ErikG

Vaske motorrom uten å spyle

Hei

Tenkte å rengjøre litt i motorrommet på min 996 og lurte på det er noen produkter som er relativt milde og bruke til dette formålet.

Har ikke lyst til å spyle med høyttrykksspyler og har forsåvidt ikke enkel tilgang på hageslange heller så tenkte å sitte å kosejobbe litt med dette en kveld. Så som den nybegynneren jeg er når det kommer til detailing lurer jeg på om det er noen som har tips til produkter man kan bruke i motorrom som kan sprayes på og wipes vekk med en fuktig klut før man tørker over med en tørr klut. Gjerne noe som kan brukes både på metall og på slanger uten at de tar noen skade av det.

Motorrommet er forsåvidt ikke så veldig ille, men en liten vask og oppfriskning vil være kjekt.

Hvilke produkter er anbefalt til denne metoden, gjerne og kom med forlslag til bra produkter for å få tilbake litt sort farge i motorrommet og. Det vil være en fordel om det er produkter som er lett å få tak i på bilxtra eller lignende da min ordre fra Scandishine allerede er sendt og ønsker å gjøre dette ganske snart.

Setter stor pris på innspill

Mvh Erik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv gode erfaringer med Prickbort/Tardis til fjerning av tjære og asfalt, og Surfex HD på olje og annet dritt. Etter du har brukt disse to kan det være greit å gå over med en billig mitt og såpevann siden du ikke skal bruke HT til å spyle av. På den måten er du helt sikker på at du har fått bort all avfettinga etterpå.

Lykke til, og husk bilder før/etter ;)

Endret av Hans Marius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ikke er så alt for ille så kan jeg anbefale deg CG Green Clean og en MF/fille.

Det er iallefall måten jeg har gjort på de siste bilenen, inkl en 964.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ONR (optimum no rinse) kan også gjøre en grei jobb der hvis det ikke er ekstremt møkkete. Dette er en såpe laget nettop for å ikke måtte skylles av, kun tørkes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri brukt metoden du beskriver selv, men uten mulighet til å skylle godt, ville jeg vært veldig forsiktig med bruk av sterke avfettinger, både vannbaserte og andre. Hvis du ikke får bort alt, så kan disse lage stygge merker, spesielt på svart plast og ubehandlete aluminiumsflater f.eks. Ulempen er jo at uten sterkere avfettinger, så er det mye værre å fjerne oljer og annen gjenstridig skitt..

Jeg ville gått for en mild type APC, de aller fleste produsenter har slike, enten de heter GreenClean eller noe annet. Selv er jeg veldig fornøyd med Meguiars sin grønne APC. Deretter ville jeg brukt fuktige MF kluter for å jobbe inn APC / fjerne møkk, deretter tørk med tørr mf, og til slutt behandle f.eks plastikk med en god vinylfornyer. Billige MF kluter som er fint til slikt finner du stort sett over alt, både BilXtra, Torshov, Europris etc. I tillegg er det fint å bruke noen mindre, runde malerpensler for å komme til i kriker og kroker (de trenger ikke hete "detailing brush" for å være brukbare), og gjerne en radiatorpensel eller to.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chemical Guys Green Clean er super på sånne jobber, den kan du blande rimelig tynt også... brukte den på understell på bilen her mht vinterlagring, tar godt med møkk, men ikke all verden på oljer etc... Green Clean + fluffy mikrofiber og eventuelt en børste så får du tatt det meste.. er det innsauset med møkk så ville jeg nok uansett prøvd å fjerne det før en begynner å gni på det med en mikrofiber..

Green Clean skal ikke etterlate produkt rester.

En plastfornyer (black WOW, Duragloss rubber bumper) holder på plast og eventuelt en AIO (Duragloss 101, Meguiars NXT tech wax etc) på lakkerte deler

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, er veldig imponert over så rask respons!

Får prøve med ONR først da dette ligge på posten å venter på meg, for så å gå over med en vinylfornyer. Skal prøve å få tatt noen bilder før og etter og regner med å gå igang iløpet av uken :)

Takk for all feedback

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, brukte en liten time og tok en veldig quick shine av motorrommet, varmt vann og tannbørste og diverse microfiberkluter før jeg gikk over med Meguiars Engine Dressing. Ble mye bedre enn det va selv om det nok ikke var så skittent til å begynne med. Tok setene i samme slengen med Swisswax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive