Gå til innhold
AndersE88

Temperatur på vask av Microfiber

Recommended Posts

AndersE88    23
AndersE88

Ser i artikkelen som er skrevet om vedlikehold av microfiber så står det 90 grader celsius, men på en del av microfiberen jeg har kjøpt så står det anbefalt temperatur 90 grader farenheit som er cirka 30 grader celsius. Hva er anbefalt(riktig) temperatur eller varierer dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MortenM    62
MortenM

Normalt tåler MF 90oC. Vanlig vedlikehold bruker jeg 60oC, men står det 90oF hadde jeg vært litt forsiktig og ikke putta alt inn i maskinen samtidig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anaxyd    114
Anaxyd

Jeg har vasket ganske hardt en gang, og da hadde jeg jo seff en kølsvart mf og noen gule pads sammen. De gule padsene er ikke gule lengre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas_K    131
Thomas_K

Jeg vasker mine på 60 grader Celsius.

Bruker å legge de i bløt sammen med litt Chemical Guys Microfiber Rejuvenator i en bøtte med lunket vann. Vrir ikke ut vannet av MF men lar de ta med seg vannet fra bøtta inn i vaskemaskinen.

Så bruker jeg milo i såpebeholderen og eddik i skyllemiddelbeholderen.

90Grader synes jeg virker veldig varmt så har ikke testa det enda.

Endret av Thomas_K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Har kokt de aller fleste mikrofibrene jeg har her, og ikke noe problem det, men det holder ofte med 60c mht vask ja..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anaxyd    114
Anaxyd

Er vel slik at når man koker de så mister de jo fargen sin. Litt kjedelig med "dølle" farger, så jeg holder meg unna koking! :) De blir ihvertfall rene på 60grader. Det burde vel nesten vært en liten guide på hvordan man skal vaske sakene sine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Ja koking ta nok mer farge ja, vet folk har kokt de i vann på kokeplate også noe som ikke er noe problem. Alt av vaskeutstyr bla til vaskemopper ol står det 90c på mht vask og da uten vaskemiddel.. kun kokvask for å få de rene..

Står litt her også:

mikrofiber vask

La til 60c også der for de som vasker mikrofiber ol som ikke er så ille møkkete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Er vel slik at når man koker de så mister de jo fargen sin. Litt kjedelig med "dølle" farger, så jeg holder meg unna koking! :) De blir ihvertfall rene på 60grader. Det burde vel nesten vært en liten guide på hvordan man skal vaske sakene sine?

http://www.detailersclub.no/artikler/guide/306-vedlikehold-av-mikrofiber-og-vaskehansker

;)

Husk også på det at om MF klutene ser rene ut, kan det godt hende det er igjen polish eller annet i klutene som gjør at de blir vannavstøtende o.l. Derfor er det greit å vaske på 90 grader! I alle fall det jeg har funnet ut...

EDIT: OG Truls var raskere på avtrekkeren ;)

Endret av Hans Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Alt av MF kjøres på 95 grader her, uten problem... Bløtlegger de først, har brukt Surfex HD de siste gangene, men skal prøve med Bio Tex neste gang nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Janko    59
Janko

Testa med å bløtlegge sånne gule korea mf`er i biotex. så hadde eg ei kork eddik og milo v 60 grader. Prøvde buffe av sv concorso med di.. da linte di noe inni helvete. og di har ikke lint så mye før.. Vet ikke va det var før, men ska nu prøve en gang til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MortenM    62
MortenM

Testa med å bløtlegge sånne gule korea mf`er i biotex. så hadde eg ei kork eddik og milo v 60 grader. Prøvde buffe av sv concorso med di.. da linte di noe inni helvete. og di har ikke lint så mye før.. Vet ikke va det var før, men ska nu prøve en gang til dette.

Litt OT, men jeg har ikke hatt lintingproblemer med mine gule koreakluter. Har kun blitt vasket med MF vaskemiddel på både 60 og 90oC. Personlig holder jeg meg unna milo på MF da det finnes eget vaskemiddel for disse. Dauesauene får milo da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Noen som bruker/prøvd green cleen til å bløtlegge mf'ene i før maskinvask? funker det bra?

Endret av johnsta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mutter    0
Mutter

Funker knall å bøtlegge i Vanish, ihvertfall. Jeg vasker på pasteuriserings-temperatur, litt over 80 Celsius...og rent blir det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Vasker mf etter vask på 60 grader og etter poleringsjobber tar jeg de på 95 grader for å fjerne mest mulig rester og oljer...

Milo i vaskekammer og eddik i rommet til tøymykner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
daniel    30
daniel

sist jeg vasket fikk de ikke noe prewash, rett i maskinen på 90grader med milo og uten skyllemiddel

dårlig resultat, de så like skitten ut og de mest hårete mf`ene (sasquatch feks) føltes ikke fri for voksprodukter. Så da blir det prewash neste gang ja og så skal jeg prøve på 60. De linter på vinduene men ikke på lakken, artig fenomen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Prewash må tul for å få de rene ja. I allefall hvis de har ligget en stund. Har selv prøvd å vaske uten prewash et par ganger i det siste og klutene føltes harde og sticky i forhold til de andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sruben    16
sruben

Pleier å vaske uten prewash her på 40-75 grader avhengig av hvor møkkete de har vært, men syns de har blitt litt sticky de 2 siste gangene, akkurat som de ikke er helt rene for polish.

Hvordan er Zalo som prewash? Tenkte å kjøpe noe Surfex snart, men har ikke pr idag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Zalo funker, men skummer veldig hvis de ikke er skyllt helt rene før de går i maskinen. Enda værre enn surfex. Er derfor jeg foretrekker vanish.

Endret av mighty82

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig