Havregryn deluxe

Ny svamp vs fiberhanske

Hei

Er midt oppi en feiende diskusjon, angående hva som er best for bilen; en vaskehanske(microfiber) eller ny svamp. Med ny svamp menes da at man ved hver bilvask tar seg en ny svamp rett fra pakken. Spørsmålet er jo da, hvorvidt dette er bedre kontra en hanske man må vaske, oppbevare osv, som da kan få partikler og annet dritt på seg. I tillegg blir vel fiberkvaliteten svekket ved vask...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hansken varer lengre, er billig å vaske, og er mer skånsom mot lakken da den slipper skitten mye lettere og gjemmer den mellom fibrene istedet for å dra rusket mot lakken.

Er det egentlig noe å diskutere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du aldri vasker hansken er det nok bedre med en ultrabra prewash etterfulgt av NY svamp. Men jeg regner med at de fleste her vasker hansken etter hver gang!?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste svampen jeg vil anbefale er nano svamp - til sitt bruk.

Når det kommer til vask av lakkerte bilpanel er det washmitt som gjelder, det være seg ull eller mf.

Dersom man skulle foretrekke å dekorere bilen med swirls så er dog rimeligste svamp fra Biltema å anbefale ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste svampen jeg vil anbefale er nano svamp - til sitt bruk.

Når det kommer til vask av lakkerte bilpanel er det washmitt som gjelder, det være seg ull eller mf.

Dersom man skulle foretrekke å dekorere bilen med swirls så er dog rimeligste svamp fra Biltema å anbefale ;)

mener og ha sitt paul dalton bruke svamp i noen av sinde vidoer. men det er da ikke en vanlig svamp finnes vell dyre svamper også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp er undervurdert!

Er ikke snakk om å dra en svamp over en en bil som nettopp har fullført dakar-rally...er jo her snakk om svamp etter at bilen er skikkelig spylt(vokset i forkant, clayet osv), og generelt vasket jevnlig...

Kan eventuelt være med på at man kjører samme prinsipp med hanske, altså bruk-kast metoden. Vil da slippe problemet med å lagre denne, kjøre den i vaskemaskin etc etc

Ser at WaxOn refererer til swirls, men som trofats svamp-bruker gjennom mange mange år, er dette et ikke-eksisterende problem for min del...mulig at WaxOn vasker bilen 1 gang i året, som da medfører en annen type behandling; -)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke snakk om å dra en svamp over en en bil som nettopp har fullført dakar-rally...er jo her snakk om svamp etter at bilen er skikkelig spylt(vokset i forkant, clayet osv), og generelt vasket jevnlig...

Hjelper ikke, da det fortsatt ligger en tynn hinne med støv/skitt på lakken din etter spyling, og det er de partiklene som er med på å lage vaskeriper og matte lakken din. Den "hinnen" må normalt fjernes mekanisk, men om du har funnet en mirakelløsning som gjør lakken helt ren før du svamper, er det en hemmelighet du må dele med oss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp er undervurdert!

Kan eventuelt være med på at man kjører samme prinsipp med hanske, altså bruk-kast metoden. Vil da slippe problemet med å lagre denne, kjøre den i vaskemaskin etc etc

Ser at WaxOn refererer til swirls, men som trofats svamp-bruker gjennom mange mange år, er dette et ikke-eksisterende problem for min del...mulig at WaxOn vasker bilen 1 gang i året, som da medfører en annen type behandling; -)

Hvis dette er et ikke-eksisterende problem for deg kunne jeg gjerne tenkt meg at du la ut et par bilder av bilen din i sola og/eller under en LED/halogenlykt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porene i svampen holder møkka fast, det gjør ikke en ull mitt feks, den slipper møkk mye lettere en det svampen gjør... samt at den er helt flat gjør den til et ikke verktøy i alle fall for meg.. og det at du har fjernet alt fra lakken er nok greit det, men uansett blir det litt "i tilfelle" for meg, for skulle det være en liten stein, sand etc som blir med svampen så holder ofte det til å lage mange artige merker... derfor blir det vask med en mitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp er undervurdert!

Tror nok ingen her på forumet vasker bilen kun en gang i året ;)

Vil du drive med bruk og kast, tror jeg du gjør lurest i å bruke svamp for å unngå personlig konkurs.

Hvis swirls er et ikke eksisterende problem for deg må jeg nesten få spørre hvordan du vasker, for selv med ullmitt dukker det opp swirls hos meg. Selv om det ikke er mange :)

Endret av MortenM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått helt ny bil for noen uker siden. Målet mitt er å ikke få noen vaskeriper og swirls(da slipper jeg korrigeringen) :rolleyes:

Vasker med ullmitt og såpe med god gli. Har også lagt på noen lag med Dodo Blue Velvet, noe som jeg håper er med på å beskytte lakken mot disse ekle stripene. B)

Tiden vil vise om det fungerer. Tar ikke sjansen på en billig sjampoosvamp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive