg fikk mer teken på å få bilde av riper.

mini-IMG_8705.jpg

mini-IMG_8706.jpg

Flere riper, både dype og vanlige vaskeriper.

mini-IMG_8707.jpg

Så loader vi kameraet på et stativ og gjør klart.

mini-IMG_8708.jpg

Teiper opp midt på. 50/50 er det vi liker!

Teh job

mini-IMG_8709.jpg

Lader kanonen med mildeste kombo. Grønn Uber pute og Scholl S30+.

mini-IMG_8716.jpg

Så durer vi igang. Litt vanskelig første gangen, så maskinen hoppet litt rundt og levde sitt eget liv. Men fikk temt udyret til slutt!

mini-IMG_8710.jpg

Sjekke om denne komboen gav resultater.

mini-IMG_8711.jpg

Prøve å ta bilde av ripene.

mini-IMG_8712.jpg

Nærmer seg nå.

mini-IMG_8713.jpg

Og DER fikk jeg tatt bilde av de gitt! Denne komboen funket mot de letteste ripene, men vi må grovere til verks her!

mini-IMG_8715.jpg

Så jeg prøver samme pute, men med Scholl S03 Gold.

mini-IMG_8716.jpg

Durer avgårde igjen..

mini-IMG_8717.jpg

Tørker av for å sjekke

mini-IMG_8718.jpg

Ikke fornøyd nei, så da lemper vi samme produkt på en ullpute. Prøvde med S30+ først, dog.

mini-IMG_8719.jpg

Durer avgårde med ullputa.

mini-IMG_8720.jpg

Og så sjekker vi for resultater.

mini-IMG_8721.jpg

mini-IMG_8722.jpg

Begynner å få til og ta bilde av ripene nå!

mini-IMG_8723.jpg

Og der fikk jeg det jaggu meg til, skikkelig også.

mini-IMG_8724.jpg

Her har vi et bra bilde. Jaggu meg funket det gitt! Utrolige greier. Var ikke så lett å ta ripene nederst, for det var en kurve på spoileren der.

mini-IMG_8725.jpg

Da durer jeg denne komboen på resten av spoileren, siden det funket ganske så bra.

mini-IMG_8726.jpg

mini-IMG_8727.jpg

BROMM!!

mini-IMG_8728.jpg

mini-IMG_8729.jpg

Tørke..

mini-IMG_8730.jpg

Og neida, jeg var ikke helt fornøyd. Spoileren var altså helt håpløs med riper, så jeg tenkte å prøve ut den groveste komboen jeg kan lage meg. Scholl Gul + Scholl S03G ble ladet.

mini-IMG_8731.jpg

Så prøvde vi denne. Har ingen etterbilder, men det ble en god del bedre!

Rundet av med Blå Uber og S30+, og det ble ganske så glossy ja!

mini-IMG_8732.jpg

Rundet av helt til slutt med en Quick Detailer for å tørke flaten ren.

Etterord

Jeg må bare si det, dette var vanvittig! Selv om jeg ikke gjorde det 100% nå, så ble det skikkelig med resultater. Er en del riper igjen i spoileren, så jeg må lære meg litt mer teknikk med maskinen. Jeg spredde ut produkt på laveste, men tok ganske så random med pass etter det. Her må jeg nok øve inn en bra teknikk tenker jeg! Uansett ble den grove ripa ganske redusert, og masse vaskeriper ble borte. Morsomt med sånne 50/50 som jeg ser på min egen lakk. Det er da man skjønner hva dette handler om!

Dette var som sagt en liten teaser på hva jeg skal diske opp med senere. Tenkte å lage en skikkelig SS logg på bilen min til helga om jeg får tid, så da blir det skikkelig!

Er uansett hyggelig med kommentarer! :)

Endret av Anaxyd
7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra synes jeg. :)

Du har åpenbart både taket på poleringa og på bildene nå. B)

Klokt å starte med mild kombo og deretter prøve seg frem, dessuten lærer man masse om hva de forskjellige kombinasjonene

kan utrette da.

Du er definitivt på et riktig spor, og for all del la oss få en full writeup av hele bilen når du får tatt den

Keep up the good working !

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skikkelig god start dette her. Ser frem til en tråd hvor du tar hele bilen. Cred for pågangsmotet og fin dokumentasjon fra jomfruturen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gøy lesning og bra å høre at du er fornøyd med resultatene du fikk til! du har mange timer foran deg med den maskinen i hendene nå :D

det blir spennende å følge med i logg om du lager deg dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God start dette, øvelse gjør mester! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette ser kjempebra ut!Gode bilder, riktig utstyr og flink å beskrive/write up! Eneste litt "skumle" jeg så her var gul sholl og s03gold på lakkert plastdel.Men gikk sikkert fint om du var forsiktig langs den kanten du ikke fikk bort alt på.Jeg hadde helt sikkert gått inn på grunninga om det var min første gang :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ros! Håper været er bra nok til en skikkelig runde i helga da! :)

S03 Gold og Scholl Gul var jeg meget forsiktig med! Var ikke mye jeg duret med denne komboen. Sjekket også jevnlig for varmeutvikling. Men jeg måtte bare prøve å se hva den groveste komboen klarte å gjøre!

Men sånn til ettertid bør jeg holde meg kun til ull på plastdeler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ros! Håper været er bra nok til en skikkelig runde i helga da! :)

S03 Gold og Scholl Gul var jeg meget forsiktig med! Var ikke mye jeg duret med denne komboen. Sjekket også jevnlig for varmeutvikling. Men jeg måtte bare prøve å se hva den groveste komboen klarte å gjøre!

Men sånn til ettertid bør jeg holde meg kun til ull på plastdeler?

Ikke nødvendigvis, men kommer litt ann på hvor mye/dype riper det er. Klarer f.eks å fjerne en god del med orange Scholl/Uber sammen med S17/S3 Gold! Men er det mye riper er det nok greit å bruke ull for å forhindre varme. Men du bør fortsatt være obs, da ull kan gå fort igjennom kanter den også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei, da får jeg nesten prøve ut den Oransje Schollen jeg har liggende også. :) Håper på detailingvær fremover!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jomfrutur dette, blir bra når du får tatt hele bilen :)

Dog vil jeg påstå at groveste kombo her ville vært S3Gold + ull ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jomfrutur dette, blir bra når du får tatt hele bilen :)

Dog vil jeg påstå at groveste kombo her ville vært S3Gold + ull ;)

Tror kanskje at det i dette tilfellet er riktig som Anaxyd sier at gul Scholl og S3 Gold er den groveste. Dette da den ull padden han har brukt (fra Scholl) er ganske mild. Har testet begge selv, og vil nok si gul scholl er noe grovere :)

Men generelt så er jo ull grovere enn skum ;)

Endret av Hans Marius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror kanskje at det i dette tilfellet er riktig som Anaxyd sier at gul Scholl og S3 Gold er den groveste. Dette da den ull padden han har brukt (fra Scholl) er ganske mild. Har testet begge selv, og vil nok si gul scholl er noe grovere :)

Men generelt så er jo ull grovere enn skum ;)

Tror kanskje..?

Har hørt at den skal være "light cut" men at det var så "ille" visste jeg ikke :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, er i alle fall stor forskjell på cut på den og Metabo ull! Og synes som sagt at gul Scholl tar litt mer. Bra cut i den altså :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en fin førstegangspolering dette! Keep it up :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra jobba ut dette ja :) pen og blank bil :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet B) cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive