Ståle

TEST: Swissvax Shield & MG#16

33 innlegg i emnet

Den 18. August fikk jeg (nok) en gal ide.... :blush:

Meguiars #16 er en god, rimelig, pen og holdbar hybridvoks som jeg mener har to ulemper....den ene, som er at den er tungbuffet er ikke noe problem hvis man legger ett og ett panel....den andre derimot er at jeg oppfatter den som veldig klebrig, og at det er vanskelig å få bilens paneler rene vha avfetting...når man så begynner å mitte bilen etter avfetting drar man på et lass med vaskeriper.

Jeg vil gjerne ha de gode egenskapene til denne voksen, og jeg begynte å spekulere på hva som skjer hvis jeg legger denne i bunn, og et produkt jeg vet er veldig avvisende mot veiskitt på toppen, nemlig Swissvax Shield.

Vil det bli en fryktelig smørje, vil det bli likedan som om jeg la bare Megs, eller kanskje Shielden bare sklir rett av i første vask ?

Hva om topplaget med swissvax dempet de negative effektene på Meguiars, men bibeholdt de gode ? slik at når den ellers så holdbare shield voksen begynner å si takk for seg etterhvert så kommer en nonsticky MG#16 frem og byr på enda noen måneder med beskyttelse - hvem vet ?

Da eldstejenta kom svingende opp foran huset i dag i sin tilårskomne Seat kom jeg på at Deerrrrrr har vi en testbil

Vi avfettet bilen med Prickbort, og la et lag DG Bugremover på sentrale steder. Vi børstevasket hjul og hjulkapsler og vi la et drøyt lag med skum på bilen som vi spylte av med HT før vi vasket den med hver vår mitt og bøtte med masse såpe.

Bilen ble tørket og vi fant frem 2 DA maskiner...

Nina kjørte Flex med gul softbuff 2.0 mens jeg kjørte Biltema to-hoder med grønne cyclopads.

Poleringsmiddelet var Scholl S30 og vårt mål var ikke å få bilen ripefri, men å freshe opp og klargjøre lakken for vår lille undersøkelse.

Etter polering tok vi en wipedown og bilen var klar for LSP

Nina gikk straks igang med å legge et lag MG#16 over hele bilen

Bilde002.jpg

Og den korte arbeidstiden tatt i betraktning så ble det ganske greit etter MG#16

Bilde019.jpg

Mens vi ventet på at den skulle få herde seg en time i omlag 20 grader så tapet vi opp en stripe på midten sånn ca....

Bilde030-1.jpg

Bilde033.jpg

Så fant vi frem Swissvax Shield

Bilde026.jpg

Og etter at den var lagt på ble det slik

ferdigswissvax.jpg

Vi så liten forskjell på panelene, men kanskje var den siden hvor det lå Shield på toppen en aning blankere, men det er bare ren marginal synsing....pent var det på begge sider :)

Dette er ingen form for konkurranse-test, Det jeg nå skal finne ut er om siden med bare MG#16 er mere sticky og vanskeligere å få ren enn siden som har Shield på toppen, og eventuelt observere andre ting.....Kanskje er det en salig smørje allerede, men hva om det blir helt supert ?

Bilen skal få gå minst en uke (det er meldt regn heldigvis) så få r vi ta den for oss og legge ut de første spede resultater av hva som skjer.

Etterhvert som det kommer mere kjøtt på beina blir dette flyttet over i Test-seksjonen :)

OPPDATERING 30.August

En morgen ca en ukes tid etter at bilen var behandlet sto den utenfor her etter en natt med regn.

Bilen står i lett motbakke med fronten, og på meg så kan det virke som om siden som har Shield over MG#16 er marginalt mere sheete-villig enn siden som har kun MG#16 men som sagt bare marginalt.

Jeg lar disse bildene tale for seg selv...lett møkkete paneler, en uke etter behandling.

Shield skjerm:

Bilde003-1.jpg

MG#16 skjerm:

Bilde002-1.jpg

Shield passasjerside, MG#16 førerside :

Bilde001-1.jpg

Bilde004.jpg

I dag, den 20. September - altså en måned etter vasket jeg bilen for første gang for å finne ut om en av sidene er mere sticky enn den andre.

For at jeg skulle ha mitt på det tørre mht bruk av avfetting la jeg først GrimeReaper 1:5 på hele bilen. Deretter dekket jeg den med et lag prickbort. Oppå der la jeg skum bestående av OPW,CG GreenClean og litt optimum carwash som jeg lot stå til skummet døde bort.

voksdiff1.jpg

Etter avspyling med HT er man da i en situasjon hvor man skal mitte bilen, og jeg ville sjekke hvor mye skitt som satt igjen på panelene som var dekket av bare MG#16 og på passasjersiden som er dekket av først MG#16 med et lag Swissvax Shield oppå der igjen. Å kjenne med hånden var liksom ikke nok, så jeg fant frem en Meguiars Clay og benyttet ONR som lube på nedre del av førerdører på begge sider.

Her er clay på førersiden som har bare MG#16

voksdiffmegs.jpg

Her er clay på passasjer siden som har MG#16 med et lag Swissvax Shield oppå

voksdiffshield.jpg

Selv om det ikke var ille noen steder så jeg helt klart at siden med Shield var så å si 100% ren, mens det på MG#16 siden, i tråd med mine antagelser faktisk hang igjen en del møkk - som følgelig ble dratt rundt på panelet når jeg mittet bilen.

Jeg konkluderer derfor med at jeg får en mere non-sticky overflate med Shield enn med MG#16 noe jeg hadde mistanker om allerede fra tidligere opplevelser.

Del 2 - Denne delen er egentlig ikke en test, bare en sjekk jeg har mht reaksjon ved flere lag voks av forskjellig type

Det er mulig det ble skutt med store kanoner og lang liggetid på både avfetting og såpestyrke, for jeg ble liksom ikke helt bergtatt av hverken beading eller shedding på noen av sidene da jeg tok en liten sjekk på dette også.

Det jeg imidlertid har helt klart inntrykk av er at Shield shedder raskere enn MG#16 selv om jeg ser at bildene ikke får dette frem på en god måte. Men må også få si at MG#16 shedder veldig bra.

samtidig stusser jeg litt på hva som er skjedd midt på panseret på MG#16 siden siden det var ekstremt lite avrenning på den siden - men jeg betviler at det vi ser er voksen sin skyld.

ninatest1.jpg

ninatest2.jpg

ninatest3.jpg

ninatest4.jpg

Beading etter vask i dag

beadingpanserninatest.jpg

Jeg understreker at dette er en relativt uhøytidelig test hvor jeg egentlig bare sjekker litt hvilke forskjeller som oppstår hvis man blander produkter.

Og siden jeg ikke kjenner helt igjen beadinga på Shield på disse bildene så tror jeg at det er nettopp det man gjør - blander sammen produktene i stedet for at de havner i forskjellige lag.

Det gjenstår også å si at MG#16 er en voks som ligger i aller nedre sjikt av prisskalaen og at Shield ligger i tusenkronersklassen - så at det er forskjell er ikke urimelig.

Begge er flotte vokser jeg liker å ha i samlingen min.

Mvh

Ståle :)

13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en nice test :)

Endret av Ståle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:thumbs: Mr Ståle for dokumentasjon, forklaringer og generelt bra write-ups!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott med oppdatering. Kanskje varmen fra motoren har gjort noe med beskyttelsen mindt på panseret? Skal vel tåle det, men det kan jo tenkes?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro å se :)

Et poeng der East, kan være varme som kan gjøre voksen dårligere, carnuba voks har jo et smeltepunkt på 82-86c, så varmt panser, regn, vind etc hmmm, Ståle får forske litt til der.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test.. jeg har konkludert med en veldig viktig ting mht. voksing av bil.. Dersom man ikke vokser et lite område "River" vann og møkk av voksen ekstremt mye fortere enn den skulle gjort. Regner med du ikke voksa stripa der tapen var?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg stusser litt over det der....

Men hovedpoenget mitt kommer lenge før dette -altså at den siden med Shield på har langt mindre skitt etter avfetting og skumlegging enn siden med MG#16......det var det som var essensielt for meg å få en bekreftelse på.

Jeg tror egentlig at jeg pr i dag har en side med bare MG#16 og en side med en blanding (ikke 2 lag) av MG#16 og Shield. :)

Bra test.. jeg har konkludert med en veldig viktig ting mht. voksing av bil.. Dersom man ikke vokser et lite område "River" vann og møkk av voksen ekstremt mye fortere enn den skulle gjort. Regner med du ikke voksa stripa der tapen var?

Jo, Nina og jeg la MG#16 på hele bilen før vi tapet opp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er testen jeg har vært ute etter!

Har lurt litt på dette selv, vurdert MG16 LITT på min egen bil, men nå er jo konklusjonen klar: To lag Shield takk :D

Endret av Ståle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant! :)

Men er det flere her som har merket at førersiden av bilen blir en god del mer skitten og nuppete? Men tanke på at man får "sprut" fra andre biler der, hvertfall på vinteren..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant! :)

Men er det flere her som har merket at førersiden av bilen blir en god del mer skitten og nuppete? Men tanke på at man får "sprut" fra andre biler der, hvertfall på vinteren..

Jepp, der er jeg helt enig, nå har bilen kjørt en måned uten vask og været har bydd på mye regn og våte veier

så det er et usikkerhetsmoment som også jeg kom i tanker om i går da jeg holdt på med vasking og clay.

Hvis neste vask tillater det så skal jeg sjekke på bakfangeren slik at denne "tvilen" kan elimineres. :)

Når det er sagt så må jeg nesten si at jeg egentlig har gjort nok en tabbe mht denne lille sjekken da jeg skulle hatt en del av panseret med bare Swissvax shield også for å se om det er forskjell mellom ren shield og de andre kombinasjonene - for det tror jeg det er.

Har inntrykk av at shield vanligvis beader tightere enn det bildet fra i går viste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fin fint

det der bekreftet mine mistanker om 16

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike tråder øker bare min lyst til å prøve en voks i høy prisklasse ennå mer. Mon tro hvordan en Collinite-voks hadde klart seg i en slik sammenligning, en annen svært durabel voks i lavere prisklasse...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, der er jeg helt enig, nå har bilen kjørt en måned uten vask og været har bydd på mye regn og våte veier

så det er et usikkerhetsmoment som også jeg kom i tanker om i går da jeg holdt på med vasking og clay.

Hvis neste vask tillater det så skal jeg sjekke på bakfangeren slik at denne "tvilen" kan elimineres. :)

Når det er sagt så må jeg nesten si at jeg egentlig har gjort nok en tabbe mht denne lille sjekken da jeg skulle hatt en del av panseret med bare Swissvax shield også for å se om det er forskjell mellom ren shield og de andre kombinasjonene - for det tror jeg det er.

For hvis det er sånn at ikke asfalt klistrer seg på Shield (med tanke på clay) - da er det jo helt utrolig! For den "smørja" setter seg på det meste, og gjerne på de værste tidspunkt <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hvis det er sånn at ikke asfalt klistrer seg på Shield (med tanke på clay) - da er det jo helt utrolig! For den "smørja" setter seg på det meste, og gjerne på de værste tidspunkt <_<

Du får kline til med ei krukke kris ;) Forøvrig nok en bra test Ståle :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med så tynne lag som forekommer av voksingen, burde ikke fysikk tilsi at asfalt i høy hastighet penetrerer vokslaget og fester seg på solid underlag under voksen på tross av teflon? Om man drar fingrene over en flekk med bare veistøv så kommer det jo swirls i lakken...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell dokumentert og writeup i Ståle's stil! Det må bare bli cred det :)

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her er jo ikke hvorvidt man får asfalt på bilen - for det får man også på en vokset overflate, men hvor lett partiklene løser seg fra overflaten ved spyling eller avfetting og avspyling.

Som du sier så "setter den smørja seg på det meste" og da blir det et poeng for meg å bruke en voks som gjør at jeg får dette bort før jeg begynner å vaske på panelet med en washmitt.

Jeg vet ikke helt hva du legger i "værste tidspunkt" men for meg er asfalt på bilen uønsket på noe som helst tidspunkt :D

Med så tynne lag som forekommer av voksingen, burde ikke fysikk tilsi at asfalt i høy hastighet penetrerer vokslaget og fester seg på solid underlag under voksen på tross av teflon? Om man drar fingrene over en flekk med bare veistøv så kommer det jo swirls i lakken...

Interessant spørsmål som jeg ikke kan gi deg noe vitenskapelig svar på - men "livets skole" har vist meg at en overflate behandlet med voks eller forsegling slipper partiklene mye lettere enn en ubehandlet overflate.

På bakgrunn av dette stiller jeg meg tvilende til penetreringsteorien din :)

Om man drar fingeren over en flekk med veistøv får man striper...swirls får man når man feks beveger en mitt mot skittent underlag i sirkulære eller tilnærmet sikulære bevegelser, og swirls kjennetegnes av nettopp dette sirkulære mønsteret ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden som #16 ligger på får møtende skitt fra motsatt kjørebane i høy fart, mens passasjersiden og shield bare får "egenprodusert skitt", i lav hastighet. Det er to vesentlige forskjeller som ikke bør undervurderes når man trekker konklusjonen, selv om det nåværende resultatet helt sikkert ikke er så ekstremt "off" om de to ville blitt kontrolltestet side om side f.eks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at den siden av bilen som vender ut mot motgående trafikk får hardere medfart enn siden som vender inn uten at jeg helt kjøper dette som gjeldende årsak til at siden med MG#16 hadde mere skitt på seg enn siden som har Shield. :)

Når du snakker om teflon her så tror jeg faktisk ikke det har så mye med saken å gjøre....Jeg vasket XC70 en min i går - den var langt mere møkkete enn testbilen - og den ble 100% ren med mindre avfetting og mildere såpeblanding....på den ligger det ett lag concorso - hadde det ikke vært for at den ble avfettet med PB hadde jeg ikke brukt mitt engang.

Jeg kommer til å strippe førerdørene på testbilen og legge voksen motsatt så får vi se om et par uker

- det blir ikke aktuelt å ta halve døren med det ene og halve med det andre fordi jeg ikke orker noen svadadiskusjon rundt hvorvidt ene delen av døren er mere belastet enn den andre.

Nå vet vi hva de to voksene leverer der de ligger i dag....så får vi se når de bytter plass.

Her er møkkaværet still going strong, så jeg tror nok at Shield på førerdør skal få det tøffere enn hva MG#16 har fått i sin periode på førerdøren.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant test Ståle :thumbs:

Ang. shield og teflon har vel Dag presisert tidligere at teflonet binder sammen ingrediensene i voksen og kan ikke sammenlignes med "stekepanneteflon" som de fleste automatisk ser for seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive