eirikoo

Anbefalinger etc - 1999 BMW M5

46 innlegg i emnet

Hei!

Jeg har drevet med bil i mange år, men mere funksjon før finish for å si det slik. :)

Har polert alle bilene mine jevnlig, men aldri lagt stor vekt på produkter egentlig.

Jeg lurer på om noen kan verifisere at mine planer ser nogenlunde ok ut.

Jeg har lyst til å prøve Swissvax, siden min bror har behandlet med det og jeg er MEGET imponert over finishen.

La oss anta at jeg begynner på scratch.

Lurer på å bestille:

- Swissvax Master Collection uten voks

- Swissvax Blau-Weiss Voks 200 ml

- Clay?

- Swissvax Waschpudel

Har polert bilen en del ganger allerede, har brukt Meguiars NXT og ikke mere enn det.

Ellers vanlig vask med Turtle shampoo og tørking med pusseskinn. Ganske basic altså.

Etter polering med NXT, er det 'fett' i lakken synes jeg. Dvs skjolder/swirls som ser ut som vaskeriper, men som lar seg ''endre retning' på ved å tørke over med et håndkle. Er det meg som har slurvet med avfettingen?

Ellers, om jeg handler inn produktene nevnt over, er det noe mere jeg trenger for en basic bilpleie?

Er det nok håndklær/påføringsputer osv i kitet?

Lurer på Clay også. Har ladri brukt det før, men bilen er relativt fin i lakken.

Jeg kommer ikke til å bruke maskin.

Alle svar er velkomne!

Dette er bilen som skal gnikkes på. :)

IMG_7106.jpg

Edit: la til produkter.

Endret av eirikoo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp master collection med voks, send en mail til Dag og spør om han kan putte in Bluweiss voks oppi istedenfor en Shield voks(samme pris). Så spør du om du kan bytte ut Wood polishen(hvis du ikke trenger denne) med en waschpudel.

Du kan også spør Dag om han kan sette opp en Master bag til deg med det du trenger. Sikker noe oppi der du ikke trenger, og kan dermed bytte det ut med ting til samme prisen som du trenger :-D

Master settet innholder clay.

Du trenger også ett godt tørke håndkle. Chemical Guys Miracel Dryer skal vist være meget god:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp master collection med voks, send en mail til Dag og spør om han kan putte in Bluweiss voks oppi istedenfor en Shield voks(samme pris). Så spør du om du kan bytte ut Wood polishen(hvis du ikke trenger denne) med en waschpudel.

Du kan også spør Dag om han kan sette opp en Master bag til deg med det du trenger. Sikker noe oppi der du ikke trenger, og kan dermed bytte det ut med ting til samme prisen som du trenger :-D

Master settet innholder clay.

Du trenger også ett godt tørke håndkle. Chemical Guys Miracel Dryer skal vist være meget god:-)

Det var jo et godt tips!

Takker for det!

Wood polish trenger jeg ikke nei..

Hva med avfetting/rens før svamping?

Fungerer det med 'bensinstasjonsprodukter'? Er ikke interessert i dyre spesialprodukter om det ikke trengs i den fasen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville helt klart droppet svamping.. Kjøp det en god avfetting, feks, Prickbort som er flink mot asfalten..

Når du sier at swirlsene endrer retning når du gnir litt, så lurer jeg litt på: Har bilen din vært lakkert opp? Ofte når biler er lakkert opp så får man bløtere lakk, og ett typisk eksempel er som du nevner: Swirls endrer retning.. Jeg har ikke brukt NXT tidligere, så for alt jeg vet så kan det jo også være oljene i denne som lager "merker"..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort kan du kjøpe på f.eks mekonomen vertfall til fin pris. Eller så selger de denne på www.blankbil.no

Ta vertfall kontakt med Swissvax, og spør om han kan sette opp en Masterbag til deg med de produktene som du ønsker. Dvs bytte ut det ut ikke trenger.

Og bytt gjerne ut de swissvax frotte håndklene i masterbagen med noen micorfiberkluter som green monster f.eks. Disse håndklene likte jeg ikke noe serlig selv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville helt klart droppet svamping.. Kjøp det en god avfetting, feks, Prickbort som er flink mot asfalten..

Når du sier at swirlsene endrer retning når du gnir litt, så lurer jeg litt på: Har bilen din vært lakkert opp? Ofte når biler er lakkert opp så får man bløtere lakk, og ett typisk eksempel er som du nevner: Swirls endrer retning.. Jeg har ikke brukt NXT tidligere, så for alt jeg vet så kan det jo også være oljene i denne som lager "merker"..

Bilen er ikke opplakkert etter det jeg vet.

Jeg var kanskje ikke helt presis, det er ikke snakk om å gni noe særlig for å endre retning, det ser mest ut som fett for meg egentlig. Ikke riper. Jeg tror også at jeg bruker for mye produkt, og at det har mye med saken å gjøre.

Jeg er neimen ikke sikker på om bilen blir skikkelig ren uten svamping. Jeg mener da en skikkelig svamp, ikke en fra bensinstasjonen.

Det kan da ikke være skadelig om det gjøres på riktig måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en ullmitt eller mf/chenille-mitt fra en av samarbeidspartnerene her inne. Evt ta med wash-puddelen til Swissvax hvis du skal handle derfra uansett.

Hvis du har brukt NXT tech wax og opplever det du sier så har du brukt altfor mye produkt. Det er veldig tynt lag som skal til.

edit: og legge på voks/sealer er pr DCN-definisjon ikke "polering" :) Det er "bruk av håndkraft/maskinkraft med tilhørende midler som medfører en nedsliping av klarlakk/lakk slik at riper og andre defekter blir permanent fjernet"

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en ullmitt eller mf/chenille-mitt fra en av samarbeidspartnerene her inne. Evt ta med wash-puddelen til Swissvax hvis du skal handle derfra uansett.

Hvis du har brukt NXT tech wax og opplever det du sier så har du brukt altfor mye produkt. Det er veldig tynt lag som skal til.

edit: og legge på voks/sealer er pr DCN-definisjon ikke "polering" :) Det er "bruk av håndkraft/maskinkraft med tilhørende midler som medfører en nedsliping av klarlakk/lakk slik at riper og andre defekter blir permanent fjernet"

Takker og bukker. La meg gå tilbake til faguttrykket "gnukke bil" da. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, håper du ikke tok min post som kritikk altså. Polering/rubbing/voksing/glazing/rensing/LSP etc - jeg brukte selv en stund her inne før terminolgien sank inn i min tre-skalle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, håper du ikke tok min post som kritikk altså. Polering/rubbing/voksing/glazing/rensing/LSP etc - jeg brukte selv en stund her inne før terminolgien sank inn i min tre-skalle :)

Det skal da mere til før jeg blir fornærmet. :)

Skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønner alle uttrykkene her inne, men det er vel som i de fleste miljøer, litt lukket sjargong, og ikke nødvendigvis noe poeng i å bruke de enkleste uttrykkene heller. :lol:

Skal lurke litt rundt og lese meg opp litt, så blir det nok blankere bil på meg og.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rå bil du har og meget fin farge , hva heter fargen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rå bil du har og meget fin farge , hva heter fargen?

Takker!

Den heter Avusblau Metallic, orginal M5-farge. Veldig fin og dyp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eirik1

Ta deg en tur til Ørmen du, så skal du får prøve ut litt produkter fra ChemicalGuys, Svisswax, Meguiars+++ og se hva du liker før du bestiller noe!

Men ikke saksøk MEG om du blir bitt av basillen og ser tusenlappene begynne å fly :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eirik1

Ta deg en tur til Ørmen du, så skal du får prøve ut litt produkter fra ChemicalGuys, Svisswax, Meguiars+++ og se hva du liker før du bestiller noe!

Men ikke saksøk MEG om du blir bitt av basillen og ser tusenlappene begynne å fly :lol:

:lol:

Hadde deg i tankene ja, men hadde egentlig ikke tenkt å plage deg med tyskertøsen.

Er ikke så tålmodig som bruttern, så jeg hovrer pekeren over bestilleknappen nå.

Får se om jeg klarer å holde meg i skinnet. Men du kan vel ikke fraråde et masterkit fra Swissvax går jeg ut fra?

Det er langt fra den største kosten jeg har hatt innen bil for å si det slik, selv om det er endel penger. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du blir nok meget fornøyd med SV master, men kan også lønne seg å lage den som du selv vil ha den, Eventuelt supplere med endel annet, som f. eks foam cannon og tørkehånkler, bøtte med gritguard osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt send en mail til Dag Swissvax.. Tviler på at du vil bli misfornøyd.

Er også enig med Pirex her angående bøtte og gritguard. Har noen kjekke Chemical Guys bøtter der.. I tillegg hadde det vel ikke vært feil med en gallon med såpe også isteden for Swissvax såpen..

:blink: sier ikke at Swissvax såpen er dårlig, den er sikkert konge som alt annet fra Swissern;-) Men siden den koster 289kr for 250ml og en gallon med Chemical Guys Citrus Wash Daily/Citrus Wash and Gloss/Maxi Suds II osv koster 400-420 ville det vel være like greit å gå for en slik :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send meg en mail om du ønsker, så kan vi ordne en pakke med pakkepris ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send meg en mail om du ønsker, så kan vi ordne en pakke med pakkepris ;)

Sendte deg en mail.

Er ikke interessert i å hente ut gratis support fra alle forhandlere, og ende opp med å sette dem mot hverandre til slutt.

Men vil gjerne ha gode produkter, og det jeg trenger.

Svisswax henger høyt, da jeg så hvor bra brutterns bil ble.

Men er åpen for andre ting sef.

Takker for alle gode svar i tråden her folkens!

Er mer eller mindre upløyd mark dette, men interessant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax er konge, kan ikke gå feil det!

Bøtte m/gritguard, ullmitt og ScandicShine tørkehåndkle er også et must.

Anbefaler på det sterkeste å handle fra scandicshine! Service og kompetanse i en komplett nettbutikk!

Trykk før du ombestemmer deg. hehe...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å gjøre det klart også, så sammarbeider Scandicshine og Swissvax! Så tror ikke noen av dem har noe problem om du handler fra den ene eller den andre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive