Essiek

OSD: VW Passat 3BG 04 1.9 TDI Sort

55 innlegg i emnet

Dette er herligheten jeg skal få brynt meg på i noen dager framover

4809622593_021e484ec9_b_d.jpg

4810246594_cbcbba76bf_b_d.jpg

4809625687_b55614d764_b_d.jpg

4809627453_d426413f8c_b_d.jpg

4810254036_2062b90e7e_b_d.jpg

4809631831_d9e0eb484a_b_d.jpg

Vil bli oppdatert fortløpende. Nok å ta tak i her ja...

Endret av Essiek
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok noen fine 50/50's da ja ;)

(Hvis du har tid og orker, kan du prøve UNO på ull og se hvor mye den tar? hadde vært artig å sett)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

UNO skal testes ja - panseret skal få kjørt seg på noen morsomme komboer i kveld evt i morgen tidlig. Har hatt stort hell med UNO på orange Uber på 1200-merker før (mye press og "steke egg på lakken"-varmt)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki!

Selv bruker jeg 98% av alle tilfeller ull etter sliping, men blir moro å se!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok bra :thumbup:

Tenker meg at din søster blir fornøyd ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he sinnsykt mye swirls på det bildet. Blir artig å se jobben med denne.

4809631831_d9e0eb484a_b_d.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh milde moses, det var ikke pent gitt :(

Spent på fortsettelsen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søster gleder seg til å komme hjem og se resultatet ;)

Swirl-o-rama meets "Halo" :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 1 - Vask, clay og kombo-testing

Ankom åstedet ca 18.30. Pakket ut stæsj fra bilen og rygget ut Passat fra garasjen sin. Fant fram det jeg trengte:

* P21S, VP OPW, SurfexHD, Mothers-børster til hjulbuer og dekksider, ymse sprayflasker, CG Bug and Tar Remover, Glossworkz, Poorboys SS&S, BH Clay (regular), SS bøtte med GG, Easyrider washmitt, en hyperliten HT med sannsynligvis den minste "foam-cannon" som er laget (tenk 0.25 cola, og trekk fra 10% - men man tager hva man haver)

Noe pre-vask bilder

4821871041_da01b4fb0c_b.jpg

4822489016_cee417c210_b.jpg

4822490286_c079996f38_b.jpg

4822491898_8aa2168c58_b.jpg

4821877077_95553096de_b.jpg

Ser ganske bra ut, ikke sant?

4821877675_b7cff6134b_b.jpg

Dette skal bli morsomt å få av....

4821878341_0477b4a89e_b.jpg

4821878913_fd975a5a7e_b.jpg

Yummy

4821880551_1a60617bd7_b.jpg

Sover'n eller har'n vandret til de evige blomster-marker?

4822499322_bd173890c6_b.jpg

Her aner man litt av moroa som er i vente

4821886423_e3d42e9566_b.jpg

Beskyttelses-filmen skal av underveis

4821888305_0f6de4d1e8_b.jpg

Er en 4Motion inkl litt swirls må vite

4822507188_a5d2e1617d_b.jpg

Her kan man ane litt av moroa på panseret - trust me, verre bilder kommer...

4822513810_9353a8dc2a_b.jpg

Pianolakk inkl. et eller annet attåt er morsomt

4822515210_ab2bedd346_b.jpg

Heisann sveisann

4822518912_c1080a1730_b.jpg

Lå så på P21S på alle felger, samt Surfex HD 1:5 på dekksider og i hjulbrønn (viser ikke alle fire, men var det samme på resten). Her har P21S virket i ca 8 minutter og SurfexHD i ca 5. Dekksidene var ganske rene, det var ikke felgene.... Viste seg å være kul umulig å få de helt bra og fri for asfalt og anna moro, men det skal på grom-felger litt senere så disse felgene har ikke høyeste pri akkurat nå.

4822524892_d649896325_b.jpg

Var litt ja... Kjørte to runder med P21S (HT-spylt mellom hver gang, samt mekanisk med børste og litt med medfølgende P21S-svamp. Felgene ble clayet også, uten nevneverdig bedre resultat

4821909437_bb9649777e_b.jpg

Bilen fikk en blanding av OPW og SurfexHD, 2 runder. Ikke akkurat skum, men gjorde nytta for det

4822536462_c1d3c82274_b.jpg

Her er SurfexHD 1:3 blanding sprayet på med MG spray-flaske og en foam-spray på den

4822538804_ccda59502d_b.jpg

Det ble masse spyling denne dagen - ikke monster-trykk og ca 2dl vann pr minutt tror jeg..

4821922253_acdf5d3177_b.jpg

Clay etter panser - denne klumpen ble brukt da på hele bilen og brettet ca 6 ganger underveis. Også på felgene uten at det hjalp så enormt. Gikk i søplekassa etterpå, fordi jeg klarte å ta et hallingkast over SS-bøtta og clayen ble da brukt som landingspute. Hjalp ikke så mye der heller :)

4822545804_2c0d27c88a_b.jpg

Etter claying

4822548040_58a9f09daf_b.jpg

Sitter igjen en del her fortsatt, får se hvor mye jeg gjør med disse underveis

4821931473_9a4596a60f_b.jpg

Praktisk talt LSP-klar her

4821931991_640ce1728b_b.jpg

Å næh-hei du

4821933643_e09aee3845_b.jpg

4822552384_962f884f88_b.jpg

4821936931_9e982ff961_b.jpg

Hele bilen er slik (og litt til)

4822556780_fa2f3af366_b.jpg

4821944989_c18fcd4138_b.jpg

4822566164_207d7c3c14_b.jpg

Etter to lag med Concorso

4822570552_6f0ba88869_b.jpg

4821957467_a61818a69b_b.jpg

Tror ikke det nei...

4821956981_fc6934868d_b.jpg

Etter dette satte jeg bilen inn i garasjen igjen og gjorde klar til kombo-testing på panser. Etter opptaping stod følgende på test-lista:

1. S30+ / orange Scholl

2. S17+ / blå Scholl

3. Mark V Uno / ull Scholl

4. S03 Gold / orange Scholl

2 runder S30+ / orange Scholl. Alle swirls borte på runde 1, men runde 2 klarte ikke ta mer / noe av RDS. Spredde på 900, opp til 1500 og 1800 og rett av. Litt press på 1500-passene, ikke noe press på 1800

Før:

4821969143_806fe89006_b.jpg

Etter:

4821971121_61cb487b2c_b.jpg

1 runde S17+ / blå Scholl. Spredde på 900, opp til 1800, rett av. Passe med press hele tiden

Før:

4821971571_4cc81320fb_b.jpg

Etter:

4822590850_fd8b8082c4_b.jpg

1 runde Mark V Uno / Scholl ull samt 1 runde S30+ / orange. Uno spredd på 900, opp til 1800 fire pass passe press, ned til ca 1500 lite press. Gav noe hologrammer, som S30+ fikset greit

Før:

4821967525_3bff61441c_b.jpg

Etter:

4821977085_3e2202baef_b.jpg

Etter 2 runder S03 Gold / orange Scholl. Holofritt etter begge rundene. Tok ikke så veldig mye mer på runde to. Ikke kjørt hardere da ikke fått målt lakken ennå

Før:

4822595884_b2941be8dc_b.jpg

Etter:

4821980981_7c98ea8c13_b.jpg

Kjørte med S30+ / orange etterpå

4822600548_3c9eb7a2cd_b.jpg

Til slutt 3M UFSE på blå Über

4822601046_9429b546ff_b.jpg

3 runder med wipedown (IPA 50/50 x 2 og 1 x CF02) ble kjørt etter UFSE før bildet ble tatt

Forskjell? En smule

4821986681_ed5030b5bd_b.jpg

4821987201_80497a5cf3_b.jpg

Hmm... hvilken side er tatt mon tro...

4822606984_a77eba1abd_b.jpg

I morgen (dvs i dag) tas resten av panser ferdig med 1 eller 2 runder med S03 Gold / orange Scholl, 1 runde S30+ / orange Scholl og 1 runde 3M UFSE / blå Über (evt sort Scholl) (hvis ikke CFP kommer meg i hende før slutt-steget skal tas - jeg kommer til å kjøre ferdig panel for panel) og så er det bare å gå videre på resten av bilen med noenlunde samme kombo.

Takk for titten så langt - påfølgende dager blir lagt til fortløpende i tråden (evt i denne posten hvis editoren her spiller litt på lag med meg denne gangen)

Dag 2 - 24.07.2010

Startet dagen med at Ole Gunnar kom innom en tur. Koselig prat og jeg fikk låne hans PTG samt en dispenser med S40. Takk for den, Ole Gunnar - DCN-folk er virkelig trivelige folk! S40 på orange Scholl ble kjørt videre etter S03 Gold på blå Scholl.

Fortsetter med panseret litt. Er noe leie RDS der som jeg klarte å dempe, men ikke fjerne helt. Dog blir panseret slik (dette etter flere wipedowns) - noe jeg og Ole Gunnar var enig i er LSP-klart så det holder. Kjørt S03 på blå scholl et par runder, og en runde med S40 her:

4824482285_6df5706862_b.jpg

Målte litt lakk omkring og dette under her er hentet fra venstre bakskjem på en bil som ikke skal ha blitt opplakkert (yeah, sure...):

4825094772_b7e5717632_b.jpg

Ellers lå bilen på mellom 110 og 125 my, noen få steder datt det under 100. Lakken er såpass knall-hard at det er liten til ingen forskjell på runde 1 og runde 2 med S03 på blå scholl. Testet også S03 med gloss-it spot-ull og scholl ull - ble liten/ingen forskjell (kjørte hardt med mye press og 8-10 pass på panser). Så jeg kjørte videre med typisk 2 runder S03 / blå og 1-2 runder S40 / orange. S03 ble typisk spredd på 900, bumpet til ca 1500-1700 5-8 pass og rett av. S40 spredd på 900, bumpet til et par pass på ca 1500 med litt press og gikk av etter 4-8 pass på ca 1800-2000.

Venstre forskjerm før:

4824494705_8b19812023_b.jpg

50/50:

4824495571_508b8f46ea_b.jpg

4825106696_4607766107_b.jpg

Venstre førerdør før:

4825118080_7876d63e37_b.jpg

Et slags 50/50-ble det her også:

4824534539_989b1bfd01_b.jpg

Og sånn ble det etter:

4824516229_d2c09fd893_b.jpg

Så tenkte jeg at jeg skulle ta litt B-stolpe - her er hvordan den så ut i starten:

4825126226_9b7482862a_b.jpg

Her er ferdig kjørt 2 runder med S30+ på orange Scholl - spredd på 900, bump til 1500, 5-6 pass med litt press og rett av. Bittelitt igjen, men B-stolper vil jeg ikke kjøre hardere på:

4824522121_7c5f051b26_b.jpg

Så var det speilet sin tur, lar bildene tale for seg selv (S30+ / orange Scholl - spredde avslått, rett opp til 1500, 4-6 pass medium press og rett av):

4824522757_d4b7b22107_b.jpg

4824525157_097cb58871_b.jpg

4824525733_01778fbdba_b.jpg

50/50 fra venstre bakdør:

4825147930_3235613780_b.jpg

Der er bare å jobbe seg videre, snart kommer jeg til venstre bakskjerm som ble litt amazing turnaround egentlig:

4825149678_3ab6264a31_b.jpg

Men det er lov å titte litt på det man har gjort hittil:

4825151928_969044bdfb_b.jpg

LItt polerings-støv her, men er ganske bra ut. Har ikke gjort spesielt mye med felger og dekk ennå:

4825153778_ed0a835b88_b.jpg

Slik ble nå venstre bakdør:

4824548275_40aa8d40d6_b.jpg

Og så kommer vi til venstre bakskjerm - den som ikke er opplakkert eller behandlet på noen som helst måte. Næh-hei, akkurat ja:

4825160588_b33a481693_b.jpg

4825161314_796c6e8f8b_b.jpg

4824552981_cf7abbb3e9_b.jpg

4824553637_38fc55037f_b.jpg

Så vi starter her tenker jeg:

4824554739_5f23a0d627_b.jpg

Etter 1 runde med S03

4825164650_e435148895_b.jpg

Etter ekstra runde med S03 og en runde med S40:

4824555957_7530784443_b.jpg

Har ikke bilde av det, men gikk et par "straffe-runder" til på denne skjermen, slik ble det helt bakerst:

4825166396_51c4bd0253_b.jpg

Dernest tok jeg takstolpen med 1 runde2 S03 Gold på orange Über og en runde S30+ på orange Scholl. Funket gull det. Så tok jeg for meg baklyktene. De gikk det slik med: (S03 Gold på orange Über, 2 runder på ca 1500 rpm, litt press og rett av)

Venstre baklykt før:

4824559863_0a9295a124_b.jpg

Etter:

4824562537_701c4983a0_b.jpg

Er noen småriper igjen, men ble ganske mye bedre.

Høyre baklykt før:

4825172902_b077109393_b.jpg

Etter:

4824566291_aa3138ecd9_b.jpg

Så var det C-stolpen sin tur - S30+ / orange Scholl (samme metode som for B-stolpene) - her er før og etter:

4825176418_31f40a7dc8_b.jpg

4825176898_ab99dc6136_b.jpg

Etter dette gikk jeg løs på øvre delen av bakluka - her er bilder fra venstre stolpen (tilbake til 2 x S03 / blå og 1-2 S40 / orange):

Før:

4824572525_a8de8c5cfa_b.jpg

Etter (ser ut som hazing her, men bildet er bitte-litt ute av fokus - det er holo- og haze-fritt altså):

4824579037_6f125fffaa_b.jpg

Etter 10 timer så begynte kroppen å verke litt, men måtte ha et par stemnings-bilder før jeg tok dagen. Litt poleringsstøv på lakken, men begynner å se grei ut synes jeg:

4824583117_6b3c9e486b_b.jpg

4824585931_e2c78dc6d2_b.jpg

Det jeg ikke har gjort ennå på venstre side er nede på bakfanger og har ennå ikke gjort noe på støtfanger. Har igjen å hånd-gnukke under dørhåndtakene også. Ting tar tid :) Blir en update igjen her så fort jeg får gjort mer med bilen.

Takk for titten så langt!

Dag 3 - the story continues

Vel, det var bare å kjøre på videre fra venstre bakfanger, resten av bakluka og videre rundt på høyre-siden. På bakluka etter et utall runder med S03 Gold på ull (scholl og gloss-it), #105 på 4" MG burgunder, S30+ og S40 / CFP på orange scholl så målte jeg at jeg totalt sett hadde tatt mellom 4 og 6 my (et par steder opp mot 8 tror jeg). Det røyk av både lakk og pads, så det mangla ikke på press eller hastighet til tider (CF02 kokte etter en spesielt tøff rundt med #105 på burgunder MG pad). De RDS som var igjen fikk pent være der, men det ble nå litt bedre:

4850697417_b1ea1ff043_b_d.jpg

Bakfangeren var litt greiere å jobbe med - rundt denne tiden kom Ole Gunnar også, noe som var veldig koselig. Etterhvert fant han fram Flex'n sin og kjørte så lenge han turde (det raklet bare _litt_ i den) og hjalp ellers til i en del timer utover denne dagen. Så kred til ham er også høyst fortjent! Her er typisk bakfanger før:

4851321538_7bd710d5d5_b_d.jpg

4851322370_a62283d1d2_b_d.jpg

Slik var det etter S03 to runder (CFP ikke kjørt ennå)

4850705845_a977dcdcc1_b_d.jpg

4851325512_4a6e89ff4d_b_d.jpg

Slik fortsatte det rundt bakfangeren, her er et litt smårart forsøk på 50/50

4850708963_2905637bed_b_d.jpg

Iflg alle bumerker, veiskilt og logisk sans så kommer vi nå fram til høyre bakskjerm, og det var like mye å ta her også

4851331516_02a451c00c_b_d.jpg

50/50 (dog litt annet sted...)

4850718191_f77c05b76b_b_d.jpg

I mens jeg jobbet med bakskjerm og framover så kjørte Ole Gunnar framdør med rakleverket sitt - modig gjort, det hørtes nesten ut som en pakke med bolter som gikk rundt i en tørketrommel. Dessverre ingen bilder fra hans innsats, men han fikk kjørt mesteparten av framdøra med S03 Gold på blå og det var bra kjørt. Så kom Bernhard med dagens overraskelse - en Mimo til meg :wub: Takk søster, _den_ hadde jeg verken forventet eller forutsett

Han satte i gang med A/C-rens med sin Wurth-maskin, og det gjorde vei i vellinga. Helt utrolig forskjell etter at de to ampullene hadde fått blåst ifra seg. Tømte også batteriet, så jeg og Bernhard fikk oss litt trim senere på dagen med å dytte igang bilen. Kupéfilter ble også byttet - ingen premie for å gjette hvilket som er nytt...

4850721907_8606be67e5_b_d.jpg

Bernhard klemte til på taket, jeg fortsatte framover på høyresiden og Ole Gunnar tok under dørhåndtak og var til moralsk inspirasjon fram til han måtte reise igjen. Så her kommer det fortløpende bilder fra dag tre:

4850726321_63993bf55a_b_d.jpg

Ferdig kjørt 2 x S03 Gold og 2 x CFP:

4851346642_6d33195701_b_d.jpg

Øvre del av døra kjørt ferdig, under lista ble myyye bedre etter 2 x S03 Gold og 1 x CFP (men det har jeg selvfølgelig ikke bilde av...)

4851352158_f5aed2554a_b_d.jpg

En nabo kom over og snakket med meg og B mens jeg holdt på med framskjermen og han kjørte ferdig på taket (Makita med ull, burgunder MG og ymse annet sammen med #105 etc - taket ble forøvrig ikke strøkent da det var mye overspray der som kun en brukbar våtslip-session vil fikse). Begynner å bli OK på dette bildet her ja:

4851354144_f105ab2fae_b_d.jpg

Senk skal til etterhvert

4850737831_040e3d343e_b_d.jpg

Etter dette måtte Bernhard sale på videre - og jeg takker igjen for kred-verdig innsats. Hadde jeg jobbet alene med det taket så hadde jeg blitt sjuk i hodet over at det ikke var mulig å få flawless finish, men da han sier det ikke lar seg gjøre bedre uten våtslip så tror jeg på det :)

Jeg kjørte da videre på frontfangeren og tok også lyktene foran med S03 og CFP - her er før og etter på den ene lykta:

4851366160_f614f7f04c_b_d.jpg

4851368156_856270cea9_b_d.jpg

Så litt B og C-stolper (litt S03 og S30+ på B-stolpe og 2 x S30+ på C-stolpe):

4850758667_6e7503d45e_b_d.jpg

4851369666_d7c0350323_b_d.jpg

4851377012_7dacc7d2f3_b_d.jpg

Så ble det Polytrol på front samt første lag med "Wax of the Day". På bildet under her er jeg ikke helt ferdig med Polytrol (ikke jevnet ut ennå) med hjelpes meg for en forskjell da...

4850767549_78974db27d_b_d.jpg

Her er første laget med LSP buffet av:

4851396036_262dcd111f_b_d.jpg

4850778715_344f1a8f65_b_d.jpg

Da var det på tide å avslutte for dagen etter ca 13-14 timer jobbing.

Dag 4 - man ser lyset i enden av tunnelen

Denne dagen gikk med til Polytrolering av resten av bilen, innsteg og dørkarmer tatt for hånd med D151 og pad, lag to med LSP, Nanolotus Pro på front og sideruter og BareBones i hjulbuer. Lite med "underveis"-bilder her så det får bli en haug med ferdig-bilder i stedet -so enjoy

4858504286_743c04343f_b_d.jpg

4857884911_e36160096c_b_d.jpg

4857887139_90a84701cf_b_d.jpg

4857889249_d0a91de309_b_d.jpg

4857890011_c93ca8653d_b_d.jpg

4858510894_dfb166293e_b_d.jpg

4858524812_5711bc1761_b_d.jpg

Kanskje litt "over the top" dette siste her, men syntes ble litt kult allikevel (klikka litt feil, og resultatet ble slik)

4857896317_fce4af7ef6_b_d.jpg

That's it folks. The Show is over. Essie has left the building. Å - har jeg ikke nevnt hva som ble "LSP of the day"? Slemme meg.....

Vel, nok en grunn til å kred'e Mr Bernhard her - han snøftet da jeg foreslo Shield + Concorso US på en slik fin bil og tok med seg sin Swissvax Mystery :wub: :wub: Den svetter skikkelig mye, så etter dag 4 så jeg voks-hologrammer her og der, men ikke noe en fin håndvask fikser (eieren tar dette selv)

Utstyrsliste ellers er for lang å nevne, men gjennomgående ble det brukt S03 Gold, S30+, S40, CFP og Meguiars (på tak). Pads i aksjon (og ingen døde underveis) var medium blå og orange Scholl, små orange Scholl, små og stor burgunder og gule MG, liten orange Über og medium blå Über. Wipedowns i aksjon var CF02 og MG Final Inspection. Maskiner i bruk var Metabo, Makita og Flex - ingen DA var på banen underveis. Lakken var knallhard og S40 / CFP fikset glatt alle antydninger til hologrammer (lite hologrammer med ull, men masse med #105 på burgunder MG pad).

Sånn, da er jeg ferdig. Eieren er fornøyd. Bilen ser bra ut. Koselige DCN-folk som kommer innom. En fin-fin opplevelse (har nådd grensen for smileys så det kommer ingen fler her nå)

Endret av Essiek
30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snårk.. Nlir artig å se åssen det er å polere grunning Espen :)

8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er tråden oppdatert med dag 2 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig forvandlig dette her altså :) Denne går fra å være slitt til å bli meget vakker :)

10 timer i garasjen på en så fin sommerdag mens andre er på båttur og avslutter med kald pils på terrrassen..... :unsure:

Vel verdt det når en ser resultatet !

Det er en god kombo du har der som kommer til å passe bra på resten av bilen også ;)

Lykke til videre!

10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

looking good Espen ... blir blankt dette her

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble noen meget bra 50/50s her, og resultatet blir blaaankt ser jeg! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til å se ferdig resultat på denne her Espen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir helt rått Espen. Skal si du går grundig til her.

Liker det jeg ser og gleder meg til fortsettelsen!!! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette Espen! Det var hard lakk på denne også ser jeg ;) Greit med lakk uten de store problemene med hologrammer egentlig...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er posten litt lenger opp i innlegget oppdatert og jobben er avsluttet :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent Espen, cred er gitt for flott jobb :) Synd med taket som du nevner ja <_<

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er cred servert til Ole G. Bernhard og selvfølgelig hovedpersonen selv!

Hvilken fantastisk make-over! Bilen som var "litt sliten" blei plusterlig überstrøken!

Gratulerer

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive