dansken

Polering 2008 Polo Cross

23 innlegg i emnet

Tok denne for noen uker siden.

Er en kompis sin 2008 Polo Cross. Den har gått som demo-bil hos Albjerk i Drammen, og eier var tidlig ute og bestilte bøtte m. gritguard, vaskehanske og såpe (duragloss), samt tørkehåndkle fra Scandicshine. Så den har ikke vært i vaskehall mens eier har hatt den! Viste eier noen tråder her på forumet hvordan swirls ser ut, og han mente at han ikke hadde sånn "effekt-lakk" på bilen sin :rolleyes:

Vel vel.. i rette lyset, så lakken veldig fin ut før vi begynte, men den fellen har vi vel alle gått i på et eller annet tidspunkt :P

Her litt inspeksjonsbilder før vi gikk igang

Div0090.jpg

Div0091.jpg

Div0092.jpg

Litt dype riper på toppen av skjermen

Div0093.jpg

Flere inspeksjonsbilder.. Rennemerker m.m.

Div0094.jpg

Div0095.jpg

Div0096.jpg

Div0097.jpg

Div0098.jpg

Div0099.jpg

Felger og hjulbuer.. Alle var like ille

Div0103.jpg

Div0104.jpg

Div0105.jpg

Div0106.jpg

Div0107.jpg

Felgene fikk Bilberry 1:4 før jeg gikk løs på motorrommet. Slik så det ut før jeg begynte

Div0108.jpg

Div0109.jpg

Div0110.jpg

Div0111.jpg

Div0112.jpg

Pakket inn dynamo, batteri og hjernen i plastposer, og sauset inn hele motorrommet i Grime Reaper 1:5. La deretter Grime Reaper på resten av bilen fra vinduene og ned, mens felgene fikk en ny runde med Bilberry 1:4

Div0113.jpg

Div0114.jpg

Div0115.jpg

Div0116.jpg

Jeg gikk løs på motorrommet med diverse børster, mens eier tok seg av dekk og felger. Dekkene fikk seg en runde med Grime Reaper 1:5, og det var MYE brun guffe som ble dratt ut av dekkene! Har dessverre lite med bilder av dette.

Så ble den tilhørende tanken på høyttrykkspyleren fylt med CG Maxi Suds II og vann. Blir ikke noe tykt og fint skum av det, men ingen tvil om at Maxi Suds II gjør nytte likevel ;) Motor ble spylt først, og deretter resten av bilen inkl. hjul med denne komboen.

Div0117.jpg

Div0118.jpg

Så ble det spylt med rent vann, og jeg tørket av alle tilgjengelige deler med MF og sorte plastdetaljer fikk Scholl Purple 9000. Deretter så motorrommet slik ut

Div0119.jpg

Div0120.jpg

Div0121.jpg

Div0122.jpg

Div0123.jpg

Div0125.jpg

Deretter ble panseret lukket, og hele bilen ble vasket med 2-bøtte metoden og spylt ren med høyttrykk. Deretter en liten inspeksjon før clay.

Div0127.jpg

Div0128.jpg

Div0129.jpg

Felgene hadde blitt veldig bra, og trengte ikke clay :thumbup:

Div0130.jpg

Div0131.jpg

Div0132.jpg

Div0133.jpg

Div0134.jpg

Litt flere RDS dukket opp etter vask

Div0135.jpg

Div0136.jpg

Div0137.jpg

Div0138.jpg

Til tross for Grime Reaper som avfetting samt forholdsvis kraftig blanding av Maxi Suds II både i "foam gun" og etterfølgende bøttevask så clayen slik ut etter å ha tatt bakluken

Div0141.jpg

Etter clay ble bilen spylt av med rent vann og tørket, før den ble kjørt i garasje for inspeksjon og maskering

Div0142.jpg

Div0143.jpg

Div0144.jpg

Div0145.jpg

Div0146.jpg

Så var det på tide med et testpanel.

Div0148.jpg

Div0149.jpg

Div0151.jpg

Div0152.jpg

Forventet at lakken skulle være hard, men så hard lakk har jeg ikke vært borte i før! Vet at det finnes hardere lakk enn dette, men S17 på oransje über tok svært lite. Gikk deretter over til S03 Gold på gul über, og det funket veldig bra, men etterlot seg naturlig nok hologrammer, akkurat som forventet ;)

Div0155.jpg

Div0156.jpg

Men ikke noe CF Pro på finishing pad ikke klarte å bli kvitt B)

Div0157.jpg

Div0158.jpg

Div0159.jpg

Div0160.jpg

Så da ble det denne komboen på resten av bilen, bortsett fra på plastfangerne, der jeg bruke Scholl ull med S03 Gold.

Div0161.jpg

Div0162.jpg

Div0163.jpg

Div0164.jpg

Div0165.jpg

Div0166.jpg

Div0168.jpg

Toppen av bakluka så ikke bra ut til å begynne med.

Div0169.jpg

Div0170.jpg

Kjørte først 1 pass på ca. 900 o/m med S03 Gold på gul, for deretter å sette opp farten til 15-1700 o/m og kjørte 4-5 pass med greit press

Div0172.jpg

Hverken eier eller jeg var helt fornøyd, så jeg byttet til ull, og gjentok prosessen denne gang med det resultatet vi ønsket

Div0173.jpg

Div0174.jpg

Div0175.jpg

Og litt bilder av tak og panser før korrigering

Div0171.jpg

Div0177.jpg

Div0178.jpg

Panser var skikkelig vrient, så etter 4-5 pass med S03 Gold på gul über, måtte jeg ta et par strafferunder med S03 Gold på Scholl ull. Etterlot så klart hologrammer, men de ble tatt dagen etter

Div0179.jpg

Div0180.jpg

Resten av bilen ble tatt med S03 Gold på gul über, og eier gikk etter på alle paneler og tørket av eventuelle polishrester med en ren og tør MF. Under dørhåndtak tok jeg S03 Gold på en liten gul über for hånd. På dette tidspunkt var det blitt sent, og vi var begge både sultne og tørste, så vi ga oss i 21.30 tiden når hele bilen hadde fått en velfortjent runde med S03 Gold.

Dag 2 startet jeg med baklyktene. Kjørte liten Scholl ull med S03 Gold på ca 1500 o/m og greit med press på maskinen. Kjørte 4-5 pass på hver lykt og slik ble det

Div0184.jpg

Div0185.jpg

Div0187.jpg

Så kjørte jeg CF Pro på sort Scholl finishing på hele bilen. Spredte produktet uten hastighet på maskinen, og gikk rett på 16-1800 o/m 3-4 pass og avsluttet på den hastigheten. Etterlot litt produktrester som eier fulgte etter meg og tørket av, men avsluttet ellers hologramfritt og dypt og fint, slik vi liker det :D

Div0189.jpg

Div0190.jpg

Div0191.jpg

Div0192.jpg

Div0193.jpg

Deretter ble bilen kjørt ut, rutene ble renset med Nanolotus Rens, før alle kriker og kroker fikk Scholl CF02 og bilen ble "skumlagt" med Maxi Suds II, før den ble spylt med rent vann og tørket.

Her er det som var igjen av ripene på forskjermen

Div0199.jpg

Bilen ble så kjørt inn i garasjen igjen, der vinduene ble ferdigbehandlet med Nanolotus Ruteforsegling, og på grunn av dårlig tid valgte jeg å legge på CG EZ Creme Glaze som LSP. EZ påført

Div0201.jpg

Div0202.jpg

Og buffet av med en grønn fluffy MF fra Scandicshine

Div0203.jpg

Div0204.jpg

Div0205.jpg

Div0206.jpg

Div0207.jpg

Div0208.jpg

Div0209.jpg

Bilen ble så kjørt ut, men pga litt trengsel på parkeringsplassen, fikk jeg ikke tatt bilder i skikkelig sol :( Men skal nok snart besøke kompisen min igjen, og få tatt bedre etterbilder

Div0210.jpg

Div0213.jpg

Div0214.jpg

Div0215.jpg

Div0216.jpg

Div0217.jpg

Div0218.jpg

Div0219.jpg

Div0220.jpg

Div0221.jpg

Div0222.jpg

Div0223.jpg

Eier fikk låne CG Green Clean, Scholl Purple 9000 samt Scholl Ice, og tok seg selv av interiør, da jeg var veldig presset på tiden :mellow:

Jeg er fullt klar over at wipedown og vask etter CF Pro tar bort alt av oljer og heft som CF Pro skal gi, men i mangel på S30+ hadde jeg ikke andre alternativer. Jeg har også tenkt å dra tilbake og legge et lag Swissvax eller to før vinteren, og ska i den forbindelse sjekke om jeg etterlot kjørespor og/eller hologrammer.

Totalt tidsforbruk ble "kun" ca. 19 timer.

Takk for titten :)

Endret av dansken
15

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :) Så ikke enkle ut å få rene de felgene nei :o

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjefs jobb Dansken... ble bra dette her :)

Cred to you

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :) Så ikke enkle ut å få rene de felgene nei :o

Takk for det! Felgene skulle hatt et lag voks eller to, men var dessverre i tidsnød. De skal få voks neste gang jeg er innom, så de blir lettere å holde rene, for de er faktisk ganske tøffe og klær denne bilen utrolig godt :thumbup:

Sjefs jobb Dansken... ble bra dette her :)

Cred to you

Takk Truls :)

Eier er svært fornøyd, mens jeg gjerne skulle hatt litt mer tid til å kontrollere resultatet. Men kan alltid ta en runde til hvis det viser seg å være nødvendig ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt knall resultat på en flott farge. Tror ikke du skal bekymre deg for CFP-oljene som forsvant i vasken. Helt ren avfettet lakk gir best heft for LSP, er min erfaring. Cred for jobbresultat og detaljert writeup :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt knall resultat på en flott farge. Tror ikke du skal bekymre deg for CFP-oljene som forsvant i vasken. Helt ren avfettet lakk gir best heft for LSP, er min erfaring. Cred for jobbresultat og detaljert writeup :)

Takker og bukker :)

Er ikke bekymret sånn sett, men er jo ikke helt "etter boka" :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott farge og bra jobb:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble veldig pent Mikael! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott farge og bra jobb:)

Dette ble veldig pent Mikael! :)

Takk for det begge to :)

Synes det er en tøff liten bil B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil som fikk et meget bra løft :-)

dette er flott jobbet mikael :-).

Bare kos å legge mer lsp på denne nå ;-) cred selvfølgelig :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo veldig bra dette Mikael! Meget bra bilder også! Cred fra meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra :thumbup:

+ Cred fra meg :)

Det er bare en ting jeg lurer på: Hva i alle dager er det han i speilbildet her holder på med :o

Div0168.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble glittrende resultat på fin farge det der! -Cred+! B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat her Dansken.. Bra write-up :thumbup:

jkart: haha, detaljer:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb som ble godt dokumentert :D

Men bilen fortjener ett lag med ordentlig LSP ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig bra Mikael. Cred er selvfølgelig gitt deg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble veldig bra dette - gode bilder, bra dokumentert og feiende flott resultat. De sluttbildene der - wow! Kred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil som fikk et meget bra løft :)

dette er flott jobbet mikael :).

Bare kos å legge mer lsp på denne nå ;) cred selvfølgelig :)

Ble jo veldig bra dette Mikael! Meget bra bilder også! Cred fra meg :)

Takk for det gutter!!

Dette ble bra :thumbup:

+ Cred fra meg :)

Det er bare en ting jeg lurer på: Hva i alle dager er det han i speilbildet her holder på med :o

Takk for det! Personen på bildet er eier av Poloen som lener seg mot Saab'en til huseier faktisk :P Hehe.. Hadde faktisk ikke lagt merke til det. Saab'en fikk en vask dagen etter, men hadde trengt oppretting og lakkering for å bli bra, så jeg takket pent nei til å polere den ved senere anledning.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat her Dansken.. Bra write-up :thumbup:

jkart: haha, detaljer:)

Takk Brynjar! Hva hadde vi vel vært, om vi ikke la merke til detaljer ;)

Bra jobb som ble godt dokumentert :D

Men bilen fortjener ett lag med ordentlig LSP ;)

Takk, og tro meg at den skal få et lag eller to med ordentlig LSP! B)

Virkelig bra Mikael. Cred er selvfølgelig gitt deg :)

Dette ble veldig bra dette - gode bilder, bra dokumentert og feiende flott resultat. De sluttbildene der - wow! Kred gitt :)

Takker og bukker! Prøver å bli stadig flinkere både når det kommer til polering og fotografering :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra!

Nå har han i hvertfall ikke slike "lakk-effekter" hehe

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive