Anaxyd

Våtsliping

26 innlegg i emnet

Heisann!

Tenkte jeg skulle ta og renske opp i noen steinspruter og defekter her og der, og ser jo at våtsliping er veien å gå. Ser at mange bruker sliperondellen til 3M + 9my papiret som fåes hos Godkjemi.

Men når man har slipt ned boblen fra lakkstift el., så er det jo en ganske matt overflate i klarlakken etterpå, som må poleres opp igjen. Jeg har ikke akkurat så mye produkter, bare 3step serien til Meguiars og en DA maskin med noen dårlige puter.

Kan jeg klare å polere opp igjen dette med utstyret jeg har idag?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Du vil trenge en roterende maskin og rubbing / grov polish for å få det blankt igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9my-papiret er vel rundt 1800 grit det? Så da trenger man en ganske grov polish (S17+ / S03 Gold), tilhørende pads og roterende maskin. Man _kan_ klare det med DA-maskin og nevnte produkter også, men det vil ta myyyyye lengre tid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte 1200 papir på panseret på bilen min, og hadde ikke problemer med å få dette blankt igjen ved hjelp av en DA maskin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble du kvitt alle sliperipene etterpå da? Det er utrolig mye som kan skjules av feil belysning..

Du kan også fint korrigere opp sliperiper med DA maskin, bare belag deg på litt mer tid.. Men å fjerne 1200 riper med DA høres drøyt ut.. Jeg ville gått opp på minst 2000 og aller helst 3000 tilslutt hvis du skal bruke DA til å "rydde opp" etter slipingen..

I denne tråden så har Kenneth (Whiplash), gått bananas med DA maskin og en god korrigering på en A4.. Har forøvrig gitt han kred på den nå :)

http://www.detailersclub.no/forum/topic/228-svart-audi-a4-b5/

Endret av Bernhard
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer nok å få det blankt med DA maskin ja, men det er allikevel mye merker du nesten garantert ikke får bort med DA(i alle fall om det ikke er Flex sin DA med tvungen rotasjon det gjelder).

9 micron tilsvarer P1200 korning, så det er nok absolutt roterende og en grov compound som er veien å gå. Gjerne sammen med ull, da det går fortere å fjerne slipemerkene med det. Kan også anbefale å gå over med P2000 papir etterpå, da er det enda enklere å fjerne alle slipemerkene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne tråden så har Kenneth (Whiplash), gått bananas med DA maskin og en god korrigering på en A4.. Har forøvrig gitt han kred på den nå :)

mangler link her tror jeg Bernhard:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, da har jeg bestemt meg for følgende produkter:

Maskin: Flex Roterende og Scholl 150-170mm bakplate

Puter:

Orange Uber 150mm

Blå Uber 150mm

Grønn Uber 150mm

Scholl Orange 145mm (anbefalt til å fjerne holos hørte jeg)

Scholl Blå 170mm (SS har ikke Gul Uber inne, så er denne en bra erstating?)

Produkter:

Scholl S17+

Scholl S30+

Samt:

9my papir og sliperondell fra Godkjemi

Da bør jeg vel ha det jeg trenger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut. Men jeg ville nå tatt med S03 gold også hvis du skal drive med våtsliping. Evt bytte ut S17 med den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2 på den - S03 Gold er virkelig gull å kjøre (ull / blå scholl)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X3 PÅ DEN.

Men ville kanskje valgt gul über om de ikke har gul scholl inne. en del grovere en blå.

Men spørs jo hvor hard lakken din er da...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde ikke gul Uber inne, så jeg gidder ikke å vente på at den skal komme. Hva er best replacement til den?

Og funker det å gå rett fra S03 Gold til S30+ ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller funker det helt fint ja. Har du laget dype spor med f.eks ull så kan det hende du må gå over et par ganger med S30.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg trenger egentlig ikke S17?

En liten ting til: Om man har en litt dyp ripe som er ganske lang, går det an å fylle igjen denne med lakk og våtslipe den, og polere den opp igjen? For da kan man jo virkelig få bilen strøken igjen, uten å lakkere den opp igjen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går an å fylle og slipe ja, men det er vanskeligere å få riper pene igjen enn steinsprut. S17 er greit å ha til 1-stegs osv, men jeg har egentlig aldri brukt min så mye. Har stort sett gått i S03, S30 og S40.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også gått rett fra S03 Gold til S40 (dette var på knallhard tyskerlakk dog) - steike så glossy som det ble...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, jeg forstår! Så å fylle riper er ikke anbefalt? Noen som har prøvd, og fått det til bra her inne?

Da satser jeg også på S03 og rett på S30. Er det S03 Gold jeg bør ha, og ikke S03+?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S03 Gold ja, S03+ er den gamle med kortere kjøretid og mer støving. Mht våtsliping av riper så er det flere tråder i S&S som har gjort dette i det siste, uten at jeg er istand til å linke det inn her og nå

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei! Da begynner jeg å komme på riktig spor her! :) Takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive